Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Klart vittnesiakttagelser spelar roll. Men inte i sammanhanget att ASAP Rocky misshandlat och sedan hävdar nödvärn. Tänk dig att vittnen säger att dom uppfattade honom beväpnad, medans ASAP Rocky INTE har gjort det. Det handlar ju om ASAP Rocky och co:s upplevelser om "afghanerna". Räcker det för att förstå?
Det räcker för att förstå att du inte vet vad du talar om. Upplevelsen av ett hotfullt beteende är det centrala vad gäller vittnesmål om hot. Ett pågående hot är ett beteende och någonting som upplevs, inte en speciell handling i sig utan summan av allting. Givetvis har man med nödvärn även rätt att freda sig mot ett pågående hot. Ingen oskyldig människa ska behöva känna sig hotad i samhället, och jag hoppas du inte menar att man ska kunna hota folk till höger och vänster utan att de har rätt försvara sig.
Sen måste du vara införstådd med att bara en fysisk närvaro i sig blir till ett stort hot när man redan bett en person avlägsna sig 10+ gånger. Lägg därtill aggressivt beteende, hotfulla krav om att få ersättning för lurar man slog sönder i någons ansikte, andra försök till misshandel, sexuella övergrepp av kvinnor, att man beter sig påtänd och som att man inte är rädd för något (vilket implicerar ett ess i ärmen - ett vapen).
Hotet var uppenbarligen extremt stort i den här situationen.
Då räcker det inte att sätta sig ner och hålla den s k BO i handen tills polisen kommer. Man sänker ligisten innan han dragit fram en kniv och utan att skada honom (ringa skador är en mild behandling med tanke på det hot han utsatte rapguden med entourage för). En exemplarisk deskalering på alla sätt och vis!
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Föresten så vill jag påpeka att ditt påstående om ASAP Rocky och co´s "oförmåga och omöjlighet" att tillkalla svensk polis/blåljuspersonal närmast är ett skämt.
Du hittar ofta på saker jag inte skrivit och sen bemöter ditt eget hittepå. Det är inte så en debatt fungerar. Jag har inte skrivit något om förmåga eller omöjlighet.
Jag konstaterade helt enkelt att "
Det är mycket vanligt att folk inte ringer till polisen/112 direkt utan själva försöker lösa hotfulla situationer i första hand.", dvs det handlar om hur vanligt förekommande det är - vilket trots vad du vill hävda är väldigt vanligt.
Det finns ingen poäng i att svara på det du tillskriver mig som jag inte skrivit.