2019-07-19, 14:30
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinens max tillåtna fart är 190 eller 185 knop indikerad fart(IAS) , det finns två versioner avseende det.

Indikerad fart blir lägre än verklig fart ju högra upp man befinner sig pga tunnare luft. 190knop IAS blir ungefär 228 knop verklig fart på 10.000 fot(räknat på ISA-värden). 228 knop är 422 km/h.
Dyker man med 60 graders nos ned och har gaspådrag( vittnesuppgifter om motorljudet) så kommer man passera VNE ganska fort, dvs passera 422km/h ä. Farten i sig är inte orimlig men i verkligheten måste farten byggas upp och öka under en period, samt den kan varken gå från 400 till noll vertikal fart på nolltid eller öka igen till flera hundra km/h vertikal fart efter att ha vart noll utan en accelerationssträcka.

Mätvärdena måste ”ses” i ett större sammanhang och slätas ut litegrann(motsvarande ett Kalmanfilter) för att bli trovärdiga.

En liten korrigering: Vne (maxfart) anges alltid i verklig fart (true airspeed), inte indikerad fart. Ju högre man kommer, desto lägre blir alltså Vne, men på 4000 meter är inte skillnaden särskilt stor.

Att planet överskred Vne på vägen ner och antingen fick roderfladder, eller togs upp med för hög belastning, är nog det troligaste scenariot. Inte helt ovanligt att sådant händer efter t ex urgång ur spin - jag har själv varit med om det, men den gången gick inget sönder...
Citera
2019-07-19, 14:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NNordan
Troligast där den vertikala farten bromsas ner från ca 400 till ca 150, där blir krafterna för stora och vingen ryker, alltså vid t=33-34. Sedan tar det några skunder innan den horisentala farten saktas ner men sedan vi t=43 faller planet rakt ner spinnandes som vi sett på filmerna.

Det enda som gnagar lite med denna teori är att vi hört att en dykning med ev spinn inte är så mycket mer än 1 G. Hur kommer det sig att ingen hoppare hinner ut på 20 sekunder från 13-33? Men de 20 sekunderna kanske försvinner snabbt om dörren kärvar lite...

Edit: De första 10 sekunderna är det säkert "bara" en störtdykning, planet kan inte ens spinna då, ingen får ändå upp dörren...
Om planet störtdyker hamnar inte alla typ på piloten då, eftersom de inte sitter fast?
Citera
2019-07-19, 14:34
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Va? Visar inte hastighetsmätaren rätt hastighet? Det intressanta för vår diskussion är annars det verkliga talet...

Det stämmer. Hastighetsmätaren visar indikerad fart, vilket är praktiskt då stallfarten (vilket är lite missledande, men vid 1G belastning kan man tala om stallfart, även om det inte är låg fart i sig som får planet att stalla, utan hög anfallsvinkel) alltid är densamma oavsett höjd. Däremot är maxfarten (Vne) lägre och lägre ju högre du kommer, eftersom den anges i true airspeed (TAS), så det måste man tänka på om man flyger högt. 4000 meter är dock inte särskilt högt i det här sammanhanget.
Citera
2019-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnbracka
På Umeåpolisens sida kan man läsa följande:

Bland de personer som omkom vid haveriet var:

· En 20-årig man boende i Umeå.

· En 25-årig man boende i Umeå.

· En 26-årig kvinna boende i Umeå.

· En 26-årig man boende i Umeå.

· En 26-årig man boende i Umeå.

· En 27-årig man boende i Umeå.

· En 40-årig kvinna boende i Umeå.

· En 41-årig man boende i Umeå.

· En 55-årig man boende i Umeå.

Inga ytterligare uppgifter kommer att lämnas gällande de omkomna personerna.
Jag länkar till källan:

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/juli/19/19-juli-1305-uppdatering-umea/
Citera
2019-07-19, 14:51
Medlem
VD-Leifs avatar
Blev till sist tvungen att skapa en användare men tänkte då inte betala för att bli aktiverad, så haveriet är väl snart löst, av både Flashback och SHK.

Jag är inte pilot, men ett livslångt flygintresse har gjort mig mer insatt än merparten av användarna här på FB åtminstone. Alla borde lyssna på OmedelSvensson, han har koll på sin skit.

Skall erkänna att jag inte har läst de senaste femton sidorna då jag har haft annat för mig men känner jag FB rätt så står det och stampar lite just nu. Något som ingen verkar ha nämnt specifikt än, men som är lite underförstått, är det faktum att alla större haverier orsakas av en kedja av händelser som på ett olyckligt vis faller på plats för att till slut orsaka en katastrof. Så kanske har vi en kombination av orutinerad pilot, materialuttröttning och förmodligen ett par faktorer till. Exvis felaktigt utförd serviceåtgärd. Det återkommer som sagt i alla större olyckor. Man får hoppas att SHK identifierar händelsekedjan.

Jag tycker även ni ska ta en titt på videon jag bifogar. Speciellt andra halvan av den kan vara relevant för denna tragedi.

https://youtu.be/yrcatHWxqmQ
Citera
2019-07-19, 14:53
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
"Hastighetsmätaren" är en tryckmätare som visar skillnaden mellan statiskt och dynamiskt tryck. Förenklat kan man säga att det är det dynamiska massflödet av luft man vill hålla koll på. Hastigheten mot marken eller en tänkt generell luft är ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är inte GS Ground Speed hastighet över marken. Det intressanta är TAS True Air Speed.

På framkant av vingen finns ett litet bleck som man före flygning kontrollerar att det löper fritt. Ingår i säkerhetskontrollen. Blecket sluter en strömkrets när anfallsvinkeln blir för hög vilket är nos upp stjärt ned en summerton ljuder i planet den går inte att missa. Åtgärd är att direkt skjuta höjdroder framåt nos ned ge full gas för få upp air speed igen. Man måste samtidigt smyga in klaffarna som endast får vara ute i den vita bågen på air speed mätaren.

Om man flyger i låg hastighet med full klaff ute då ligger man på gränsen till stall med hög anfallsvinkel planet är då väldigt vingligt.

Flyga med 2 steg klaff då är Air Speed högre planet mindre vingligt.

Har man kommit in i dödsspiral är det kört om man inte skolats i avancerad flygning. Vid för hög fart air speed inne i det röda fältet riskerar planet att brytas sönder. Är klaff ute i röda fältet så slits vingar sönder.
Citera
2019-07-19, 14:55
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
EDIT följdfråga: kan vi verkligen utgå från att höjdmätaren kopplad till transpondern ger korrekt värde för alla farter genom luften även när planet är intakt? Jag antar att en fart-kompensering kan vara inbyggd med hur bra är den?

Höjdmätaren påverkas inte av farten, den mäter bara det statiska trycket. Däremot har den en viss eftersläpning, beroende på modell.
Citera
2019-07-19, 14:57
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kanske att man försöker häva stallen genom att dra på vid t-13, vid 3000 ft t-18 kommer man ur OVC mot BKN, ser marken och farten, försöker ta upp, men farten är då ungefär Vne (342-352 km/h), varmed planet knäcks vid t-20 och alla kurvor ändras därefter dramatiskt åt diverse håll.

Mycket snäll överstegringen på sådana här flygplan, i princip rättar de upp sig själva. Och varför skulle piloten låta det hända när han har 4000 meter under planet? Jag tror att piloten dog eller svimmade av. Alternativt, problem med roderlänkaget, kanske bröts halva stabilisatorn av redan då problemen började. Men det enda som förklarar varför ingen hoppade eller varför inget nödmeddelande kom är att piloten dog.
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuruld
Jag vill först säga att jag inte har följt denna tråd alls noggrant, så om de är något här jag missförstått, så uppskattar jag om någon poängterar de.

Om denna graf ska tolkas korrekt( https://postimg.cc/svBCZ6fx ), så absolut sker det någonting vid t=10-t=13 som får farten att gå till 40knop, men det intressanta är inte främst detta, de mest intressanta, om man nu framgår från att denna graf är 100% korrekt, och OM jag har tolkat denna graf korrekt, är det intressanta här höjden gentemot tiden.

Jag är själv pilot och jobbar för flygbolag, och för mig tolkar jag denna graf som att från 4200m(13776ft) till marken är grafen relativt konstant sjunk/sekund(förutom undantaget T=32 - T=35), baserat på detta pratar vi om en genomsnittlig vertikal fart på 12255ft/min (12460ft sjunk på 61 sekunder).
Detta är en helt orimlig vertikal fart för ett 100% helt flygplan. Som exempel är det väldigt svårt att ens komma upp i mer är 6000ft/min med en trafikflygare på över 60 ton. Ett vanligt sjunk är ca 1800ft/min.

Från T=13 till T=32 så sjunker planet från 4200m(13776ft) till en höjd på 2900m(9512ft) Alltså en höjdförlust på 4264ft på 19 sekunder, vilket resulterar i 13465ft/min vilket är över medel för hela sjunket, samt ABSOLUT inget vertikal sjunk man får från enbart en Stall/Spinn.
En typisk stall på höjd, med en trafikflygare på 60 Ton med jetmotorer som tar 20 sekunder att spola upp från tomgång till full thrust(Full gas) resulterar i 3000-4000ft höjdförlust vid höjd på 40000ft. Detta är ett flygplan med propeller vilket innebär att motorerna ger direkt effekt utan något krav att vänta på uppspolning.

En annan intressant del i denna graf är fartökningen från T-13 till T-20, på 7 sekunder har planet ökat sin fart med 135 knop, vilket är alldeles orimligt för enbart en stall/Spinn.

Det slutgiltiga jag vill påpeka är att det vertikala sjunket per minut ni ser i slutskedet innan planet träffar marken låt säga från T-60 till T-75 är en höjdförlust på 2788ft på 15 sekunder, vilket innebär 11150ft/min, detta enorma vertikala sjunk/min åstadkommer detta flygplan när den faller som en sten mot marken när det är fullkomligt oflygbart med vitala delar från flygplanet borta, och ändå är detta sjunk inte lika fort som dem 13465ft/minuterna som händer mellan T-13 till T-32.
Om en stall, eller spin eller brant grävande sväng, eller vad som nu tros vara tanken, skulle kunna åstadkomma 13000ft/min sjunk om man agerat fel som pilot, skulle dessa manövrar aldrig övas på ca 6000ft under en pilots flygträning, om ens övas alls i ett riktigt flygplan, och tro mig en stallmanöver är en av dem mest basala manövrarna en pilot övar, vare sig man flyger små eller stora plan.
Ett förslag är att de i samband med stall hamnat IMC runt t-13 och kanske då hamnat inverterat.
Ett annat att de hamnat i moln (utan vikning) och drabbats av spatial desorientering, men det gör det något svårare att förklara den extremt snäva vänstersvängen vid t-13.

Därefter följer en extremt brant dykning men där de ändå håller kursen någorlunda.
Vid t-32 kan vi med säkerhet säga att höger vinge bryts av, eftersom den branta dykningen på sydlig kurs här övergår till att de singlar ner helt lodrätt.
Bilderna på den avbrutna högervingen visar en brottsyta som tyder på att den vikit sig rakt uppåt. Ett resultat av extrem överbelastning snarare än överfart alltså.

Det stödjer OmedelSvenssons teori att om att de kommit ut ur molnbasen i hög fart i en nästan lodrätt dykning och överbelastat i upptagningen. Som någon påpekat var maskinen antagligen trimmad för att fälla hoppare i låg fart, vilket i så fall kan ha bidragit till en för hård upptagning.

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Maskinens max tillåtna fart är 190 eller 185 knop indikerad fart(IAS) , det finns två versioner avseende det.

Indikerad fart blir lägre än verklig fart ju högra upp man befinner sig pga tunnare luft. 190knop IAS blir ungefär 228 knop verklig fart på 10.000 fot(räknat på ISA-värden). 228 knop är 422 km/h.
Dyker man med 60 graders nos ned och har gaspådrag( vittnesuppgifter om motorljudet) så kommer man passera VNE ganska fort, dvs passera 422km/h ä. Farten i sig är inte orimlig men i verkligheten måste farten byggas upp och öka under en period, samt den kan varken gå från 400 till noll vertikal fart på nolltid eller öka igen till flera hundra km/h vertikal fart efter att ha vart noll utan en accelerationssträcka.

Mätvärdena måste ”ses” i ett större sammanhang och slätas ut litegrann(motsvarande ett Kalmanfilter) för att bli trovärdiga.
https://postimg.cc/svBCZ6fx
Mellan t-13 och t-32 tappar de 1200 meter i höjd men färdas inte mer än 750 meter lateralt, så det genomsnittliga profilen är verkligen brant.
Jag undrar när tailen bröts sönder. Kanske slogs den av när höger vinge kollapsade?
Det som talar emot att de skulle tappat exempelvis en av stabilisatorvingarna tidigt är att de då knappast skulle klarat att överbelasta flygplanet vid t-32.

Är fenan återfunnen?
Senast redigerad av ksv 2019-07-19 kl. 15:02.
Citera
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Har man kommit in i dödsspiral är det kört om man inte skolats i avancerad flygning. Vid för hög fart air speed inne i det röda fältet riskerar planet att brytas sönder. Är klaff ute i röda fältet så slits vingar sönder.

"Brant grävande sväng" kallas det nu för tiden. Och alla piloter får öva på att häva en sådan, men i verkligheten är det förstås lätt att farten blir för hög innan man hinner reagera.
Citera
2019-07-19, 15:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Om det hade betytt det hade det stått så.

På en av de första kurserna man går om man så småningom vill bli någon form av instruktör inom SFF diskuterar man frågan "Får man hoppa genom moln?". Där inser man att saker ganska ofta inte är svart-vita och att en persons tolkning kan skilja sig från en annans utan att någon har fel.
Men om piloten inte är utbildad för instrumentflygning så får ju han inte ens vara i närheten av moln.
Så undrar man om de flyger flera turer på en dag, går man igenom planet innan varje lyft?
Citera
2019-07-19, 15:09
Medlem
Så här långt har iaf jag förstått händelseförloppet strax innan fällning:

-planet har en låg fart som minskar till under 75 km/h, därefter ökar ffa den vertikala hastigheten extremt i en 5-10 sekunder, utan att höjden ändras så mycket (?), är det rimligt? länk https://postimg.cc/svBCZ6fx

- efter denna ökning i främst vertikalled, sker en ökning i horisontalled, samtidigt som vertikalfarten minskar; planet planar ut, till viss del, ett tag, med sedan tar vertikalhastigheten över allt mer.....

- planet har snabbt tappat mycket höjd, och fortsätter med det, men med en lägre genomsnittshastigt än den första fasen efter starten på höjdförlusten, och den horisontella komposanten går snabbt mot noll.

Även om inte kurvan stämmer helt, är det ganska uppenbart att det finns tre klara punkter: 1, hastighet under stallhastighet, 2, mycket snabb acceleration vertikalt och 3, hög hastighet mot marken i ren vertikal vinkel.

Dessa fakta, kombinerade med havkom's ytterligare info, måste kunna fastställa förloppet, jag kan bara konstatera att om det var stall ( verkar troligt), fungerar inte återtagning med 40% av massan i planet som rörlig vikt. Det kommer att komma fram, och en rekommendation/ krav på lastsäkring av hoppare kan nog också bli aktuell. Hur det ska kunna kombineras med smidiga fällningsrutiner, kan jag inte svara på.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in