Möjligt, men inte säkert...
Ja, men det ÄR ju just det. Snålheten bedrar visheten. Jag brukar som sagt roa mig med att kolla på Youtube-videorna om flygolyckor gjorda av signaturen Flight Channel. Och där är orsaken till olyckan ofta just sådana avväganden. Man VET att man borde gå ner och tanka om emellan, men eftersom man kom iväg så sent, så chansar man på att klara hela sträckan, man HAR ju säkerhetsmarginal (teoretiskt, enligt beräkningarna på vilken räckvidd man har med den mängden bränsle). Men på upploppet tar soppan slut, och så ramlar man ner... Eller man tankar medvetet för lite för att hålla planet lätt, så att det ska dra mindre av det dyra flygbränslet. Men sedan har man inte marginalerna och turen med sig i slutändan. Sådana saker.
Ja, DET är ju en möjlighet som hoppflyg har, som inte andra passagerarflyg har!
Tror inte flygplansstolar väger särskilt mycket, faktiskt. Man använder ju så lätta konstruktioner som möjligt i flygplan.
Ja, då ser vi olika på det. Jag lägger alltid till lite extra säkerhetsmarginal, för alla eventualiteter. Det kan ju även komma till ovanliga omständigheter, som tillverkaren inte räknat med. Då de där 80 kg:na gör skillnaden mellan liv och död.
Ja, men det ÄR ju ett mänskligt misstag att låta snålheten bedra visheten, vare sig det gäller att ta för många passagerare eller för lite soppa...
EDIT: tog bort lite OT, trots att det var svar på annan persons OT...