2019-07-25, 23:23
Avslutad
Värmebölja?
Har jag missat nåt eller bor jag bara i fel del av landet sverige?
Citera
2019-07-25, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godisglad
Jag tycker det är ganska skönt väder ute, med rätt temperatur.

Sluta klaga för fan! .. den här värmeböljan kommer bara sträcka sig under ett få antal dagar.

Men likt förbannat hörde jag reportern i dagens Aktuellt, fråga meteorologen om vi kunde koppla dagarnas varma väder till "klimatkrisen"... Herregud vilket jävla stolpskott!

Man jobbar inte på SVT om man inte är ett stolpskott!

Vad svarade meteorologen?
Citera
2019-07-26, 01:06
Bannlyst
Sverige har sån äcklig värme som ger en omedelbar rövsvett och allmänt klibbig hud så fort man tar minsta lilla promenadstråk.

Var i Turkiet i en månad och där känns värmen naturlig och man kan åtminstone promenera utan att få äcklig rövsvett.

Jag håller mig inne den här helgen. Inte värt att gå ut och få sina strumpor, kalsonger och tröja dränkt i svett och tvinga kasta de i tvättkorgen...
Citera
2019-07-26, 01:52
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Värmebölja?
Har jag missat nåt eller bor jag bara i fel del av landet sverige?

Tråden är från förra året. Ett par veckor in i värmeböljan. Då den håller i sig länge, och det värmts upp så mycket att folk inte kan andas nattetid, när det är en het vägg även i skuggan och folks lägenheter blir som bastur då pratar folk av sig i en sån här tråd.
Det har varit hett idag, men än så länge svalka i skuggan och svalt och skönt nattetid.
Det blir en annan femma.
Citera
2019-07-26, 01:58
Medlem
Inte temperaturen som är problemet, utan den äckligt höga luftfuktigheten.
Citera
2019-07-26, 13:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Man jobbar inte på SVT om man inte är ett stolpskott!

Vad svarade meteorologen?
Han svarade rätt vettigt ändå. Det var väl att enstaka värmerekord mycket väl kan bero på enbart väder och inte nödvändigtvis indikerar klimatförändring, men att om det slås rekord på rekord under en tid, så är det en tydlig indikation på att den generella temperaturen på jorden höjts ett snäpp.

Det är så jag brukade uttrycka mig om opinionsmätningarna där SD stadigt ökade under några år. Ett enstaka rekord kan mycket väl vara en slump och bero på mätmetoden, men om det slås flera rekord i opinionen från flera institut, så har vi troligen att göra med en reell uppgång.
Citera
2019-07-26, 23:46
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Han svarade rätt vettigt ändå. Det var väl att enstaka värmerekord mycket väl kan bero på enbart väder och inte nödvändigtvis indikerar klimatförändring, men att om det slås rekord på rekord under en tid, så är det en tydlig indikation på att den generella temperaturen på jorden höjts ett snäpp.

Nämnde han ingenting om eventuella köldrekord i juli månad? Den här kartbilden visar var det är onormalt kallt.

https://i.postimg.cc/26qxSDYH/Temperature.png
Senast redigerad av PixelGuy 2019-07-26 kl. 23:48.
Citera
2019-07-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Nämnde han ingenting om eventuella köldrekord i juli månad? Den här kartbilden visar var det är onormalt kallt.

https://i.postimg.cc/26qxSDYH/Temperature.png

Klart inte det nämns. Det går ju emot hela deras agenda på SVT.
Citera
2019-07-27, 00:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nej, nej. Det ingår inte i "narrativet" som det heter, så han nämnde inte köldrekordet för juli i Nederländerna: https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1151854590368854016
Citera
2019-07-27, 07:51
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, nej. Det ingår inte i "narrativet" som det heter, så han nämnde inte köldrekordet för juli i Nederländerna: https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1151854590368854016

Jag blir inte direkt förvånad över detta. Hur som helst så verkar det som att värmen snart är över i Europa. Enligt BBC Weather så blir det snart ett abrupt avslut på värmen genom kallfronten som är på väg.
Citera
2019-07-27, 20:47
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag blir inte direkt förvånad över detta. Hur som helst så verkar det som att värmen snart är över i Europa. Enligt BBC Weather så blir det snart ett abrupt avslut på värmen genom kallfronten som är på väg.

Inga tropiska nätter än i Stockholm iallafall. Svalkan har kommit kvällstid och man har sluppit det där tryckande, där det inte går att andas. Och nu har vi bara söndag kvar. Puh!

Men vi är så jävla egoistiska här i Sverige. Bara för att vi sluppit 40 grader tycker folk "det är ju inget farligt med hettan nuförtiden". Jag har idioter till släktingar som flyttat nedåt i Europa, till Frankrike. De får skylla sig själva, har jag tänkt redan för ett år sen.
Minsann, nu får de dras med 40 grader och sånt. Usch!
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-27 kl. 20:51.
Citera
2019-07-27, 20:56
Medlem
najass avatar
Då det inte diskuteras klimat i denna tråden utan mest fläktar, vädring o.dl, skickas den till en mer lämpad forumdel

Klimat, miljö och geovetenskap --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in