Citat:
Ursprungligen postat av
brunnsang
Undersidan av molnet som planet kom ut ur är misstänkt lik en TCU, även om TCU och CB kan vara svåra att se från marken när det finns moln i flera olika höjder. Undersidan av molnet ser mörk och kompakt ut. Senare metar visade ReDz och -Ra. Sannolikt nederbörd från TCU.
Autometarn som kom ut i nära tid till krashen visade svag vind från 160 grader. 160 graders riktning från flygplatsen ligger storsandskär. Från vilket håll som TCU molnet/molnen förmodligen kom ifrån även fast man tar med att vind på olika höjder har olika riktning så ser jag det som ytterst sannolikt.
När flyget lyfte var senast inlästa metar förmodligen CAVOK (Inga moln under 5000ft, visibilty 10+ och inget signifikant väder) samt svaga vindar.
Sen kom en Autometar, instrument som läser av väder med hjälp av laser etc. (Dator som skickar ut, ganska otillförlitlig och man får själv ofta korrigera den då man gör en fysisk observation) Denna var dock automatisk.
Sen metar efter krash ca 45 minuter senare visar som sagt TCU med lätt regn och föregående duggregn.
Blev lite långt det här men det är sannolikt (enligt mig) att planet flög in i en TCU som har starka vindar upp och ned, tänker att det borde kunna orsaka en stall, och lägger man på nederbörd, turbulens och dålig sikt så kan det lätt vara att man blir desorienterad. Kan ju även va 1000 andra anledningar till att flyget gick ner men baserat på metar och video från krashen menar jag iallafall att det är en sannolik teori även om det torde vara osannolikt att flyga in i en TCU med nederbörd i medvetet i onödan.
När planet gick mot molnet, insåg pilot att det knappast skulle bli en fällning på 4000 m, och försökte nog bara ta planet ur det otrevlig molnet nere på lägre höjd. Upp och ner vindar stökade till den sent bestämda nergången, den blev både i fel riktning och för brant. TCU var troligtvis inte synligt från marken, och de var ju försenade ett antal minuter pga trafikflygets landning, kanske hade man sett i tidigare molnrapporter, att den inte skulle dyka upp om fällningen kommit tidigare.... ( allt givetvis spekulationer, sånt man gör på FB)