2019-07-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarnet
Mindre flygplan saknar oftast de system som stora trafikflyg har (de svarta lådorna). Graferna som folk postar hejvilt här ska man ta med en nypa salt då de oftast är missvisande eftersom data:t ej kommer direkt från flygplanet. Det enda man får ut från marken med plan som har en enklare transponder (dock ej nya ADS-B som skickar data) är bäring och höjd enligt standardtryck 1012 hPa.

Det aktuella planet hade en mängd instrument, som flera av de lagrade data. Med lite tur, kan flera av dem leverera data. Lägg också till Gopro kameror, kanske mobiler bland hopparna, så kommer nog ganska mycket data att hjälpa till i sökningen av haveriets orsak (-er)
Citera
2019-07-19, 10:05
Medlem
Har frågat en gång, vem som var hoppmästare på denna fällning? Vad tyckte hen om moln?

Skulle jag utreda olyckan ville jag nog få svar på dessa frågor? Och i övrigt: Hade man svårt att visualisera marken och därför inte hann påbörja fällningen? Var man i final?

Jag vet att att dessa frågor inte för tråden framåt direkt men när mänskliga faktorer orsakar olyckor så kan man tappa flygningen när man koncentrerar sig intensivt på en sak- t.ex att leta efter molnluckor.
Senast redigerad av Mypointis 2019-07-19 kl. 11:04.
Citera
2019-07-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det aktuella planet hade en mängd instrument, som flera av de lagrade data. Med lite tur, kan flera av dem leverera data. Lägg också till Gopro kameror, kanske mobiler bland hopparna, så kommer nog ganska mycket data att hjälpa till i sökningen av haveriets orsak (-er)

Kanske det, jag har inte så bra koll på flygplansmodellen i sig, fanns det digitala instrument ombord kanske det går att rädda något av intresse. Generellt så borde folk "tagga ner" och låta havkom. göra sitt. Att spekulera i saker man inte har någon bra koll på med missvisande data som referens leder ingenvart, man borde istället visa lite mer respekt för de omkomna i detta tragiska haveri.
Citera
2019-07-19, 10:16
Medlem
goofers avatar
Det finns många piloter i tråden och jag undrar hur ni ser på att flyga med "osäkrad" last?

Vid ev turbulens eller hastig manöver kommer ju 700-800 kilo att fara omkring inne i planet och definitivt rubba stabiliteten.

Tycker det känns konstigt att ta hoppare som bara sitter på golvet och riskerar att fara omkring inne i planet om något händer.

Piloter vad säger ni?
Citera
2019-07-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det finns många piloter i tråden och jag undrar hur ni ser på att flyga med "osäkrad" last?

Vid ev turbulens eller hastig manöver kommer ju 700-800 kilo att fara omkring inne i planet och definitivt rubba stabiliteten.

Tycker det känns konstigt att ta hoppare som bara sitter på golvet och riskerar att fara omkring inne i planet om något händer.

Piloter vad säger ni?

Av egen erfarenhet så sker de flesta rörelser i vertikalt led, det är sällan man trycks framåt eller bakåt kraftigt. Jag har aldrig släppt hoppare själv men jag antar att man räknar med goda marginaler när det kommer till prestandaberäkningar och främst då TP-läget, däremot är osäkrad last alltid en risk. Jag har varit med om att väskor åkt upp i taket några enstaka gånger och allt som åker upp ska ju ner, bara att de inte träffar någon i huvudet.
Citera
2019-07-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuruld
Jag vill först säga att jag inte har följt denna tråd alls noggrant, så om de är något här jag missförstått, så uppskattar jag om någon poängterar de.

Om denna graf ska tolkas korrekt( https://postimg.cc/svBCZ6fx ), så absolut sker det någonting vid t=10-t=13 som får farten att gå till 40knop, men det intressanta är inte främst detta, de mest intressanta, om man nu framgår från att denna graf är 100% korrekt, och OM jag har tolkat denna graf korrekt, är det intressanta här höjden gentemot tiden.

Jag är själv pilot och jobbar för flygbolag, och för mig tolkar jag denna graf som att från 4200m(13776ft) till marken är grafen relativt konstant sjunk/sekund(förutom undantaget T=32 - T=35), baserat på detta pratar vi om en genomsnittlig vertikal fart på 12255ft/min (12460ft sjunk på 61 sekunder).
Detta är en helt orimlig vertikal fart för ett 100% helt flygplan. Som exempel är det väldigt svårt att ens komma upp i mer är 6000ft/min med en trafikflygare på över 60 ton. Ett vanligt sjunk är ca 1800ft/min.

Från T=13 till T=32 så sjunker planet från 4200m(13776ft) till en höjd på 2900m(9512ft) Alltså en höjdförlust på 4264ft på 19 sekunder, vilket resulterar i 13465ft/min vilket är över medel för hela sjunket, samt ABSOLUT inget vertikal sjunk man får från enbart en Stall/Spinn.
En typisk stall på höjd, med en trafikflygare på 60 Ton med jetmotorer som tar 20 sekunder att spola upp från tomgång till full thrust(Full gas) resulterar i 3000-4000ft höjdförlust vid höjd på 40000ft. Detta är ett flygplan med propeller vilket innebär att motorerna ger direkt effekt utan något krav att vänta på uppspolning.

En annan intressant del i denna graf är fartökningen från T-13 till T-20, på 7 sekunder har planet ökat sin fart med 135 knop, vilket är alldeles orimligt för enbart en stall/Spinn.

Det slutgiltiga jag vill påpeka är att det vertikala sjunket per minut ni ser i slutskedet innan planet träffar marken låt säga från T-60 till T-75 är en höjdförlust på 2788ft på 15 sekunder, vilket innebär 11150ft/min, detta enorma vertikala sjunk/min åstadkommer detta flygplan när den faller som en sten mot marken när det är fullkomligt oflygbart med vitala delar från flygplanet borta, och ändå är detta sjunk inte lika fort som dem 13465ft/minuterna som händer mellan T-13 till T-32.
Om en stall, eller spin eller brant grävande sväng, eller vad som nu tros vara tanken, skulle kunna åstadkomma 13000ft/min sjunk om man agerat fel som pilot, skulle dessa manövrar aldrig övas på ca 6000ft under en pilots flygträning, om ens övas alls i ett riktigt flygplan, och tro mig en stallmanöver är en av dem mest basala manövrarna en pilot övar, vare sig man flyger små eller stora plan.

Som sagt, kan ha fel här, uppskattar om någon kan rätta mig om jag nu missförstått något eller feltolkat något.

Jag har sett felaktig data från liknande mätningar förr. Ett värde som upprepas kan ge otroligt konstiga grafer. Ser man lite övergripande bara på höjdkurvan så är det ju i princip konstant fall i 14000 fpm. Jag tror inte stall, vikning och spinn skulle ge det resultatet. Då ser det mer ut som om något katastrofalt hände i ett tidigt skede.
Senast redigerad av Polkakung 2019-07-19 kl. 11:07.
Citera
2019-07-19, 10:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Som jag skrev, är den första höjdgrafen från csv-data.

De övriga tre graferna, med hastighet, höjd och stig/sjunkhastighet är från rekonstruerade data och, även om dom stämmer "ungefär", inte alls är så exakta som csv-data för hela flygningen. Dock innehåller ju även csv-data en del "brus", vanligen i form av korta "hack". Avvikelsen runt 11000 fot på väg ner ser inte ut som typiskt brus i transponderdata, IMO.

Angående transponderdata resonerar jag som följer:

- höjdinformationen kommer från ett mätinstrument inuti flygplanet, det är inte en radarpejling.
- transpondern svarar på anrop (”fråga”) från flygradarn med ganska långt intervall, så att planet dyker 100 m eller mer mellan transponder. Mätbrus har då rimligen ingen betydelse.
- transpondersvaret är en pulsamplitudmodulerad digital signal med (bl.a.) höjd-svaret så feltolkning i flygradarn kan rimligen uteslutas (OBS: detta är baserat hur transpondrar ursprungligen fungerade, men digital signal är det med säkerhet)
- jag förmodat att mätinstrumentet är en trycksensor av något slag.

Baserat på ovanstående så tänker jag att den positiva derivatan i höjdkurvan vid c:a 32s (ökad höjd rapporterad av transpondern) beror på att en trycksensor hamnat i ett nytt läge som med tryckförändring som följd. Detta rapporteras då av transpondern som ökad höjd. Vad som då i stället inträffat är att vingen lossnat och planet vridits runt. Detta betyder i så fall att all vertikal hastighetsdata runt den punkten är felaktig och att höjddata därefter kan ha en ”off-set” på ett par hundra meter.

Har vi någon i tråden med detaljkunskap om transpondern och höjdsensorn?

EDIT följdfråga: kan vi verkligen utgå från att höjdmätaren kopplad till transpondern ger korrekt värde för alla farter genom luften även när planet är intakt? Jag antar att en fart-kompensering kan vara inbyggd med hur bra är den?
Senast redigerad av farbror_barbro 2019-07-19 kl. 10:36. Anledning: korrigerad tidangivelse
Citera
2019-07-19, 10:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den är inte korrekt.

Titta på flygningen i webtrak istället. Det är sekundärradarinformationen så som den sekundärradarn uppfattade den, betydligt mer exakt. Lätt att se att FR24 inte är tillförlitlig.

Jag gjorde misstaget att ta GS från FR24 då det inte presenteras i webtrak, på finalen innan det går dåligt anger FR24 73 knop som ökar till 87(om de inte har justerat ngt nu, FR24 färdspår ser då lika illa ut nu som innan). Nåväl, FR24 säger 73 ökande till 87, tar man webtrak logg och tar tid och plats och mäter sträckan ser man att GS legat runt 60kt.

Inte alls tillräckligt bra. Jag tog FR24-farten innan, räknade om till IAS mht motvind på höjd och skillnaden mellan IAS-TAS på höjd. Kom jag fram till att stall inte alls var troligt mht att man flög 20 knop fortare än stallfarten...När jag sedan mätte och räknade i webtrack så insåg jag att det blir en helt annan analys av inledande händelse då man verkar ha åkt ganska precis på gräns till stall.

Så, vill man ha användbara data i detta fall så släpper man FR24 och tittar på webtrack. Tyvärr, det brukar vara rätt bra men inga FR24-tracks på denna maskin i umeå är kvalitativa.

Tack!
FR24 och Webtrak visar ju på helt olika flygningar!
Man kan undra var FR24 fått sina data från?
Är även höjddata från FR24 felaktiga?
Jag ska se lite mer på Webtraks data och försöka rekonstruera flygningen lite bättre från dessa.

Citera
2019-07-19, 10:31
Medlem
goofers avatar
Citat:
Av egen erfarenhet så sker de flesta rörelser i vertikalt led, det är sällan man trycks framåt eller bakåt kraftigt. Jag har aldrig släppt hoppare själv men jag antar att man räknar med goda marginaler när det kommer till prestandaberäkningar och främst då TP-läget, däremot är osäkrad last alltid en risk. Jag har varit med om att väskor åkt upp i taket några enstaka gånger och allt som åker upp ska ju ner, bara att de inte träffar någon i huvudet.

Vet inte hur det är med små plan och känslighet för turbulens eller luftgropar.

Man väljer väl att flyga i bra väder sas.

Men i det här fallet då allt tyder på att de flög i moln så är väl risken för luftgropar eller turbulens större.
Kanske piloten inte va helt säker i dessa situationer och när han börjar gira i samband moln och kanske ostabilitet så rör sig den osäkrad lasten.

En teori är ju att han tom flugit invertera och då kan man ju räkna ut hur hoppar a har tumlat runt inne i kabinen.

Små plan i moln, ev turbulens och luftgropar hur funkar det.

Själv har jag flugit trafikflyg bara, stora jetkärror och det kan skaka och hoppa ordentligt på tex en inflygning när man passerar moln.

(texta via telefon är inte lätt ibland. Därav konstiga stavfel)
Senast redigerad av goofer 2019-07-19 kl. 10:34.
Citera
2019-07-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Har vi någon i tråden med detaljkunskap om transpondern och höjdsensorn?

En transponder av enklare modell (som oftast sitter i mindre propellerkärror årsmodell 1960-2000) har en egen trycksensor med standardtryck 1012 hPa som referens. Oavsett vad piloten ställer in för referenstryck på höjdmätaren så kommer planet alltid att svara med referenshöjden från transpondern till de stationer som "pingar" flygplanet via sekundärradarn. Är transpondern av så dyker flygplanet bara upp som ett eko på primärradar (som i gamla stridsfilmer, en prick på en skärm). En flygledare utnyttjar sig av båda för att bestämma planets position, höjd och track.
Citera
2019-07-19, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Rent tekniskt fanns inget fel på maskinen, den var perfekt genomgången, uppdaterad och servad samt uppfyllda alla krav.
Godkänd av Transportstyrelsen en månad tillbaka. om

Ingen vet exakt vad som hände. Prel resultat väntas om en månad, def om ca ett år.

Många rutinerade piloter, tekniker, fysiker mm här har diskuterat sig fram till rimlig händelseutveckling.

Läs de senaste dygnen.

Turbulens och luftgropar och ingen var fastspänd i nån stol...9 personer som kastas runt i planet och det blir en snabb viktfördelning som piloten inte klarar av.
Citera
2019-07-19, 10:48
Medlem
Citat:
Mindre flygplan saknar oftast de system som stora trafikflyg har (de svarta lådorna). Graferna som folk postar hejvilt här ska man ta med en nypa salt då de oftast är missvisande eftersom data:t ej kommer direkt från flygplanet. Det enda man får ut från marken med plan som har en enklare transponder (dock ej nya ADS-B som skickar data) är bäring och höjd enligt standardtryck 1012 hPa.
Precis. Vill alltid kolla källorna först. Personligen har jag följt utvecklingen sedan långt tillbaka i tiden men riktigt intressant blev det när vi alla kunde hämta info på nätet.

Jag har varit mistänksam mot accelerationer och reduktioner(heter det så) som skulle göra vilken som helst F1-förare avundsjuk och att variationerna är så snabba eller intensiva. Jag skulle kunna köpa mätvärdena om jag visste att de kommer från ett fritt fallande flygplan som roterar runt en och annan axel efter varandra.
Så med säkerhet kan vi inte säga vilka indata kommer från planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in