2019-07-21, 21:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Kanske en betydlig äldre hundvän? När Helena skriker “Så får ni inte göra” behöver det inte betyda att det är fler än en person som attackerar henne

Jag kan aldrig tänka mig att Helena skulle ha "niat" i den situationen som hon befann sig i. Dessutom har "Hanna" sagt att hon hörde minst två upprörda mansröster som pratade i munnen på varandra.
Citera
2019-07-21, 21:29
Medlem
Ugglan.s avatar
.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-07-21 kl. 21:45.
Citera
2019-07-22, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.

Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara

Tycker detta inlägg är intressant och aktuellt i bil diskussioner.
Om man sitter på gräset vid vägen, smått berusad kan en bil upplevas högre från sittande nivå.
Är av vikt att hon observerade Helena på stadt och kände igen henne i korsningen vid bilen.

Mannen kanske inte tillhörde umgänget vittnet kände till, åldersmässigt lite äldre, även om han kom från orten och därav inte kunde identifiera honom eller hans bil.

Eller så kanske han var på tillfälligt besök och inte alls var från stan men ändå på något vis kände Helena via någon annan.

Kanske vittnet inte alls kände till personerna kring Helena och därför inte visste vem han var.
Citera
2019-07-22, 19:15
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Denna bil blir ju glödhet - Motortrend är ju ägare vid mordet. Vem kunde "låna" bilar över helgen där - för tror inte det var en "vanlig" hyrbilskund.

Det blir ju bara spekulationer, men jag skulle bli förvånad om man lät kreti och pleti låna företagets bilar.
Citera
2019-07-22, 19:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
P.U

Har du möjligen någon vetskap om T*mas B*unnhagen och/eller M*kael B*unnhagen befann sig på Stadt den här kvällen/natten?

Jag bumpar detta inlägg, för jag är också intresserad av svar på denna fråga. Enligt flera av varandra olika källor frekventerade TB Stadt under åtminstone åren 93-95. Han ska ofta ha kommit själv. Men hur var det -92 samt - speciellt - under den aktuella kvällen och natten? MB ska, enligt uppgift, inte ha varit en lika regelbunden gäst på Stadt.

Någon som vet om AL:s båt användes den aktuella helgen?
Citera
2019-07-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Tycker detta inlägg är intressant och aktuellt i bil diskussioner.
Om man sitter på gräset vid vägen, smått berusad kan en bil upplevas högre från sittande nivå.
Är av vikt att hon observerade Helena på stadt och kände igen henne i korsningen vid bilen.

Mannen kanske inte tillhörde umgänget vittnet kände till, åldersmässigt lite äldre, även om han kom från orten och därav inte kunde identifiera honom eller hans bil.

Eller så kanske han var på tillfälligt besök och inte alls var från stan men ändå på något vis kände Helena via någon annan.

Kanske vittnet inte alls kände till personerna kring Helena och därför inte visste vem han var.

När jag såg detta kände jag, någon trollar i tråden 😕
då personen "Anna" uppger att hon dels varit inne på Stadt, dels att hon tillsammans med en man skulle sett Helena.
Varför skulle hon inte ha berättat detta tidigare?
Polisen tog ju in alla som var på Stadt på förhör,de frågade ju då även om vilka andra man sett på stadt, skulle således ingen uppgivit sig ha sett varken henne eller hennes manliga vän?
Att hon och den manliga vännen skulle varit på ett förhör och utelämnat både det faktum att de varit på den aktuella platsen och där de även skulle kunna placera Helena känns totalt obegripligt och osannolikt.
Ytterligare en omständighet som gör det mindre trovärdigt är att hon inte minns vem som var med henne.
Det var ju en hel del skriverier i tidningarna, och om hon då dessutom kände/kände till Helena blir det ju än mer konstigt.
Jag bortser därför helt från detta "vittnesmål"
Citera
2019-07-22, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Intressant fråga. Jag har funderat en del på det där med "ni kan få mitt vatten", som du själv säger står i någon artikel. Är Helena så törstig att hon beställer vatten några minuter innan hon går hem eller är det så att baren är stängd och några sent kommande erbjuds Helenas vatten för att hon precis skall gå?

Finns det något som tyder på att Helena druckit sprit under kvällen?

Tolkningen av vattenhistorien varierar, kommer de två okända precis innan eller efter stängning:

Kanske kan någon kika på artikeln igen.... Kan baren ha serverat bara vatten efter visst klockslag?

I expressen tisdagen den 23 juni 1992 står följande:
”Under de sena timmarna före stängningsdags sågs hon i sällskap med två män.
-De verkade ha trevligt tillsammans, hon skrattade och såg ut att ha roligt. De här manliga sällskapet kom från Mariestad. Bartendern känner dem väl och enligt honom kände Helena dem också. Men i utkanten av sällskapet fanns ytterligare två män. Två män som följde Helenas rörelser.
-jag känner de flesta som kommer hit men de här två har jag aldrig sett tidigare. Inte senare heller.
De verkade söka kontakt med Helena. En viss kontakt fick de med henne när den stressade bartendern lät bli att ge dem is vatten de begärt. Nu fick de sitt vatten ändå, av Helena som gav bort sitt. Det är därför jag kommer ihåg dem så väl, berättar bartendern. De kom fram till mig och sa ”här ser du, vi fick vårt vatten ändå”. ”

Vika två manliga är Helena med denna kväll ? ( KM och ?) Och vilka är dessa två okända?, är dem identifierade?
Citera
2019-07-23, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
-De verkade ha trevligt tillsammans, hon skrattade och såg ut att ha roligt. De här manliga sällskapet kom från Mariestad. Bartendern känner dem väl och enligt honom kände Helena dem också. Men i utkanten av sällskapet fanns ytterligare två män. Två män som följde Helenas rörelser.
-jag känner de flesta som kommer hit men de här två har jag aldrig sett tidigare. Inte senare heller.
De verkade söka kontakt med Helena. En viss kontakt fick de med henne när den stressade bartendern lät bli att ge dem is vatten de begärt. Nu fick de sitt vatten ändå, av Helena som gav bort sitt. Det är därför jag kommer ihåg dem så väl, berättar bartendern. De kom fram till mig och sa ”här ser du, vi fick vårt vatten ändå”. ”

Vika två manliga är Helena med denna kväll ? ( KM och ?) Och vilka är dessa två okända?, är dem identifierade?

De två okända männen kan jag inte påminna mig om att de har identifieras och fått namn och ursprung 🤔 om de inte blivit det eller själva inte tagit kontant m polisen så verkar det väldigt märkligt ,Men förmodar att polisen vet vilka de är men väljer att vara tyst ! Det har aldrig varit på tapeten om dessa två ska ha varit misstänkta utan det är allas vår käre Pilot .
De andra två ?? Kommer inte ihåg om de har ett namn eller inte som kommit fram ?
I detta fall med Helena så tror jag inte en endaste person blivit avslöjad med namn , måste vara en av få utredningar där både polisen trevar i blindo och allmänheten inte vet ett endaste dugg 😕 förutom genom spekulationer och gissningar ..... locket fastsvetsad .
Detta fall är verklig en riktig mordgåta om något 😱
Citera
2019-07-23, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Även 16 årige Albert Einarssons mördare stöttade Alberts familj efter att han dödat honom. Finns nog många fall där det är på det sättet. BW är därför som den siste kända man att tilltala henne nedanför trappen utanför statt extra intressant. Honom borde de kolla mycket noga! Jag hade inte litat på honom om jag var syster till HA...

Ja läste detta om Alberts mamma som tog emot sonens vän och mördare m öppna famnen. Hon hade inte en tanke , inte en chans att kompisen skulle ha kunnat gjort detta mot sonen 😕
Är man kapabel att döda så tror jag att man klarar av att leka oskyldig ,sårad och ledsen .... det krävs mod och ett samvete som denne person inte föddes med .
Det finns flera mordfall där just mördaren har varit just den personen som anhöriga sagt att inte en chans att denne har kunnat gjort något sådant . Den mest engagerade , tröstande och den som lidit mest över att ” någon är försvunnen ... den drabbande har visat sig i slutändan varit en otrolig skådespelare .
Citera
2019-07-23, 07:04
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:

OK Bra. Då är det uppenbart att det hela iakttogs före stängningsdags, så Propparn har fel när han påstår att denna incident visar att Helena var kvar en stund efter 02.00. Snarare verkar det som om baren stängt något tidigare än lokalen i övrigt, något som jag vill påstå är vanligt.

Huruvida hon dricker vatten för att hon är gravid är svårt att säga. Hon är även utan plånbok och kanske förståndig nog att inte dricka för mycket, så vatten kan vara valt av flera skäl: får hon det gratis då hon är känd eller blir hon bjuden och väljer därför billigt alternativ eller är hon förnuftig och inte vill supa för mycket...

Frågan är då varför dessa två främmande män vill ha vatten. Betyder det att de har tillgång till bil, eller rättare sagt två bilar? Hur skall vi tolka uttrycket "i utkanten av sällskapet". Betyder det att männen hör till sällskapet eller bevakar sällskapet?
Senast redigerad av HincRobur 2019-07-23 kl. 07:07.
Citera
2019-07-23, 07:23
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Om tomten är GW så kanske.

Men jag är öppen för att diskutera alla möjliga teorier även dem jag är skeptiska till. Om jag har förstått det rätt så kände KM inte många i sällskapet den kvällen eftersom han var betydligt äldre än de flesta andra (26 år) och var i sällskap med Helena eftersom det var hans dåvarande flickväns kompis. Träffade KM någon inne på stat som var i hans ålder? som också började hänga med dem? Eller menar du att efter stängning kom plötsligt en nära vän till KM i hans ålder med bil som erbjöd att skjutsa hem både Helena och KM trots att de bodde åt olika håll? Och när skulle detta ha skett? Om Helena ses gå ensam över torget och KM bevisligen ringt sin dåvarande sambo från torget vilket också borde tagit några minuter..
Men givetvis skulle en bil kunna ha dykt upp efter detta men börjar tycka det blir krångligt att få ihop.
om Hanna vittnet inte hade funnits och det kvinnliga bro vittnet inte hade varit anonymt så hade jag kunnat tänka mig ett scenario där KM ensam bragder Helena livet men nu finns även andra vittnen som styrker ”Hanna vittnet”. Där av tror jag på hennes vittnes mål före brovittnet. Och
KM ses även i centrala Mariestad (tolkar jag som nära torget) runt 3:30 utan bil.
Men självfallet kan det finnas detaljer som man inte vet som gör att KM skulle kunna vara mer intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Har uppgift på att det fanns personer inne på Stadt med viss koppling till Kl*s. Utgår ifrån att ”Hannas” uppgifter stämmer, varför någon med bil bör ha dykt upp i höjd med fängelset/alt väntat vid Ekuddenvägen eller lekplatsen.

Tiden då Kl*s syns utmed Stockholmsvägen varierar beroende på vem som lämnar uppgiften. Jag tror kl. var runt 04.

Det här blir för rörigt. KM misstänks vara pilot och ringt sin sambo... sedan skall han då ha gått med Helena (bort från sitt hem) utan bil. Varför? För att de två skall pippa i gräset? Sedan råkar han ha ihjäl henne. Lyckas få tag i en bil, kör in, plockar upp henne, dumpar henne, återlämnar bilen (rengjord?) och går sedan Stockholmsvägen hem. Oerhört rörig modell!
Citera
2019-07-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
OK Bra. Då är det uppenbart att det hela iakttogs före stängningsdags, så Propparn har fel när han påstår att denna incident visar att Helena var kvar en stund efter 02.00. Snarare verkar det som om baren stängt något tidigare än lokalen i övrigt, något som jag vill påstå är vanligt.

Huruvida hon dricker vatten för att hon är gravid är svårt att säga. Hon är även utan plånbok och kanske förståndig nog att inte dricka för mycket, så vatten kan vara valt av flera skäl: får hon det gratis då hon är känd eller blir hon bjuden och väljer därför billigt alternativ eller är hon förnuftig och inte vill supa för mycket...

Frågan är då varför dessa två främmande män vill ha vatten. Betyder det att de har tillgång till bil, eller rättare sagt två bilar? Hur skall vi tolka uttrycket "i utkanten av sällskapet". Betyder det att männen hör till sällskapet eller bevakar sällskapet?

Nja man kan konstatera att det var vid stängning. Så här står det i början av artikeln:
”För expressen berättar bartendern som arbetade på stadshotellets diskotek natten mot söndagen den 14, natten när Helena försvann, vill vara anonym. För expressen berättar han att Helena lämnade diskot efter klockan två.
-det är jag säker på. Baren stänger klockan två och den var stängd när hon kom fram och bad om isvatten.”

(Det står också i artikeln att bartendern är säker på att de båda okända männen är svenskar)

Men vilka två är i Helenas sällskap och vilka är de två okända männen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in