2019-07-16, 19:59
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Riktigt iskallt i så fall, eller psykopatiskt. Det är ju alldeles för samlat om han vet att en katastrof inträffat. Eller?
Nej, det är normalt. Man är inte psykopat för att man kan skriva en sammanhängande mening när något hemskt hänt. Vissa postar nånting i stil med "sitter i solen och äter glass" för att nära och kära inte ska behöva oroa sig. Andra skriver kort och gott att de är ok.
Citera
2019-07-16, 20:00
Medlem
Citat:
Visst men det talar ju emot den framlagda tesen att han visste vad som hänt och ville meddela att han var utom fara men utan att avslöja olyckan....?
Hur menar du?
Citera
2019-07-16, 20:01
Avstängd
Ksenia74s avatar
Här är en liknande olycka i Falsterbo där fyra omkom när en vinge gått av visserligen flög planet på lägre höjd och dök med nosen först men dom skriver samtidigt att piloten var chanslös så det är nog samma i denna olyckan i Umeå .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLOEkK/vingen-brots-av-pa-olycksplanet
Citera
2019-07-16, 20:03
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Videoklipp - Ett plan lastat med hoppare stallar och börjar spinna efter en "steep turn" innan hopparna lämnat planet.

De lyckas till slut. Man ser hur svårt det är för dem att ta sig ut. Planet tappar en stabilisator på vägen ner, men lyckas ändå landa.

Hopparen som filmar säger bl a att han knappt kunde röra sin hand pga centrifugalkraften.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Bra video, tack.
Så himla trist att 8 erfarna svenska fallskärmshoppare kunde inte göra det på samma sätt 😢😢😢
Citera
2019-07-16, 20:04
Avstängd
Ksenia74s avatar
Samma sväng som denna olyckan som man såg på Webtrak

https://imgur.com/9cQPLq1
Citera
2019-07-16, 20:05
Medlem
StuGs avatar
Ok, här kommer ett dörrinlägg till. Somliga får blunda.
I filmen "fyrmannahopp" hänger man i handtaget i taket innanför dörröppningen.
http://skydiveumea.se/bilder-och-filmer/
På ett annat klipp kan man - med viss fantasi medger jag - se en "knick" i hur ljuset speglas på utsidan av flygkroppen direkt ovanför dörröppningen.
Samband med utstickande skruvhuvuden? Med behov att "rucka" upp dörren halvvägs?
Måhända tänkte konstruktören handtaget som en hjälp att kliva i och ur - men ej för den påfrestning som blir med en person hängandes i fartvinden x-gånger /år?
Citera
2019-07-16, 20:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
/../ Spinn är något som man kan gå in i för skojs skull och kan ibland tro det eller ej hjälpa dig ur ogynnsamma förhållanden, t.ex ta dig genom ett moln om du befinner dig s.k on-top och inte vågar flyga normalt genom molnen. Är väl inget man rekommenderar gemene man att göra. Men det går och har använts. /.../

Jag har ett stort antal gånger drabbats av stall med åtföljande spinn, dels med Cessna och dels med Boeing 737.

Trotts att jag ofta befunnit mig på 6-8000 meters höjd så har jag aldrig någonsin lyckats häva stall med åtföljande spinn. Jag mår alltid skit på vägen ner, men tursamt nog hamnar jag alltid i soffan framför datorn varje gång.

Ja det handlar alltså om Microsoft Flight Simulator och Googles motsvarande. ;-)

Det gör att man blir ordentligt imponerad av Piloterna som kan hantera dessa svåra lägen.
Citera
2019-07-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetHawk
Hur menar du?
Jag svarade på detta:
"Det där skrev han för att meddela att han är okej utan att avslöja vad som hade hänt för hela facebook i ett tidigt skede. Han var troligtvis den andra piloten tidigare under dagen."
Sedan svarade någon att han väl inte kunde veta redan efter 15 minuter vad som hänt.
Jamen varför ska han då skriva att han är okej?
Ungefär så.
Citera
2019-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Enligt vissa så skulle man ju sitta fastklistrad vid väggarna på grund av G-krafter om planet börjar spinna, men det ser man inget av i denna film.

I den filmen verkar planet rotera ett varv på ungefär 6 sekunder runt sin längsaxel.
Olycksplanet verkade rotera ett varv i sekunden runt sin tvärsaxel innan kraschen. Eftersom accelerationen är proportionell mot rotationshastigheten i kvadrat, och direkt proportionell mot avståndet till rotationsaxeln, så blir det väldigt mycket värre i olycksplanet.

Exakt hur det betedde sig i början av olycksförloppet (förutom tvär gir och dykning) verkar däremot inte vara allmänt känt. Hur som helst var det förmodligen omöjligt att ta sig ut i slutet av förloppet, och det är dessutom riskfyllt att hoppa ur ett plan som inte är stabilt eftersom det ökar risken att kollidera med planet. Om det var så att de inte kunde ta sig ur planet tidigare i förloppet, eller om de hoppades på bättre hoppläge senare går alltså inte att veta utan mer information.
Citera
2019-07-16, 20:07
Medlem
Citat:
Jag svarade på detta:
"Det där skrev han för att meddela att han är okej utan att avslöja vad som hade hänt för hela facebook i ett tidigt skede. Han var troligtvis den andra piloten tidigare under dagen."
Sedan svarade någon att han väl inte kunde veta redan efter 15 minuter vad som hänt.
Jamen varför ska han då skriva att han är okej?
Ungefär så.
Jag svarade att han MÅSTE veta vad som hänt om han befinner sig på fältet.
Citera
2019-07-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
I detta fall är det nog mer så att de ombord kastats runt, inte varit tryckta mot någon vägg i planet.

Ska man vara petig så är centrifugalkraft ingen ”riktig” kraft.

"i detta fall".....vem är du som kan veta hur planet rörde sig nedåt? INGEN kan veta det, annat än de döda, som upplevde kaoset, kanske finns det spår i deras mobiler/kameror.

Fakta är fortfarande att en kropp drivs mot periferin i en cirkelrörelse, så lägg bara ner.
Citera
2019-07-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetHawk
Jag svarade att han MÅSTE veta vad som hänt om han befinner sig på fältet.
Aha, jag misstolkade det som ironi, sorry. Trodde det var osannolikt att han redan kunde veta vad som hänt. Dessutom är jag inte van vid att man formulerar hemliga koder på sociala medier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in