Så här långt har iaf jag förstått händelseförloppet strax innan fällning:
-planet har en låg fart som minskar till under 75 km/h, därefter ökar ffa den vertikala hastigheten extremt i en 5-10 sekunder, utan att höjden ändras så mycket (?), är det rimligt? länk
https://postimg.cc/svBCZ6fx
- efter denna ökning i främst vertikalled, sker en ökning i horisontalled, samtidigt som vertikalfarten minskar; planet planar ut, till viss del, ett tag, med sedan tar vertikalhastigheten över allt mer.....
- planet har snabbt tappat mycket höjd, och fortsätter med det, men med en lägre genomsnittshastigt än den första fasen efter starten på höjdförlusten, och den horisontella komposanten går snabbt mot noll.
Även om inte kurvan stämmer helt, är det ganska uppenbart att det finns tre klara punkter: 1, hastighet under stallhastighet, 2, mycket snabb acceleration vertikalt och 3, hög hastighet mot marken i ren vertikal vinkel.
Dessa fakta, kombinerade med havkom's ytterligare info, måste kunna fastställa förloppet, jag kan bara konstatera att om det var stall ( verkar troligt), fungerar inte återtagning med 40% av massan i planet som rörlig vikt. Det kommer att komma fram, och en rekommendation/ krav på lastsäkring av hoppare kan nog också bli aktuell. Hur det ska kunna kombineras med smidiga fällningsrutiner, kan jag inte svara på.....