2019-07-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Brottmekanik är verkligen inte min starka sida än mindre flygeri men jag inser att stoppborrning av pågående sprickbildning rekommenderas enl. fig. 7-9. Sprickbildning bör rimligen starta just i radien kan jag tänka mig. Det är där vi troligen har de största spänningarna. Annars skulle vi givetvis inte ha haft någon sprickbildning.

Däremot kan jag bli lite betänksam över om det verkligen ska stoppborras i en radie? Det måste bli stora spänningskoncentrationer med hål i en radie i sig även om hålen är utförda för att förhindra fortsatt sprickbildning. Ersätter man inte, temporärt, helt enkelt ett djävulskap med ett annat? Försvagningen finns kvar där fast på ett annat sätt och kanske inte med en omedelbar risk för strukturkollaps.

Tillverkaren har säkert FE-simulerat radien med och utan hål och utfört tillämpliga utmattningsutvärderingar efter det, hoppas jag. Just de detaljberäkningarna skulle vara av stort intresse.

(Generellt otäcka sprickbildningar kring fästelementen enl. fig.5)
Ja och finns inte sprickorna där så är det inget problem....
Att det uppstått sprickor i stöttans infästning på ett plan visar att konstruktionen som sådan är bristfällig och underdimensionerad.
Citera
2019-07-23, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu vill jag helst störa er utredning här inne.
Jag är kanske något kontroversiell och något konspiratorisk.
Men..
Jag vet att vi har väldigt duktiga personer här inne med väldigt bra kunskaper om flyg och hoppningar.
Jag har haft lite funderingar.

1. Hur sjutton kunde gå så snabbt, från flyg till en sten ner i marken?
2. Hur kunde vingen och stjärten på planet lossna så snabbt?
3. Snurra propellern iväg eller sprack den. (Ögonvittne säger ju att det pös från motorn)
Propellern träffade vingen som i sin tur träffade stjärten.
4. Kan det vara ett attentat?
5. Nu kommer konspirations teorin. Bare with me...

Kan någon sur husägare har blivit trött på allt detta surrande på dagarna när man försöker att det lugnt under sommaren? En taskig vingstötta med en hammare/yxa eller något annat under natten när planet sov.

Detta var ENBART funderingar så hata mig inte nu för det är ENBART teorier, inget annat!

Om du botaniserar bland trådens nästan 4 500 inlägg så kommer du att bli klokare.

Men vad /varför, med säkerhet, kan i bästa fall Haverikommission ge svar på. Det kan dröja ett år eller så. Tror dock att svaren kommer ligga i linje med teorier som varit aktuella i tråden.

Det finns väldigt mycket kunskap och klokskap i den här tråden.
Citera
2019-07-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, såklart att det inte BEHÖVER innebära det, men det KAN innebära en ganska grön pilot. I alla fall på den "kärran", eller på hopp-flyg överhuvudtaget. *suckar*

Den här erfarne piloten på den flygplanstypen, tycker också att de lastade planet alldeles för tungt. Jag undrar vad motivationen till det var, egentligen? Pengar? Inte göra någon besviken? Jag vidhåller det jag har sagt tidigare, att det är ALLTID bäst att lägga till lite extra säkerhetsmarginal, och inte lägga sig precis på maxgränsen... Oavsett vad det gäller, faktiskt, men särskilt om det gäller en verksamhet som kan vara dödlig.

Nej det tyckte han inte. Varför håller du på såhär i alla trådar? Din trollkompis blev avstängd tack å lov.
Citera
2019-07-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Dessutom behöver du inte ha 45 min reserv. 🙂 Några kärlekskilon till går alltså bra.

Nu är det väl 10 min "i närhet av flygplats", jag har för mig att det fanns inga krav på det tidigare?
Citera
2019-07-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Möjligt, men inte säkert...

Ja, men det ÄR ju just det. Snålheten bedrar visheten. Jag brukar som sagt roa mig med att kolla på Youtube-videorna om flygolyckor gjorda av signaturen Flight Channel. Och där är orsaken till olyckan ofta just sådana avväganden. Man VET att man borde gå ner och tanka om emellan, men eftersom man kom iväg så sent, så chansar man på att klara hela sträckan, man HAR ju säkerhetsmarginal (teoretiskt, enligt beräkningarna på vilken räckvidd man har med den mängden bränsle). Men på upploppet tar soppan slut, och så ramlar man ner... Eller man tankar medvetet för lite för att hålla planet lätt, så att det ska dra mindre av det dyra flygbränslet. Men sedan har man inte marginalerna och turen med sig i slutändan. Sådana saker.

Ja, DET är ju en möjlighet som hoppflyg har, som inte andra passagerarflyg har!

Tror inte flygplansstolar väger särskilt mycket, faktiskt. Man använder ju så lätta konstruktioner som möjligt i flygplan.

Ja, då ser vi olika på det. Jag lägger alltid till lite extra säkerhetsmarginal, för alla eventualiteter. Det kan ju även komma till ovanliga omständigheter, som tillverkaren inte räknat med. Då de där 80 kg:na gör skillnaden mellan liv och död.

Ja, men det ÄR ju ett mänskligt misstag att låta snålheten bedra visheten, vare sig det gäller att ta för många passagerare eller för lite soppa...

EDIT: tog bort lite OT, trots att det var svar på annan persons OT...

Nej du fantiserar. Du har sett doku om RJ85an som flög slut på soppa. Det händer inte alls ofta och är helt orevelant i denna tråd. Troll
Citera
2019-07-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokratur.2019
Ja och finns inte sprickorna där så är det inget problem....
Att det uppstått sprickor i stöttans infästning på ett plan visar att konstruktionen som sådan är bristfällig och underdimensionerad.

Sprickor tillåts i.o.f.s att växa till en viss längd enl. brottmekaniken. Det gäller bara att ha full koll på sprickorna och vilka åtgärder som ska genomföras när sprickorna blir för stora.

De åtgärderna kan givetvis bli felaktiga om det vill sig illa. Vi får väl se vad som framkommer.
Citera
2019-07-23, 22:08
Medlem
Har inte sett redogörelse för pilotens erfarenhet och rating. Hade han instrument behörighet eller inte?
Citera
2019-07-23, 22:16
Medlem
Kexet65s avatar
Piloten var långt ifrån oerfaren!
https://www.expressen.se/nyheter/piloten-alexander-27-dog-i-kraschen-fick-for-kort-tid/
Citera
2019-07-23, 22:17
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Pilotens dödsannons i dagens VK. Förmodligen så var han särbegåvad, eftersom föräldrarna tydligen drar igång en minnesfond för särbegåvade barn i hans namn.

Ja han var med i MENSA och var 27 år har flugit sedan han var 16 år,

Citat:
”Som liten var han en lugn och underfundig kille som ville utforska detaljerna i världen omkring sig och han gick sina egna vägar. Redan som 16-åring började Alex flyga, då han gick 2-årigt pilotgymnasium i Arvidsjaur och ytterligare en pilotutbildning på Nya Zeeland, där han var utbytesstudent ett år.”
Länk till Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/piloten-alexander-27-dog-i-kraschen-fick-for-kort-tid/
Citera
2019-07-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinerna är ju certifierade för en maxvikt och säkerhetsmarginaler a finns redan tilltagna. I detta fall finns säkert ingen anledning att lägga på egen extramarginal. Man ska inte heller förlita sig blint på en enda internettyckare.
Jag har redan visat att nio hoppare inte är ett problem:
Tomvikt 997( enligt wikipedia. Det är individuellt beroende på utrustning men vi kan troligt räkna att den inte är tyngre än så med sex stolar urplockade.

9 x genomsnitt 80 kg = 720 kg
Bränsle, för en lift plus 45 minuter reserv gissningsvis min 80L = 57kg.
Totalt 997+720+57= 1774kg.
Max tillåten startvikt: 1814kg.

Man hade tillgång till en lång asfaltsbana och temperaturen i atmosfären hela vägen upp var ungefär ”standard”. Det tillsammans säger att man inte hade någon anledning att minska på startvikten.
Jag vet ju inte vad de vägde, de kan ha haft mer soppa osv men det är fullt möjligt att de låg inom viktbegränsningarna.

I praktiken med hoppflygning när man gör flera lift i rad så kan man ju inte bestämma exakt det man har i bränsle inför nästa lift utan man har det man har. Oftast blir det en liten marginal till max tillåten då man inte kan summera ihopdwt till exakt maxvärde.
Man vill dock ha med sig så många hoppare man kan på varje lift eftersom det är de som finansierar verksamheten.

Undantaget är tex de varmaste dagarna med en maskin utan turbo/turbinmotor.
Flög en sån delar av en säsong och den var så trött på högre höjder de varmaste dagarna att stigtiden blev oekonomiskt lång. Antingen tog man en hoppare färre för att spara vikt, men det optimala var att slänga av en eller två på lägre höjd och sedan stiga vidare.

Hur ser denna beräkning ut om vi tänker oss att piloten som just hade tankat fyllde på lite för mycket, t ex full tank. Hur är noggrannheten när en pilot tankar i dessa småplan?

Är stallfart samma på 0 meters höjd som på 4000 m höjd?

Hur går resonemanget för tillfället. Är flashback på det klara med att flygplanet stallat eller inte? Hur långt har flashbackutredningen kommit?

https://www.pprune.org/accidents-close-calls/623527-nine-killed-plane-crash-northern-sweden.html

Citat:
Also nine is a heavy load for an Airvan. We could get eight with minimum fuel. But without tandems. Yes it's nose heavy empty, you'd run out of trim and have to hold nose up on landing so clearly it was designed to minimise the possibility of being unbalanced with a heavy load to the rear. But nine is heavy.

Det här med vikten är nog viktigt
Senast redigerad av AyereeFeeWijImaak 2019-07-23 kl. 22:26.
Citera
2019-07-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Piloten var långt ifrån oerfaren!

Jag hittar inte antal flygtimmar piloten hade i den artikeln och ej heller om han hade intrumentbehörighet.
Citera
2019-07-23, 22:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Är stallfart samma på 0 meters höjd som på 4000 m höjd?

På fartmätaren är det samma fart även på högre höjd. Stallfart enligt flyghandboken är vid maxvikt, den blir ngt lägre om man är lättare. Den är markerad på fartmätaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in