2019-07-26, 22:21
Medlem
Pastellfisks avatar
Intressant att det råkar(?) bli aktuellt med bidrag efter en sån herrans massa år, precis efter att den där gruppen som ville störta FB i fördärvet uppdagades.

Hur som helst så tror jag att det i samband med lanseringen kommer vara en kraftig spik för att sedan dala till en så låg nivå att skillnaden näppeligen märks. Få kommer orka donera regelbundet och färre kommer sätta det på någon form av autogiro.

Personligen tycker jag kvalitén på forumet sjunkit radikalt varför en donation känns helt omotiverad. Det är dels användarnas fel men modereringen blir inte bättre med tiden den heller.
Senast redigerad av Pastellfisk 2019-07-26 kl. 22:27.
Citera
2019-07-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vore bra om ni kunde hitta ett anonymt sätt att stödja er. Skulle inte tveka då.

Donationer har ingen koppling till din användare. Det är förstås en högst personlig åsikt, men jag skulle inte ha några problem med att säga att jag donerar till FB, vilket jag nu gör efter denna tråd. Om jag sedan är en aktiv postare är oväsentligt.
Citera
2019-07-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Intressant att det råkar(?) bli aktuellt med bidrag efter en sån herrans massa år, precis efter att den där gruppen som ville störta FB i fördärvet uppdagades.

Om det stämmer att den gruppen lyckats påverka annonsörer så känns det väl väldigt rimligt att bidrag blir aktuellt just nu?
Citera
2019-07-26, 23:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Håller med, kan ni inte sätta upp en monero-adress?

Gillar inte att behöva skicka via BG då detta kan spåras.
Hur feg får man vara egentligen? Det finns folk som vittnar mot kriminella gäng, och så finns det såna som inte ens vågar kopplas ihop med ett folkligt accepterat forum.
Tänk om något man gör kanske, möjligen får någon konsekvens i framtiden. Råder dig att inte lämna sängen imorgon, gud vet vad som kan hända.
Du använder ju uppenbarligen Flashback, stå för det.
Citera
2019-07-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk

Hur som helst så tror jag att det i samband med lanseringen kommer vara en kraftig spik för att sedan dala till en så låg nivå att skillnaden näppeligen märks. Få kommer orka donera regelbundet och färre kommer sätta det på någon form av autogiro.

Personligen tycker jag kvalitén på forumet sjunkit radikalt varför en donation känns helt omotiverad. Det är dels användarnas fel men modereringen blir inte bättre med tiden den heller.

Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Om det stämmer att den gruppen lyckats påverka annonsörer så känns det väl väldigt rimligt att bidrag blir aktuellt just nu?

Läser man alla skärmdumpar från siggruppen fattar man att de varit kända av admins jättelänge. Även om Kent påstår de vetat om att de haft mullvad och de bara velat 'skoja lite' med hen. Hade donationerna kommit igång innan avslöjandet av siggruppen hade de bara tyckt att de vunnit kriget. Ganska logiskt att berätta vilka näthatare som härjar mot fb först. Helt frikopplat från donationslanseringen. Läser man Kents hemsida eller twitter så fattar man att Kent är en av fbs allra flitigaste besökare. Besatt. Dags att lätta på pungen Kent.
Citera
2019-07-27, 00:10
Medlem
Skall väl inte vara så betungande att girera en hundring några ggr per år. Om bara en liten del av alla som nyttjar forumet gjorde det skulle dess framtid garanteras och kunna utvecklas. Fienden har stora resurser.
Citera
2019-07-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu har jag sett att några klagar över att någon tjänar pengar på att ha Flashback.
Personligen bryr jag mig inte om att någon tjänar pengar på det . Det vill vi alla göra och det kostar väl att ha Flashback.

Jag tycker att Flashback fyller en viktig funktion för oss alla.
Du får svar snabbt, folks frustrationer får komma fram, en del får prata om sina problem och möta andra med samma problem, folk får diskutera ämnen som är tabubelagda och folk får bemöta, endera emot eller för och det finns ämnen inom alla tänkbara områden.
Flashback krånglar heller inte så att man tröttnar på att befinna sig här inne.
Behövs då frivillig insats väljer man själv att bidra.
Personligen ogillar jag att några/ någon tar del utav utbudet andra betalar för.
Tycker därför att alla som vill vara kvar också skall bidra.
Tiga ihjäl saker har bevisligen aldrig fungerat och idag skall folk tiga ta mig f...n om allt.
Folk får vara både höger eller vänsterextrema för mig.
Folk får vara vad de vill för mig. Huvudsaken är att man kan bemöta allt "extremt"
Det är sällan vi är överens, men det där var spot on.
Citera
2019-07-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag blir avstängd för "Trams och Off-topik" samtidigt som många andra skriver helt hemska saker och är långt ifrån topik och fortfarande kvar. Enligt min uppfattning är det godtyckligt och om jag ska donera pengar så kräver jag mer än så. Jag har pengar över, det är inte problemet. Jag är dock inte villig att donera till någon som behandlar mig godtyckligt.
Har du rapporterat de inlägg du tycker ska bort?

Citat:
Jag startade en ny tråd och den blev borttagen! Jag hänvisades till en annan tråd! Godtyckligt.
Om det redan finns en tråd så är det helt i sin ordning. att göra så. om det inte finns det, tja, det är väl godtyckligt på så sätt att moderatorerna är människor och gör misstag.
Citera
2019-07-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Hur feg får man vara egentligen? Det finns folk som vittnar mot kriminella gäng, och så finns det såna som inte ens vågar kopplas ihop med ett folkligt accepterat forum.
Tänk om något man gör kanske, möjligen får någon konsekvens i framtiden. Råder dig att inte lämna sängen imorgon, gud vet vad som kan hända.
Du använder ju uppenbarligen Flashback, stå för det.

Handlar inte om feghet, handlar om sunt jävla förnuft.

Jag använder flashback för att det är anonymt och att det erbjuder anonymitet för dess användare så ordet kan vara fritt från de som via hot/påtryckningar försöker få en att ändra ens åsikter eller att hålla tyst om dessa. Det är en oas i ett ideologislavland som Svea Rike.

Jag älskar att hela spektrat av åsikter får rymmas här och komma till tals även då jag inte håller med de flesta om deras åsikter. Utan anonymiteten så hade detta varit ett jävligt tråkigt forum (ungefär som övriga åsiktskorridoren i Sverige)

Varför skulle jag vilja ge upp en massa information om mig själv till en maffia (staten ihop med andra institutioner) som kan ändra spelreglerna när som helst och använda denna informationen emot mig?

Jag har inga problem att stå för min åsikter då de inte är speciellt kontroversiella idag men vem vet vad som är kontroversiellt imorgon? Tänk om fascisterna/kommunisterna/nazisterna hade haft tillgång till all den data som idioter idag ger ifrån sig frivilligt? Jävlar vad de hade kunnat utrota "oönskade" element fort och smidigt. Hela din familj hade satts i ett slavarbetsläger likt de i Nordkorea pga ditt stora "mod" att ge eventuella motståndare helt onödiga fördelar. Så fortsätt va "modig" eller "blåögd" din lila slavmyra.
Citera
2019-07-27, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Donationer har ingen koppling till din användare. Det är förstås en högst personlig åsikt, men jag skulle inte ha några problem med att säga att jag donerar till FB, vilket jag nu gör efter denna tråd. Om jag sedan är en aktiv postare är oväsentligt.
Anynymt betyder anonymt, donation ska inte kunna spåras till person.
Citera
2019-07-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Fast detta stämmer inte. Ifall vi jämför antalet sidvisningar per år, och tittar på det första halvåret 2019, och sedan jämför dessa med motsvarande period under tidigare år, så har Flashback mer sidvisningar i år, än något tidigare år.

Det vore missvisande att gå tillbaka för långt, då alla vet att forumet var mycket mindre för 10 och 15 år sedan. Så jag har tittat närmare på de senaste sex åren, och valt att enbart titta på det första halvåret (jan-juni), då vi saknar uppgifter om antalet sidvisningar för det andra halvåret 2019.

Här är en kronologisk lista över vilka år Flashback haft mest besökare, baserat på besökare under jan-jun, och där jag även redovisat procentuell ökning från det tidigare toppåret inom parentes.

1. 2019 (+0,4%)
2. 2018 (+0,2%)
3. 2015 (+0,8%)
4. 2017 (+2,5%)
5. 2014 (+7,3%)
6. 2016

Som du kan se. så har 2019 fler besökare än tidigare år, men ökningen minskar långsammare idag än innan. Orsaken är att det tidigare var färre som besökte Flashback, och när fler hittar hit så är det svårt att öka med över 10% om året, vilket är de siffror som kommer redovisas om vi går tillbaka längre i tiden.

Samtidigt så är det stora skillnader mellan olika månader. Så skulle vi granska enskilda månader så kan ordningen bli något annorlunda. Vi hade t.ex. fler besökare i januari 2018 än januari 2019. Så för att ge ett exempel, så redovisar jag även en kronologisk lista över vilka år Flashback haft mest besökare under januari, och där jag även här redovisat procentuell ökning från det tidigare toppåret inom parentes.

1. 2018 (+2,7%)
2. 2019 (+12,4%)
3. 2017 (+0,5%)
4. 2014 (+5,5%)
5. 2015 (+2,9%)
6. 2016

Men skulle vi ha valt april månad istället, så skulle siffrorna ha varit helt annorlunda. Då skulle 2017 ligga högst. När det inträffade ett terrordåd i Stockholm den 7 april 2017, så resulterade detta i att antalet besökare på forumet var fler än någonsin innan. Det är därför viktigt att ta hänsyn till en mängd olika faktorer när man tittar på antalet besökare.

Men oavsett hur man räknar, så minskar inte antalet besökare. För fem år sedan så skulle forumet ha legat nere med dagens besökssiffror. Vi har fortfarande vissa problem när vi närmar oss 100 000 samtidiga besökare,

(FB) Besöksrekord på forumet igår kväll

Att klara av att hantera över 100 000 samtidiga användare (vilket vi haft vid upprepade tillfällen) kräver både bra hårdvara och mjukvara. Vi behöver mängder av servrar som kan hantera alla förfrågningar, men också programvara som är skriven för att klara alla förfrågningar och den stora mängden trafik.

En av Flashbacks tekniker, som varit med och utvecklat vår mjukvara, blev exempelvis kontaktad av vBulletin och tillfrågad om han var intresserad av att börja arbeta åt vBulletin. Jag tror många ibland glömmer hur mycket arbete som ligger bakom, för att allt ska fungera.

(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter

Det har aldrig varit vår ambition att bli störst. Att ha många besökare. Vår ambition är att erbjuda en "tjänst" som vi tycker är riktigt bra. En sida som inte kompromissar gällande de värderingar vi anser viktiga. Men när det det postas inlägg som att antalet besökare minskar, och kostnaderna därmed också blir lägre, så bör de kommenteras.

Inte som svar till en nyregistrerad användare, som bara postat ett 20-tal inlägg, och där majoriteten av inläggen är klagomål på Flashback. Utan till er övriga, då jag tror att informationen är av värde för er användare.

Det faktum att många av er har varit villiga att ge donationer, utan att bli erbjudna något tillbaka för detta, visar att ni verkligen uppskattar sidan. Vilket är fantastiskt. Det gör även att vi blir mer motiverade. Att bli bättre. Och mer ödmjuka. När någon sätter in pengar på ett konto, som tack för att vi finns, så finns det även många psykologiska aspekter. Som skiljer sig mot ifall ett företag köper annonsplats. Jag kommer att utveckla detta ytterligare senare, men jag vill redan nu passa på att tacka alla som hjälpt Flashback. Dessa donationer gör att Flashback kan bli mer oberoende.

Det finns ingen app för Flashback, då App Store och Google Play inte tillåter innehållet på Flashback. Vi finns inte på Facebook pga en mängd olika anledningar, men en av dem är att delar av vårt innehåll är förbjudet där. Vi använder inte Paypal eller Patreon, då delar av vårt innehåll är förbjudet enligt dessa företags policy. Jag kan fortsätta listan över företag där vi är bannlysta, ifall vi inte underkastar oss deras syn på yttrandefrihet och integritet.

Till dig som är orsaken till att vi inte är välkomna hos dessa företag, vill jag avslutningsvis säga en sak: Jag är glad att du vågar debattera på Flashback. Jag hoppas aldrig att du känner att du är en av orsakerna till att vi nekas hos andra aktörer. Vi kommer inte att kompromissa vad det gäller dina rättigheter. Jag är glad och tacksam för att det finns en plats där ni kan diskutera ämnen som andra vill förbjuda, och att ni vågar att göra det. Det som gör Flashback unikt, är just blandningen av människor och åsikter. Om vissa grupper stängs ute, så förlorar vi alla på det.

admin
Det här inlägget väcker väldigt många frågor. Först och främst, om det är så som du säger och forumet tjänar fler besökare än någonsin tidigare, varför har det blivit så svårt att få ekonomin att gå ihop? Varför faller Flashback i ranking hos externa granskare som t.ex. Alexa? Jag ska inte anklaga dig för att ljuga men jag har helt enkelt svårt att tro att den där Facebookgruppen kostar Flashback sexsiffriga belopp eller att era rörliga kostnader skulle vara så höga att ni skulle gå back på uppskalning. När det fattas pengar och allting talar för att forumet minskar i popularitet är det inte läge att prata om hur bra det går.

Som alltid när man diskuterar den här typen av frågor är det relevant att fråga sig, vad är det som menas med besökare respektive användare. Du verkar använda begreppen synonymt, men det är långt ifrån självklart att alla ser saken på det sättet. Många skulle nog säga att ett forums användare är de som inte är besökare eller gäster, utan de som registrerar konton och faktiskt diskuterar på forumet, och där är tappet desto större. Det här är en kronologisk lista (eftersom du verkar lite osäker på hur de ska se ut) över hur många inlägg som gjordes respektive år, med förändringen från tidigare år inom parentes:

2014: 4861817
2015: 4179751 (-16,3 %)
2016: 3587602 (-14,1 %)
2017: 3311977 (-7,6 %)
2018: 3517493 (+6,2 %)
2019 (till 30/6): 1702327 (-1,9 %)

Vid peaken i början på 10-talet kunde det här forumet rentav se över 6 miljoner inlägg under ett enskilt år (inklusive det som raderades). Det vi ser idag är alltså nästan en halvering från toppnivån. Det behöver ju inte vara dåligt, det kunde t.ex. vara så att samma användare skriver färre inlägg men håller högre kvalitet medan de tidigare varit mer chattlikande, men den som hängt här ett tag vet nog att så inte är fallet.

Det här är också vad jag misstänker att det är det här de som klagar på ett minskat antal användare syftar på, för det som påverkar användarupplevelsen på ett forum är ju i första hand inte de som passivt läser i trådarna, utan de som faktiskt bidrar till diskussionen. Medan tre miljoner inlägg om året knappast gör ett forum inaktivt så är det ett faktum att intresset för att skriva här har minskat markant. Om du frågar mig är det förmodligen viktigare för ett diskussionsforum än antalet sidvisningar.

Vad jag tror om "blandningen av människor och åsikter" vet du förstås redan.
Citera
2019-07-27, 02:16
Bannlyst
Kommer inte betala en spänn så länge medlemmar utesluts utan förklaring samt chans att förklara sej!
Det finns så många andra gratis forum, så är det.

Jag har flera vänner som blivit uteslutna här av jävligt konstiga anledningar.
Konstig tänk tycker jag, ju fler som deltar i forumet FB ju starkare är det!
Senast redigerad av Janne6304 2019-07-27 kl. 02:25. Anledning: fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in