2019-07-17, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Om nu h-vingspets bryts av / börjar vika upp sig innan den slits av, då kommer väl planet att tippa åt höger, när spetsen sedan slits bort så träffar den fena och stabilisator och smällen som blir då är den man hör på marken.

Kan det vara så tro?

Havkom borde kunna se en sådan brottyta på vingspetsen som kom ner separat.
Ingen jäkel tycks minnas hur det gick till med flygplanet se-ipz, en aprildag för 29 år sen. Så verkar det iaf , när man läser om scenarios här.
Citera
2019-07-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Är detta från en tidigare fällning samma dag? Isf. kan man konstatera, att det bara var en pilot, vad jag såg, co-pilot-stolen var tom.

Nej detta var i juni cirka 4 veckor sedan. Det står i klippet
Citera
2019-07-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra idé, ny graf här, har även lagt in några fler värden från WEBTRAK:

https://postimg.cc/rDNdBwZk

Rimligheten i en vertikal hastighet på tidvis 400 km/h kan nog diskuteras. Att det bara är sekundupplösning påverkar förstås noggrannheten på beräkningen av hastigheten.

Kan man lita på kurvorna i början? När höjden ökar så sjunker hastigheten. Skulle vara lärorikt att jämföra graferna från en annan del av flygningen om detta är möjligt. Jag skulle i allafall uppskatta. Kanske starten, om det nu ger nå't?
Citera
2019-07-17, 22:09
Medlem
bnks avatar
Citat:
Är detta från en tidigare fällning samma dag? Isf. kan man konstatera, att det bara var en pilot, vad jag såg, co-pilot-stolen var tom.

Nej, videon är postad 13:e juni.
Citera
2019-07-17, 22:10
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:

Nästan på pricken en månad innan olyckan alla dog som var med i det klippet utom han som filmade och möjligen piloten
Citera
2019-07-17, 22:11
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Nej, det är inte från samma dag men det är sedan länge synnerligen konstaterat att planet lyfte med en pilot samt åtta hoppare.
Citera
2019-07-17, 22:14
Medlem
Citat:

Utöver det, var det helt klar sikt, inga moln nedåt, var detta också 4000 m, eller annan höjd?

Klippet var väl upplagt 13 juni?
Citera
2019-07-17, 22:21
Medlem
lindblomsgröns avatar
Talade med maken fd SAS kapten som i tidiga år brukade flyga hoppare för att få ihop timmar slutade med det för han ansåg riskerna var för stora. Han hade en instruktör på armeflygskolan som förolyckades 1985-05-13. Maken säger också att detta hänt många ggr. Samt att jag inte ska läsa vad ni skriver för det är bara strunt.

I samband med militärmästerskap i fallskärmshoppning startade ett flygplan 53 = Dornier DO 27 som tillhörde fallskärmsjägarskolan från Flugebyn i Karlsborg med fyra hoppare ombord. Under stigning efter start på cirka 150 meters höjd vådautlöstes en hoppares fallskärm när hopparen avsåg byta plats i kabinen. Skärmen drogs ut ur kabindörren och blev bärande ovanför flygplanet. Som en följd av detta blir flygplanet (W82) manöverodugligt och under girrotation åt vänster med låg framåtfart och med nosläge, slagit i marken. Flygplanet totalförstördes. Föraren 51 åriga kaptenen Åke Karlsson från armeflygskolan i Nyköping omkom och tre av hopparna erhöll skador i olika grad.
Citera
2019-07-17, 22:29
Avstängd
Ksenia74s avatar
Hoppas man ändrar rutiner i klubben efter detta och kanske bara ta 4 st med sig upp vid varje fällning framöver så slipper så många dö menar jag om olyckan är framme likt denna i Söndags.
Citera
2019-07-17, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
.

- Det har inte brunnit alls.

- Inte heller har motorn lossnat, den satt kvar på vraket.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Brunnit upp?

Blev ingen brand. Ingenting brann upp.
Har för mig att SVT ska ha gått ut med att motorn ska ha slitits loss. Vingen sa dom ju.

Måste nog ha blivit riktigt blodigt.
Citera
2019-07-17, 22:31
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Talade med maken fd SAS kapten som i tidiga år brukade flyga hoppare för att få ihop timmar slutade med det för han ansåg riskerna var för stora. Han hade en instruktör på armeflygskolan som förolyckades 1985-05-13. Maken säger också att detta hänt många ggr. Samt att jag inte ska läsa vad ni skriver för det är bara strunt.

I samband med militärmästerskap i fallskärmshoppning startade ett flygplan 53 = Dornier DO 27 som tillhörde fallskärmsjägarskolan från Flugebyn i Karlsborg med fyra hoppare ombord. Under stigning efter start på cirka 150 meters höjd vådautlöstes en hoppares fallskärm när hopparen avsåg byta plats i kabinen. Skärmen drogs ut ur kabindörren och blev bärande ovanför flygplanet. Som en följd av detta blir flygplanet (W82) manöverodugligt och under girrotation åt vänster med låg framåtfart och med nosläge, slagit i marken. Flygplanet totalförstördes. Föraren 51 åriga kaptenen Åke Karlsson från armeflygskolan i Nyköping omkom och tre av hopparna erhöll skador i olika grad.

Ok men i detta fallet har ingen fallskärm lösts ut iallafall
Citera
2019-07-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Kan man lita på kurvorna i början? När höjden ökar så sjunker hastigheten. Skulle vara lärorikt att jämföra graferna från en annan del av flygningen om detta är möjligt. Jag skulle i allafall uppskatta. Kanske starten, om det nu ger nå't?

Notera att ena kurvan är höjd. Den andra kurvan är hur fort planet minskar sin höjd. Så den del av kurvan som går under noll representerar alltså stighastighet när planet ökar höjd. Och den del av kurvan som är ovanför noll är sjunkhastighet - hur fort planet tappar höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in