Citat:
Ursprungligen postat av
Lasbond3000
Den blir varm också, men inte lika mycket på samma tid.
Ursäkta mig. Men jag vill inte vara elak. Men tar du detta experiment som nåt bevis på CO2s växtuhus effekt är du helt uppe i det blå.
Du vet säkert att det finns både kemi och fysik.
Ditt experiment är grundskolekemi. Vår käre Svante Ahrrenuus är nog numera mest känd för Ahrreniusekvation. Den beskriver hur snabbt två ämnen reagerar med varandra (om dom nu vill det. Används dagligen i industrin.
Men vad ditt experiment visar är vad som händer när man blandar bakpulver med citronsyrs. Och vad händer? Jo det bildas nån når nytt ämne (natriumnånting citerat och koldioxid) och det avges energi/värme. Alltså det blir varmt. En sådan kemisk reaktion kallas extroterm (avger energi/värme). Har inte nånting att göra med nån växthuseffekt.
Om växthuseffekten finns eller inte (några experiment som visar det existerar inte) utan är fortfarande en diskussion mellan folk som hävdar att det är temodynamikens satser som gäller och andra som har förklaringar baserade på hur molekyler absorberar och emiterar elektromagnetisk strålning.
Jag följer tråden här av intresse. Skriver sällan nåt. Men blev jag engagerad och undrar lite varför andra engagerade på olika håll låter ditt knasexperiment slippa undan.
Jaha. Vi lever i Thrumps tidevarv.
Alternativa fakta/sanningar!?!