2019-07-26, 16:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Method36
Finns FUP ute?

Någon som har länk?

Förundersökningsprotokoll

https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf?fbclid=IwAR3GCCOLNyjlEb_C7bXUOKnfZp417RECzC wDYwCIcZ_bhLBii2Fud UXZ1jw
Citera
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Tala för dig själv, du har ingen aning om vad Trumps avsikter är, du känner inte honom och gissar bara utifrån din egna övertygelse.

Du är bra naiv om du inte tror att politiker har ett finger med i spelet.

Denna utredning har snabbare utredningstider än kända mordfall. Var inte så naiv.

Det är snarare du som är naiv. Om så var fallet så borde ju Trump twittra om alla amerikaner som blår åtalade i andra länder.

Han går ut nu för att det är en kändis och han vill vara med i snacket för att det har uppmärksammats och på det sättet kan han locka Rocky fans till att rösta Trump. Det är politiker, vakna fan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Höhö, så korkad Trump är. Eller vänta nu, är det kanske du som inte kan din egen grundlag?

Löfven har nämligen stöd i grundlagen för att beordra åklagaren att lägga ner utredningen och släppa Rocky fri:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
"Synnerliga skäl" avgörs helt av regeringen, tex om de tycker att det är dåligt om stormakten USA blir förbannade på oss.

Detta kallas abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Är det inte lite tröttsamt i längden att skrika "Orange man bad" i tid och otid?

Varför skulle Sverige vika sig för att ”stora mäktiga” USA blir lite sura? Det är ju fegt om något.
Jag tycker det är extremt bra gjort av Sverige att stå på sig trots att omvärlden blir irriterade och kräver att han ska släppas endast för att man tycker det som ”stark nation” mentalitet. Tyder på ryggrad av Sverige om något.
Citera
2019-07-26, 16:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja. Och Nej. Ja, nåd kan inte ges då det inte finns någon dom. Ja, abolition skulle kunna var en möjlighet, men Nej abolition är inte möjligt i detta fall.

Abolition är mycket sällsynt, och skulle inte kunna tillämpas i detta fall, en simpel misshandel. Abolition kan t ex tillämpas när någon brutit mot en lag, som sedan/nyligen ändrats o s v.
Igen, i detta fall och i detta läge kan Löfven & co inte göra någonting, utan att de skulle kunna anses utöva ministerstyre, vilket i sig är lagvidrigt.

Jag har läst förarbetena till grundlagen, och grundlagen själv. Jag har inte sett något som begränsar regeringens möjlighet att använda abolition. Precis som med nåd är det helt upp till regeringen att använda det när man vill, det finns inga formella krav eller praxis.

Vad har du för stöd för det du skriver?
Citera
2019-07-26, 16:34
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBerryBerry
Den fungerar bättre än i många länder. Har du varit utanför Schengen?

Ja. Det jag ska ha införstått av en sådan resa är alltså:

1. Vår standard ska vara att inte vara absolut sämst.
2. Om det fungerar sämre i något annat land finns ingen anledning till att vilja förbättra ens eget.

Om det är vad som gäller, är det ingen politik jag stödjer.
Citera
2019-07-26, 16:35
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Varför skulle Sverige vika sig för att ”stora mäktiga” USA blir lite sura? Det är ju fegt om något.
Jag tycker det är extremt bra gjort av Sverige att stå på sig trots att omvärlden blir irriterade och kräver att han ska släppas endast för att man tycker det som ”stark nation” mentalitet. Tyder på ryggrad av Sverige om något.

Eftersom Sveriges regering tidigare vikt sig för länder som Saudiarabien och t om medvetet brutit mot lagen på begäran ser jag inte varför det skulle vara en så stor sak att vika sig för länder som USA där mänskliga rättigheter otvivelaktigt respekteras på en helt annan nivå än förstnämnda.
Sverige är en patetisk nation ledd av svaga män, helt utan ryggrad som gärna böjer sig för den rikaste klanen i landet utan att blinka.
Citera
2019-07-26, 16:35
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Haha, Trump verkar tro att man kan bara kan släppa en misstänkt sådär [...]

Citat:

Du satte dig på höga hästar och påstod att Trump var korkad eftersom han inte förstår hur grundlagen fungerar i Sverige. Men det var ju du som hade fel. Regeringen har stöd i grundlagen för att lägga ner utredningen.

Vad man sen borde göra är en helt annan sak.

Är du ärlig nog att erkänna att du hade fel?
Citera
2019-07-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Via videolänk, han deltar/vittnar via skype eller dylikt, sedan så är Afghanens hemland Afghanistan och han är i Iran och firar sin systers bröllop.
Men han flydde till Sverige från Iran. Han har levt i Iran sedan 6 års ålder och uppgav i ett yttrande från 21016 anledningen till flykten att det fanns "allvarliga hot mot hans person, från personer i hans närhet".

I en fup från 2017 uppges att han även då skulle resa på semester i 40 dagar.
Citera
2019-07-26, 16:36
Medlem
Lydans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag har läst förarbetena till grundlagen, och grundlagen själv. Jag har inte sett något som begränsar regeringens möjlighet att använda abolition. Precis som med nåd är det helt upp till regeringen att använda det när man vill, det finns inga formella krav eller praxis.

Men har du läst FN:s och EU:s luddiga och undantagsspäckta konventioner som Sveriges politiker har skrivit på, och aldrig är bindande förrän de kan anses stödja regimens politik och ändamål, i vilka fall de istället kan betyda lite vad som helst och alltid är bindande mänskliga rättigheter?
Citera
2019-07-26, 16:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den ena parten är en kändis som har en PR firma bakom sig som har fått med sig Kanye och Kim Kardasiahn som har Trump i sina egna byxfickor.

PR firman har troligen som mål att framställa ASAP som 2010- eller 2020-Talets 2Pac eller Biggy Smalls och det funkar inte om han inte går fri eller framställs som olagligt fängslad, för om han sitter rättmätigt fängslad så betyder det att han är en problematisk artist och sådana brukar skivbolag osv släppa ganska snabbt.

Den andra parten är de som avskyr invandrare och då ASAP inte är bosatt i Sverige så är det fritt fram att hyckla och stötta en artist som inte är helt ren då denne har slagits med en invandrare som även den råkar ha ett kriminellt förflutet.

Faktiskt litet ironiskt att en Kardashian är inblandad i turerna kring denne afroamerikanska rappares brottmål. Med tanke på hennes pappas (Robert Kardashians) engagemang i OJ Simpson-rättegången då det begav sig.
Citera
2019-07-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnDillinger
Det är snarare du som är naiv. Om så var fallet så borde ju Trump twittra om alla amerikaner som blår åtalade i andra länder.

Han går ut nu för att det är en kändis och han vill vara med i snacket för att det har uppmärksammats och på det sättet kan han locka Rocky fans till att rösta Trump. Det är politiker, vakna fan.

Tror du han gör det för att det är en kändis eller för att fallet blev känt och väldigt uppmärksammat så att han inte kan undvika det?
Citera
2019-07-26, 16:38
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Detta med ”afgan” har blivit en trådsanning.
Det kan vara så att killarna i vita t-shirts är ensamkommande, det vet inte jag,
men målsägande ser faktiskt ut som en iranier.
Pratar persiska (som en iranier).
Ja, fast enligt uppgift i FUP så fanns det behov av tolk som talade Dari. Dari Persian or synonymously Farsi is a variety of the Persian language spoken in Afghanistan.
Senast redigerad av Arkiater 2019-07-26 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in