Citat:
Frans på marken hörde hur piloten drog av på gas precis som brukligt inför ett hopp för att sedan åter gasa på, troligen pga av att stallarmet börjat tjuta. Det tror jag är vid ca 7sek.Bra jobbat.
Den vertikala hastigheten är positiv (planet stiger) vid den röda punkten när planet vänder. Vid 7 s så ser man en liten dipp i horisontell hastighet till ca 90 kmh. Skulle det vara där som stallet inträffar?
Efter det stiger h-hast till 110 kmh samtidigt som planet stiger till 4200 meter. Är det rimligt att den horisontella hastigheten stiger efter stall samtidigt som planet stiger.
Den vertikala hastigheten är positiv (planet stiger) vid den röda punkten när planet vänder. Vid 7 s så ser man en liten dipp i horisontell hastighet till ca 90 kmh. Skulle det vara där som stallet inträffar?
Efter det stiger h-hast till 110 kmh samtidigt som planet stiger till 4200 meter. Är det rimligt att den horisontella hastigheten stiger efter stall samtidigt som planet stiger.
Den horisontella hastigheten stiger därefter medans den vertikala sjunker i motsvarande grad. Här kanske jag har fel men den totala hastigheten planet har borde väl rimligen vara mer eller mindre oförändrad? Dock så ändras attackvinkel på vingen i negativ riktning av att planet stiger. Ett plötsligt gaspådrag kan också ha medfört att någon/några hoppare trillat bakåt i planet vilket skulle vara förödande i så låg hastighet då cg blir kraftigt förskjutet bakåt och planet då mycket stallbenägnare.
Därför tror jag stallen inträffar vid 15 sek.
Mina piloterfarenheter är från rcplan, och då stallar ett enkelt nybörjarplan rakt frammåt. Om olycksplanet har liknande egenskaper skulle det börja dyka och därmed kommer lasten dvs hopparna att trilla framåt ist. och då hamna i instrumentbrädan och planet istället få en tyngdpunkt som gör det svårare att räta upp.
Jag tycker det är intressant att dyket började vid 15 sek och svängen några sekunder senare. Trodde tidigare att det stallade åt vänster men det stämmer ju ej enligt grafen.
Men hamnar det hoppare på på piloten så känns det troligt att det kan resultera i ett kraftigt roderutslag.