2019-07-22, 12:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, det kan vara en medveten nerfartsväg, 180 grader, för att sedan åter uppta inflygningsriktning mot fällningsplatsen, kanske på 2000 m höjd. Det konstiga är dock ett ev. val av det extrema sättet att vända tillbaka och nedåt på, det talar för stall med vikning åt babord......

Enligt min mening går det inte förklara rörelsemönstret med medveten handling. Jag har ioffsg. inte facit men webtrak-data visar inte på en normal sväng. Första gången jag såg data tog jag farten från FR24 och räknade fram en IAS på runt 80 knop om jag mins rätt, det skulle innebära att stall inte är troligt men också att svängen var en 2.5G-sväng vilket är svårförklarat. Efte ratt ha tittat lite noggrannare på FR24 resp. webtrak insåg jag att FR24 är väldigt off på det mesta.
Webtrak-data gav en IAS på runt 60 knop med de vindar jag fick fram aktuell dag, då är man mycket nära stall och man kan inte ens göra en brysk manöver utan att stalla maskinen så att det var en planerad sväng bör man kunna släppa helt med de data vi har(uppbackade av tex B.R Donuts beräkningar).
Citera
2019-07-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man ligger på final (läs: eller nära stall för att släppa) med 20 kt i fejset, och vänder av någon anledning (läs: moln), faller man väl ungefär så här.

Ja, men man vänder inte utan stallar.Vingen förlorar bärkraft och planet viker sig. Sen följde en dykning med ca 60 procent nos ned under en lång tid.Här hade hopparna ett val. Livsavgörande. Under upptag bröts en del av vinge av och sedan stabben. Fattar inte riktigt förloppet här när stabben gick. Förmodligen I spinn.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-22 kl. 12:27.
Citera
2019-07-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Enligt min mening går det inte förklara rörelsemönstret med medveten handling. Jag har ioffsg. inte facit men webtrak-data visar inte på en normal sväng. Första gången jag såg data tog jag farten från FR24 och räknade fram en IAS på runt 80 knop om jag mins rätt, det skulle innebära att stall inte är troligt men också att svängen var en 2.5G-sväng vilket är svårförklarat. Efte ratt ha tittat lite noggrannare på FR24 resp. webtrak insåg jag att FR24 är väldigt off på det mesta.
Webtrak-data gav en IAS på runt 60 knop med de vindar jag fick fram aktuell dag, då är man mycket nära stall och man kan inte ens göra en brysk manöver utan att stalla maskinen så att det var en planerad sväng bör man kunna släppa helt med de data vi har(uppbackade av tex B.R Donuts beräkningar).

Då ser jag två varianter; en att piloten försökte påbörja en mer kontrollerad vänstersväng, kanske i ett ganska hoppigt läge, men farten var alldeles för låg, det utlöste stall.....eller, det blev stall pga. det höga molnet och låg fart samt oroligt luftrum....( eller något däremellan)

Att sedan nerresa blev för brant och farten + vinkeln för hög vid utgången ur molnen, är väl redan ganska väl förklarad.....
Citera
2019-07-22, 12:39
Medlem
Pilotens dödsannons i dagens VK. Förmodligen så var han särbegåvad, eftersom föräldrarna tydligen drar igång en minnesfond för särbegåvade barn i hans namn.
Citera
2019-07-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Pilotens dödsannons i dagens VK. Förmodligen så var han särbegåvad, eftersom föräldrarna tydligen drar igång en minnesfond för särbegåvade barn i hans namn.
En sådan slutsats har du ingen som helst rätt att dra!
Citera
2019-07-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Det var som jag förtydligade en gissning eftersom fonden BRUKAR ha en koppling till den avlidne (jmfr Kim Walls minnesfond). Men visst, han kan även ha vurmat för särbegåvade lite extra, utan att vara överbegåvad själv.

Men jag får tydligen inte gissa?
Citera
2019-07-22, 13:03
Medlem
Citat:
Det var som jag förtydligade en gissning eftersom fonden BRUKAR ha en koppling till den avlidne (jmfr Kim Walls minnesfond). Men visst, han kan även ha vurmat för särbegåvade lite extra, utan att vara överbegåvad själv.

Man kan givetvis få gissa på en mängd saker.
Ex.vis att fartmätaren visade för mkt (samt laggade,) vid lägre farter.
Dvs en bidragande haveriorsak.
Samt, att pilotens avståndsbedömningar, map avstånd till olika moln, inte var av denna världen!
Citera
2019-07-22, 13:03
Medlem
Citat:

Ditt tonfall indikerar att det är någon elak slutsats som dragits... Särbegåvning är tvärtom väldigt bra, särskilt begåvad betyder det. Gissar, att du med tanke på hur upprörd du blev, trodde att man avsåg sär, som i samband med utvecklingsstörning och grundsärskola?
Citera
2019-07-22, 13:04
Medlem
Citat:

Jo, man har ju rätt att gissa. Jag reagerade så häftigt eftersom den sortens spekulationer så lätt, så lätt förvandlas till trådsanningar med därpå följande mer eller mindre bisarra kommentarer om allt möjligt - du förstår säkert hur jag tänker?
Citera
2019-07-22, 13:04
Medlem
Citat:
Jo, man har ju rätt att gissa. Jag reagerade så häftigt eftersom den sortens spekulationer så lätt, så lätt förvandlas till trådsanningar med därpå följande mer eller mindre bisarra kommentarer om allt möjligt - du förstår säkert hur jag tänker?

Jag förstår inte? Berätta hur du tänker...
Citera
2019-07-22, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Ditt tonfall indikerar att det är någon elak slutsats som dragits... Särbegåvning är tvärtom väldigt bra, särskilt begåvad betyder det. Gissar, att du med tanke på hur upprörd du blev, trodde att man avsåg sär, som i samband med utvecklingsstörning och grundsärskola?
Ja, det tycker jag också. F.ö. se min kommentar alldeles nyss.
Citera
2019-07-22, 13:06
Medlem
Citat:

Det är Alex minnesfond för särbegåvande dvs personer som är mer begåvade än andra. Den är under uppstartande. Vilket framgår av dödsannonsen som publicerades redan i lördagstidningen.
Senast redigerad av Remark 2019-07-22 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in