2019-07-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gud (ar) är också subjektivt. Eller hur många gudar finns det?
Hur många objektiva moralsystem finns det från gudar?

Jag har beskrivit för dig en objektiv Gud. Du behöver inte tro på existensen av en sådan Gud men du måste förstå att om en sådan Gud existerar så existerar det en faktiskt moral. Om en sådan Gud inte existerar, vart kommer då din moral ifrån, om det bara är en mänsklig konvention så är det inte någon moral alls.
Citera
2019-07-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Jag har beskrivit för dig en objektiv Gud. Du behöver inte tro på existensen av en sådan Gud men du måste förstå att om en sådan Gud existerar så existerar det en faktiskt moral. Om en sådan Gud inte existerar, vart kommer då din moral ifrån, om det bara är en mänsklig konvention så är det inte någon moral alls.
Och jag påstår att hälsa och välmående existerar. När jag pratar om moral så finns alltid det med i bilden. Inga gudar, alltså.
Citera
2019-07-23, 15:56
Medlem
Citat:
Det är inte objektivt eftersom din premiss är subjektiv, nämligen att hälsa och välmående är målet med moral. Du kan inte bygga något verkligt objektivt utan en Gud.

Mmmm.... men religion är ändå en tolkning av Guds vilja. Så då hamnar man i subjektivitet igen.

Visst kan man påstå att bibelns sammansättning är vägledd av Gud men det är omöjligt att veta. Den moderna bibelns sammansättning fastlades väl av ett gäng herrar i lustiga hattar?? Det finns dessutom många heliga skrifter och ännu fler tolkningar.

Alla dessa kan inte vara objektiva sanningar. Det är troligt att ingen av dem är det.
Citera
2019-07-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Mmmm.... men religion är ändå en tolkning av Guds vilja. Så då hamnar man i subjektivitet igen.

Visst kan man påstå att bibelns sammansättning är vägledd av Gud men det är omöjligt att veta. Den moderna bibelns sammansättning fastlades väl av ett gäng herrar i lustiga hattar?? Det finns dessutom många heliga skrifter och ännu fler tolkningar.

Alla dessa kan inte vara objektiva sanningar. Det är troligt att ingen av dem är det.

Det kan man tycka men det är en helt annan fråga.
Citera
2019-07-23, 16:26
Medlem
TwoThousands avatar
Hade aldrig trott att sexuell synd var en förbrytare och styggelse gentemot Gud.

Till och med förlora oskulden till någon annan än sin hustru/make på bröllopsnatten var en styggelse.

Du ska inte heller gifta er med någon som redan haft ett äktenskap tidigare, det är en styggelse.

Äktenskapet var Guds konstruktion.

Kan inte dräpa mig, demon dräpare.
Senast redigerad av TwoThousand 2019-07-23 kl. 16:31.
Citera
2019-07-23, 16:38
Medlem
Citat:
Det kan man tycka men det är en helt annan fråga.

Ja, kanske.

Matematiken är strikt objektiv dock. Men dess användbarhet är begränsad.

Alla samhällskonstruktioner bygger ju på värderingar och naturligtvis faller synen homosexualitet eller annan sexualitet in under dessa värderingar.

TS grunnar på katolicismens värderingar därvidlag. Något objektivt svar lär inte finnas annat än vad som faktiskt är katolska kyrkans syn.
Citera
2019-07-24, 13:39
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Men ateister har objektiva värderingar?? Varför skulle homosex var bättre eller ens likvärdigt med heterosexa handlingar?

Jag förespråkar inte vad 'ateister tycker' jag förespråkar mig själv. Jag har aldrig påstått att sexuellt umgänge mellan personer av samma kön är bättre eller likvärdigt. För mig förefaller frågan helt ointressant. Hur exempelvis mina grannar har sex eller med vem bryr jag mig inte om.

Jag har helt ärligt aldrig förstått varför de tre stora världsreligionerna alltid - nästan neurotiskt - fokucerat homosexualitet, men mindre diskussioner om vad du utgör frivillighet i samlaget, eller ett kritiskt förhållningssätt till hur kvinnor ibland behandlas av män, eller hur lagar kan skrivas om för att förbättra villkor för kvinnor. Istället diskuteras sexpositioner, klädval, eller om en man föredrar vagina eller penis. Dessa diskussioner ger intrycket av att inte komma frågan gud, utan snarare satan, eller helt enkelt obildade människor.

Citat:
Ganska långt mellan "det har alltid begåtts homosexuella handlingar" och "alla samhällen bygger på homosexualitet". Jag medger att det i mång kulturer har funnits personer som begått homosexhandlingar. Men de är undantag, heterosex är och har alltid varit de vanliga.

Min poäng var att påvisa att det saknas forskning som påvisar att samhället går under för att homosexualitet existerar eller accepteras.

Citat:
Det finns andra vägar än tvång. Rekommendationer, övertyga, plädera och slutligen visa den moras som homosexuella handlingar leder till. Titta på perversionernas huvudstad: San Francisco. En stad i fritt fall. Som kristen kan jag inte fördöma andras synder. Men jag ska inte ursäkta, släta över eller applådera heller. Det är de perverterades totalitarism vi lever i idag. Den som inte applåderar pridefestivaler förföljs eller avskedas. Se hur det äckliga IKEA hndlat i Polen.

Guds etik bygger inte på argument, utan på dogmer. Utgångspunkten är alltid att det är omöjligt att Gud tar miste. Om Gud säger att en handling är rätt så finns det därför inget mera att argumentera om i frågan.

När det gäller Ikeas agerande i Polen bedömer jag det som etiskt försvarbart. De agerar efter en likvärdighetsprincip som gör det möjligt för dem att avskeda personer som uttrycker rasism, misogyni, homofobi, islamofobi, kristofobi, eller utsätter andra för mobbning. Samma regler för alla. Vill man upphäva regler som förbjuder homofobi, bör man också upphäva regler som förbjuder rasism eller kristofobi annars är man inte konsekvent.

Citat:
Vem är det som valt just den tro, den religion, den tolkning som råder i den kontext som du råkar befinna dig i? Det är DU ATEISTEN som gjort det i det ATEISTISKA Sverige efter att gått i den ATEISTISKA skolan och indoktrinerats av den ATEISTISKA radion/TV:n.

Kräver aldrig att nån annan ska legitimera sina åsikter. Du behöver inte svara på mina inlägg

Fast nu besvarar du min kritik med kritik. Du påstår att religiösa, etiska omdömen är objektiva. Jag svarade med att det inte är fallet, eftersom det finns flera olika religioner och flera olika tolkningar av varje religion. Därmed verkar ditt argument fallera.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
(i) leder inte till godtycklig moral eftersom Gud inte heller är föränderlig. Moralen är absolut för att Gud är absolut.

Ditt svar är inte relevant till (i). Om Gud bestämmer vad som är gott, följer det att Gud skulle kunna göra pedofili till moraliskt försvarbart. Om Gud avgör vad som är gott måste du köpa den slutsatsen.

Citat:
Andra problemet är inget problem. Gud är god, ja, och godhet kommer från Gud. Gud slutar inte vara god för det. Nej, det måste inte vara oberoende.

Du säger att Gud är god. Du säger att Gud har egenskapen att vara God. Men för att säga att något är gott, oavsett om det är en Gud, eller en person, måste du ha en defintion av vad det innebär att vara god. Så, vad innebär Godhet för dig? Vad betyder det när du säger att Gud är God?

Citat:
Tredje problemet är inte heller något problem. Det finns bara en gud, Gud. Sen är din observation korrekt att om två personer gör två motstridiga påståenden om Gud, så har minst en av dom fel.

Det håller inte alla med om. Muslimer tycker inte det. Inte judar heller. Om de tycker så, innebär det att en och samma Gud är företrädare för tre olika religioner med olika budskap. Så Dessa tre religion måste i rimlighetens namn hävda att det enbart finns en Gud. Jag tror inte på någon av dem.
Senast redigerad av Professor.Wer 2019-07-24 kl. 13:43.
Citera
2019-07-24, 19:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Ditt svar är inte relevant till (i). Om Gud bestämmer vad som är gott, följer det att Gud skulle kunna göra pedofili till moraliskt försvarbart. Om Gud avgör vad som är gott måste du köpa den slutsatsen.

Fast nu är det inte gott utan ont. Och då blir det lite som att resonera hur sött smakat om det var salt. Snarare ditt exempel som inte är relevant.

Citat:
Du säger att Gud är god. Du säger att Gud har egenskapen att vara God. Men för att säga att något är gott, oavsett om det är en Gud, eller en person, måste du ha en defintion av vad det innebär att vara god. Så, vad innebär Godhet för dig? Vad betyder det när du säger att Gud är God?

Att allt Gud gör och vill är gott.

Citat:
Det håller inte alla med om. Muslimer tycker inte det. Inte judar heller. Om de tycker så, innebär det att en och samma Gud är företrädare för tre olika religioner med olika budskap. Så Dessa tre religion måste i rimlighetens namn hävda att det enbart finns en Gud. Jag tror inte på någon av dem.

Det är inte en fråga om tycke och smak. Muslimerna har fel, jag har rätt.
Citera
2019-07-24, 19:36
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Det är inte en fråga om tycke och smak. Muslimerna har fel, jag har rätt.
Hur kan du veta det?
Citera
2019-07-24, 20:20
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag funderar och klyvs i frågan om homosexualitet. Visst, jag följer Franciskus budskap om att älska homosexuella. De är också våra systrar och bröder. Men i grund och botten är homosexualitet en avvikelse. Jag vill inte se ner på dem. Det är ingen olycka att vara homosexuell. Precis som en person som födds missbildad är inte "olycksdrabbad", och vi ska inte se ner på hen, "stackars dig som föddes utan...". Men ingendera följer Guds urplan. Kan dessa avvikelse vara signaler från Gud?

Trots allt finns Gud där. Gud finns i sjukdomen, Gud finns i homosexualiteten. Guds närvaro är överallt.

Vi vet från bibeln att Gud prövar människor. Är homosexuella prövade?

Är det rätt som katolik att tänka och tom rådgiva homosexuella som obotlig sjuka, som behöver kärlek, men också att vara starka nog att leva det liv Gud har skänkt dem?

Tanken på homosexualitet som sjukdom eller åkomma är olyckligt nog nuförtiden klassad som homofobisk av politiska korrektheten. Och idén av "uppbackad" av vetenskap... För min del skulle jag inte säga att homosexualitet är en sjukdom i medicinsk mening, men att tänka kring det som en obotlig sjukdom ger klarhet. Jesus kunde tala med liknelser, och det är inte otänkbart att Jesus skulle ha liknat homosexualitet vid en sjukdom om ämnet varit relevant under hans tid bland oss.

Vad säger ni?

PS. Efterhand tänker jag att konsekvensen av resonemanget blir också att en homosexuell som blir "botad" skulle vara en mirakel?
En till som inte läst bibeln eller förstått ett dyft av det lilla den läst.

Vad är det med er kristna?
Varför måste ni hela tiden fördöma och leta fel hos andra?
Är det därför er egen tro inte klarar en närmare översyn?
Är det därför du missade "Älska din nästa"?

Men den stora missen du gör är att du inte ens tänkt tanken som kristen att det är dig Gud prövar.

Som kristen måste du fråga dig varför Gud skapar människor som är så biologiskt olika det handlar inte endast om psykiskt då det finns biologiska faktorer bakom.
Gud hade ju kunnat skapa och ge alla lika förutsättningar men det gör han inte.

Så är det de som skapas annorlunda och aldrig gavs en chans som testas eller är det de bigotta personer som kallar sig kristna men vägrar att ta till sig Jesus kärleksbudskap som testas och ges chans till bot?

De finns där och kan inte ändra sig, en arm växer inte ut, en sexuell läggning förändras inte, du finns här och kan fortfarande ta till dig kärleksbudskapet Jesus ville förmedla om du vill,
så igen vem tror du det är som skall prövas?
Senast redigerad av MeanME 2019-07-24 kl. 20:28.
Citera
2019-07-24, 20:40
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
En till som inte läst bibeln eller förstått ett dyft av det lilla den läst.

Vad är det med er kristna?
Varför måste ni hela tiden fördöma och leta fel hos andra?
Är det därför er egen tro inte klarar en närmare översyn?
Är det därför du missade "Älska din nästa"?

Men den stora missen du gör är att du inte ens tänkt tanken som kristen att det är dig Gud prövar.

Som kristen måste du fråga dig varför Gud skapar människor som är så biologiskt olika det handlar inte endast om psykiskt då det finns biologiska faktorer bakom.
Gud hade ju kunnat skapa och ge alla lika förutsättningar men det gör han inte.

Så är det de som skapas annorlunda och aldrig gavs en chans som testas eller är det de bigotta personer som kallar sig kristna men vägrar att ta till sig Jesus kärleksbudskap som testas och ges chans till bot?

De finns där och kan inte ändra sig, en arm växer inte ut, en sexuell läggning förändras inte, du finns här och kan fortfarande ta till dig kärleksbudskapet Jesus ville förmedla om du vill,
så igen vem tror du det är som skall prövas?
Kärleksbudskapet betyder inte att människor ska få synda som de vill, bara att vi ska förlåta synd- arna när de vill komma tillbaka till Gud.
Senast redigerad av Furienna 2019-07-24 kl. 20:43.
Citera
2019-07-24, 21:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Kärleksbudskapet betyder inte att människor ska få synda som de vill, bara att vi ska förlåta synd- arna när de vill komma tillbaka till Gud.
Du har fel, du skall inte bara förlåta dem, Jesus predikar att du skall älska dem.

Vidare.
Först vem hävdar att de syndar?
Gav Gud det i sina budord eller är det något en människa kommit på?

Sa Jesus att det var synd eller var det något Paulus hittade på, en man som aldrig ens träffat Jesus...

Och vem är du att döma om synd?
Lämna du det till Gud att skilja de sina från de övriga och koncentrera dig på att ta till dig kärleksbudskapet istället.

Det enda de gör är att de älskar andra människor så som Gud skapat dem.
De skadar inte ens en annan människa med sin kärlek.
Men du känner ändå ett sådant innerligt behov att fördöma...

Igen, vem tror du det är Gud prövar???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in