2019-07-18, 21:40
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det bör ju betyda "marken måste synas varaktigt". Man får ju ha lite sunt förnuft också.
Om det hade betytt det hade det stått så.

På en av de första kurserna man går om man så småningom vill bli någon form av instruktör inom SFF diskuterar man frågan "Får man hoppa genom moln?". Där inser man att saker ganska ofta inte är svart-vita och att en persons tolkning kan skilja sig från en annans utan att någon har fel.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-18 kl. 21:48.
Citera
2019-07-18, 21:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Dagen före har man varit uppe i 4 minuter över 4000 meter. Annars verkar det vara kortare perioder. Syrehalten borde väl ligga 11-12% på den höjden? Jämfört med 21% på Jorden.
Borde vara kännbart. Olika personer är givetvis olika känsliga.

Ja, varför gör man det överhuvudtaget med "vanliga människor"? Tycker det borde vara begränsat till typ fallskärmstrupperna, eller..? Specialuttagna, genomtränade praktexemplar till killar. Är tacksam för att ingen av mina kids fått den här flugan...
Citera
2019-07-18, 21:45
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det kan väl fortfarande vara nedisning.

Visst kan det vara nedisning. Som pilot hade jag velat ha koll på vädret i närområdet för att minimera risken för motoris och/eller is på vingytor.
Citera
2019-07-18, 21:50
Medlem
Vad kan det bli för nya regler efter detta?
Säten i alla planen och fastspända hoppare.?
Dom får hoppa ut en och en i ordning.
Här har det varit som en hönsgård i en torktumlare.
Går ju inte att ha det så i ett flygplan.
Citera
2019-07-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ja, varför gör man det överhuvudtaget med "vanliga människor"? Tycker det borde vara begränsat till typ fallskärmstrupperna, eller..? Specialuttagna, genomtränade praktexemplar till killar. Är tacksam för att ingen av mina kids fått den här flugan...

SE-MES fick ju ta en extra sväng pga att det kom in ett trafikflyg för landning.
Men de fick väl klartecken för att hoppa/hade kontakt med tornet så piloten borde väl varit pigg i alla fall.
Men exakt när det skedde är väl osäkert. Var väl en bit till att åka över 4000 meter efter det kan hända.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-18 kl. 21:54.
Citera
2019-07-18, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hoppning får ej ske utan visuell markkontakt. Avsiktlig molngenomgång får ej genomföras

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
syrgas skall användas i flygplanet under varje tidsperiod över 30 minuter på flyghöjder mellan 3000 och 4000 m, samt för hela tiden på flyghöjd över 4000 m.

Låter inte som att just den här flygningen följde reglerna. Borde planet ens ha startat med tanke på hur molnigt det var?

Sedan förstår jag inte hur de kan tillåtas ligga så nära stall-gränsen som de uppenbarligen måste göra relativt ofta. I det här fallet verkar de ha legat väldigt nära gränsen eller till och med över. Finns det ingen regel för hur nära stall-gränsen man får flyga vid hoppning?
Citera
2019-07-18, 21:57
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp balansräkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...

Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.

Visst. Men tråkigt om det skulle visa sig vara så. Har själv stoppat flygningar.
Första gången bad jag om ursäkt. Jag trodde en lucka satt löst men jag hade sett fel.
Min lärare som även var kapten på denna kärran tog mig till sidan och skällde ut mig.
Inte för att jag stoppat flygningen... Han skällde på mig för jag bad om ursäkt. "Du stoppade mig i omtanke om mig, dig och övriga i kärran. Du har fan inget att be om ursäkt för"

Min erfarenhet är att man tar ganska seriöst på säkerheten när det ska flygas men detta gäller givetvis inte för alla. Och inte i alla situationer.
Senast redigerad av D.E.I. 2019-07-18 kl. 22:02. Anledning: Citerade fel
Citera
Medlem
Fan. Varför har de inte bättte koll? Mer risk att flyga i deras jävla plan än an att hoppa från dom.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Förmodligen ingenting i nuläget.

Det finns ingenting som tyder på att hopparna som satt i planet har varit orsaken till någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av Nobbos
Fan. Varför har de inte bättte koll? Mer risk att flyga i deras jävla plan än an att hoppa från dom.
Koll på vadå? Ingen vet vad som har hänt just nu.
Att flyga innebär en risk, att hoppa fallskärm innebär också en risk.

Att gå över gatan innebär också en risk som i många fall har slutat med döden.
Lugn nu.
Citera
2019-07-18, 21:58
Medlem
Citat:

Men Merwinna, igen ställer du dig över människors beslut. "Man" gör öht inget med "vanliga människor", vanliga människor VÄLJER att hoppa, och det vill du reglera, varför?
Citera
2019-07-18, 22:03
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
I vissa länder måste man sitta fastspänd på något sätt tills planet har nått en viss höjd, vilket jag personligen tycker låter som en vettig regel, men den hade inte gjort någon skillnad här eftersom man i alla lägen har kopplat loss sig när det är dags att börja göra sig redo för att hoppa. För övrigt finns det nackdelar med det också och i det här fallet är det hundra procent säkert att det, om en sådan regel funnits, diskuterats om det inte var så att folk satt fastspända och därför inte kunde ta sig ut som orsakade flera dödsfall.
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-18 kl. 22:08.
Citera
2019-07-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Koll på vadå? Ingen vet vad som har hänt just nu.
Att flyga innebär en risk, att hoppa fallskärm innebär också en risk.

Att gå över gatan innebär också en risk som i många fall har slutat med döden.
Lugn nu.

Koll på maskiniken. Senast jag kollade dog inte 9 pers på samma gång genom att korsa gatan.

Klart det är en risk i detta. Men snälla nån man måste ställa höga krav på att planet åtminstone funkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in