2019-07-24, 21:47
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du har fel, du skall inte bara förlåta dem, Jesus predikar att du skall älska dem.
Kanske det, men han predikade också att man skulle leva ett rent liv enligt Guds lag.

Citat:
Vidare.
Först vem hävdar att de syndar?
Gav Gud det i sina budord eller är det något en människa kommit på?

Ja, enligt Mose lag har Gud själv förklarat att homosexuella handlingar är en synd.

Citat:
Sa Jesus att det var synd eller var det något Paulus hittade på, en man som aldrig ens träffat Jesus...
Paulus var enligt NT en apostel, som Jesus hade valt ut själv. Den som är kristen bör nog därför lita på Paulus.

Citat:
Och vem är du att döma om synd?
Lämna du det till Gud att skilja de sina från de övriga och koncentrera dig på att ta till dig kärleksbudskapet istället.

Det enda de gör är att de älskar andra människor så som Gud skapat dem.
De skadar inte ens en annan människa med sin kärlek.
Men du känner ändå ett sådant innerligt behov att fördöma...

Igen, vem tror du det är Gud prövar???
Jag har inte dömt eller fördömt.
Jag har inte sagt något annat än att det står i Bibeln att homosexuella handlingar är en synd.
Kanske du själv bör tänka över din självgodhet?
Senast redigerad av Furienna 2019-07-24 kl. 21:52.
Citera
2019-07-24, 22:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur kan du veta det?

Det är ett annat ämne.
Citera
2019-07-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Jag förespråkar inte vad 'ateister tycker' jag förespråkar mig själv. Jag har aldrig påstått att sexuellt umgänge mellan personer av samma kön är bättre eller likvärdigt. För mig förefaller frågan helt ointressant. Hur exempelvis mina grannar har sex eller med vem bryr jag mig inte om.

Jag har helt ärligt aldrig förstått varför de tre stora världsreligionerna alltid - nästan neurotiskt - fokucerat homosexualitet, men mindre diskussioner om vad du utgör frivillighet i samlaget, eller ett kritiskt förhållningssätt till hur kvinnor ibland behandlas av män, eller hur lagar kan skrivas om för att förbättra villkor för kvinnor. Istället diskuteras sexpositioner, klädval, eller om en man föredrar vagina eller penis. Dessa diskussioner ger intrycket av att inte komma frågan gud, utan snarare satan, eller helt enkelt obildade människor.

Du har fel. Homosexualitet upptar en ytterst liten del av katolska katekesen och under mer än tio år som jag gått till mässan i stort sett varje vecka har jag bara hört prästen nämna homosexualitet en enda gång. Det är förmodligen du som är obildad vad gäller katolicism.
Det som jag regerade på i ditt inlägg var att du påstod att diagnostik bygger på värderingar. Om det inte finns objektiva värderingar (min GISSNING att du tycker det) så kan vad som helst betraktas som sjukt?
Citera
2019-07-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok. Jag frågade tidigare om homosexualitet är en sjukdom, enligt bibeln. Men har ej fått svar.

Som du borde veta efter att slösat bort ditt liv på detta forum så stöder sig katoliker inte bara på Bibeln utan också på traditionen och magistratet. Katolska kyrkan anser att katolska handlingar är en synd. Synd betyder att man gör något mot Guds vilja och att när man gör det kommer man längre bort från Gud.

Homosexuella känslor i sig är inte en synd, bara om man försöker upprätthålla dem.
Citera
2019-07-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Katolska kyrkan anser att katolska handlingar är en synd.

Det måste vara ett nytt påfund av Fransiskus.
Citera
2019-07-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Som du borde veta efter att slösat bort ditt liv på detta forum så stöder sig katoliker inte bara på Bibeln utan också på traditionen och magistratet. Katolska kyrkan anser att katolska handlingar är en synd. Synd betyder att man gör något mot Guds vilja och att när man gör det kommer man längre bort från Gud.

Homosexuella känslor i sig är inte en synd, bara om man försöker upprätthålla dem.
Oj, har jag slösat bort mitt liv? Vilken relevans har det?

Och enligt bibeln är även homosexuella känslor en synd, men bra att du ej anser så.
Citera
2019-07-26, 12:19
Medlem
gabrielle2s avatar
En sjukdom kan jag inte alls tycka att homosexualitet är.
Då är det en sjukdom när heterosexuella älskar varandra också.
Fel alltså av katoliker att kalla det en sjukdom.
Så tänker jag om det.
Senast redigerad av gabrielle2 2019-07-26 kl. 12:25.
Citera
2019-07-26, 12:41
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
En sjukdom kan jag inte alls tycka att homosexualitet är.
Då är det en sjukdom när heterosexuella älskar varandra också.
Fel alltså av katoliker att kalla det en sjukdom.
Så tänker jag om det.
Men nu kan ju knappast heterosexualitet vara sjukligt, för det är det naturliga tillståndet.
Citera
2019-07-26, 12:47
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men nu kan ju knappast heterosexualitet vara sjukligt, för det är det naturliga tillståndet.
Kärlek är naturligt för alla. Om Kalle älskar Kalle eller Fia älskar Fia så väl just kärleken naturlig.
Det var det jag syftade på.
Inom katolism och övriga religioner är det väl kärlek inom alla områden man pratar om. Inte vem som har sex med vem.
Jag kan inte hålla med katolska kyrkan eller någon annans kyrka, religion att homosexualitet är en sjukdom därför tycker jag att katoliker har fel syn på det hela.
Kärlek är aldrig en sjukdom.
Senast redigerad av gabrielle2 2019-07-26 kl. 12:50.
Citera
2019-07-26, 14:47
Medlem
L.D.V.Ss avatar
Som jag har förstått det så rekommenderar Katolska Kyrkan att homosexuella ska leva i celibat. De fördömer alltså inte homosexualitet i sig. (Om jag förstått det rätt). Vilket känns rätt naturligt då gay personer såklart kan vara hur bra människor som helst. Bör man dra det vidare?
Citera
2019-07-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Kärlek är naturligt för alla. Om Kalle älskar Kalle eller Fia älskar Fia så väl just kärleken naturlig.
Det var det jag syftade på.
Inom katolism och övriga religioner är det väl kärlek inom alla områden man pratar om. Inte vem som har sex med vem.
Jag kan inte hålla med katolska kyrkan eller någon annans kyrka, religion att homosexualitet är en sjukdom därför tycker jag att katoliker har fel syn på det hela.
Kärlek är aldrig en sjukdom.

Katolska kyrkan har ganska mycket att säga om sex och inte bara mellan två av samma kön.

Däremot tror jag inte kyrkan har något emot kärlek mellan män.

Och termen där är synd, inte sjukdom.
Citera
2019-07-26, 15:42
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och termen där är synd, inte sjukdom.

Dödssynd, för lust leder till styggelse.

Själen blev helt förändrad när odjuret tog över den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in