2019-07-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
1. Angriparna är minst en afghan samt Rocky & Co.
2. Jag vet inte exakt hur många av 10 missbrukare på stan är beväpnade. Ditt tillsynes oförstående om sambandet mellan att bli dömd för vapenbrott eller misshandel med vapen och sannolikheten att man bär vapen sätter punkt för den här debatten för min del.
3. Jag vet inte vad du försöker säga. Jag har sagt samma sak som du, att drogpåverkan kan spela roll i en nödvärnssituation. Tror inte du ska skriva inlägg när du inte är utvilad.

Men detta visste inte ASAP Rocky OCH detta agerade inte ASAP Rocky utefter! Det där är bara en efterhands-konstruktion ni har slagit till med här i tråden, för att ha e förklaring till ASAP Rockys agerande. För ALLA vet och ALLA förstår att ASAP Rocky inte kände eller kände till denna person. Och även om det du påstår skulle stämma så är det information som kommit fram efter händelsen och alltså inte är aktuellt!
Citera
2019-07-28, 15:08
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Williamssons agerande har diskuterats i detalj och en av detaljerna som framhållits är att det för en livvakt ter sig rationellt att flytta sitt skyddsobjekt från en potentiellt farlig situation till en säker plats när en sådan farlig situation uppstår. Ett sätt hade varit att ringa polisen eller att sätta sig i en bil, en taxi till exempel. Då sådant agerande, för många i tråden, utgör basal kunskap och handlande hos människor som arbetar med personskydd samtidigt som den typen av åtgärder saknades, har man blivit förvånad över att en så rik artist har så uppenbart inkompetent skydd. Detta är relevansen.
Plocka upp telefonen och ringa polis var inget gångbart alternativ. Inte heller att sätta sig i en bil/taxi då ingen fanns i närheten. Det har man redan rett ut vad jag sett.
Citera
2019-07-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag kunde tyvärr inte komma undan i Esta disken tidigt i Juli. Mitt bland tumavtryck och fotografering frågade den svarta tjänstemannen varför Sverige frihetsberövat ASAP medan förövaren fick gå fri. Vad svarar man på det ? Det var tidigt i fallet så jag var inte så påläst men på återresan hem skämtade en annan tjänsteman vid passkontroll - Free ASAP. Då tänkte jag att det här är större än vad jag först insett. Behöver jag nämna att när sen en annan svensk ( korean ) stod anklagad för brott i deras land var jag rätt glad att vara hemma igen.

Jag har hela tiden varit emot att ASAP är frihetsberövad pågrund av flyktrisk inte att brottet prövas rättsligt. Men om man ställs inför faktum att en president går i borgen för att han kommer inställa sig, men helt avfärdar det samtidigt som man låter ( bo ) en tidigare kriminell och ev terroristsympatisör däremot åka in och ut ur landet som han vill. Till ett land han flytt från ?! Hans gode man har förvisso försäkrat att han kommer inställa sig, han har dock inte sett honom på ett tag... ja kan man inte här se hur illa detta landat så .. Å andra sidan är han inte misstänkt för någonting, den lilla uppviglaren. Den anmälan lades ned. Ja man är inte särskilt stolt över Sveriges diplomati, rättsystem, och våra politiker. Tyvärr.

Det hela har blivit löjligt stort. Precis som Assange. Sveriges rättsväsende skulle behöva rensa upp bland vänsteraktivister.
Citera
2019-07-28, 15:11
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Gw anklagas för att sprida förtal från våra asyladvokater

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-lat-mig-beskriva-asap-rockys-offer/

https://mobile.twitter.com/advokatemma

Det är lätt att vara en "god" människa när man samtidigt gör sig förmögen på sin "godhet"
Citera
2019-07-28, 15:14
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Det är lätt att vara en "god" människa när man samtidigt gör sig förmögen på sin "godhet"
Är man god när någon betalar brukar man benämnas hora.
Citera
2019-07-28, 15:15
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Lite kändisskvaller-intresse alltså men inget som har med någon skuldfråga att göra. Det rimlige är väl att Rocky gått på myten om det säkra Sverige och tänkte att dit räcker det med att ta med min store kompis.
Jag tror inte att livvakten är medtagen specifikt för Sverige, utan arbetar med Rocky även i andra länder.
Citera
2019-07-28, 15:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men för att detta skall anses som relevant måste det i princip ha varit:
1. Kniv har dragits.
2. Afghanerna har hotat med att använda kniv.
3. Afghanerna har haft någonting som påminner om/kan misstas för en kniv.
4. Afghanerna har gjort någon slags rörelse som kan tolkas som att man skall dra kniv.
5. Någon annan skall i stunden ha angett att "afghanerna" är knivbeväpnade.

Det är en intressant juridisk fråga.

Moraliskt tycker jag att ett tillräckligt konstigt beteende från en aggressiv pundare räcker för att man måste ta hänsyn till knivrisken. Mina första reaktion efter att ha sett bilderna i FUP:en på den blodiga afganen var att han åkt på mer däng än vad som var moraliskt. Men efter att ha tänkt efter mer börjar jag luta mot att jag också hade slått till med allt jag hade om det var mig han var efter, och jag inte riskfritt kunde avlägsna mig. Även om jag inte har de tydliga bevis för kniv som du radar upp så är risken för hög för att chansa.

Hur hade du själv gjort om det var du som inte kunde bli av med denna efterhängsna afgan? Hade du verkligen agerat som om han inte hade en kniv?

Jag hade aldrig i livet frivilligt gått fram till honom för att försöka avstyra ett bråk, just med tanke på knivrisken där man läser allt oftare om hur det knivas i liknande situationer. Är det fel personer så får man helt enkelt räkna med kniv, och agera därefter.

Jag vet inte vad praxis säger om detta i tidigare nödvärnsfall? Hur mycket bevis måste man ha för ett dödligt vapen innan rätten köper det? Jag tror definitivt inte domstolen köper det i detta fallet av flera skäl.
Citera
2019-07-28, 15:18
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men detta visste inte ASAP Rocky OCH detta agerade inte ASAP Rocky utefter! Det där är bara en efterhands-konstruktion ni har slagit till med här i tråden, för att ha e förklaring till ASAP Rockys agerande. För ALLA vet och ALLA förstår att ASAP Rocky inte kände eller kände till denna person. Och även om det du påstår skulle stämma så är det information som kommit fram efter händelsen och alltså inte är aktuellt!
För många som vuxit upp skyddat är det svårt att socialt navigera utanför sin egen klass eller gemenskap. För personer som vuxit upp och umgåtts med en bredd av olika sorters personer är det lättare. Jag är inte överraskad över att det finns personer med så dålig personkännedom att de inte omedelbart förstår att den här afghanen är kriminell och drogpåverkad, som du. Men för att förstå omvärlden gör du och andra rätt i att, i alla fall konceptuellt, förstå att personkännedom är en ofta livsviktig egenskap som man kan vara olika bra på.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag tror inte att livvakten är medtagen specifikt för Sverige, utan arbetar med Rocky även i andra länder.

Han är väl även kompis med Rocky? Såg bilder på Rocky där han har med sig flera andra livvakter som såg mer professionella ut. Så till Sverige kanske Rocky trodde det räckte med en "livvakt", och inte hela styrkan?
Citera
Medlem
Domyojis avatar
Haha, ganska fantastiskt hur Expressen faktiskt väljer o vara öppen, helt opolitisk o bara berätta sanningen och alla svenskar dör av ömhet i rumpan. Gud, var lärde sig de (vi) att ens orka?
Citera
2019-07-28, 15:19
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Ett vanligt gatuslagsmål där Rocky & co använt mer våld än vad nöden kräver. Ska Donald lägga sig i vart enda gatuslagsmål i Sverige och/eller USA så lär han ha att göra.

Att försvara Rocky & co beroende på motståndet ärbara fjantigt i och med att Rocky & co inte hade en aning om vem motståndet bestod utav. Dock syns det vem som fick skador och skador tyder på våld och här mer våld än vad nöden kräver.
Av vad bestod Rockys skador utav ?

USA har till praxis att se efter sina medborgares ve o väl var än i världen som de befinner sig.
Citera
2019-07-28, 15:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Plocka upp telefonen och ringa polis var inget gångbart alternativ. Inte heller att sätta sig i en bil/taxi då ingen fanns i närheten. Det har man redan rett ut vad jag sett.
Det var inget gångbart alternativ därför att livvakten kunde inte numret till SOS, vilket han uppger själv som skäl i förhör. Det är detta som är en del av den totala brist på professionalitet som diskuteras.

Angående taxi så är det vanligt att man ringer efter en taxi om det inte finns någon i omedelbar närhet. För att skydda sig i väntan på taxi kan man ta sig in på ett ställa med mycket människor. Som McDonalds till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in