2019-07-21, 00:35
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Där har vi de! Den ja tänker på. Alltså inte första gången. Man kanske borde höja kraven!

Räkna först alla gånger de fullföljt och hoppat.
Citera
2019-07-21, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ändrade lite metodik, kör med medelvärden över ackumulerade sträckan istället.
Ser inte hastigheterna en aning rimligare ut nu?
(Borde givetvis stå Average speed i grafen)
Se grafen som en tolkning/modell av förloppet!

https://postimg.cc/Y4Ygc9dH

Bra jobbat.

Den vertikala hastigheten är positiv (planet stiger) vid den röda punkten när planet vänder. Vid 7 s så ser man en liten dipp i horisontell hastighet till ca 90 kmh. Skulle det vara där som stallet inträffar?
Efter det stiger h-hast till 110 kmh samtidigt som planet stiger till 4200 meter. Är det rimligt att den horisontella hastigheten stiger efter stall samtidigt som planet stiger.
Citera
2019-07-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Angående att gasreglaget sitter emellan stolarna så har det varit uppe i tråden förut och det satt ej mellan stolarna
Jag har läst det i tråden jag också men på filmen som tidigare postats, ca 5.15 in i klippet så ser det onekligen ut som att han gasar med reglaget mellan stolarna. https://www.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU&app=desktop
Citera
2019-07-21, 00:52
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren
Jag har läst det i tråden jag också men på filmen som tidigare postats, ca 5.15 in i klippet så ser det onekligen ut som att han gasar med reglaget mellan stolarna. https://www.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU&app=desktop

Vi får väl invänta en pilot i tråden då 😂

Eftersom jag läst det förut så hänvisade jag till det. Kan nada om piloteri
Citera
2019-07-21, 01:00
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här är en demo med den aktuella kärran. I mina ögon en väldigt stabil och förlåtande maskin. Instrumenteringen är överskådlig och enkel, men där saknas direkt ingenting.

https://www.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU&app=desktop

Bra att du lade upp klippet! @4:50 kan alla se hur "snäll" överstegring detta plan har. Mao inget flygplan som lägger sig i en ohävbar "dödsspiral".

Jag tror planet tappade styrbords stabilisator på 4000 m. Men varför lyckades ingen hoppa?
Citera
2019-07-21, 01:15
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomas-tvivlaren

Helt rätt, han fingrar på gasen. Reglagen (spakarna) man ser är; gasreglage, propellervinkel och bränsleblandning.
Citera
2019-07-21, 01:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Räkna först alla gånger de fullföljt och hoppat.
Nja, planet finnarna använde borde inte använts alls. Umebornas plan var dock ett riktigt flygplan som dessutom troligen var felfritt. Finnarnas modell är dock bara en otäck sak.
Citera
2019-07-21, 01:31
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Helt rätt, han fingrar på gasen. Reglagen (spakarna) man ser är; gasreglage, propellervinkel och bränsleblandning.

Ok, men skulle en person ramla mellan stolarna och låsa/ge fullgas?
Citera
2019-07-21, 01:47
Medlem
jjagares avatar
Ngn som vet om piloten alexande* *arlsson har några sjukdomar av ngt Slag och medicinerar?

Hur är kraven på att bli pilot medicinskt? Är det olika för olika trafik?
Citera
2019-07-21, 01:51
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Bra att du lade upp klippet! @4:50 kan alla se hur "snäll" överstegring detta plan har. Mao inget flygplan som lägger sig i en ohävbar "dödsspiral".

Jag tror planet tappade styrbords stabilisator på 4000 m. Men varför lyckades ingen hoppa?

I filmen så satt passagerarna fastspända i sina stolar, vilket inte ledde till någon lastförskjutninh.

Vid olyckstillfället vet vi ju ej hur detta påverkade balansen.
Citera
2019-07-21, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
”Tråden” anser att dessa hastigheter (från 4000m till 2300m) endast nås med intakt plan. Jag kan ”hålla med” med om detta men kan inte garantera att det inte kan uppnås på annat sätt.
Stall ska vilken frisk pilot som helst (i nomalgott ”flygtrim”) klara av på 4000m, om man flyger i klar sikt, dvs molnfritt (VFR). Men om man t.ex. flyger i moln utan yttre referenser är det betydligt fler VFR-piloter som inte skulle klara av situationen.

Nu vet jag inte om pilot har IFR-cert (får flyga i moln) och om planet har instrument för det (iofs inte otroligt, även om ej certat för IFR). Men om pilot har VFR-behörighet har denne mest troligen endast övat stall och vikning i molnfritt luftrum (med klar sikt och kan se horisont), samt troligen i en 4-sitskärra utan 8 ”lösa pax”.

Dessutom kan sådan övning ha skett med ”vanlig” propeller och ej med ”constant speed”-propeller som detta plan troligen har. Även det kan möjligen påverka pilotens ”flygtrim” för situationen.

Att detta skulle initieras av (för) låg fart som leder till stall och vikning (över vänster vinge) är inte otroligt. Om planet sedan flyger i moln blir det betydligt svårare för en VFR-pilot.

Tillägg: och som även det har sagts. Pilot kan vara så pass desorienterad att han inte märker situationen. (Kan låta otroligt, men så kan det bli i moln utan yttre referenser.)
Detta är ungefär vad jag tror.
Citera
2019-07-21, 01:59
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Planet stallar pga lite för låg hastighet vid ca 4000 m, alla 8 överumplas och tumlar bakåt i en enda röra, planet tvärvänder sedan med nosen ned med viss spin med följd av att många, (kanske inte samtliga) rasar framåt in i cockpit och mot piloten där kaos uppstår och accelerationen ökar, piloten får kontroll över spakarna vid ca 2000 m och tar upp vansinnesfärden (lite för häftigt ?) med följd av att grejerna inte håller och dödsspiralen inleds.
Det molniga vädret gjorde sitt till också att förvirringen blev än mer total.
Förhoppningsvis hade någon av de stackars offren hunnit aktivera sin GoPro, om nu någon hade en sådan, där finns de avgörande pusselbitarna.
RIP.
Det är nog så nära sanningen vi kommer utan rapport från dom som utreder det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in