2019-07-22, 15:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"Slagits sönder"? Det levs lite överallt i kärnfamiljer.
Och har rättsväsendet "kollapsat"? yeahh verkligen....inte en gnutta polis, jurister eller domstolar i landet...ohh nooo.

För hundra år sen hade vi 1919, då var Sverige ett extremt fattigt land ,utan demokrati, utan jämlikhet, utan jämställdhet, utan skola för alla, för att inte tala om möjligheterna studera på universitet för alla,
ett rättsväsende och försvar betydligt sämre än vad det är idag.

Så om jag vore dig skulle jag allt tänka mig för lite vad jag kläcker ur mig.

Att en institution kollapsar betyder inte att resterna helt försvinner, utan att dess samhällsbärande funktion upphör. Idag bygger inte samhället i sin helhet, eller ens till huvuddelen, på kärnfamiljen. På samma sätt upprätthålls inte det fungerande samhället av försvaret eller rättsväsendet. Att det finns poliser fläckvis eller att domstolar stundtals dömer en brottsling, ehuru i regel mycket milt, förtar inte att rättsväsendets samhällsbärande funktion har spruckit sönder.

Citat:
men det var altlså vad jag frågade efter, ett land där ditt påstående stämmer,
ska det vara så svårt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abort#/media/Fil:Abortion_Laws.svg

Varsågod här kan du leta upp landalternativ för dig, så du kan leta upp ETT ENDA ynka exempel på att din lilla teori.....faktiskt stämmer det minsta lilla

( länder med gul färg har ditt ideal....abortförbud men tillåtet vid vådltäkt, incest och dödsrisk.

så marsch pannkaka! upp till bevis.

Inte så många länder i vår del av världen har ett sådant lagsystem som vi, men emedan Polen är det land som är Europas främsta värn mot ett aggressivt Ryssland, får man nog ändå säga att det är ett halvhyfsat exempel. Nu vill jag förstås inte att svensk lagstiftning bygger på papism, utan på svensk tradition, men det betyder inte att vi inte kan ta intryck av andra länder. Men vill vi se på länder som, utan att ens förbjuda slentrianaborter, lyckas bättre än Sverige så har vi hela Norden att ta intryck av.
Citera
2019-07-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att en institution kollapsar betyder inte att resterna helt försvinner, utan att dess samhällsbärande funktion upphör. Idag bygger inte samhället i sin helhet, eller ens till huvuddelen, på kärnfamiljen. På samma sätt upprätthålls inte det fungerande samhället av försvaret eller rättsväsendet. Att det finns poliser fläckvis eller att domstolar stundtals dömer en brottsling, ehuru i regel mycket milt, förtar inte att rättsväsendets samhällsbärande funktion har spruckit sönder.

Och exakt för att inte människor tvingas lägga hela sin ekonomiska trygghet på ett enda kön, eller en enda förälder, eller på ett faktum av att föräldrarna måste vara gifta! för att den skulle ha en chans på en mer vettig matförsörjning, så överlever idag ungar betydligt bättre än någonsin i ditt samhälle där allt ska vila på en kärnfamilj.

bah!

domsolar eller rättsväsendet är inte = din typ av straff. dvs HÅRDA och LÅNGA, helst! över 300 år för att ha stulit en skorpa.
utan de tär just rättsväsende och domstolar.
Hur "bra" dessa är mäts i hur välfungerande de är och detta mäts bäst i ex rättvisa.

Citat:
Inte så många länder i vår del av världen har ett sådant lagsystem som vi, men emedan Polen är det land som är Europas främsta värn mot ett aggressivt Ryssland, får man nog ändå säga att det är ett halvhyfsat exempel. Nu vill jag förstås inte att svensk lagstiftning bygger på papism, utan på svensk tradition, men det betyder inte att vi inte kan ta intryck av andra länder. Men vill vi se på länder som, utan att ens förbjuda slentrianaborter, lyckas bättre än Sverige så har vi hela Norden att ta intryck av.

Och Polen har alltså ca 80 000 illegala aborter per år...
och kvinnorna där håller på att bli vansinniga av ilska.
https://www.svt.se/nyheter/abort

Så "halvhyfsat exempel"? på vadå får jag fråga att det inte görs aborter i Polen?
Senast redigerad av Merapi 2019-07-22 kl. 16:32.
Citera
2019-07-22, 16:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det var en bank ( lehmans brothers) som var startskottet för hela krisen, tycker det talar sitt tydliga språk över vem man har skäl att anklaga mest mellan parterna den privata individen och de s.k. "experterna" i finansbubblor.

Det egentliga startskottet var faktiskt att den amerikanska regeringen vägrade att rädda Lehman, som i sin tur råkade ill ut genom alltför lättvindigt utlånande till allt för ansvarslösa låntagare. Hela kedjan fallerade. Det fråntar inget led sitt ansvar. Ungefär som den svenska 90-talskrisen, som grundades i slutet av 80-talet genom för slapp penningpolitik.

Citat:
Njae, det är väl mr Beans reaktion på monotonin som är underhållningen, och han är inte det minsta monoton. ( eller konservativ, för då hade han upprepat gamla skämt over och over again)

Det är just intrycket av tråkighet, som är underhållningen. Konservatism är litet tråkig, återhållsam och pliktmedveten. Men det är bra.

Citat:
Nej det är gudskelov inte ett tvång...bara när sånna som du GÖR DET TILL ETT TVÅNG.

Det är naturen som frammanar ansvaret. I naturtillståndet finns inga abortkliniker.

Citat:
"nationalitet" är en föreställning, en samling idéer, ofta av väldig luddig sort då den blir till chauvinism ex. Så jaa Einsteins yttrande är rätt träffande, det är en "sjukdom" som oftast drabbar osäkra dvs "barn". Övriga inser att mänskliga värden såsom ex empati och samarbetsförmåga finns överallt där människor finns.

Jag skrev inte att etnicitet kommer försvinna, jag menar att dess negativa innebörder kommer förhoppningsvis allt mer sakna värde för oss i en framtid. Vi kommer helt enkelt sluta använda detta som en slags markör för "vi och dom".

Jag är sällan tvärsäker, men här är jag tämligen säker på att Du kommer att få tvärfel.

Citat:
Nej vi har som plikt av bevara det som är vettigt och bra med vårt samhälle, om din son gifter sig med en afrikanska och du får skitsöta mulatt barnbarn så är deras tlllskott av nytt fräsch DNA samt hudfärg till Sveriges gator inte vad som kommer att göra att Sverige går under.
Sverige och svenskheten går under om den isoleras och avstannas och "knäpps igen".
Vi överlever endast om vi tillåter oss att utvecklas.

Han får gifta sig med vilken flicka han vill, men det vore förstås trevligt om han bidrar till att bevara det svenska, svenska traditioner och beteendemönster.

Citat:
Man kan inte förvänta sig att människor ska kunna tänka logiskt i grupp?
I see. Nä så klart låt oss ge oss ut och hugga tag i närmsta svensk.-norska barnvagn och klå upp innehållet.....ungen är ju norsk! och därmed skyldig för morden på Utöya.

Du klarar alltså inte att inse att kvinnor som fraterniserat med ockupationsmakten - fienden - kommer att behandlas illa? Att deras barn kommer att få det svårare ty de representerar ockupationsmakten och minnet av denna? Det är naturligtvis inte alltigenom rätt mot barnen, men samtidigt är det föräldrarnas (i detta fallet kvinnornas) ansvar att inte skaffa barn med fienden. Man måste se båda sidorna.

Citat:
Jepp! och ja ett konceptionsögonblick, embryo etc etc ÄR nu ett set av celler och DNA under full kloningsprocess....som sådant finns inget där än som kan äga rättigheter.
Vi har inte denna typ av lagstiftning att vi ger en "potentiella framtid" som ännu ej finns varken plats eller juridiskt utrymme....OJ! jag får inte gå över denna yta med mark, för om 1 år kommer här stå ett hus! och jag kan ju inte gå över ett hus!!!! ooh!! bäst jag går runt.

hela värdet i denna cellklump ligger i moderns (och faderns) kärlek och villighet att skapa denna framtid. Dess egna värde och plats i tillvaron kan denna "framtid" bara inta då det faktiskt ÄR något, av sina egna "meriter".

Lagstiftning är några pennstreck och ett klubbslag. Tekniskt sett rätt enkelt löst.

Ett liv är mer än blott materia - det har ett andligt värde också. Det är bl a därför vi till och med värnar om döda människor och anser det fel att behandla avlidna som sopor.

Citat:
Läs igen....ditt konceptionsögonblick är sammanslagningen av 2 "halva" DNA från vardera förälder detta kopierar sen sig självt. Dvs du som organism sysslar ditt liv igenom med att kopiera dina föräldrars DNA...
Din syn på att ditt DNA på nått sätt skulle vara "unikt" ( i egenskapen "speciellt") och bla bla....faller i det ljuset eller hur? Det mest av allt DNA är i verkligheten uråldrigt...och vi delar det med de flesta andra arterna på denna planet. det ev. "nya" som då och då kan ske är s.k. mutationer.

Så ursäkta mig om jag faktiskt inte har din oerhörda respekt för detta "unika" och "heliga" DNA.
Det är inte där jag lägger värdet hos en människa, att det bär på DNA, utan jag lägger värdet hos det som DNAt bygger.

Enligt din föreställning så har man en människa...ta-da! om man lyckats plocka ut ett DNA från en cell.
Enligt min föreställning har man en människa då detta DNA har kopierat sig tillräckligt länge så att där hunnit formats en hjärna, basala funktioner ex.

Du får skilja på "en människa" och "ett mänskligt liv". En fullgången människa är mer värd än ett mänskligt liv på cellstadiet, men av det följer inte att det senare är värdelöst och att man kan göra vad man vill med det.

Citat:
Det gör de Uven! Klarar du ta in fakta nångång?
varje år dör drygt 500 000 kivnnor av mödradödlighet, ett av orsakerna till alla denna död är att de förbjuds göra abort.
varje år dör även ca 70 000 kivnnor av illegala aborter.
RFSU siffror.
https://rfsu.ineko.se/Files/sv-SE/26618/RelatedFiles/rapport-modradodlighet110201.pdf

år efter år efter år efter år.....för att såna pantade idioter som dig sitter och förvägrar kvinnor sina mänskliga rättigheter att få lov bestämma själva och äga sin egen kropp.

INGET!!!! jag skriver det igen Uven så du ska fatta INGET! 0 zero! land med idag din sort av abortförbud uppvisar det du sitter och försöker inbilla dig själv skulle ske om man inför abortförbud.

Dvs att aborter skulle upphöra....no! fakta visar snarare att aborterna ökar i dessa länder, dvs kivnnor tvingas till FLER illegala aborter än de legala de skulle göra OM de fått lov.

"Att hota med straff för att hindra kvinnor från att göra en abort tycks ge litet resultat. I de länder där abort enbart är lagligt om kvinnans liv är i fara är antalet aborter 37 på 1.000 kvinnor. I länder där aborter är helt lagliga är motsvarande siffra 34.
[...]
– Vi har så mycket bevis för att om man gör tillgången till aborter mer restriktiv leder det till fler aborter och fler osäkra aborter. Forskningen säger detta så tydligt, ändå ignoreras det. Det är så skrämmande, säger Kristina Gemzell Danielsson, professor på Karolinska institutet."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/osakra-aborter-en-helt-onodig-epidemi

kanske snart dags du faktiskt tar till dig FAKTA i dessa saker och itne sitter kvar i din spyboll av rena fantasier?

Varje gång jag anför förhållanden, eller förväntade förhållanden, i Sverige, så drämmer Du till med hur hemskt det är för kvinnor i Tredje världen. Det är säkert hemskt där, men det saknar relevans för Sverige, på samma sätt som det saknar relevans hur svenska kvinnor hade det för hundra år sedan - före preventivmedelsrevolutionen.
Citera
2019-07-22, 16:52
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och exakt för att inte människor tvingas lägga hela sin ekonomiska trygghet på ett enda kön, eller en enda förälder, eller på ett faktum av att föräldrarna måste vara gifta! för att den skulle ha en chans på en mer vettig matförsörjning, så överlever idag ungar betydligt bättre än någonsin i ditt samhälle där allt ska vila på en kärnfamilj.

bah!

domsolar eller rättsväsendet är inte = din typ av straff. dvs HÅRDA och LÅNGA, helst! över 300 år för att ha stulit en skorpa.
utan de tär just rättsväsende och domstolar.
Hur "bra" dessa är mäts i hur välfungerande de är och detta mäts bäst i ex rättvisa.

Svenska domstolar är varken rättvisa eller effektiva. De lagar de tillämpar, och det system som de arbetar efter, är därtill vad gäller straffrätt i princip illegitimt. Lagarna stipulerar mycket milda straff i internationell jämförelse, domstolarna dömer regelmässigt till så låga straff de kan och sedan har vi tvåtredjedelsfrigivning. Detta innebär att nästan inga brottsoffer får upprättelse och att nästan inga kriminella har sonat sina brott. Så illa är det!.

Citat:
Och Polen har alltså ca 80 000 illegala aborter per år...
och kvinnorna där håller på att bli vansinniga av ilska.
https://www.svt.se/nyheter/abort

Så "halvhyfsat exempel"? på vadå får jag fråga att det inte görs aborter i Polen?

Kvinnor tycks mig ofta vara vansinniga - inte sällan av ilska. Säkert behöver Polen förbättra rätt mycket avseende sexualundervisning och tillgång till preventivmedel, men bara för att det begås illgärningar är det inget skäl att legalisera desamma. Det vore som att höja hastighetsbegränsningarna på vägarna för att människor ändå bryter mot dem - trots att vi vet att högre hastigheter leder till fler olyckor och dödsfall.
Citera
2019-07-22, 17:15
Medlem
Citat:
Svenska domstolar är varken rättvisa eller effektiva. De lagar de tillämpar, och det system som de arbetar efter, är därtill vad gäller straffrätt i princip illegitimt. Lagarna stipulerar mycket milda straff i internationell jämförelse, domstolarna dömer regelmässigt till så låga straff de kan och sedan har vi tvåtredjedelsfrigivning. Detta innebär att nästan inga brottsoffer får upprättelse och att nästan inga kriminella har sonat sina brott. Så illa är det!.

Kvinnor tycks mig ofta vara vansinniga - inte sällan av ilska. Säkert behöver Polen förbättra rätt mycket avseende sexualundervisning och tillgång till preventivmedel, men bara för att det begås illgärningar är det inget skäl att legalisera desamma. Det vore som att höja hastighetsbegränsningarna på vägarna för att människor ändå bryter mot dem - trots att vi vet att högre hastigheter leder till fler olyckor och dödsfall.

Verkligen? svenska domstolar arbetar "i princip illegitimt" I see...förstår du ens vad illegitimt betyder?
Om de hade kört med din "rättivisa" hade de varit illegitima ja, men...nu kör de alltså efter svensk lagstiftning och då är de fullt legitima.

Polen har garanterat ungefär samma tillgång till preventivmedel och sexualupplysning som Sverige.
fakta kvarstår det är ett land rätt likt Sverige i västvärlden med den enda skillnaden att de infört din variant av restriktiva abortlagar som du alltså påstår ska leda till mycket färre aborter och?????? ja Uven vad händer då?

kan du vänligen erkänna nån gång då du ertappats med fjädrarna nere?

Sen vilken sällsynt kass liknelse....

Vi vet att där finns ett behov av aborter på ungefär samma sätt som vi vet att x% människor i trafiken skadas eller dör självförvållat eller pga rena mänskliga eller tekniska faktorer. De är båda naturliga konsekvenser av beteenden ha sex/ framdriva motorfordon.

Korrekt liknelse med att förbjuda aborter hade väl mer varit att förbjuda ambulanser och läkarvård för trafikskadeoffer.
För folk får ju fan ta "sitt ansvar" när de "slentrianmässigt" åker ut för trafikolyckor i trafiken.
Senast redigerad av Merapi 2019-07-22 kl. 17:21.
Citera
2019-07-22, 21:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Verkligen? svenska domstolar arbetar "i princip illegitimt" I see...förstår du ens vad illegitimt betyder?
Om de hade kört med din "rättivisa" hade de varit illegitima ja, men...nu kör de alltså efter svensk lagstiftning och då är de fullt legitima.

Polen har garanterat ungefär samma tillgång till preventivmedel och sexualupplysning som Sverige.
fakta kvarstår det är ett land rätt likt Sverige i västvärlden med den enda skillnaden att de infört din variant av restriktiva abortlagar som du alltså påstår ska leda till mycket färre aborter och?????? ja Uven vad händer då?

kan du vänligen erkänna nån gång då du ertappats med fjädrarna nere?

Det är skillnad på legitimt och legalt. Legalt är det tveklöst, men för att något skall vara legitimt bör det gå att försvara etiskt och det svenska rättsväsendet har i stora delar eroderats kraftigt de senaste decennierna. Det är inte en överdrift att kalla det för rättsröta.

Citat:
Sen vilken sällsynt kass liknelse....

Vi vet att där finns ett behov av aborter på ungefär samma sätt som vi vet att x% människor i trafiken skadas eller dör självförvållat eller pga rena mänskliga eller tekniska faktorer. De är båda naturliga konsekvenser av beteenden ha sex/ framdriva motorfordon.

Korrekt liknelse med att förbjuda aborter hade väl mer varit att förbjuda ambulanser och läkarvård för trafikskadeoffer.
För folk får ju fan ta "sitt ansvar" när de "slentrianmässigt" åker ut för trafikolyckor i trafiken.

Vad då "behov"? Önskemål, snarast. Polen har alltså 50 000 aborter årligen på 40 miljoner invånare, medan Sverige har ca 20 000 på 10 miljoner - vi är alltså värre ändå.
Citera
2019-07-23, 09:06
Medlem
Citat:
Det är skillnad på legitimt och legalt. Legalt är det tveklöst, men för att något skall vara legitimt bör det gå att försvara etiskt och det svenska rättsväsendet har i stora delar eroderats kraftigt de senaste decennierna. Det är inte en överdrift att kalla det för rättsröta.

Vad då "behov"? Önskemål, snarast. Polen har alltså 50 000 aborter årligen på 40 miljoner invånare, medan Sverige har ca 20 000 på 10 miljoner - vi är alltså värre ändå.

tips! Slå upp både legalt samt legitimt i svenska.se, så kan du själv se att ingen etik är involverat de står båda i förhållande till lagen.

Hur kan man vara så totalt okänslig och oförmögen till minsta inlevelse eller empati med halva mänskligheten som du ständigt uppvisar. "inget behov"?

Polen har 80 000 illegala aborter utöver de legala, som jag inte orkar kolla nu hur många de är.
+ det antal som föder mot sin vilja
Detta är beviset för Polska kvinnors "behov"! av abort.
Sverige har ca 35 000, säkra och lagala aborter, ingen kvinna behöver smyga, ta risker, skadas, dö eller hamna i finkan.

källan för polska ilelgala aborter finns länkat i tidigare inlägg.
Citera
2019-07-23, 16:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
tips! Slå upp både legalt samt legitimt i svenska.se, så kan du själv se att ingen etik är involverat de står båda i förhållande till lagen.

Legitimitet handlar bl a om att en lag bör vara rättsfilosofiskt försvarbar, etiskt om man så vill, vilket såväl ett större antal svenska lagar inte är, som att systemet som helhet har stora brister därvidlag. I nuet uppmärksammas detta på ett intressant sätt i fallet med den sk rapparen ASAP Rocky. Jag spår att det fallet kan komma att ge underlag till en hel del diskussion framöver.

Citat:
Hur kan man vara så totalt okänslig och oförmögen till minsta inlevelse eller empati med halva mänskligheten som du ständigt uppvisar. "inget behov"?

Polen har 80 000 illegala aborter utöver de legala, som jag inte orkar kolla nu hur många de är.
+ det antal som föder mot sin vilja
Detta är beviset för Polska kvinnors "behov"! av abort.
Sverige har ca 35 000, säkra och lagala aborter, ingen kvinna behöver smyga, ta risker, skadas, dö eller hamna i finkan.

källan för polska ilelgala aborter finns länkat i tidigare inlägg.

Okänslig? Är det jag som är okänslig? 80 000 aborter innebär sannolikt ca 80 000 ofödda människoliv. Minns att Polen var ett av de länder som förlorade störst andel av sin befolkning under andra världskriget - samtidigt som Sverige endast marginellt bidrog till något av värde.

Okänslig? Pah!

Fö avser jag snart ta en veckas familjesemester, med begränsade möjligheter till internet, så om några dagar kan svar dröja.
Citera
2019-07-23, 16:59
Medlem
[quote=Strix m/94|68181286]
Citat:
Legitimitet handlar bl a om att en lag bör vara rättsfilosofiskt försvarbar, etiskt om man så vill, vilket såväl ett större antal svenska lagar inte är, som att systemet som helhet har stora brister därvidlag. I nuet uppmärksammas detta på ett intressant sätt i fallet med den sk rapparen ASAP Rocky. Jag spår att det fallet kan komma att ge underlag till en hel del diskussion framöver.

OK..

"SAOL
tryckår: 2015
leg·*it·*im [‑i´m] adjektiv ~t ~a 1 laglig; rätt*mätig2 ⟨åld.⟩ född in*om äktenskapet: ​legitima barn"

VAR läser du in din "etik" i detta?

SAOL
leg·*al [‑a´l] adjektiv ~t ~a • laglig, lag*enlig; rättslig

och bara så du slipper svara

SAOL
rätt|*mät·*ig adjektiv ~t ~a • berättigad; laglig: ​den rätt*mätige ägaren

allright?

Citat:
Okänslig? Är det jag som är okänslig? 80 000 aborter innebär sannolikt ca 80 000 ofödda människoliv. Minns att Polen var ett av de länder som förlorade störst andel av sin befolkning under andra världskriget - samtidigt som Sverige endast marginellt bidrog till något av värde.

Okänslig? Pah!

Fö avser jag snart ta en veckas familjesemester, med begränsade möjligheter till internet, så om några dagar kan svar dröja.

Jämför detta med dina biljaders "ofödda människoliv" du producerar säkert bara på en vecka i din ena testikel. Dessa är exakt lika "ofödda" och har samma potential till att bli ett "människoliv"
enda du behöver göra är att fixa en biljards äggceller till dem.

Att du inte skäms!!! som berövar allt detta "ofödda människoliv sina LIV!!

Va? DIN "slentrian" MÖRDARE!

Sen var de faktiskt inte din empatilöshet vi diskuterade här utan din oförmåga begripa
att bara för att du inför abortförbud i ett land så POFFF!!!! upphör inte mänsklig oönskad reproduktion.
Polen är beviset.
Citera
2019-07-23, 17:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

OK..

"SAOL
leg·*it·*im [‑i´m] adjektiv ~t ~a 1 laglig; rätt*mätig2 ⟨åld.⟩ född in*om äktenskapet: ​legitima barn"

VAR läser du in din "etik" i detta?

SAOL
leg·*al [‑a´l] adjektiv ~t ~a • laglig, lag*enlig; rättslig

och bara så du slipper svara

SAOL
rätt|*mät·*ig adjektiv ~t ~a • berättigad; laglig: ​den rätt*mätige ägaren

allright?

All right!

"Rättmätig" är ordet vi söker. Mycket svensk lagstiftning saknar rättmätighet. Att enbart vara laglig lag, räcker inte för att densamma skall vara rättmätig. I Sverige är det för många gånger ett för långt avstånd mellan lag och rätt.

Citat:
Jämför detta med dina biljaders "ofödda människoliv" du producerar säkert bara på en vecka i din ena testikel. Dessa är exakt lika "ofödda" och har samma potential till att bli ett "människoliv"

Sen var de faktiskt inte din empatilöshet vi diskuterade här utan din oförmåga begripa
att bara för att du inför abortförbud i ett land så POFFF!!!! upphör inte mänsklig oönskad reproduktion.
Polen är beviset.

Låt mig ta ett annat internationellt, aktuellt exempel. Indien. Det rapporteras i dagarna följande:

Citat:
Under tremånadersperioden föddes totalt 216 pojkar, samtidigt som inte en enda flicka kom till världen. Den anmärkningsvärda statistiken har kastat ljus på den indiska könsfördelningen, där antalet män i förhållande till kvinnor stadigt ökat sedan 1960-talet.

– Noll flickfödslar i 132 byar i distriktet är chockerande, säger parlamentsledamoten Gopal Rawat i byn Gangotri till Times of India.
https://www.svd.se/noll-flickor-fodda-i-132-indiska-byar

Skulle Du säga att de indiska kvinnorna "har ett behov" av könsselekterade aborter? Visst måste man väl respektera kvinnans makt över sin egen kropp även om det leder till utrotning av flickfoster? Visst är könsselekterade aborter en bra metod mot överbefolkning? Eller?
Citera
2019-07-23, 17:53
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Spermier är inte egna liv med något eget skyddsvärde, utan bara en könscell med en halv upp- sättning kromosomer. Det är samma sak med äggceller. För det är först när de smälter samman, som blir en ny människa.

Citat:
Polen är beviset.
Strix är inte empatilös. Dessutom har inte Polen totalt abortförbud, som du vill få det att låta.
Senast redigerad av Furienna 2019-07-23 kl. 18:03.
Citera
2019-07-23, 17:57
Medlem
Citat:
All right!

"Rättmätig" är ordet vi söker. Mycket svensk lagstiftning saknar rättmätighet. Att enbart vara laglig lag, räcker inte för att densamma skall vara rättmätig. I Sverige är det för många gånger ett för långt avstånd mellan lag och rätt.

Låt mig ta ett annat internationellt, aktuellt exempel. Indien. Det rapporteras i dagarna följande:

https://www.svd.se/noll-flickor-fodda-i-132-indiska-byar

Skulle Du säga att de indiska kvinnorna "har ett behov" av könsselekterade aborter? Visst måste man väl respektera kvinnans makt över sin egen kropp även om det leder till utrotning av flickfoster? Visst är könsselekterade aborter en bra metod mot överbefolkning? Eller?

Rätmättig alltså samma som

berättigad, laglig....ja du...lika lite etik där du.

Tror du indiska kivnnor ensamma bestämmer över att de ska abortera just flickor?
Tror du deras ev "behov" av att enkom föda pojkar sitter mer någon annanstans kanske? hmm?

Sen diskuterar vi kvinnans generella mänskliga rättighet bestämma över sin egen kropp, om hon ska vara gravid eller inte.

Vänligen dra inte in patriarkala länders fixering vid att enkom pojkbebisar har ett värde, det har ingenting med aborträtten att göra.
Då får vi prata i feministforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in