Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp balansräkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...
Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.
Visst. Men tråkigt om det skulle visa sig vara så. Har själv stoppat flygningar.
Första gången bad jag om ursäkt. Jag trodde en lucka satt löst men jag hade sett fel.
Min lärare som även var kapten på denna kärran tog mig till sidan och skällde ut mig.
Inte för att jag stoppat flygningen... Han skällde på mig för jag bad om ursäkt. "Du stoppade mig i omtanke om mig, dig och övriga i kärran. Du har fan inget att be om ursäkt för"
Min erfarenhet är att man tar ganska seriöst på säkerheten när det ska flygas men detta gäller givetvis inte för alla. Och inte i alla situationer.