2019-07-23, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Om Spånga vet jag litet, men min första lägenhet som utflyttad gymnasist och 18-åring, låg på Hässleholmen i Borås. Det var även då - för ca 15 år sedan, en s.k. "No-go"-zone. Att bo där upplevde jag aldrig som farligt men jag var kanske ung och naiv? Vandrade ofta hem full sent på natten. Blev dock misshandlad och rånad i ett annat utanförskapsområde, Norrby, i samma stad.

Jag nämnde ingenting om rädslor. Problemet är kulturkrockarna, att behöva lyssna på arabisk musik och att höra araber och somalier ute på gatan och att se dem vagga fram där i sina sjok. Jag tror att det driver en till vansinne och det är därför man som svensk flyttar bort från mångkulturen så fort man kan.

Citat:
Där har du min ungefärliga ståndpunkt. Den dagen jag besöker ett villaområde där invandrare med heltidsjobb och bolån, fortfarande lever rövare - kanske jag ändrar ståndpunkt i den frågan.

De behöver som sagt inte "leva rövare". Man står inte ut med dem ändå.
2019-07-23, 09:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Redan på 70-talet om vi snackar Biskopsgården och delar av Tynnered i Göteborg.

Och orsaken då som nu är densamma - bottenskrap som skiter i allt. På 70-talet var det invandrat trash från landsorten som inte fick jobb i byn och som inte lyckades behålla det enkla jobbet de hade i Göteborgs tillverkningsindustri. Idag är det trash från MENA.

Nej, inte bottenskrap. Väldigt mycket helt vanligt folk. Nära släkt till mig dessutom, i ett fall. Miljonprogrammet må ha varit sterilt men det var riktigt fräscht på 70-talet, precis som östermalmska stockholmskvarter är än idag.
2019-07-23, 09:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om Spånga vet jag litet, men min första lägenhet som utflyttad gymnasist och 18-åring, låg på Hässleholmen i Borås. Det var även då - för ca 15 år sedan, en s.k. "No-go"-zone. Att bo där upplevde jag aldrig som farligt men jag var kanske ung och naiv? Vandrade ofta hem full sent på natten. Blev dock misshandlad och rånad i ett annat utanförskapsområde, Norrby, i samma stad.

Är kritisk mot svensk integrationspolitik (eller avsaknaden av densamma) och (o)förmågan att handskas med trash öht (daltande med kriminella etc) men tycker inte man ska dra alla över samma kam. Finns gott om folk som på individuell basis är bra och trevliga individer.

Mark Isitt har delvis rätt i att den tröstlösa arkitekturen inte direkt hjälper men dom många andra är inne på - det är inte en upputsning av fasaderna som kommer att lyfta ett område. Man måste komma åt de som bor innanför väggarna och få de att bli en del av samhället. Annars skapas en normalisering av antisocial kultur i förorten - a.k.a. parallellsamhälle.

Här har Sverige varit för tandlöst, varesig det var svenskt-finskt bonntrash på 70-talet, chilienska "värstingar" på 80-talet, juggemaffia på 90-talet och MENA-trash från 00-nu. Skiten måste fångas upp, helst i småskolan och i värsta fall omhändertagas om föräldrarna inte kan uppfostra kidsen. Detta "öppna hjärtan"-samhälle kommer paradoxalt nog leda till att gamla "instutions- och storebror-Sverige modell pre-'68",kommer tvingas till comeback på många områden. För mycket har gått överstyr.

Där har du min ungefärliga ståndpunkt. Den dagen jag besöker ett villaområde där invandrare med heltidsjobb och bolån, fortfarande lever rövare - kanske jag ändrar ståndpunkt i den frågan. Men tills dess är min empiriska uppfattning att folk med jobb, hus och "bra liv" i övrigt, alltså folk som "har något att förlora" - ofta är tämligen skötsamma på sin fritid och uppfostrar sina barn.

(Sorry för om detta kan tolkas som ett OT-sidospår till Topic, det är inte avsikten.)
Så att dina barn blir i minoritet i sitt eget land spelar ingen roll och kommer inte ha några effekter?

Bara bostadspriserna går upp så är allt lugnt
2019-07-23, 10:35
Medlem
Då mina vänner sålde ettan i Täby och köpte en lägenhet modell XXL i Tensta kändes det som ett kap för deras del. De fick t o m pengar över. Fult område men fin lägenhet, trevlig förening och grannar. Fin gård där ungarna, som kom senare, kunde springa. Alla fick eget rum och musikrum därtill. Det var de och deras grannar som klagade på att DN svärtade ned Tensta med sina skriverier. De visade mig runt på grönsakstorget som definitivt övertrumfade Hötorget vad gäller utbud och låga priser. Vi fyllde bilen med massor med mat därifrån. Klart att man såg en del ointegrerade hasa runtomkring där men de upplevde inte det som ett problem då.

Några andra jag känner har en likadan lägenhet i båghusen i Tanto. De köpte också stort för kommande familjen. Sedan dess har Tensta-familjen flyttat p g a att MENA-kulturen tagit över som de uppfattar det. Tanto-familjen bor kvar.

Jag hjälpte en skillsmässokompis flytta in i ett annat miljonprogramsområde i början av 90-talet. Det fanns fortfarande vakanser då. Inga klagomål. Föreslår man något sådant nu så säger folk varför inte skjuta mig direkt så är det avklarat. Det har alltid varit fint att bo på vissa områden och inom tullarna, även då det fanns slum inne i stan. Men idag är attityderna stenhårda vad gäller boende. Många gör vad som helst för att slippa bli förknippade med no-go-zonerna. Har hört att folk betalar för att få ha adress på något finare område då de anser att de inte kan ange no-go-zon som adress då de söker jobb. Kanske en urban myth, men vem vet.
2019-07-23, 10:53
Medlem
Jan-As avatar
Jag har bott några år i Tensta och gått i skola där typ hela 80-talet och delar av 90-talet.
Ett tydligare exempel på hur "White Flight" går till finns inte.
Läs på hur det exakt fungerar.

Jag kan hålla med om att Tensta i delar var helt ok att bo i på den tiden! Jag har själv vänner och släktingar som har bott i Akalla, Hjulsta, Tensta osv. Det fanns en hel del svenskar på den tiden.
När jag gick i första klass i Tensta var Nordbor i klar majoritet, nån chilenare, nån från mellanöstern, Jordanien osv. Fatta, i Tensta! 40r sedan nu..

Idag är det 0 svenskar i samma skola.

När spiralen väl har börjat är den omöjlig att stoppa, det handlar bara om tid. Alla har sin gräns för hur osvenskt det får bli innan det börjar bli svårt att sova på nätterna.
Och jo, det fanns problem redan på den tiden. Och har man öppna gränser och fyller på landet till bristningsgränsen med MENA, Afrikanser m.m. så kommer ingenting att fungera trots de bästa förutsättningarna.
Senast redigerad av Jan-A 2019-07-23 kl. 10:56.
2019-07-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nej, inte bottenskrap. Väldigt mycket helt vanligt folk. Nära släkt till mig dessutom, i ett fall. Miljonprogrammet må ha varit sterilt men det var riktigt fräscht på 70-talet, precis som östermalmska stockholmskvarter är än idag.
Jag menar att det var trashet som gjorde vissa områden till ghetto redan på 70-talet. När man kommit upp i en viss del trash flyr resten och området blir designated ghetto. Detta gällde inte hela Tynnereds hyresbestånd, det fanns anständiga människor med.

När jag flyttade in på Opalgatan på 90-talet fick jag höra av fastighetsskötaren att just Opalgatan var reserverat för anständigt folk ned jobb, medans socialfallen placerades på Grevegårdsvägen.

I takt men ökad invällning har fler och fler gator blivit ghetto och i stort sett hela Tynnereds hyresbestånd är idag slum.
2019-07-23, 15:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag nämnde ingenting om rädslor. Problemet är kulturkrockarna, att behöva lyssna på arabisk musik och att höra araber och somalier ute på gatan och att se dem vagga fram där i sina sjok. Jag tror att det driver en till vansinne och det är därför man som svensk flyttar bort från mångkulturen så fort man kan.

De behöver som sagt inte "leva rövare". Man står inte ut med dem ändå.

Du uttrycker dig lite drastiskt, men tror du har en viktig poäng. Mer en fråga om kultur än om inkomst.
2019-07-23, 15:56
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du uttrycker dig lite drastiskt, men tror du har en viktig poäng. Mer en fråga om kultur än om inkomst.
MagnusBengtsen har en mycket bra poäng i det han skriver. De jag känner och umgås med är av samma åsikt.
De en till två MENA ja ibland umgås med är lika svenska som jag i sitt sätt att vara, prata, intressen osv.
2019-07-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Jag har bott några år i Tensta och gått i skola där typ hela 80-talet och delar av 90-talet.
Ett tydligare exempel på hur "White Flight" går till finns inte.
Läs på hur det exakt fungerar.

Jag kan hålla med om att Tensta i delar var helt ok att bo i på den tiden! Jag har själv vänner och släktingar som har bott i Akalla, Hjulsta, Tensta osv. Det fanns en hel del svenskar på den tiden.
När jag gick i första klass i Tensta var Nordbor i klar majoritet, nån chilenare, nån från mellanöstern, Jordanien osv. Fatta, i Tensta! 40r sedan nu..

Idag är det 0 svenskar i samma skola.

När spiralen väl har börjat är den omöjlig att stoppa, det handlar bara om tid. Alla har sin gräns för hur osvenskt det får bli innan det börjar bli svårt att sova på nätterna.
Och jo, det fanns problem redan på den tiden. Och har man öppna gränser och fyller på landet till bristningsgränsen med MENA, Afrikanser m.m. så kommer ingenting att fungera trots de bästa förutsättningarna.

Gränsen skiftar ju beroende på vartifrån invandringen kommer. Tror svenskar kan acceptera en ganska hög andel norrmän och extremt låg andel somalier. Svenskar är riktiga rasister, även om de aldrig skulle erkänna det.

Områden i hyfsat stora städer med låg andel utomeuropeiska invandrare är ALLTID de mest attraktiva och motsatt förhållande råder också. Folk "röstar med fötterna"
2019-07-24, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad är det här för integrationsprojekt? Eller är det stöd till byggfirman? Haninge verkar hjälpa BoKlok att bli av med osäljbara bostadsrätter genom att blockhyra ett gäng från bostadsrättsföreningen för att placera nya migranter där. Uppenbarligen finns det billiga brf-lägenheter som inte hittar köpare. Kommer vi att få se fler sådana här lösningar?

https://web.archive.org/web/20190721042540/https://mitti.se/nyheter/bostadsprojekt-jordbro-nyanlanda/?omrade=haninge&view=app

Nu kom Skanskas delår ut. Vad gäller bostäder så är drygt hälften av det som säljs och produktionsstartas Boklok-bostäder. I Q2 startade Skanska produktion av 430 bostäder i Sverige (493). I kvartalet såldes 466 svenska bostäder (499).

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/07/24/skanska-boklok-drygt-halften-av-svensk-bostadsandel-vd.html
2019-07-24, 09:59
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Gränsen skiftar ju beroende på vartifrån invandringen kommer. Tror svenskar kan acceptera en ganska hög andel norrmän och extremt låg andel somalier. Svenskar är riktiga rasister, även om de aldrig skulle erkänna det.
Ja i den mån man är rasister så är det kulturella rasister.
Den assimilerade Jordanien som uppför sig som svenskar över lag, pratar svenska, inte har ett hus fullt med sjalar, och lever sitt liv som många andra i villaområdet kommer inte att bli illa omtyckte.

Syrianen som hörs och syns mes inkl alla tillbehören kommer att få folk att vilja flytta.
Jag över övertygad om att det mesta beror på vilken kultur man kommer släpandes med.
2019-07-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja i den mån man är rasister så är det kulturella rasister.
Den assimilerade Jordanien som uppför sig som svenskar över lag, pratar svenska, inte har ett hus fullt med sjalar, och lever sitt liv som många andra i villaområdet kommer inte att bli illa omtyckte.

Syrianen som hörs och syns mes inkl alla tillbehören kommer att få folk att vilja flytta.
Jag över övertygad om att det mesta beror på vilken kultur man kommer släpandes med.

Jordaniern har fortfarande barn, kusiner, farbröder etc som glider runt i BMW och Audi och pumpar arabisk musik och leker gangsters. Ungarna snor moppar och klottrar i området.

Ingen vill bo med invandrare, så är det bara. Som någon annan sa, svenskar röstar med fötterna. Invandringen är en enormt stor orsak till bostadsbubblan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in