Citat:
Ursprungligen postat av
blaha95
Rekord och rekord. Ja, uppmätta rekord.
Var ju bara för några år sedan man började mäta temperaturen varannan timme.
Hur tillförlitligt och ofta mättes temperaturerna förr?? Inte så värst ofta och bra skulle jag säga.
Paris slog idag sitt tidigare rekord med två grader, staden har mätserier från 1873. Toppnoteringarn är inte i sig själv intressanta utan de alltmer frekventa höga temperaturern, värmeböljor som inträffade en gång per sekel inträffar betydligt oftare och med högre extremvärden.
Jag håller det inte för omöjligt att det ibland var +40°C i vårt område under värmeperioden efter istiden, efter bronsåldern (500 f.v.t.) är sannolikheten väldigt liten. Med rådande utvecklingen kommer det tidigare uppmätta rekordet för Sverige, +38°C, att slås i en relativt nära framtid. De alltmer tätare extremdagarna de senaste 30 åren, höga temperaturer intreffar oftare, fler somrar har dagar med över +30°C och mer intensiva värmeböljor ökar sanolikheten, vilket är själva grejen.
Jag arbetar med klimatdata för energi- och klimatsimuerling i byggnader, sommaren 2018 var extraordinär i värmens intensitet och längd, korrigering för komfortkyla och normalår kunde inte göras för juli 2018 eftersom SMHI saknar statistik.
En stor fastighetsägare ringde till SMHI och frågade varför de inte fick korringsfaktor för juli månad, svaret blev: - vi har inte statistik för detta, vi upplevde ett annat klimat skiljt från vårt