2019-07-27, 22:37
Medlem
EliasAlucards avatar
Min stora standardfläkt pajade häromdagen efter att den trillade på golvet (long story, men har tappat den många gånger eftersom jag har den på soffan, typ). Så nu har jag bara min lilla USB-fläkt som är klen som fan och inte tillfredsställande i den här värmen. Någon som kan rekommendera billiga fläktar?
Citera
2019-07-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Sverige har sån äcklig värme som ger en omedelbar rövsvett och allmänt klibbig hud så fort man tar minsta lilla promenadstråk.

Var i Turkiet i en månad och där känns värmen naturlig och man kan åtminstone promenera utan att få äcklig rövsvett.

Jag håller mig inne den här helgen. Inte värt att gå ut och få sina strumpor, kalsonger och tröja dränkt i svett och tvinga kasta de i tvättkorgen...

I Sverige har vi ac heller förutom typ affärer, plus bolaget som ofta har exemplarisk temp. Kan man någon gång kyla av sig är det lättare. 😃

Jag kör fläkt och ibland något blött, typ handduk eller liknande.

Btw karl xi borde ses som den store, inte hans son.
Citera
2019-07-28, 01:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
I Sverige har vi ac heller förutom typ affärer, plus bolaget som ofta har exemplarisk temp. Kan man någon gång kyla av sig är det lättare. 😃

Jo, för att möta hettan i landet så ska man se till att ha kyliga platser som invånare kan dra sig till som inomhuscentra och dylikt. Så har man ju "mött upp" hettan på andra ställen i Europa.

Nu har ju stadsplanering för att möta hettan börjat uppstå i de länder som haft det jävligast nu i sommar. Sverige bör också planera istället "för att vi blir tagna på sängen" då vi får värmeböljor hit.
Citera
2019-07-28, 02:16
Medlem
Köpte en billig AC på Bauhaus i veckan.
Funkar säkert inte lika bra som dyrare varianter, men kyler i alla fall ner ett rum utan problem.
Fanns många kvar så inte samma problem som förra året.
Får kanske inte det bästa för 5 papp, men helt klart värt pengarna.
Citera
2019-07-28, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, för att möta hettan i landet så ska man se till att ha kyliga platser som invånare kan dra sig till som inomhuscentra och dylikt. Så har man ju "mött upp" hettan på andra ställen i Europa.

Nu har ju stadsplanering för att möta hettan börjat uppstå i de länder som haft det jävligast nu i sommar. Sverige bör också planera istället "för att vi blir tagna på sängen" då vi får värmeböljor hit.

Precis, folk som måste ut, eller inte kan vara hemma måste kunna återhämta sig någonstans. När butikerna nu stänger dras ändå galler för, kameror finns nog ändå så bara slänga ut de som inte sköter sig om folk vill sitta kvar på någon bänk i gallerian en kvart eller två. Funkar det på biblioteket såbör det funka annorstädes.
Citera
2019-07-28, 02:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det fetade förstår jag inte riktigt vad det betyder, men 2016 var det över 1,2 miljoner småhus med värmepumpar. Okej, alla inte luft-luft som kan köras som AC, men det är rätt många ändå.

Det är väl främst lägenhetsboende som inte "får" installera sådana, men klart en nödvändighet om man bor i villa. Är inte särskilt dyrt heller.

Edit: Källa: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/fler-smahus-installerar-varmepumpar/
Citera
2019-07-28, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade förstår jag inte riktigt vad det betyder, men 2016 var det över 1,2 miljoner småhus med värmepumpar. Okej, alla inte luft-luft som kan köras som AC, men det är rätt många ändå.

Det är väl främst lägenhetsboende som inte "får" installera sådana, men klart en nödvändighet om man bor i villa. Är inte särskilt dyrt heller.

Edit: Källa: http://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2017/fler-smahus-installerar-varmepumpar/

Cirkus en fjärdedel, där blev jag tagen på sängen måste jag erkänna. Bra där, önskar alltid rätt kunskap, även fast jag är en idiot ibland. Tack för info. Mycket fler än jag trodde!
Citera
2019-07-28, 07:40
Medlem
BullensPilsners avatar
30 grader, det är ingen hetta, det är ren njutning. 40, då börjar det bli varmt. Kom ihåg att lufttemperaturen alltid rapporteras från en givare som inte värms upp direkt av solen eller av väggar och mark och att det är ett bra luftflöde runt den.
Sett horribla avläsningar från folk som påstår sig ha haft över 45 grader varmt de senaste dagarna. Bilderna de lägger ut visar dock att de har termometern vid sitt fönster i solen, inne på en balkong, tom inglasad balkong har jag sett.

Detta är samma problem som många officiella mätpunkter har, inne i stora städer, där givarna sitter alldeles för nära mark och väggar. Vad värre är att dessa avläsningar används i dag av forskare för att påvisa att jorden blir varmare.
Citera
2019-07-28, 13:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
30 grader, det är ingen hetta, det är ren njutning.
Nja, det är lite olika hur man upplever och tål värme, men visst har du rätt i att det kan vara rätt behagligt med 30 grader, så länge man håller sig i skuggan, och det är den gassande sol som ofta kommer gemensamt med dessa temperaturer som skapar problem.

Själv tål jag värme väldigt dåligt och har alltid gjort det. Jag svettas floder vid minsta rörelse om det är över 25 grader och sol, och det blir klibbigt och obehagligt. Vid kraftigare ansträngning drabbas jag av uttorkning – hur mycket jag än dricker – och några gånger har jag åkt på överhettning vid 25 grader och sol vid rätt måttlig men långvarig ansträngning på cykeln. Det är inte roligt.

Inatt sov jag på balkongen för första gången sedan fjolårets hetta. Med en ny hängmatta som lämpar sig att sova i gick det smidigt, men det blev lite väl kyligt att ligga naken framåt 4, så jag fick slänga över en filt.
Citera
2019-07-28, 17:44
Medlem
dialektikers avatar
Tre timmar kvar...räknar ner. (Alltså vid 21.00 kommer det ha gått ner till 26 grader och sen slipper vi skiten nästa vecka. )
Citera
2019-07-28, 23:45
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
30 grader, det är ingen hetta, det är ren njutning. 40, då börjar det bli varmt. Kom ihåg att lufttemperaturen alltid rapporteras från en givare som inte värms upp direkt av solen eller av väggar och mark och att det är ett bra luftflöde runt den.
Sett horribla avläsningar från folk som påstår sig ha haft över 45 grader varmt de senaste dagarna. Bilderna de lägger ut visar dock att de har termometern vid sitt fönster i solen, inne på en balkong, tom inglasad balkong har jag sett.

Detta är samma problem som många officiella mätpunkter har, inne i stora städer, där givarna sitter alldeles för nära mark och väggar. Vad värre är att dessa avläsningar används i dag av forskare för att påvisa att jorden blir varmare.

Jag har min termometer inne i en lampknapp som värmer upp sig själv. Jag måste kalibrera den men har ännu inte orkat göra det. Jag tror +4 så det borde bli 26 i riktig temperatur men då med viss sol på den.
Citera
2019-07-29, 00:46
Bannlyst
Citat:

Vad har karl xi med detta att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in