Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-30, 14:02
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Poängen är att det står i Sakarja 9:9 "Fröjda dig storligen, du Sions dotter! Höj jubelrop, du Jerusalems dotter! Se, din konung kommer till dig, rättfärdig och segerrik är han. Han kommer ödmjuk, ridande på en åsna, på en åsninnas föl."

Den som sedan skrev texten för Matteus fattade tydligen inte att den sista delen ("en åsninnas föl") är ett vidare förtydligande av vilken typ av åsna, inte att han skulle rida på både åsninnan och fölet, som texten i Matteus faktiskt säger: "De förde åsnan och fölet till honom och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Folkskaran som var mycket stor bredde ut sina mantlar på vägen. Andra skar kvistar från träden och strödde på vägen." (De andra evangelierna som skriver om händelsen nämner korrekt bara ett föl.)

Och det faktum att Jesus som "kung" skulle rida in på en liten åsna i stället för en stor häst betyder faktiskt bara att han inte rider in som en segrande krigsherre, utan som en pacifistisk kung som inte ämnar kriga, inte att han skulle vara en lodis.
Och seden att breda ut mantlar på vägen och strö ut kvistar och blad behöver idag också förklaras. Sett från dagens seder så verkar det ju som något rent idiotiskt att göra eftersom mantlarna ju då smutsas ner och kvistar på vägen skulle skräpa ner och göra det svårare att ta sig fram. Anledningen till det måste alltså på något sätt inkluderas i texten så att det syns att lägga ut mantlar är avsett som en hyllning (jämför med röd matta idag) och att kvistar användes för att visa glädje och feststämning.

Vilket är tydligast?

a) "Folkskaran som var mycket stor bredde ut sina mantlar på vägen. Andra skar kvistar från träden och strödde på vägen.

b) "Folkskaran som var mycket stor visade sin hyllning genom att breda ut sina mantlar på vägen. Andra visade sin glädje genom att skära kvistar från träden och strödde på vägen."

När det gäller homosexualitet så är det för det förta idiotiskt att kalla det för sjukdom om det dessutom ska anses vara obotligt, ungefär som att betrakta färgblindhet som en sjukdom.

Om homosexualitet skulle vara en sjukdom, hur blir man då smittad och hur lång är inkubationstiden?

Utan svar på det så är det idiotiskt att kalla det för en sjukdom eftersom termen "sjukdom" förutsätter att det går att "insjukna" (etiologi).

Så jag ber dem som förespråkar att homosexualitet är en sjukdom att här presentera denna sjukdoms etiologi eller erkänna att de har fel.

Var så god ...
Tack för ditt inlägg!
Tappade bort det i min iver att snacka med Varangian.
Ni båda är de bästa tillgångarna på fb religion plus MeanMe och Regulus.
Hoppas ni orkar fortsätta.
Citera
2019-07-30, 20:00
  #230
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har jag hävdat att det är okej att synda?
Jag bara påpekar att det är inte vår sak att döma andra och att tydligen gör Jesus inte en så stor sak av det hela.
Jesus förlät den där rövaren för att han uppriktigt bad om nåd och förlåtelse.
Du kan ju tänka på att den andre rövaren inte gjorde så, och så blev han tydligen inte förlåten heller.

Citat:
Finns något som heter källkritik, vet du vad det är?
Det gäller även skrifter som bibeln särskilt i och med att den är skriven med en agenda.
Men det är kanske lite för svårt för dig att förstå?
Om du kan låta bli att vara nedlåtande mot mig ett tag, så kan du kanske förklara vad det fanns för agenda bakom att ljuga om Paulus sekulära yrke. Jag väntar med intresse på ditt svar.

Citat:
Att du hävdar att du inte gjort det som vuxen betyder ju ingenting.
Det är därför citaten blir så bra för de visar ju vad du egentligen tycker när du inte står under en lupp.
Men jag bryr mig faktiskt inte.
Men de visar inte att jag är kristen, för det är jag inte så länge jag inte har uttryckt någon fast tro på att Jesus är Guds son och Messias och allt det där. Vilket jag inte har gjort. Och du bryr dig ju visst, för du fortsätter ju att skriva om ämnet.

Citat:
Du är bara en i raden av ointressanta så kallade "icke kristna" som är konservativ, är emot aborter, homosexualitet, tycker SVK är en hycklarkyrka för att de vill möta andra religioner. Det går tjugo sådana kristna tomtar på ett dussin ute på nätet som driver OP inion mot allt och alla som inte svarar mot deras konservativa och bigotta och hatiska teologiska tolkningar. Främst har det varit ett fenomen i Staterna, men det sprider sig i de högerpopulistiska kretsarna antar jag. All skit rinner ju nedåt.
Snarare är det du, som är bigott och hatisk och fördomsfull och kräver att alla ska tycka som du.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2019-07-30 kl. 20:15.
Citera
2019-07-30, 20:14
  #231
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Den har inte tagits bort utan lagts till av någon som inte var en bigott kristen som du utan en väldigt empatisk och trevlig människa.

Kanske någon du borde hämta inspiration ifrån?
Men är det så svårt att fatta att jag inte är kristen? Och det är inget "empatiskt och trevligt" över att inte inse att en synd är en synd.
Citera
2019-07-30, 22:13
  #232
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Men är det så svårt att fatta att jag inte är kristen? Och det är inget "empatiskt och trevligt" över att inte inse att en synd är en synd.
Jobbigt med personer som snackar om allt i ett inte-form.
Inget rakt på sak, nej!
Allt skall krånglas till ett intet.
Tror dom vill vara inte-lektella!
Som Lill Babs!!😊
Citera
2019-08-10, 18:12
  #233
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det man kan ta sig en funderare kring är huruvida vilket håll samhället håller på att gå just nu kontra naturen. Samhällets policy är att: det gör ingenting om du är homosexuell för att det är så naturen har gjort dig, var stolt och älska vem du vill. Kärleksbegreppet är dock kluvet. Man kan fråga sig vad kärlek är. Är det att knulla en annan man i röven eller är det att hysa medkänsla, godhet och osjälviskhet utan sexuella anspelningar ?

Inte direkt. Moderna samhällen är direkt onaturliga. De förespråkar varken mord eller våldtäkter och annat som hör naturen till utan i stället det onaturliga som datorer, hus, och medicin. Moderna, demokratiska och sekulära länders ''policy'' är snarare mänskliga rättigheter och principer att om att människor får göra vad de vill så länge de inte skadar andra. Det är inte många i samhället som tror att kärlek är detsamma som att ha sex med någon. Du talar som om du upplyser om något extraordinärt som ingen annan än du begriper när du som en viktigpetter hävdar att sex minsann inte är detsamma som kärlek. Du har aldrig tänkt tanken att människor med normal intelligens redan förstår det? Att det du säger är fundamentalt trivialt?


Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Problematiken: Samhället vill glömma Gud. Verkligheten: Naturen anspelar på Gud.

Så hur löser vi delemmat ? Jo, genom att acceptera samhällsutvecklingen som den är genom helhet och samtidigt hålla fast vid sin tro på att Jesus Kristus är Guds son. För när alla vindar viner, åt alla möjliga håll, finns bara en som är orubblig, en som har makt, och det är Jesus Kristus. Resten är vaneföreställningar och illusioner.

Jag kan tänka mig att naturen anspelar på Gud. Det är därför naturen är byggt på makt och våld, precis som Gud. Är det den typen av samhälle du förespråkar, där vi människor bör bete oss som apor och följa varje instinkt vi har?

Någon större makt tror jag inte kristus har. I vart fall inte i det verkliga livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback