Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Men ateister har objektiva värderingar?? Varför skulle homosex var bättre eller ens likvärdigt med heterosexa handlingar?
Jag förespråkar inte vad 'ateister tycker' jag förespråkar mig själv. Jag har aldrig påstått att sexuellt umgänge mellan personer av samma kön är bättre eller likvärdigt. För mig förefaller frågan helt ointressant. Hur exempelvis mina grannar har sex eller med vem bryr jag mig inte om.
Jag har helt ärligt aldrig förstått varför de tre stora världsreligionerna alltid - nästan neurotiskt - fokucerat homosexualitet, men mindre diskussioner om vad du utgör frivillighet i samlaget, eller ett kritiskt förhållningssätt till hur kvinnor ibland behandlas av män, eller hur lagar kan skrivas om för att förbättra villkor för kvinnor. Istället diskuteras sexpositioner, klädval, eller om en man föredrar vagina eller penis. Dessa diskussioner ger intrycket av att inte komma frågan gud, utan snarare satan, eller helt enkelt obildade människor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Ganska långt mellan "det har alltid begåtts homosexuella handlingar" och "alla samhällen bygger på homosexualitet". Jag medger att det i mång kulturer har funnits personer som begått homosexhandlingar. Men de är undantag, heterosex är och har alltid varit de vanliga.
Min poäng var att påvisa att det saknas forskning som påvisar att samhället går under för att homosexualitet existerar eller accepteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Det finns andra vägar än tvång. Rekommendationer, övertyga, plädera och slutligen visa den moras som homosexuella handlingar leder till. Titta på perversionernas huvudstad: San Francisco. En stad i fritt fall. Som kristen kan jag inte fördöma andras synder. Men jag ska inte ursäkta, släta över eller applådera heller. Det är de perverterades totalitarism vi lever i idag. Den som inte applåderar pridefestivaler förföljs eller avskedas. Se hur det äckliga IKEA hndlat i Polen.
Guds etik bygger inte på argument, utan på dogmer. Utgångspunkten är alltid att det är omöjligt att Gud tar miste. Om Gud säger att en handling är rätt så finns det därför inget mera att argumentera om i frågan.
När det gäller Ikeas agerande i Polen bedömer jag det som etiskt försvarbart. De agerar efter en likvärdighetsprincip som gör det möjligt för dem att avskeda personer som uttrycker rasism, misogyni, homofobi, islamofobi, kristofobi, eller utsätter andra för mobbning. Samma regler för alla. Vill man upphäva regler som förbjuder homofobi, bör man också upphäva regler som förbjuder rasism eller kristofobi annars är man inte konsekvent.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utlandssvensk
Vem är det som valt just den tro, den religion, den tolkning som råder i den kontext som du råkar befinna dig i? Det är DU ATEISTEN som gjort det i det ATEISTISKA Sverige efter att gått i den ATEISTISKA skolan och indoktrinerats av den ATEISTISKA radion/TV:n.
Kräver aldrig att nån annan ska legitimera sina åsikter. Du behöver inte svara på mina inlägg
Fast nu besvarar du min kritik med kritik. Du påstår att religiösa, etiska omdömen är objektiva. Jag svarade med att det inte är fallet, eftersom det finns flera olika religioner och flera olika tolkningar av varje religion. Därmed verkar ditt argument fallera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
(i) leder inte till godtycklig moral eftersom Gud inte heller är föränderlig. Moralen är absolut för att Gud är absolut.
Ditt svar är inte relevant till (
i). Om Gud bestämmer vad som är gott, följer det att Gud skulle kunna göra pedofili till moraliskt försvarbart.
Om Gud avgör vad som är gott måste du köpa den slutsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Andra problemet är inget problem. Gud är god, ja, och godhet kommer från Gud. Gud slutar inte vara god för det. Nej, det måste inte vara oberoende.
Du säger att Gud är
god. Du säger att Gud har egenskapen att vara
God. Men för att säga att något är gott, oavsett om det är en Gud, eller en person, måste du ha en
defintion av vad det innebär att vara god. Så, vad innebär
Godhet för dig? Vad betyder det när du säger att
Gud är God?
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Tredje problemet är inte heller något problem. Det finns bara en gud, Gud. Sen är din observation korrekt att om två personer gör två motstridiga påståenden om Gud, så har minst en av dom fel.
Det håller inte alla med om. Muslimer tycker inte det. Inte judar heller. Om de tycker så, innebär det att en och samma Gud är företrädare för tre olika religioner med olika budskap. Så Dessa tre religion måste i rimlighetens namn hävda att det enbart finns en Gud. Jag tror inte på någon av dem.