2019-07-24, 13:45
Medlem
Min erfarenhet av vissa områden på järvafältet, där jag hade familj som bodde ca 88-97, är att white flight bara är steg 1. Det som verkligen kraschar ett bostadsområde är steg 2, när skötsamma och välintegrerade invandrare flyr.

Det bodde en massa hederliga arbetarklassgreker i rinkeby förr, en hel del iranierkillar som gick på kth i akalla.
2019-07-24, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja i den mån man är rasister så är det kulturella rasister.
Den assimilerade Jordanien som uppför sig som svenskar över lag, pratar svenska, inte har ett hus fullt med sjalar, och lever sitt liv som många andra i villaområdet kommer inte att bli illa omtyckte.

Syrianen som hörs och syns mes inkl alla tillbehören kommer att få folk att vilja flytta.
Jag över övertygad om att det mesta beror på vilken kultur man kommer släpandes med.

Så pass assimilerad som Jordaniern behöver bli för att bli accepterad är det kanske en på tio tusen som är. Bara att hans fru inte jobbar, givet att de är 100% assimilerade på alla övriga sätt, kommer att väcka oförstående hos svensken.

Vilket är helt i sin ordning eftersom 75% sysselsättning är absolut minimum för att hela den svenska välfärdsstaten ska gå runt..
2019-07-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Min erfarenhet av vissa områden på järvafältet, där jag hade familj som bodde ca 88-97, är att white flight bara är steg 1. Det som verkligen kraschar ett bostadsområde är steg 2, när skötsamma och välintegrerade invandrare flyr.

Det bodde en massa hederliga arbetarklassgreker i rinkeby förr, en hel del iranierkillar som gick på kth i akalla.
Så är det ju. Även invandrare som lyckas lämnar Tensta eller Akalla så fort de får chansen..MEN även om de har råd så vill de absolut inte bo i något "svenneområde". De betalar hellre 8 msek för en kåk i mångkulturella Solna där de kan ha kvar sitt gamla liv på hyfsat avstånd.

Utomeuropeiska invandrare är generellt lika ointresserade av att bli Svenssons som käkar Taco och glor på Lets Dance som etniska svenskar är ointresserade av att beblanda sig med dem.

"Kulturella rasister" skulle jag säga att 99% av jordens befolkning är.
2019-07-24, 14:38
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jordaniern har fortfarande barn, kusiner, farbröder etc som glider runt i BMW och Audi och pumpar arabisk musik och leker gangsters. Ungarna snor moppar och klottrar i området.

Ingen vill bo med invandrare, så är det bara. Som någon annan sa, svenskar röstar med fötterna. Invandringen är en enormt stor orsak till bostadsbubblan.

Ja visst är den en stor bidragande orsak till bostadsbubblan.
Många gör vad som helst för att slippa mångkulturen, maxbelånar sig båda två om det så krävs.

Jag tänker likadant, men även om jag skulle maxlåna så räcker det inte på länga vägar.
Bara att sälja och köp ett nytt likandant hus 100meter bort betyder över en miljon i skatt.
Pantbrev, lagfart, vinstskatt, mäklarkostnad osv. Ett nollsummespel för min del! Så litegrann är jag fastgjuten där jag är så länge jag bor kvar i Stockholm.

Exemplet med Jordaniern var bara för att visa att precis alla inte är likadana. Det finns en å annan riktigt lugn och sansad familj. Bara hårfärgen som skiljer och de är jättetrevliga. Har köpt lite begagnade saker av de.

Men faktum kvarstår, uppnår de en miss koncentration så börjar de känna sig hemma och gör sig också hemmastadda med kultur och allt.
2019-07-24, 14:40
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så pass assimilerad som Jordaniern behöver bli för att bli accepterad är det kanske en på tio tusen som är. Bara att hans fru inte jobbar, givet att de är 100% assimilerade på alla övriga sätt, kommer att väcka oförstående hos svensken.

Vilket är helt i sin ordning eftersom 75% sysselsättning är absolut minimum för att hela den svenska välfärdsstaten ska gå runt..
Precis, den verkliga BNP/CAPITA puckeln/ökningen kom när kvinnor började förvärvsarbeta.
2019-07-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ja visst är den en stor bidragande orsak till bostadsbubblan.
Många gör vad som helst för att slippa mångkulturen, maxbelånar sig båda två om det så krävs.

Jag tänker likadant, men även om jag skulle maxlåna så räcker det inte på länga vägar.
Bara att sälja och köp ett nytt likandant hus 100meter bort betyder över en miljon i skatt.
Pantbrev, lagfart, vinstskatt, mäklarkostnad osv. Ett nollsummespel för min del! Så litegrann är jag fastgjuten där jag är så länge jag bor kvar i Stockholm.

Exemplet med Jordaniern var bara för att visa att precis alla inte är likadana. Det finns en å annan riktigt lugn och sansad familj. Bara hårfärgen som skiljer och de är jättetrevliga. Har köpt lite begagnade saker av de.

Men faktum kvarstår, uppnår de en miss koncentration så börjar de känna sig hemma och gör sig också hemmastadda med kultur och allt.

Vågar du stå för att det är otroligt viktigt för dig att undvika mångkultur publikt så att säga?
2019-07-24, 14:46
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan

Precis! Finns inte många välintegrerade Europeer som Greker kvar där. Praktiserade en gång några veckor på Ana Akalla och det var många greker som jobbade där. Svintrevliga och bra på alla sätt.

Vet inte vad det beror på mest, att de är Européer eller att de kom till ett annat Sverige än vad som är kvar idag.
Iraniner har en förmåga att bete sig på ett sätt när de umgås bland svenskar och på andra sätt när de är bland andra araber är min erfarenhet...
2019-07-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag nämnde ingenting om rädslor. Problemet är kulturkrockarna, att behöva lyssna på arabisk musik och att höra araber och somalier ute på gatan och att se dem vagga fram där i sina sjok. Jag tror att det driver en till vansinne och det är därför man som svensk flyttar bort från mångkulturen så fort man kan.

De behöver som sagt inte "leva rövare". Man står inte ut med dem ändå.

Som kille kan man klara sig helt ok. Om du är en blonderad tjej som vandrar runt med urringat och kort-kort är du en vandrande bomb.
2019-07-24, 14:49
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Vågar du stå för att det är otroligt viktigt för dig att undvika mångkultur publikt så att säga?
Ja bland mina vänner, släkt och många på jobbet. Vänner på Facebook har för långe sedan fattat situationen
Lite låg profil håller jag på jobbet rent officiellt, kan tänka mig att det blir svårare att avancera till högre chefsposter framöver om man är totalt brunmålad av personalavdelningen, som består av 99% kärringar.
2019-07-24, 14:51
Medlem
Citat:
Precis! Finns inte många välintegrerade Europeer som Greker kvar där. Praktiserade en gång några veckor på Ana Akalla och det var många greker som jobbade där. Svintrevliga och bra på alla sätt.

Vet inte vad det beror på mest, att de är Européer eller att de kom till ett annat Sverige än vad som är kvar idag.
Iraniner har en förmåga att bete sig på ett sätt när de umgås bland svenskar och på andra sätt när de är bland andra araber är min erfarenhet...

Är väl helt enkelt så att det på riktigt länge, förutom jugoslaver, inte kommit några europeiska invandrare till Sverige att tala om..De som kom på 60-70 talen är nu gamla eller döda, och deras barn ses inte länge som greker.
2019-07-24, 14:53
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Som kille kan man klara sig helt ok. Om du är en blonderad tjej som vandrar runt med urringat och kort-kort är du en vandrande bomb.
När jag bodde i Tensta i unga år blev min dåvarande sambo utsatt för 3 våldtäktsförsök i "västerort" på 4år, plus en del annat.
Visserligen svensk brunett och inte blond med ändå, hon var alldeles för fin och exotisk för att kunna bo där och vara i fred.
2019-07-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ja bland mina vänner, släkt och många på jobbet. Vänner på Facebook har för långe sedan fattat situationen
Lite låg profil håller jag på jobbet rent officiellt, kan tänka mig att det blir svårare att avancera till högre chefsposter framöver om man är totalt brunmålad av personalavdelningen, som består av 99% kärringar.

Så är det ju tyvärr. Därmed håller svenskarna låg profil och låter sina handlingar tala för sig.

Det blir så patetiskt när man frågar folk som flyttat till de fina vita områdena varför de valt just dem. "Bra skolor", "tryggt", "bra grannar" osv. brukar vara svaren. Samtidigt ska de hylla mångkulturella områden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in