Citat:
Min gissning är att man på något sätt har överbelastat planetd struktur genom att samla alla 8 eller för många hoppare nära dörren inför uthoppet. Om man vill göra nått spexigt i grupp antar jag att man vill hoppa ut i så tät följd som möjligt? Jag vet inte hur styv en flygplanskropp av denna storleken är (ingen annan storlek heller för den delen), men om det finns några som helst skador på vingstöttan gissar jag att även mindre vridningar och skiftningar i flygplanskroppen kan leds till ett brott?
Om högervingen går av bör planet snabbt tappa lyftkraft på den sidan och de som eventuellt sitter i dörren på vänstersidan redo för att hoppa ut kastas bakåt in i planet igen. Därav har ingen undkommit.
När planet väl har börjat spinna på bör väl hopparna av centrifugalkraften pressas mot planets ändar dvs. mot piloten och stjärten. Vidare borde man pressas in i taket/golvet sett ur rotationensriktning (tänk hur de pressas mot stolen i de där gamla svartvita filmerna där de testar g-krafter i en stor centrifug). Med den spinn som framgår av filmerna borde det vara nästan omöjigt att ta sig mot dörren.
Jag har inte lusläst hela tråden och ägnar mig åt 100% spekulationer så ha överseende men är min teori åtminstone rimlig?
Om högervingen går av bör planet snabbt tappa lyftkraft på den sidan och de som eventuellt sitter i dörren på vänstersidan redo för att hoppa ut kastas bakåt in i planet igen. Därav har ingen undkommit.
När planet väl har börjat spinna på bör väl hopparna av centrifugalkraften pressas mot planets ändar dvs. mot piloten och stjärten. Vidare borde man pressas in i taket/golvet sett ur rotationensriktning (tänk hur de pressas mot stolen i de där gamla svartvita filmerna där de testar g-krafter i en stor centrifug). Med den spinn som framgår av filmerna borde det vara nästan omöjigt att ta sig mot dörren.
Jag har inte lusläst hela tråden och ägnar mig åt 100% spekulationer så ha överseende men är min teori åtminstone rimlig?
Vingstöttan ska inte vara något problem enligt Svensson, brottet verkar ha skett utanför vingstöttan vilket bör betyda att vingstöttan stått emot all kraft. Vill minnas att det är bekräftat att planet bytt vingstöttans delar som bulletinen krävde.
Spatial desorientering verkar vara den starkaste tesen då Svensson säger att flygets rörelser tyder på att planet var intakt tills man nådde ca 2500 meters höjd, samma höjd som molnen verkar varit täta och därefter kanske piloten pressat planet för hårt.