2019-07-25, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Igår slogs temperaturrekord i både Belgien och Holland med dryga +39°C enligt SMHI, detta i länder med oceaniskt klimat. Det låter inte som något stort, men förra månadens värmebölja tillsammans med denna signalerar att något är på gång.
Jag skulle inte säga att jag är rädd men häpen att utvecklingen går så här snabbt.

Dessa fenomen kommer att accelereras, bara att vänja sig
Citera
2019-07-25, 15:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natione-suecos
Diverse märkliga påståenden...
Du har kanske tagit intryck av desinformation om klimatkrisen på Youtube.

Vi har ju märkt att det är populärt att sprida desinformation om klimatkrisen på Youtube. Nu är detta vetenskapligt studerat. Av 200 undersökta videos var 120 emot den vetenskapliga uppfattningen.

Forskaren: Ändra YouTubes algoritmer och prioritera fakta om klimatet

Majoriteten av alla Youtube-videos om klimatkrisen går emot den vetenskapliga konsensusen och "hijack:ar" tekniska termer för att få dem att verka mer trovärdiga.
Det visar en ny studie utförd av doktor Joachim Allgaier från RWTH Aachen University i Tyskland, skriver The Guardian.

I studien har han analyserat 200 Youtube-klipp för att se om klippen höll sig till eller utmanade den vetenskapliga konsensusen.
Den vetenskapliga konsensusen är i sammanhanget slutsatser från rapporter som genomförts av FN:s Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) från 2013 och framåt. Rapporterna betonar att det är mänsklig påverkan som är den "dominerande orsaken" till global uppvärmning sedan 1950-talet.

https://www.va.se/nyheter/2019/07/25/youtube-och-klimathotet/
Citera
2019-07-25, 16:53
Medlem
avrogados avatar
Angående senaste utskicket rörande temperatur sedan årtusenden...

Skojaren Tony tar fram publicerad information från tidigare och startar röjsågen:
https://youtu.be/-j0ykCVAQVM?t=377
(se gärna hela inlägget)

Jag kom just på ett kriterium hur jag skall entra fårahagen:
Den dagen Tony håller käft!
Citera
2019-07-25, 17:40
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Bortsett från dina fantasier om IPCC, NOAA, NASA och oss som tror på deras forskning, hur kan du vara så säker på att utsläppet av fossil koldioxid inte är helt avgörande för människans framtid?
Det är jag inte säker på. Ingen kan vara det.
Kanske räddar utsläppen oss från en ny glacial, det skulle då betyda civilisationens undergång om vi slutar. Vi har inte vetenskap att säga mer än att tidigare historiska epoker med varmt klimat har blomstrat och mer CO2 gynnar växter, samt att det teoretiska uppvärmningen vid en fördubbling av co2 är ca 1 grad - ideala laboratorieförhållanden som nästan alltid blir mycket mindre i naturliga förhållanden.
Citera
2019-07-25, 18:33
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Kul fantasi. För det finns absolut noll bevis för att det fungerar på det viset. Inget inom termodynamik ger stöd för tramset du kräks ut här.

Eftersom vi har olika kunskap om värme och temperatur, där du är helt okunnig, så kan ju detta avgöras definitivt med experiment, eller hur? I fysik så ska teorier bevisas med experiment. Har du något experiment där man visar i laboratoriemiljö att co2/växthusgaser kan höja temperatur? Nej det har du inte, för det finns inga.

Men jag har bevis på motsatsen, att det sänker temperatur. Einstein sa en gång att det endast behövs ett enda experiment för att bevisa en teori fel. Har har du det:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.newscats.org/%3Fp%3D17943&ved=2ahUKEwir6Jvozc7jAhXkwYsKHZx0CcsQ FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw2cMdyEqDpol3zIRV4yA8K-

Jag kommer regelbundet komma in i tråden och länka detta. För det är allt som behövs för att visa att det inte finns ett klimathot orsakat av co2.

Det här har jag skrivit till dig tidigare men gör det gärna igen tills det går igenom ditt skallben.
https://www.youtube.com/watch?v=xoZj9wuiprQ&feature=youtu.be

Du kan påvisa att CO2 är en växtshusgas med så enkla medel som två bägare, en värmekälla, en termometer samt kemikalierna citronsyra och bakpulver. Tillsätt citronsyran i bakpulvret i den ena bägaren och du kommer att se en starkare värmeökning i den bägaren än i den andra utan bakpulver.
Att CO2 är en växhusgas har varit känt ända sedan Svante Arrhenius dagar.....
Citera
2019-07-25, 18:39
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Du förstår väl att det inte är så?

Människan är orsaken till att halterna har gått från 280 ppm till 420, eller vad det är.

Vill man debattera det får man lägga fram en rimligare teori, och ingen har förstås gjort det.

Dina länkar är det inte ens någon som läser. Det är bara bortkastad tid, såvida du inte kan förklara varför de är intressanta.

Därför att ingen har lyckats debunka den där forskarens hypoteser.
Citera
2019-07-25, 19:07
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Det här har jag skrivit till dig tidigare men gör det gärna igen tills det går igenom ditt skallben.
https://www.youtube.com/watch?v=xoZj9wuiprQ&feature=youtu.be

Du kan påvisa att CO2 är en växtshusgas med så enkla medel som två bägare, en värmekälla, en termometer samt kemikalierna citronsyra och bakpulver. Tillsätt citronsyran i bakpulvret i den ena bägaren och du kommer att se en starkare värmeökning i den bägaren än i den andra utan bakpulver.
Att CO2 är en växhusgas har varit känt ända sedan Svante Arrhenius dagar.....
Vad har du värmekällan till i ditt experiment?
Blir inte den ena bägaren varmare ändå?
Citera
2019-07-25, 19:08
Medlem
Citat:
Igår slogs temperaturrekord i både Belgien och Holland med dryga +39°C enligt SMHI, detta i länder med oceaniskt klimat. Det låter inte som något stort, men förra månadens värmebölja tillsammans med denna signalerar att något är på gång.
Jag skulle inte säga att jag är rädd men häpen att utvecklingen går så här snabbt.

Rekord och rekord. Ja, uppmätta rekord.

Var ju bara för några år sedan man började mäta temperaturen varannan timme.

Hur tillförlitligt och ofta mättes temperaturerna förr?? Inte så värst ofta och bra skulle jag säga.
Senast redigerad av blaha95 2019-07-25 kl. 19:13.
Citera
2019-07-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Klimatforskarna och IPCC säger att sedan 1950 är det våra utsläpp som orsakat uppvärmningen. Alla andra tänkbara förklaringar till uppvärmningen är undersökta och avfärdade av vetenskapen.
Och jag tror inte att du har någon förklaring heller. Men det är ju enkelt att förneka utan att behöva förklara.

''Klimatforskarna'' kan inte hjälpa att du är dum i huvudet.

De gör sina karriärer tack vare sådana som dig.

Oh sluta ljug i varje inlägg. Andra tänkbara förklaringar är inte alls avfärdade. Jo, av de forskarna du lyssnar på bara.
Senast redigerad av blaha95 2019-07-25 kl. 19:22.
Citera
2019-07-25, 19:29
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Rekord och rekord. Ja, uppmätta rekord.

Var ju bara för några år sedan man började mäta temperaturen varannan timme.

Hur tillförlitligt och ofta mättes temperaturerna förr?? Inte så värst ofta och bra skulle jag säga.

Paris slog idag sitt tidigare rekord med två grader, staden har mätserier från 1873. Toppnoteringarn är inte i sig själv intressanta utan de alltmer frekventa höga temperaturern, värmeböljor som inträffade en gång per sekel inträffar betydligt oftare och med högre extremvärden.

Jag håller det inte för omöjligt att det ibland var +40°C i vårt område under värmeperioden efter istiden, efter bronsåldern (500 f.v.t.) är sannolikheten väldigt liten. Med rådande utvecklingen kommer det tidigare uppmätta rekordet för Sverige, +38°C, att slås i en relativt nära framtid. De alltmer tätare extremdagarna de senaste 30 åren, höga temperaturer intreffar oftare, fler somrar har dagar med över +30°C och mer intensiva värmeböljor ökar sanolikheten, vilket är själva grejen.

Jag arbetar med klimatdata för energi- och klimatsimuerling i byggnader, sommaren 2018 var extraordinär i värmens intensitet och längd, korrigering för komfortkyla och normalår kunde inte göras för juli 2018 eftersom SMHI saknar statistik.
En stor fastighetsägare ringde till SMHI och frågade varför de inte fick korringsfaktor för juli månad, svaret blev: - vi har inte statistik för detta, vi upplevde ett annat klimat skiljt från vårt
Citera
2019-07-25, 19:30
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Vad har du värmekällan till i ditt experiment?
Blir inte den ena bägaren varmare ändå?

Den blir varm också, men inte lika mycket på samma tid.
Citera
2019-07-25, 19:50
Medlem
Citat:
Paris slog idag sitt tidigare rekord med två grader, staden har mätserier från 1873. Toppnoteringarn är inte i sig själv intressanta utan de alltmer frekventa höga temperaturern, värmeböljor som inträffade en gång per sekel inträffar betydligt oftare och med högre extremvärden.

Jag håller det inte för omöjligt att det ibland var +40°C i vårt område under värmeperioden efter istiden, efter bronsåldern (500 f.v.t.) är sannolikheten väldigt liten. Med rådande utvecklingen kommer det tidigare uppmätta rekordet för Sverige, +38°C, att slås i en relativt nära framtid. De alltmer tätare extremdagarna de senaste 30 åren, höga temperaturer intreffar oftare, fler somrar har dagar med över +30°C och mer intensiva värmeböljor ökar sanolikheten, vilket är själva grejen.

Jag arbetar med klimatdata för energi- och klimatsimuerling i byggnader, sommaren 2018 var extraordinär i värmens intensitet och längd, korrigering för komfortkyla och normalår kunde inte göras för juli 2018 eftersom SMHI saknar statistik.
En stor fastighetsägare ringde till SMHI och frågade varför de inte fick korringsfaktor för juli månad, svaret blev: - vi har inte statistik för detta, vi upplevde ett annat klimat skiljt från vårt

Bra inlägg - direkt från verkligheten.

Läs igen, skeptiker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in