2019-07-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vänstersvängen är som kraftigast mellan t = 13-17 sekunder i diagrammet.
Efter det börjar planet tappa höjd snabbt.
Fart tappas redan vid t=10.
Punkten A ligger vid t=13 eller högsta punkten 4170m.

Tid Sekunder Höjd(m)
14:07:08 00:00:13 4170
14:07:10 00:00:15 4110 (kursens nordligaste punkt)
14:07:12 00:00:17 4110
14:07:14 00:00:19 3990
14:07:16 00:00:21 3780

https://postimg.cc/4YxrH9By

Återigen passar det perfekt in på stall, fall åt vänster med störtdykning på det.
Citera
2019-07-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polkakung
Ja. Flygplanet ska ligga "plant" på vingarna så att den hoppare som spotar uthoppspunkten har rätt referenser. Är någon ute på vänster sida så måste man då trampa höger sidroder pga luftmotståndet och samtidigt skeva åt vänster. "Korsade roder" jmf med normalfall då man ger sida och skevning åt samma håll. Samtidigt så ändras tyngdpunkten hela tiden då folk flyttar sig och hoppar. Hopparna vill oftast inte halite fartvind som möjligt, därför flyger man i låg fart. Men oftast sker det i motvind så groundspeed kan ju bli väldigt låg om det blåser mycket på höjd.

Tack för en uttömmande och välskriven beskrivning om fällningens svårigheter med ett enmotorigt flygplan. (såg att det kom andra inlägg utan sammanhang-konsekvens) För en amatör låter det som om man får tänka om eller flyga spegelvänt. Det innebär också att man snabbt reagerar på det väntade och oväntade. Fetade en bit för jag var inte säker på innebörden. Antar att hopparna vill utnyttja fartvinden från början.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-18 kl. 15:45.
Citera
2019-07-18, 15:43
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Man obducerar bara vid oklar dödsorsak och/eller om man misstänker att brott ligger bakom dödsfallet. I det här fallet är ju dock dödsorsaken soklar för hopparna (trubbigt högenergivåld, multitrauma). Dock tar man säkert blodprover på piloten och kanske gör fördjupad undersökning också.

Det beror på. Har själv erf. av att kroppar undersökts ingående i syfte att fastställa exakt hur mkt våld de utsattes för.
Man ville helt enkelt se om man kunde minskat våldet genom att förändra flygmaskinen/utformningen av sätet.
Citera
2019-07-18, 15:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Skulle nog vara lite mer försiktig men det är ju en hypotes i alla fall.

Vi har ett vittnesmål som jag tycker är särskilt talande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/
Citera
2019-07-18, 15:49
Medlem
Citat:
Vänstersvängen är som kraftigast mellan t = 13-17 sekunder i diagrammet.
Efter det börjar planet tappa höjd snabbt.
Fart tappas redan vid t=10.
Punkten A ligger vid t=13 eller högsta punkten 4170m.

Tid Sekunder Höjd(m)
14:07:08 00:00:13 4170
14:07:10 00:00:15 4110 (kursens nordligaste punkt)
14:07:12 00:00:17 4110
14:07:14 00:00:19 3990
14:07:16 00:00:21 3780

https://postimg.cc/4YxrH9By

..skulle inte spekulera mer...men om höjdanvisningarna stämmer, skulle det kunna vara en ganska snabb och kraftig manöver ( vid 14:07:15), som ledde till en andra stallning, d.v.s. en alltför kraftig kompensation, och därefter en ännu djupare dykning (?)....horisontalhastigheten ökade iaf momentant, för att senare ge sig ( och, nej, jag kan inte tolka/analysera mer, dessutom vet vi inte hur tillförlitliga de olika kurvorna är....)
Citera
2019-07-18, 15:54
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det är ju inget stort plan. Tvivlar på att de ens kunnat klämma in 150-kilos kolosser i det trånga utrymmet om de hade velat. Sedan kan det ju inte hänga på nåt kilo hit och dit. Man får nog anta att hoppare har koll på säkerhet och intresse av att inte planet störtar eller utrustningen strular och fallskärmshoppare är nog inga dumskallar, så att de skulle begått ett stort misstag beroende på vikt ombord kan förmodligen uteslutas.

Precis. Tror det var riksåklagaren 1969 som yttrade följande bevingade ord (ur minnet) "Vi kan anta att de ej medvetet flyger ihjäl sig" angående ett antal flyghaverier i flygvapnet.

När man utreder olyckor tenderar dagens utredare se det mänskliga handlandet som en naturlig följd av något bakomliggande. "Why did it make sense to them?"

Om pilot eller hoppare begått misstag är det sannolikt så att dessa misstag ej är medvetna (Jag säger inte att de gjort misstag)
Citera
2019-07-18, 16:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krully07
Här är en film som visar vad som händer med människor som utsätts för g-kraft. Tex i ett snurrande plan. Spola gärna fram 3 minuter i klippet. Det spelar nog ingen som helst roll hur många man är i planet då. Man är inte i skick att ta sig ut och krafterna är för stora.

https://youtu.be/YVkzZQVSX08
Det där var stor humor, tack! Går ju att skratta åt när det inte är som här, i verkligheten. Vet inte hur starka G-krafter det där var jämfört med denna olycka dock.
Citera
2019-07-18, 16:26
Medlem
Crash Perth Western Australia. Down wind turn & stall

https://m.youtube.com/watch?v=dRoM4RSCOOg
Citera
2019-07-18, 16:31
Medlem
Ja, kan vara så, men 180-gradersgiren är extremt snäv, och nog inte möjlig via en "kontrollerad" gir. ( här måste kunskap typ Omedel S komma in...). Mycket mer sannolikt är en stall, med en dropp mot babord, då blir "svängen" extrem med mycket liten radie, inte vid en kontrollerad sväng....

...inser att jag inte vet vad jag svarat på......hade något med en "kontrollerad" vänstersväng att göra, för att komma ur moln...?

Edit: det var Climasol, 15.33!!!
Senast redigerad av Whyback 2019-07-18 kl. 16:46.
Citera
2019-07-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi har ett vittnesmål som jag tycker är särskilt talande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/

Låst, synd, men lite ser man

" Jag tittade upp och kände igen planet eftersom jag ofta ser dem hoppa fallskärm här. Men jag såg hur planet gått i spinn och strax efteråt slets ena vingen av, berättar Niklas L som blev ögonvittne till den svåra flygolyckan söder om Umeå på söndagen.
"

Det är väl ett annat vittne än han som filmade?
Spinn först, därefter lossnar vinge alltså, enligt vittnet. Undrar vilken sikthöjd det kan ha varit?
Citera
2019-07-18, 16:49
Medlem
Citat:

" Jag tittade upp och kände igen planet eftersom jag ofta ser dem hoppa fallskärm här. Men jag såg hur planet gått i spinn och strax efteråt slets ena vingen av, berättar Niklas L som blev ögonvittne till den svåra flygolyckan söder om Umeå på söndagen.
"

Spinn först, därefter lossnar vinge alltså, enligt vittnet. Undrar vilken sikthöjd det kan ha varit?

Olika, från olika vinklar, något som framgått tidigare. Himlen höll på att bygga mer moln över flygplatsen, står väl helt klart. Beroende på vinkel, ser man olika.....
Citera
2019-07-18, 16:56
Medlem
Citat:

"

Kan det vara "spinn först"? Ett plan accelererar mot jordytan, kommer upp i +400 km/h, vad orsakar den "avslutande" spinnfasen? Nej, det var nog haveri på vinge, och kanske stjärt-parti, som en följd, som orsakade spinn, annars hade nog planet kunna fortsätta med stabil kurs på 60 grader mot jordytan, om inget försök att räta ut det hade gjorts, vilket antagligen gjordes.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in