2019-07-26, 17:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
500 sidor för en misshandel av normalgraden? Grisarna är t.om. uppe på ett hustak och krälar efter ett par hörlurar. Det måste vars fullständigt unikt idag? Hade det varit en sketen svensk som råkat ut för ett gäng vilket händer varje dag hade det varit nedlagt dagen efter. Hela historien blir bara mer och mer bisarr och Liberaces efterträdare skall låtsas vara "obrydd" över uppmärksamheten. Mmm...

Den ena parten är trots allt en kändis, så jag tror nog polisen vill vara extra säker men det är bara min hypotes
Citera
2019-07-26, 17:35
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den ena parten är trots allt en kändis, så jag tror nog polisen vill vara extra säker men det är bara min hypotes

Det ska såklart inte spela någon som helst roll hur känd eller okänd en misstänkt person är. För att citera svetsaren; "i Sverige är vi alla lika inför lagen".
Hyckleriet kunde inte vara större om de så försökte.
Citera
2019-07-26, 17:36
Medlem
Ahryas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Men han flydde till Sverige från Iran. Han har levt i Iran sedan 6 års ålder och uppgav i ett yttrande från 21016 anledningen till flykten att det fanns "allvarliga hot mot hans person, från personer i hans närhet".

I en fup från 2017 uppges att han även då skulle resa på semester i 40 dagar.

Kan du vara snäll och posta länken till 2017 fup.
Citera
2019-07-26, 17:38
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det handlar väl om att staten aldrig kommer få se dom pengarna. Eftersom 99 av 100 som fälls i rättegångar inte har en krona, eller i vart fall inte tillräckligt för att betala en hel rättegångsprocess.

Dessutom är hela tanken med åtal/rättegång att "staten stämmer dig", "staten kallar folk till rättegång" och "staten vill ha dig fälld" och därför skall också staten stå för kostnaderna. Medans du själv som tilltalad/misstänkt inte behöver bidraga/medverka på något sätt (du har ju tom rätt att hålla dig undan eller rymma).

Det hade också blivit svåra gränsdragningar. Om jag är åtalad för Fortkörning, Stöld och Narkotikabrott och bara fälls för Fortkörning - Skall jag då betala för hela rättegången?

Döms man dessutom för ett grovt brott är praxis att staten står för rättegångs/advokat-kostnader, eftersom man då redan fått ett långt/hårt fängelsestraff med höga skadestånd.

Tack för förklaringen. Det verkar vara en komplicerad materia. Men... om man döms till fängelse, varför jobbar inte fångarna för att betala sin egen fängelsevistelse, istället för att se på TV eller plugga diverse högskolekurser som de aldrig kommer att ha användning för? Eller som den där ASAP, han har ju råd att betala rättegångskostnaderna. Han kommer hit och lever ut sina Harlem-instinkter. Varför ska jag, en Nisse i Farsta, behöva bekosta hans käk, som han dessutom gnäller på?
Citera
2019-07-26, 17:40
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern

"Extra säker"? Var någonstans i våran fina lagbok hittar jag den paragrafen som skulle motiverat att ett ev. kändiskskap gör att personen skall behandlas annorlunda?

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Det ska såklart inte spela någon som helst roll hur känd eller okänd en misstänkt person är. För att citera svetsaren; "i Sverige är vi alla lika inför lagen".
Hyckleriet kunde inte vara större om de så försökte.

Men dom säger ju att vårt rättsväsende inte kan påverkas utifrån . Två vad jag förmodar är afghanska jonkare lyckas ställa till med ett rabalder på världspolitiksnivå. Röfvén såg nog inte den komma. Mindre komiskt är dock att vi andra inte varjen åtnjuter samma rättsskydd samt måste betala en bra bit över hälften för att finansiera det här tragiska spektaklet.

Sidan 275 i förundersökningen kommer få vara bakgrundsbild på min dator ett tag framöver. Om än en klen tröst så är det alltid något.
Senast redigerad av 0.999... 2019-07-26 kl. 17:47.
Citera
2019-07-26, 17:43
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Klart vittnesiakttagelser spelar roll. Men inte i sammanhanget att ASAP Rocky misshandlat och sedan hävdar nödvärn. Tänk dig att vittnen säger att dom uppfattade honom beväpnad, medans ASAP Rocky INTE har gjort det. Det handlar ju om ASAP Rocky och co:s upplevelser om "afghanerna". Räcker det för att förstå?

Det räcker för att förstå att du inte vet vad du talar om. Upplevelsen av ett hotfullt beteende är det centrala vad gäller vittnesmål om hot. Ett pågående hot är ett beteende och någonting som upplevs, inte en speciell handling i sig utan summan av allting. Givetvis har man med nödvärn även rätt att freda sig mot ett pågående hot. Ingen oskyldig människa ska behöva känna sig hotad i samhället, och jag hoppas du inte menar att man ska kunna hota folk till höger och vänster utan att de har rätt försvara sig.

Sen måste du vara införstådd med att bara en fysisk närvaro i sig blir till ett stort hot när man redan bett en person avlägsna sig 10+ gånger. Lägg därtill aggressivt beteende, hotfulla krav om att få ersättning för lurar man slog sönder i någons ansikte, andra försök till misshandel, sexuella övergrepp av kvinnor, att man beter sig påtänd och som att man inte är rädd för något (vilket implicerar ett ess i ärmen - ett vapen).
Hotet var uppenbarligen extremt stort i den här situationen.
Då räcker det inte att sätta sig ner och hålla den s k BO i handen tills polisen kommer. Man sänker ligisten innan han dragit fram en kniv och utan att skada honom (ringa skador är en mild behandling med tanke på det hot han utsatte rapguden med entourage för). En exemplarisk deskalering på alla sätt och vis!

Citat:
Föresten så vill jag påpeka att ditt påstående om ASAP Rocky och co´s "oförmåga och omöjlighet" att tillkalla svensk polis/blåljuspersonal närmast är ett skämt.

Du hittar ofta på saker jag inte skrivit och sen bemöter ditt eget hittepå. Det är inte så en debatt fungerar. Jag har inte skrivit något om förmåga eller omöjlighet.
Jag konstaterade helt enkelt att "Det är mycket vanligt att folk inte ringer till polisen/112 direkt utan själva försöker lösa hotfulla situationer i första hand.", dvs det handlar om hur vanligt förekommande det är - vilket trots vad du vill hävda är väldigt vanligt.
Det finns ingen poäng i att svara på det du tillskriver mig som jag inte skrivit.
Citera
2019-07-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Tack för förklaringen. Det verkar vara en komplicerad materia. Men... om man döms till fängelse, varför jobbar inte fångarna för att betala sin egen fängelsevistelse, istället för att se på TV eller plugga diverse högskolekurser som de aldrig kommer att ha användning för? Eller som den där ASAP, han har ju råd att betala rättegångskostnaderna. Han kommer hit och lever ut sina Harlem-instinkter. Varför ska jag, en Nisse i Farsta, behöva bekosta hans käk, som han dessutom gnäller på?

Men dom arbetar allt (sysselsättning finns på alla anstalter). Problemet är väl bara att det dom tjänar är en piss i Missisippi och skulle inte komma i närheten av kostnaderna dom utgör i anstalt.
På sätt och vis betalar dom ju sin anstalts-vistelse, eftersom dom själva är skattebetalare :-)

Alltså visst det skulle kunna vara så att ASAP och co får betala, men det är jättesällsynt! Och i ett mål där det hävdas nödvärn och viss provokation förelegat, ser jag det som ännu mer otänkbart.

Anledningen till att du och jag får betala är väl för att Sverige "budgeterat för att folk skall bete sig illa". Man har bestämt att skattemedel skall gå till anstalter, rättegångar, advokatkostnader etc.
Citera
2019-07-26, 17:50
Moderator
Schlesiens avatar
Trådstart redigerad med länkar till inlägg med dokument --> (FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Rubrik redigerad

Utgången rubrik:
ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

/ Moderator
Citera
2019-07-26, 17:53
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Trådstart redigerad med länkar till inlägg med dokument --> (FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Rubrik redigerad

Utgången rubrik:
ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

/ Moderator

Äntligen! Bråket ägde ju aldrig rum på Max, så rubriken har varit missvisande smygreklam.
Med det sagt - kan inte rubriken ändras från "ASAP Rocky m fl" till "ASAP Rocky med entourage"?
Citera
2019-07-26, 17:55
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Nu likställer Aftonhoran ASAP med TV-pedofilen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/RRElmO/haktningen-av-asap-rocky-en-ren-gava-till-trumps-atervalskampanj

Vad hade Trump sagt om Löfven börjat bråka om den svenske före detta tv-profilen som tidigare i år länge satt häktad i Florida?
Citera
2019-07-26, 17:57
Medlem
Theoduluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Fupen - den består av 2 filer.

Hittar inte inlägget med båda dockdroidlänkarna - fanns även en tredje länk, det kanske var åtalet?

Någon som har länk till inlägget?

Är det detta som sökes?
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Jag har fått fup men är ute och promenerar just nu. Om ingen annan hinner före så kan jag slänga upp den när jag hittat till en dator.
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Aktbilaga 99,98 & 97 Stämningsansökan & förundersökningsprotokoll
https://docdro.id/FXq0y4n
https://docdro.id/z0hv0yQ
https://docdro.id/OwIo3xB

Kan man be moderatorer klistra fast det i trådstarten kanske?

Edit: Ser man på, det ligger redan där...

Citat:
Ursprungligen postat av teamminttu
------------------------------------------------------

Länk till inlägg med häktningsprotokoll, 3 st --> (FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

Länk till inlägg med stämningsansökan och FUP, 3 st --> (FB) ASAP Rocky i bråk på Max i Stockholm, 30/6 2019

/ Moderator

Det tackar vi för!
Senast redigerad av Theodulus 2019-07-26 kl. 18:00.
Citera
2019-07-26, 17:59
Medlem
Vad kan straffet bli för misshandel av normalgraden ?

Gissar han släpps direkt även vid fällande dom då han suttit så länge i häktet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in