Fast detta stämmer inte. Ifall vi jämför antalet sidvisningar per år, och tittar på det första halvåret 2019, och sedan jämför dessa med motsvarande period under tidigare år, så har Flashback mer sidvisningar i år, än något tidigare år.
Det vore missvisande att gå tillbaka för långt, då alla vet att forumet var mycket mindre för 10 och 15 år sedan. Så jag har tittat närmare på de senaste sex åren, och valt att enbart titta på det första halvåret (jan-juni), då vi saknar uppgifter om antalet sidvisningar för det andra halvåret 2019.
Här är en kronologisk lista över vilka år Flashback haft mest besökare, baserat på besökare under jan-jun, och där jag även redovisat procentuell ökning från det tidigare toppåret inom parentes.
1. 2019 (+0,4%)
2. 2018 (+0,2%)
3. 2015 (+0,8%)
4. 2017 (+2,5%)
5. 2014 (+7,3%)
6. 2016
Som du kan se. så har 2019 fler besökare än tidigare år, men ökningen minskar långsammare idag än innan. Orsaken är att det tidigare var färre som besökte Flashback, och när fler hittar hit så är det svårt att öka med över 10% om året, vilket är de siffror som kommer redovisas om vi går tillbaka längre i tiden.
Samtidigt så är det stora skillnader mellan olika månader. Så skulle vi granska enskilda månader så kan ordningen bli något annorlunda. Vi hade t.ex. fler besökare i januari 2018 än januari 2019. Så för att ge ett exempel, så redovisar jag även en kronologisk lista över vilka år Flashback haft mest besökare under januari, och där jag även här redovisat procentuell ökning från det tidigare toppåret inom parentes.
1. 2018 (+2,7%)
2. 2019 (+12,4%)
3. 2017 (+0,5%)
4. 2014 (+5,5%)
5. 2015 (+2,9%)
6. 2016
Men skulle vi ha valt april månad istället, så skulle siffrorna ha varit helt annorlunda. Då skulle 2017 ligga högst. När det inträffade ett terrordåd i Stockholm den 7 april 2017, så resulterade detta i att antalet besökare på forumet var fler än någonsin innan. Det är därför viktigt att ta hänsyn till en mängd olika faktorer när man tittar på antalet besökare.
Men oavsett hur man räknar, så minskar inte antalet besökare. För fem år sedan så skulle forumet ha legat nere med dagens besökssiffror. Vi har fortfarande vissa problem när vi närmar oss 100 000 samtidiga besökare,
(FB) Besöksrekord på forumet igår kväll
Att klara av att hantera över 100 000 samtidiga användare (vilket vi haft vid upprepade tillfällen) kräver både bra hårdvara och mjukvara. Vi behöver mängder av servrar som kan hantera alla förfrågningar, men också programvara som är skriven för att klara alla förfrågningar och den stora mängden trafik.
En av Flashbacks tekniker, som varit med och utvecklat vår mjukvara, blev exempelvis kontaktad av vBulletin och tillfrågad om han var intresserad av att börja arbeta åt vBulletin. Jag tror många ibland glömmer hur mycket arbete som ligger bakom, för att allt ska fungera.
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter
(FB) Flashback 17 - ny design, nya möjligheter
Det har aldrig varit vår ambition att bli störst. Att ha många besökare. Vår ambition är att erbjuda en "tjänst" som vi tycker är riktigt bra. En sida som inte kompromissar gällande de värderingar vi anser viktiga. Men när det det postas inlägg som att antalet besökare minskar, och kostnaderna därmed också blir lägre, så bör de kommenteras.
Inte som svar till en nyregistrerad användare, som bara postat ett 20-tal inlägg, och där majoriteten av inläggen är klagomål på Flashback. Utan till er övriga, då jag tror att informationen är av värde för er användare.
Det faktum att många av er har varit villiga att ge donationer, utan att bli erbjudna något tillbaka för detta, visar att ni verkligen uppskattar sidan. Vilket är fantastiskt. Det gör även att vi blir mer motiverade. Att bli bättre. Och mer ödmjuka. När någon sätter in pengar på ett konto, som tack för att vi finns, så finns det även många psykologiska aspekter. Som skiljer sig mot ifall ett företag köper annonsplats. Jag kommer att utveckla detta ytterligare senare, men jag vill redan nu passa på att tacka alla som hjälpt Flashback. Dessa donationer gör att Flashback kan bli mer oberoende.
Det finns ingen app för Flashback, då App Store och Google Play inte tillåter innehållet på Flashback. Vi finns inte på Facebook pga en mängd olika anledningar, men en av dem är att delar av vårt innehåll är förbjudet där. Vi använder inte Paypal eller Patreon, då delar av vårt innehåll är förbjudet enligt dessa företags policy. Jag kan fortsätta listan över företag där vi är bannlysta, ifall vi inte underkastar oss deras syn på yttrandefrihet och integritet.
Till dig som är orsaken till att vi inte är välkomna hos dessa företag, vill jag avslutningsvis säga en sak: Jag är glad att du vågar debattera på Flashback. Jag hoppas aldrig att du känner att du är en av orsakerna till att vi nekas hos andra aktörer. Vi kommer inte att kompromissa vad det gäller dina rättigheter. Jag är glad och tacksam för att det finns en plats där ni kan diskutera ämnen som andra vill förbjuda, och att ni vågar att göra det. Det som gör Flashback unikt, är just blandningen av människor och åsikter. Om vissa grupper stängs ute, så förlorar vi alla på det.
admin