2019-07-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Är inte 100% påläst då jag so far inte haft några psykologiska problem men har känslan av att man snäppt upp det här rejält. Man har tillfört en ruta på årliga protokollet som ligger till grund för undersökningen, i alla fall för skriva i ”jag godkänner att transportstyrelsen tittar i alla mina journaler” efter Germanwings.
Vi kan räkna med att det är en annan transparens numera(jag vet dock inte).

Det kan finnas skillnader mellan klass 1 medical ( yrkespilot) och klass 2(privatpilot). Däremot vet jag att man inte godkänner några psykologiska problem alls, som kan/ skulle kunna inverka.
Tycker vi kan vänta med att fundera för mycket runt det här tills vi vet eftersom det blir rätt personligt avseende piloten.
Risk att det blir många påståenden som senare visar sig vara helt fel.

Dessutom ser det inte alls ut på data som det borde haft ngn inverkan.

Jag blr förvånad att just du låter dig bli involverad i spekulationer kring pilotsjälvmord. Inget i flygningen tyder på ett sådant scenario. Han gjorde en 180 just efter fått klartecken att f'älla kunderna i drop zone. Inget som helst tyder på sjävmord.. Jag tror han stallade vid fällning. Illa så.
Senast redigerad av Tegin 2019-07-22 kl. 17:13.
Citera
2019-07-22, 17:24
Medlem
Ett annat långsökt scenario skulle kunna vara att de fick en vikning eller kvickroll in i moln. Desorienterad pilot tror de hamnade i spinn och ger utgångsroder. Nos ned alltså (+sidroder). Men det som talar emot är att de var trimmade för låg fart, så det skulle snabbt bli både tungt och onaturligt att bibehålla spakkrafterna för dykning.

De är ju den där sjunkhastigheten direkt från höjd som gör det komplicerat. Det finns möjlighet till att de har hamnat i en väldigt brant spin som slutet på den här "rudder only recovery": https://youtu.be/xzFgqtPVCZ0?t=304 Men det skulle ändå betyda någon form av rekord i sjunkhastighet under spin.
Citera
2019-07-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Jag blr förvånad att just du låter dig bli involverad i spekulationer kring pilotsjälvmord. Inget i flygningen tyder på ett sådant scenario.
?

Citat:
Tycker vi kan vänta med att fundera för mycket runt det här tills vi vet eftersom det blir rätt personligt avseende piloten.
Risk att det blir många påståenden som senare visar sig vara helt fel.

Citera
2019-07-22, 18:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Jag blr förvånad att just du låter dig bli involverad i spekulationer kring pilotsjälvmord. Inget i flygningen tyder på ett sådant scenario. Han gjorde en 180 just efter fått klartecken att f'älla kunderna i drop zone. Inget som helst tyder på sjävmord.. Jag tror han stallade vid fällning. Illa så.

Du måste ha missat några inlägg. Det är exakt det jag säger så vi är överrens.
Citera
2019-07-22, 18:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Ett annat långsökt scenario skulle kunna vara att de fick en vikning eller kvickroll in i moln. Desorienterad pilot tror de hamnade i spinn och ger utgångsroder. Nos ned alltså (+sidroder). Men det som talar emot är att de var trimmade för låg fart, så det skulle snabbt bli både tungt och onaturligt att bibehålla spakkrafterna för dykning.

De är ju den där sjunkhastigheten direkt från höjd som gör det komplicerat. Det finns möjlighet till att de har hamnat i en väldigt brant spin som slutet på den här "rudder only recovery": https://youtu.be/xzFgqtPVCZ0?t=304 Men det skulle ändå betyda någon form av rekord i sjunkhastighet under spin.

Maskinen hade ModeS-transponder som gav kursinformation. Det syns tydligt i slutfasen när maskinen inte flyttar sig men kursen ändras fort och kontinuerligt.

Det betyder att data säger maskinen inte var i spinn innan den slutade flytta sig horisontellt.
Vi vet också att maskiner inte spinner i 200knop och vi vet att spinnar blir vertikala väldigt fort.

När det gäller att gå ut ur spinn är det några flaws i ditt resonemang, liksom kvickroll: det gör inte maskinen av sig själv.

Att maskinen slitit sönder sig så pass mycket som den gjort talar också emot spinn i början.
Citera
2019-07-22, 18:22
Medlem
Citat:
Du måste ha missat några inlägg. Det är exakt det jag säger så vi är överrens.

Vi är överens. Denna olycka har tagit ganska hårt på mig då jag har väldigt lokal anknytning till olycksplatsen sedan barnsben. Har även arbetat på flyget,Alvik. Det är Tegs byalag som har rådit över storsand. Området ligger inom Sand, storsand och lillsand.
Citera
2019-07-22, 18:39
Medlem
Citat:
Enligt min mening går det inte förklara rörelsemönstret med medveten handling. Jag har ioffsg. inte facit men webtrak-data visar inte på en normal sväng. Första gången jag såg data tog jag farten från FR24 och räknade fram en IAS på runt 80 knop om jag mins rätt, det skulle innebära att stall inte är troligt men också att svängen var en 2.5G-sväng vilket är svårförklarat. Efte ratt ha tittat lite noggrannare på FR24 resp. webtrak insåg jag att FR24 är väldigt off på det mesta.
Webtrak-data gav en IAS på runt 60 knop med de vindar jag fick fram aktuell dag, då är man mycket nära stall och man kan inte ens göra en brysk manöver utan att stalla maskinen så att det var en planerad sväng bör man kunna släppa helt med de data vi har(uppbackade av tex B.R Donuts beräkningar).

Borde kunna vara planerad sväng - men med oplanerat resultat.
Citera
2019-07-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om du har papperstidningen, skulle du kunna scanna annonsen och lägga upp här? *ber snällt*

Jag har förresten noterat att de andra avlidnas familjer "kommer ut" i tidningarna en efter en. Men inte pilotens. Det kan naturligtvis ha flera orsaker, men en orsak KAN vara att de fått till sig att han är misstänkt för att ha orsakat olyckan...

En annan orsak KAN vara att det finns gott om folk som gillar att spekulera. Och det är lättare att peka finger mot pilot än hoppare.

Vi har redan t ex haft ett antal personer som spekulerat om dödspilot. Men ingen som spekulerat om att en hoppare skulle attackerat pilot.

Kort och gott - det är i denna värld klart jobbigare att vara anhörig till en pilot än en passagerare om det inte finns klara bevis att det var maskin eller liknande som orsakade olyckan.
Senast redigerad av cellplast 2019-07-22 kl. 19:08.
Citera
2019-07-22, 18:48
Medlem
Citat:
Det är inte alls säkert.

En stall och vikning över vingen innebär inte att det blir G-krafter eller 0G(tyngdlöshet). I den branta dykningen har vi vittnesuppgifter som tyder på att motorn hade gaspådrag.
Med nosen riktad brant nedåt accelererar maskinen fort då den påverkas av samma dragningskraft som hopparna.
Hopparna sitter ganska tätt, gissningsvis sitter de som är längst fram med ryggen mot pilotstolarna.

Om dykningen där vi tror maskinen var hel och dök fort gjordes med positiva G-krafter vilket är mest troligt ur ett pilotperspektiv, så kan msn mycket väl suttit ungefär som man ska tills när maskinen bröts sönder.

Att ingen kom ut kan mycket väl ha berott på dels att man kanske inte upplevde någon situation i början( i moln), inte heller hopparna hade vetskap om vad som var upp eller ned.

Det kan också vara så att den lite kinkiga dörren blir svår eller omöjlig i högre farter.

Jaha ok så den "vanliga" gravitationen som skulle gjort att hopparna ramlade framåt/nedåt i planet vid 60 graders nedstigning motverkades av de pålagda g-krafterna i och med accelerationen? Så att de så att säga trycktes ned mot "sätet"/golvet så kraftigt att de ändå satt kvar ungefär som vanligt?

Men behövs det inte ganska stor kraft för att åstadkomma detta, så att hopparna då har känt ett rejält tryck nedåt golvet, som de inte upplever under vanliga hoppflygningar, och därmed märkt att något var väldigt fel? Även 180 graders svängen borde ha upplevts som något helt onormalt pga hur det "känns i kroppen" oavsett om man har marksikt eller ej, antar jag.

Men sen är det klart att det är skillnad från att uppleva att något är fel och att vara säker på att en katastrof är trolig, så det lär ju ändå vara en del betänketid för att ta ett ev beslut att slänga sig ut.
Citera
2019-07-22, 19:00
Medlem
Citat:
Alla utredningar enligt ICAO annex 13 syftar till att få reda på varför något hände utan att fördela skuld. Det står såvitt jag vet i alla utredningar som görs enligt ICAO annex 13.
Googla en slutrapport på havkom.se och läs i början.

Det finns till 99.99% sannolikhet ingen anledning att skuldbelägga någon i denna olycka.

Brukar vara väldigt bra rapporter. Och pekas det finger brukar det vara fingerpekande varför flygbesättningen inte fick tillgång till nödvändig information etc.

Man försöker identifiera barriärer som går att införa för att minska risk för de problemsteg som låg till grund för respektive olycka.

Och "spanka pilotens minne" är inte en fungerande förbättring som haverikommissionen kommer att sikta in sig på. Skuld och bestraffning är bra verktyg om man vill trycka ner folk och göra dem osäkra. Det finns ingenting att vinna på att använda härskartekniker och försöka skapa rädda piloter - vi har redan Aftonbladet, Expressen m fl som ställer omöjliga frågor i förhoppning att få skriva någonting smaskigt (men samtidigt oftast rejält färgat).
Citera
2019-07-22, 19:05
Medlem
Intelligent betyder inte opraktisk - det är helt oberoende parametrar som måste mätas var och en för sig.

Att vi har uttrycket "tanskspridd professor" betyder nu inte att professorer behöver vara tankspridda. Den så kallade tankspriddheten är ju normalt tvärt om - ett starkt fokus på ett visst problem.

I slutändan tror jag de som utbildar sig till pilot nog brukar ligga rätt bra till på den praktiska skalan. Att flyga är ju rätt "hands on".
Citera
2019-07-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
Jaha ok så den "vanliga" gravitationen som skulle gjort att hopparna ramlade framåt/nedåt i planet vid 60 graders nedstigning motverkades av de pålagda g-krafterna i och med accelerationen? Så att de så att säga trycktes ned mot "sätet"/golvet så kraftigt att de ändå satt kvar ungefär som vanligt?

Men behövs det inte ganska stor kraft för att åstadkomma detta, så att hopparna då har känt ett rejält tryck nedåt golvet, som de inte upplever under vanliga hoppflygningar, och därmed märkt att något var väldigt fel? Även 180 graders svängen borde ha upplevts som något helt onormalt pga hur det "känns i kroppen" oavsett om man har marksikt eller ej, antar jag.

Men sen är det klart att det är skillnad från att uppleva att något är fel och att vara säker på att en katastrof är trolig, så det lär ju ändå vara en del betänketid för att ta ett ev beslut att slänga sig ut.

Så länge planet i början kraftigt ökar sin fallhastighet så har du inte 1g nedåt. Säg att du får 1g mot golvet från bankad sväng och 0,5g framåt pga att planet accellererar nedåt. Påminner lite om krafter du utsätts för när en bil svänger - men tvärt om, dvs den starka kraften är rakt mot golvet pga bankad sväng och den svaga kraften är framåt pga att planet lutar framåt. När luftmotståndet sedan ökar så kommer planet inte kunna accellerera lika mycket längre men då har det redan gått en stund och tiden har runnit ut att ta beslut att försöka lämna planet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in