Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Då är ansvaret mitt. I alla fall det mesta av det. Självklart finns ett ansvar, om man kallar sig expert, för att inte ge allt för tossiga råd, men i slutänden är det den som köper som har ansvaret. Jag har köpt hus, så jag vet.
Men nu pratar vi alltå inte privat ekonomi utan ekonomi på samhällsnivå och där är det e.k. experter samt ekonomiskt politisk ansvariga att se till att inga "bubblor" uppstår för detta är DERAS jobb och inte privata husspekulanter.
Citat:
Ja, jag tycker den utmärkt illustrerar ett konservativt favoritcitat. "If it's stupid and works, it's not stupid." Något att fundera över.
Ja som sagt en utmärkt illustration över konservatismen en-faldighet, monotoni och stillastående tankemässigt, kulturellt och dynamiskt och totalt oförmåga vara en fungerande ideologi ur ett mänskligt helhetsperspektiv.
Konservatismen existerar bara i förhållande till vad andra ideologier har skapat, precis som denna monotona klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klink-klin k-klink bara kan bli uthärdlig och "musik" i förhållande till resten av orkesterns bruk av alla övriga toner och klanger.
utan allt övrigt så blir det bara totalt meningslöst.
Citat:
De tar godvilligt en risk, och någon gång kan det hända att risken faller ut i en graviditet. Det är så sexuella risker fungerar.
Förvisso, det är även så andas, äta mat, röra sig och existera överhuvudtaget är att "godvilligt ta en risk" Och ingenstans vid dessa oönskade konsekvenser av all denna risktagning säger vi att det ska vara ett tvång för halva mänskligheten att tvingas "ta ansvaret" fast där finns lösningar man kan använda.
Konstigt hörredu.
Citat:
Etnicitetsfrågan är väl litet perifer i denna tråd, men den är ytterligt komplicerad, men likafullt blodigt allvar för många människor. Man kan exempelvis fundera på vad som skiljer de olika etniciteterna på Balkan, jämfört med i Norden. Svårt, men mycket viktigt. Något diskuterades frågan om medborgarskap vs etnicitet på amerikansk botten i dagens GMV.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=7266712
Jag skulle säga att det är en av de sätt att tänka som jag misstänker är på väg ut ur den mänskliga historien.
Citat:
Om Sverige skall överleva som nation, så är det helt nödvändigt att begränsa invandringen. Detta är numera nästan okontroversiellt. Det är också starkt önskvärt att uppmuntra återvandring. Se gärna denna diskussion:
https://www.svtplay.se/video/20119600/min-sanning/min-sanning-sasong-11-hanif-bali
Suck, " sverige som geografisk plats kommer överleva människan flera ggr om.
Sverige som nation kan även den överleva just den etniska svenska DNA kombinationen. Det går alldeles utmärkt bilda en mänsklig civilisation på just denna plats med helt andra DNA kombinationer, elelr en mix av lite av varje inkl det svenska...går även kalla den för Sverige och är exakt lika mycket en "nation" enligt alla definitioner av detta begrepp.
Så nej, inte ett skit nödvändigt för nån överlevnad att begränsa annat mänskligt DNA än just vår variant av de tmänskliga DNAt.
Skulle Sverige som det ser ut idag eller "svenskar" enligt DNA elelr "svenskhet" så som vår kultur ser ut exakt idag 2019 försvinna i morgon dag, så ptja? lite sorgligt kanske men vet du faktiskt ingen större katastrof för mänskligheten. Svenskheten har dött ut flera ggr om. eftersom ja vad som klassats som "svenskt" har skiftat genom tiderna.
Vårt svenska DNA simmar runt lite överallt annars i norrmän och danskar ex.
likaså gör vår kultur.
OCH! som jag redan beskrivit, det är obönhörligen under ständig transformation ändå så jaaaa det kommer försvinna.
Citat:
Jag är för dåligt insatt i hur man numera i Vietnam ser på blandförhållanden mellan vietnameser och fransmän, dvs de fd kolonisatörerna. Att ett land har varit koloniserat torde påverka frågan, medan Sverige aldrig varit en koloni, så kanske är jämförelsen haltande. Möjligen kan man jämföra med de norska tyskepigerna och deras barn. I Sverige, skulle jag säga att barn som uppfostrats som svenskar, bland svenskar, i huvudsak blir svenskar. Men det är svårt att uttala sig allt för kategoriskt.
Så ? enligt dig var det alltså korrekt att plåga livet ur "tyskebarnen"? i "nationens" namn?
Citat:
Förlovning eller samboskap skulle kunna tänkas utgöra bevis. Jag är inte lika säker som Du på att vi behöver en sådan lag, mest vill jag lyfta fram att det en gång har funnits, och att det främst var kvinnor som gynnades av den, inte minst ekonomiskt.
Försök inte pådyvla dina horribla lagförslag på mig tack.
För nej vi behöver inte alls något av allt detta straffande, tvingande och plågande av varken kvinnor eller män, vi kan ha fri aborträtt så löser sig allt detta på en gång. Kvinnor vet utmärkt själva om de vill vara gravida och ta hand om barn. Detta behöver ingen annan alltså sitta och bestämma och kontrollera åt dem.
Kvinnor är vuxna människor med medborgerliga rättigheter förstår du, och inga som du eller nån annan ska äga eller kontrollera varken deras organ, sexualitet eller liv.
Citat:
Du gör mig mer och mer orolig. Förstår Du inte att ett klonat DNA är en exakt kopia? Det är därmed inte unikt som det DNA är som uppstår i konceptionsögonblicket. Skulle denna teknik förverkligas, kommer rätt mycket av det vi idag försanthåller att ställas på huvudet. Men, vi tar och väntar tills vi närmar oss det läget, vilket jag nog ändå tycker vi borde låta bli.
Förstår du att en människas DNA är en kloning av två andra människors DNA? som i sin tur är........
Finns alltså inget speciellt "unikt" med detta DNA.
Förstår du att hela poängen med DNA faktiskt är just kloning, DNA fungerar så att det är i en ständigt upprepad kloning av sig självt. i akt och mening att bevara viktig information genom livprocesserna.
Det som är det unika är just kombinationer, OCH läs nu noga...ska det vara just
kombinationer vi ska värdera i samhället..så? här kommer frågan igen...varför då inte arbeta på att just få fram kombinationer och inte som du ex. sitta och fixera tillvaron på att bevara den svenska inte speciellt unika ( för vi är rätt många) DNA och tvångsföda så många renodlat "svenskt" DNA som möjligt.
Som sagt dina resonemang går runt i cirklar och biter sig själva i arslet om och om igen, sorgligt du inte verkar fatta detta.
Människans uppgift är att skapa vettiga samhällen där individer kan samarbeta bra och så många som möjligt trivs och kan blomma ut sina olika bidrag till övriga. Våra regler och lagar ska vara till för att åstadkomma detta i så hög grad som möjligt. Detta gör man via morötter, samarbeten, trivsel, frihet, trygghet, kärlek etc etc och INTE via tvång, straff, pisk, ofrihet.
Kvinnor ska själva få välja om, när, med vem de ska få barn. Detta skapar barn som får den absolut bästa garanterade förutsättningarna och också så "naturen" dvs evolutionen tänkt sig det hela.
Inte att män ska tvinga sig på kivnnor, eller att samhället ska tvinga kvinnor föda och ta hand om barn de inte vill föda eller ta hand om.
Minsta 3 åring fattar detta.
Däremot har vi ju verkligen en hel mängd DNA på denna planet som mer och mer verkligen börjar bli just unikt eftersom de existerar under starkt utrotningshot, för att det mänskliga DNAt tar alla resurser och plats.
men? jag antar detta DNA känns inte tillräckligt "unikt" för dig?
Citat:
I Sverige behöver de flesta inte göra aborter överhuvudtaget. Bortsett från de legitima orsakerna, så har vi ett socialt skyddsnät som utmärkt klarar de ytterligare barn som skulle tillkomma om året.
men för helvete, nu får du väl ändå ge dig?
Människor slutar inte ha sex för att man inför abortförbud.
preventivmedel slutar inte bära sin risk för att man inför abortförbud.
Kvinnor slutar alltså INTE!!!!! bli oönskad gravida för att man inför abortförbud.
Kvinnor upphör inte vara människor med egen vilja för att man inför abortförbud.
Abortförbud leder omedelbart till att kvinnor tvingas till livsfarliga ibland dödliga illegala aborter samt att en stor andel kivnnor dör i ex för tidig graviditet och förlossning eftersom de inte fick möjligheten till abort.
Det har detta förbud lett till i absolut 100% av alla nationer som nu har detta.
Där lite "objektivitet" för dig.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/osakra-aborter-en-helt-onodig-epidemi