2018-08-10, 04:55
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag klär mig som en Egyptier, en handduk knuten vid sidan. Enda plagget.
Ett mycket bra tips.

Dock har jag en granne som är kedjerökare, så jag kan inte nyttja min balkong, eller ens ha dörren öppen, utan får använda ett annat fönster. Nu är hon en trevlig person, så jag får tåla saken.
Citera
2018-08-10, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Med andra ord 75% av året är solen angenäm enligt din hypotes, varför skulle fortfarande folk välja annat än söderläge? En enstaka varm sommar gör inte att folk plötsligt hatar allt vad ljus och värme heter, sjukt påstående

Du har helt missförstått mitt påstående.

Det jag menar med populärare är jämfört till tidigare. Inte populärare jämfört med lägenheter mot syd. Dessa kommer alltid ha större dragningskraft i och med att vintern i lägenheter som vetter norrut är jävligt deppiga.

Jag tror alltså helt enkelt att det inte kommer vara lika viktigt med sol i framtiden förutsatt att vi får liknande somrar framöver så klart.
Senast redigerad av fiskoega 2018-08-10 kl. 12:48.
Citera
2018-08-10, 21:24
Medlem
god.childs avatar
Värmeböljan verkar vara över för denna sommar. Vilken lättnad med friska vindar på balkongen, man blir som pånyttfödd. Vill ta tillfället i akt att tacka för tipsen och inte minst det moraliska stödet i tråden.

Nu lär vi väl aldrig få en liknande sommar men blir nog till att införskaffa en portabel AC i vinter för att vara på den säkra sidan.
Citera
2018-09-01, 20:17
Medlem
fintnirs avatar
Kan vi få en uppdatering ifrån de som led allra mest under värmeperioden, jag följde tråden när det var som varmast i landet, skulle vara kul med en uppföljning ifrån er som frekventerade tråden! Skönt att inte behöva sova på balkongen längre, hur många grader är ni nere på jämfört med för några veckor sedan o.s.v.
Citera
2018-09-01, 20:51
Medlem
Tarstans avatar
Nu är det perfekt, det går under 15 numera nattetid.
När det var som varmast duschade jag av mig upp till fyra! gånger per dag, tvättade varje dag.
Svettades konstant, fläkt riktad mot sängen nattetid på full fart för att det ens skulle vara drägligt.

Nu: Skönt, kan sova, slipper svettas. Det är det bästa, helt underbart.
Nu kan jag också promenera, arbeta med saker osv. Astråkigt när det var varmt för jag kunde inte göra något.
Citera
2019-06-07, 17:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Natten som gick gav en obehaglig flashback till förra årets sommarplåga. Med uppåt 30 grader under dagen, tvingades jag ha fönster och balkongdörr stängda och det var först framåt nio på kvällen det gick att öppna, när det till slut blev svalare ute än inne.
Jag funderade ett tag att sova på balkongen, men det räckte med en ordentlig utvädring och avkylning i hängmattan på balkongen fram till ett på natten.

Men jag är förberedd…
Citera
2019-06-07, 19:17
Medlem
god.childs avatar
Råder alla som har möjlighet att investera i en portabel AC innan de sålt helt slut igen. Behagliga 20 grader i sovrummet och då har jag ändå en budgetvariant från Jula samt enbart gardinerna som skydd för den varma frånluften .
Citera
2019-07-24, 21:22
Medlem
Har alltid älskat värmeböljor, att sovrummet blir olidligt varmt får det vara värt några veckor om året, men det värsta är ändå alla töntar i ens närhet som frustar, suckar och gnäller över att det är för varmt. Dessa människor verkar heller aldrig villiga att ta till åtgärder för att stå ut med värmen så som att bada, kallduscha eller blöta sina kläder, inte ens en jävla AC passar att införskaffa. Verkar som att glädjen i att få gnälla och klaga över vädret trumfar njutningen av att kyla ner sig i värmen.

Jag har fått berättat för mig att kallduschar inte hjälper då kroppen höjer sin temperatur av det isande vattnet. Det kanske är sant men jag känner mig kyld och sval under några timmar åtminstone. Blöt eller fuktig t-shirt är nog det bästa sättet att hålla sig sval utomhus.
Citera
2019-07-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Har alltid älskat värmeböljor, att sovrummet blir olidligt varmt får det vara värt några veckor om året, men det värsta är ändå alla töntar i ens närhet som frustar, suckar och gnäller över att det är för varmt. Dessa människor verkar heller aldrig villiga att ta till åtgärder för att stå ut med värmen så som att bada, kallduscha eller blöta sina kläder, inte ens en jävla AC passar att införskaffa. Verkar som att glädjen i att få gnälla och klaga över vädret trumfar njutningen av att kyla ner sig i värmen.

Jag har fått berättat för mig att kallduschar inte hjälper då kroppen höjer sin temperatur av det isande vattnet. Det kanske är sant men jag känner mig kyld och sval under några timmar åtminstone. Blöt eller fuktig t-shirt är nog det bästa sättet att hålla sig sval utomhus.

Vissa gillar värme mer än andra. Det är delvis en vanesak. Kroppen vänjer sig så sakta har jag märkt. Själv gillar jag det inte, men älskar när det är riktigt kallt på vintern.

Tur man är nordbo....
Citera
2019-07-25, 16:17
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkyDoky
På många håll i Sverige, ligger nu temperaturen på runt 30+ och har gjort så ett bra tag nu. Till nackdel för djur, sjuka och äldre. Nu är jag varken djur, sjuk eller speciellt gammal. Men den här värmen börjar bli påfrestande även för mig.
Hur gör ni för att klara av värmen?
Tror att fler än jag är tacksam för tips....

Till mod.. Är osäker på om detta inlägg hamnade i rätt fack.. Ni får gärna flytta det dit ni tycker är bäst Isåfall
Två veckor efter att du startade den här tråden, åkte jag på njurstenar av den sinnessjuka värmen. Jag styrketränade och körde kondition typ varje dag den sommaren, så det gjorde ju inte saken bättre. Denna sommar har varit lugnare och mer regn och moln, men nu de senaste dagarna har den där fanatiska värmen börjat komma tillbaka. Det går liksom inte att promenera nu utan att svettas som en gris, jobbigt är det. Jag är noga med att sköta vätskeintaget och hemma har jag på min fläkt även när jag sover (riktad mot mitt huvud).
Citera
2019-07-25, 22:41
Bannlyst
Jag tycker det är ganska skönt väder ute, med rätt temperatur.

Sluta klaga för fan! .. den här värmeböljan kommer bara sträcka sig under ett få antal dagar.

Men likt förbannat hörde jag reportern i dagens Aktuellt, fråga meteorologen om vi kunde koppla dagarnas varma väder till "klimatkrisen"... Herregud vilket jävla stolpskott!
Citera
2019-07-25, 23:21
Medlem
dialektikers avatar
Det är ju egentligen inte värmebölja förrän det hållit i sig ett visst antal dagar, så det är klart vissa njuter om det är hett bara några dagar. Sen brukar klagomålen komma in även för deras del. Så ser det ut i trådarna. Lätt att säga att det är fantastiskt om det är bara några dagar, men sen passar det att börja gnälla även för dem, då den håller greppet FÖR många veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in