2019-07-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
I så fall blir frågan om det är en synd att vara sjuk?

Jag tror inte katolska kyrkan ser det så? Vad jag vet sysslar de inte med sjukdomsförklaringar i alla fall?

Jag ser nog sjukdom som ett sekulärt begrepp, men jag kan ha fel.
Citera
2019-07-23, 14:55
Medlem
boqpods avatar
Religion är en sjukdom. Obotlig i många fall.
Citera
2019-07-23, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Att säga att homosexuella relationer är fel för att de är ofruktsamma är inte fel i sig men det är inte hela sanningen, det är sant. I grunden måste all moral utgå från Gud, det som är menat av Gud är rätt och handlingar som inte är menade är fel. Alla andra moralsystem är i grunden subjektiva och utgår från godtyckliga premisser.

Jag är inte en moralteolog och kan inte ge ett exakt svar på den frågan. För att förtydliga så utgår jag i mina svar från den katolska läran. Att mannen måste avsluta handlingen på det naturliga sättet är ett tydligt krav så jag skulle säga att det inte vore lämpligt att "använda händerna" (att smeka är förstås inget fel men det du talar om är inte vanligt smekande).
Är analsex ok om mannen avslutar på det vanliga sättet? Eller är det alltid fel?

Moralsystem från gudar är också subjektiva. Det är din subjektiva åsikt att gud finns, samt vad den guden vill.
Citera
2019-07-23, 14:58
Medlem
Är homosexualitet en sjukdom där är ju ett troende också det !
Citera
2019-07-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
TS handlar ju om hur en katolik bör se på homosexualitet.

Tanken var om det bör betraktas som en obotlig sjukdom.

Jag vet inte om bibeln är en bra utgångspunkt för sjukdomsklassificiering, ej heller om den ger vägledning för bot av desamma?

I Sverige togs väl sjukdomsförklaringen bort i slutet på 70-talet av den sekulära staten. Att då envisas med det begreppet är väl meningslöst?

Huruvida det är en synd eller inte avgörs väl av påven och gubbarna i röd klänning?

Katolska kyrkan ser på det som en "oordnad attraktion" och den som agerar på denna attraktion begår en synd. Kyrkan är inte intresserad av att klasssificera saker som en sjukdom eller inte utan huruvida en handling är omoralisk/syndig.

Läkare och biologer talar om sjukdomar. I fallet homosexuellitet så har det slutat ses som en synd på grund av att det är politiskt inkorrekt idag, det är sanningen. Varför kalla pedofili en sjukdom och homofili en icke-sjukdom, det finns inget logiskt resonemang i det hela. En homosexuell människa kan inte fortplanta sig, biologiskt så är homosexualitet likställt med automatiskt självmord och därför finns det väl all anledning att se det som en sjukdom.
Citera
2019-07-23, 15:14
Medlem
Citat:
Katolska kyrkan ser på det som en "oordnad attraktion" och den som agerar på denna attraktion begår en synd. Kyrkan är inte intresserad av att klasssificera saker som en sjukdom eller inte utan huruvida en handling är omoralisk/syndig.

Läkare och biologer talar om sjukdomar. I fallet homosexuellitet så har det slutat ses som en synd på grund av att det är politiskt inkorrekt idag, det är sanningen. Varför kalla pedofili en sjukdom och homofili en icke-sjukdom, det finns inget logiskt resonemang i det hela. En homosexuell människa kan inte fortplanta sig, biologiskt så är homosexualitet likställt med automatiskt självmord och därför finns det väl all anledning att se det som en sjukdom.

Jag tror det sekulära sjukdomsbegreppet idag centrerar kring om den utgör ett hinder för individen eller inte.

Pedofili är olagligt då det anses skada barnet. Pedofili är därför kriminellt.

Jag vet inte om pedofili klassificeras som sjukdom, men försöken att få pedofilen att vara avhållsam och inte åerfalla i brottslighet har visat sig svår. Därför har man i USA i vissa stater försökt isolera individerna från samhället.

Homosexualitet hindrar fortplantningen, men det gäller väl även det katolska prästerskapet?? Att gå i kloster kan väl knappast sjukdomsförklaras??

Dessutom så förekommer det att homosexuella par skaffar barn via fortplantning, dock ej med varandra såklart.

Det är tre olika begrepp här: synd, sjukdom, brottslighet.
Citera
2019-07-23, 15:27
Medlem
Citat:
Är analsex ok om mannen avslutar på det vanliga sättet? Eller är det alltid fel?

Alltid fel eftersom det är onaturligt, mannen och kvinnan har endast ett sexorgan.

Citat:
Moralsystem från gudar är också subjektiva. Det är din subjektiva åsikt att gud finns, samt vad den guden vill.

Vi tror på en Gud som är allsmäktig, allvetande och fullkomligt god. Gud är alltså ett förkroppsligande av godhet och därför en perfekt auktoritet i moralitet. Att du inte tror på denna Gud är en annan fråga. Det jag säger till dig är att endast en varelse som denna Gud jag beskrivit kan agera som en källa och måttstock för moralitet. I ditt universum utan Gud finns ingen moral, allt är subjektivt och det är slutgiltigen meningslöst att argumentera om.
Citera
2019-07-23, 15:31
Medlem
Citat:
Alltid fel eftersom det är onaturligt, mannen och kvinnan har endast ett sexorgan.

Vi tror på en Gud som är allsmäktig, allvetande och fullkomligt god. Gud är alltså ett förkroppsligande av godhet och därför en perfekt auktoritet i moralitet. Att du inte tror på denna Gud är en annan fråga. Det jag säger till dig är att endast en varelse som denna Gud jag beskrivit kan agera som en källa och måttstock för moralitet. I ditt universum utan Gud finns ingen moral, allt är subjektivt och det är slutgiltigen meningslöst att argumentera om.
Fast jag kan ersätta din subjektiva åsikt om gud med en subjektiv åsikt att hälsa och välmående är målet med moral. Därifrån kan jag också bygga ett objektivt system.
Citera
2019-07-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror det sekulära sjukdomsbegreppet idag centrerar kring om den utgör ett hinder för individen eller inte.

Pedofili är olagligt då det anses skada barnet. Pedofili är därför kriminellt.

Jag vet inte om pedofili klassificeras som sjukdom, men försöken att få pedofilen att vara avhållsam och inte åerfalla i brottslighet har visat sig svår. Därför har man i USA i vissa stater försökt isolera individerna från samhället.

Homosexualitet hindrar fortplantningen, men det gäller väl även det katolska prästerskapet?? Att gå i kloster kan väl knappast sjukdomsförklaras??

Dessutom så förekommer det att homosexuella par skaffar barn via fortplantning, dock ej med varandra såklart.

Det är tre olika begrepp här: synd, sjukdom, brottslighet.

Det är sant, det är egentligen ett ganska meningslöst begrepp eftersom det utmynnar i en filosofisk fråga om hur människan bör leva och vad som är bra för människan. I biologisk synpunkt skulle man nog kunna förklara celibati som en sinnessjukdom.
Citera
2019-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Det är sant, det är egentligen ett ganska meningslöst begrepp eftersom det utmynnar i en filosofisk fråga om hur människan bör leva och vad som är bra för människan. I biologisk synpunkt skulle man nog kunna förklara celibati som en sinnessjukdom.

Överhuvudtaget skulle nog religiösitet kunna förklaras som sinnessjukdom om man hårdrar det.

Jag tror det är därför man är försiktig med sjukdomsbegreppet överhuvudtaget i psykiatri för att undvika subjektiva fördömmelser och moralism. Det är först när patienten upplever sitt tillstånd som ett hinder för denne själv som behandling sker. Tvångsinskrivningar är sällsynta och då handlar det nog mest om akut självmordsbenägenhet eller rena psykoser som är farliga för andra.
Citera
2019-07-23, 15:39
Medlem
Citat:
Fast jag kan ersätta din subjektiva åsikt om gud med en subjektiv åsikt att hälsa och välmående är målet med moral. Därifrån kan jag också bygga ett objektivt system.

Det är inte objektivt eftersom din premiss är subjektiv, nämligen att hälsa och välmående är målet med moral. Du kan inte bygga något verkligt objektivt utan en Gud.
Citera
2019-07-23, 15:41
Medlem
Citat:
Det är inte objektivt eftersom din premiss är subjektiv, nämligen att hälsa och välmående är målet med moral. Du kan inte bygga något verkligt objektivt utan en Gud.
Gud (ar) är också subjektivt. Eller hur många gudar finns det?
Hur många objektiva moralsystem finns det från gudar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in