Citat:
Detta är knäckfrågan. Om rapparna lyckas övertyga rätten om följande:
1) De trodde det var hög sannolikhet för att afganen hade kniv
2) De trodde ett angrepp var överhängande
3) De hade inget bra sätt att undvika angreppet på annat sätt
så kan väldigt mycket våld anses vara nödvärn. I princip hade de nog kunnat skjuta honom i huvudet.
Vad är "hög sannolikhet"? Måste det vara minst 90%? Jag tycker inte det. Även vid en mycket lägre sannolikhet på 10-20% så spelar du faktiskt rysk roulette (16%) med ditt liv om du går i varsam närkamp med afganen.
Sen ställer du upp en halmgubbe. Här handlar det inte om vilken random missbrukare på stan som helst. Det rör som om en 19-årig afgan som uppträder väldigt påstridigt, aggressivt, påtänt, konstigt, och oberäkneligt. De fyra rapparna förstår inte varför han uppträder så aggressivt mot ett större gäng med större killar om han inte är beväpnad. Så sannolikheten för kniv åker hiss upp i himlen.
Jag tror inte rapparna lyckas med ett sånt försvar. Dels för att de inte krattat särskilt bra för det, och dels för att jag tror att åklagare och domstol är avogt inställda till dem. Här ska det dömas.
1) De trodde det var hög sannolikhet för att afganen hade kniv
2) De trodde ett angrepp var överhängande
3) De hade inget bra sätt att undvika angreppet på annat sätt
så kan väldigt mycket våld anses vara nödvärn. I princip hade de nog kunnat skjuta honom i huvudet.
Vad är "hög sannolikhet"? Måste det vara minst 90%? Jag tycker inte det. Även vid en mycket lägre sannolikhet på 10-20% så spelar du faktiskt rysk roulette (16%) med ditt liv om du går i varsam närkamp med afganen.
Sen ställer du upp en halmgubbe. Här handlar det inte om vilken random missbrukare på stan som helst. Det rör som om en 19-årig afgan som uppträder väldigt påstridigt, aggressivt, påtänt, konstigt, och oberäkneligt. De fyra rapparna förstår inte varför han uppträder så aggressivt mot ett större gäng med större killar om han inte är beväpnad. Så sannolikheten för kniv åker hiss upp i himlen.
Jag tror inte rapparna lyckas med ett sånt försvar. Dels för att de inte krattat särskilt bra för det, och dels för att jag tror att åklagare och domstol är avogt inställda till dem. Här ska det dömas.
Absolut! Men för att detta skall anses som relevant måste det i princip ha varit:
1. Kniv har dragits.
2. Afghanerna har hotat med att använda kniv.
3. Afghanerna har haft någonting som påminner om/kan misstas för en kniv.
4. Afghanerna har gjort någon slags rörelse som kan tolkas som att man skall dra kniv.
5. Någon annan skall i stunden ha angett att "afghanerna" är knivbeväpnade.
...Det finns ingenting som tyder på att något av dessa alternativ funnits. Till detta måste också ASAP Rocky och co svara på HUR dom kunde tolkat det som att kniv/vapen kunde varit aktuellt. Trots att:
1. Dom står och diskuterar en lång stund (har hört upp emot 1h!) utan att någon kniv/vapen kommit fram. Om kniv/vapen skulle finnas, varför hade inte kniven/vapnet kommit fram tidigare? T ex under det första bråket mellan "afghanen" och livvakten?
2. Om dom kände rädsla för kniv/vapen, varför sprang dom inte för sina liv? Varför ringde dom inte polisen? Varför ringde ingen annan polisen?
3. Varför dom istället söker sig närmare "afghanerna"? Vid ett tillfälle lägger ju tom ASAP Rocky armen om en av dom. Är det troligt att man gör mot någon man tror bär kniv/vapen?
Jag menar INTE att någon statistik/procentsats skall redovisas i domstolen och på så sätt vara avgörande. Jag menar bara att det är en relevant frågeställning om man hävdar att situationen skulle vara livsfarlig bara för att vederbörande är påverkad.