2019-07-18, 17:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Olika, från olika vinklar, något som framgått tidigare. Himlen höll på att bygga mer moln över flygplatsen, står väl helt klart. Beroende på vinkel, ser man olika.....

Det gör väl inte observationen mindre intressant?

Grabbar i den åldern brukar ha rätt bra koll.

Nu har det visserligen gått via en journalist och då ökar risken avsevärt för att det skall bli fel, om den kan gå fel.
Citera
2019-07-18, 17:03
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Precis. Tror det var riksåklagaren 1969 som yttrade följande bevingade ord (ur minnet) "Vi kan anta att de ej medvetet flyger ihjäl sig" angående ett antal flyghaverier i flygvapnet.

När man utreder olyckor tenderar dagens utredare se det mänskliga handlandet som en naturlig följd av något bakomliggande. "Why did it make sense to them?"

Om pilot eller hoppare begått misstag är det sannolikt så att dessa misstag ej är medvetna (Jag säger inte att de gjort misstag)
Det kan väl fortfarande vara nedisning.
Citera
2019-07-18, 17:07
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi har ett vittnesmål som jag tycker är särskilt talande.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/
Han kan mycket väl ha rätt men jag har läst många haverirapporter där vittnen till samma sak har vitt skilda uppfattningar vad som har hänt. T.ex. Kustbevaknigsplanet som tappade vingen och störtade i. falsterbokanalen.

Vittnesuppgifter
Olyckan bevittnades av ett stort antal personer som tittade på flygplanet när det flög i området och över Falsterbokanalen på låg höjd. Många av dessa har hörts som vittnen i samband med utredningen.
De flesta uppfattade att det var en av flygplanets vingar som bröts av uppåt. Däremot rådde det olika uppfattning om det var den vänstra eller den högra vingen som gick av. Några uppfattade det som om det var flygplanets stabilisa-tor eller fena som separerade.
Senast redigerad av CarlosRex 2019-07-18 kl. 17:10.
Citera
2019-07-18, 17:11
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Kan det vara "spinn först"? Ett plan accelererar mot jordytan, kommer upp i +400 km/h, vad orsakar den "avslutande" spinnfasen? Nej, det var nog haveri på vinge, och kanske stjärt-parti, som en följd, som orsakade spinn, annars hade nog planet kunna fortsätta med stabil kurs på 60 grader mot jordytan, om inget försök att räta ut det hade gjorts, vilket antagligen gjordes.......

Den avslutande spinfasen kan orsakas av vingbrott, den kan väl ha varit hel fram tills dess.
Citera
2019-07-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Om den inledande svängen blev som jag tycker det ser ut på data så var den väldigt tvär och jag misstänker att maskinen dök inverterat, i alla fall en bit på väg ned.
OmedelSvensson, vad menar du med att maskinen "dök inverterat"?
Citera
2019-07-18, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har sett er två försöka trolla bort andra trådar tidigare i er patetiska maskopi. Jag är inte direkt ny i gamet. Varje gång blir ni totalt förlöjligade, förstår inte vad som driver Er.

Men först säger du att jag inte kan jämföra flyg med bilar. I nästa mening jämför du övergångsställen med flygolyckor.

Dubbelt antal flyg skulle alltså betyda minskad olycksrisk enligt Er två. Okej, noterat. Jag håller inte med, men nu kan vi fortsätta med att diskutera olyckan.

Nejdu, jag har aldrig ens lagt märke till henne tidigare.

Du har ju blivit trög sedan ubåtsfalls-tråden. Då var du ju inte så här?

Citat:
Det har ju varit ett huvudspår länge i tråden, tyvärr uppblandat med en massa nonsens om underhåll, besiktningar, utmattningar mm.

Allt stämmer med en stall på 4170 m ( den är väl inte lika lätt att häva som en på t.ex 2000 m, luften är tunnare/mindre tryck, och därmed mindre luft att "jobba emot, eller?), planet viker sig åt babord och startar sin långsamma uppresning i motsatt riktning mot flygfältet( och nu med medvind....).

Piloten har säkert försökt häva den kraftiga dykningen ( 60 grader), frågan är när och i hur mycket, för det var definitivt en fråga om stora laster att försöka styra tillbaka till horisontalläge under den djupa dykfsen, där planet sannolikt var helt, annars skulle inte hög hastighet kunna nås.

Hopparna hade nog börjat resa upp sig, stå på knä kanske och någon förberett sig på att öppna dörren. Vid stallningen, följd av vänstervinge pekandes mot markytan, är det inte svårt att föreställa sig att de flesta var helt ur sin sittposition, säkert intrasslade i varandra på olika sätt, piloten uppmanar till stillaläge för att ha en rimlig chans att räta ut planet...

Jag säger inte att detta skett, men det verkar mest troligt mht de olika beskrivningar av position och fart som presenterats.....och att piloten skulle haft något ögonblick över för att säga något på radion som hjälpte den farliga situationen, är det väl ingen som tror att den tiden fanns....

.......den enda som kanske hade en rimlig chans att ta sig ut från planet var nog piloten, ordentligt selad i sin stol, med en egen dörr, och möjligtvis en möjlighet att ta ner fönstret (?), för att kunna trycka upp dörren och övervinna luftmotståndet (?).......men den chansen fanns nog bara i fasen av att försöka styra upp planet mot horisontal, därefter var dörren orienterad uppåt, vid spinnfasen. Ja, usch, vad mycket som gick fel i steg på steg....och mycket snabbt, 90 sekunder, men varje sekund kan ju också vara en evighet i våra sinnen.

Härmed slutar jag att spekulera, har svårt att tro att FB kommer mycket längre, och hoppas att det kanske kan komma något gott ut av denna katastrof, i form av ytterligare ökad säkerhet i någon form....

Det var pilotfel alltså, aggraverat av för tung last? Det har ju redan framkommit att de hade åtgärdat stagen. (Eller rättare sagt: det är bekräftat att de hade erhållit bulletinen från Australien, och behandlat den på rätt sätt - det kan ju också vara så att just detta exemplar av planet inte hade de stagen som skulle kollas för sprickor och bytas ut tidigare, som det stod i bulletinen.)

Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Det diskuterades vad temperaturen var vid tillfället på 4000m. Uppfattade det till -12 till13°C. När nu molntäcket drog ihop sig sjönk då temperaturen hastigt i och över molnen? Att jämföra med att det hade varit klart och soligt under förmiddagen. Vad säger kurslitteraturen?

Vad har temperaturen för betydelse? Ni som har specialkunskaper i fysik, meteorologi och så vidare måste förklara era utsagor, ni kan inte förvänta er att alla ska ha pluggat dom ämnena.

Citat:
Såklart har du rätt, Merwinna är en välkänd provokatör, det är såklart bra med kritisk granskning, men lika fullt är det självklart att man kollar totalvikten innan take off!!! Allt annat är total dårskap, det finns varken hos hoppare eller piloter!!!!

...och du har väl inte heller varit nasty förut? Vad är det med er här idag; jag är inte intresserad av att provocera. För att citera ditt eget tidigare inlägg, som jag har citerade ovan i sin helhet:

Piloten har säkert försökt häva den kraftiga dykningen ( 60 grader), frågan är när och i hur mycket, för det var definitivt en fråga om stora laster att försöka styra tillbaka till horisontalläge under den djupa dykfsen, där planet sannolikt var helt, annars skulle inte hög hastighet kunna nås.

Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Precis. Tror det var riksåklagaren 1969 som yttrade följande bevingade ord (ur minnet) "Vi kan anta att de ej medvetet flyger ihjäl sig" angående ett antal flyghaverier i flygvapnet.

När man utreder olyckor tenderar dagens utredare se det mänskliga handlandet som en naturlig följd av något bakomliggande. "Why did it make sense to them?"

Om pilot eller hoppare begått misstag är det sannolikt så att dessa misstag ej är medvetna (Jag säger inte att de gjort misstag)

Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp balansräkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...

Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.
Senast redigerad av Merwinna 2019-07-18 kl. 17:38.
Citera
2019-07-18, 17:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
OmedelSvensson, vad menar du med att maskinen "dök inverterat"?

Jag tror att det betyder med buken uppåtvänd.
Citera
2019-07-18, 17:28
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nejdu, jag har aldrig ens lagt märke till henne tidigare.

Du har ju blivit trög sedan ubåtsfalls-tråden. Då var du ju inte så här?

Det var pilotfel alltså, aggraverat av för tung last? Det har ju redan framkommit att de hade åtgärdat stagen. (Eller rättare sagt: det är bekräftat att de hade erhållit bulletinen från Australien, och behandlat den på rätt sätt - det kan ju också vara så att just detta exemplar av planet inte hade de stagen som skulle kollas för sprickor och bytas ut tidigare, som det stod i bulletinen.)

Vad har temperaturen för betydelse? Ni som har specialkunskaper i fysik, meteorologi och så vidare måste förklara era utsagor, ni kan inte förvänta er att alla ska ha pluggat dom ämnena.

...och du har väl inte heller varit nasty förut? Vad är det med er här idag; jag är inte intresserad av att provocera. För att citera ditt eget tidigare inlägg, som jag har citerat här i sin helhet:

Såklart att det inte var MEDVETNA misstag, dom var ju inte självmordsbenägna - och det har jag aldrig sagt heller! Men man kan ju välja att ta en risk, om man vet att man håller sig inom de officiella riktlinjerna i alla fall. T.ex. om man inte vill göra någon besviken, och säga åt honom att "du får tyvärr inte hoppa idag för att vi blir för många". Eller man vill inte göra sig osams, skapa dålig stämning, riskera att inte mer bli anlitad som pilot - fan vet jag. Folk gör upp räkningar i huvudet med alla möjliga faktorer, och oftast går det bra, men ibland har de inte marginalerna och turen på sin sida...

Jämför med att man kanske knör in en person till i jobbhissen, och hoppas att det ska gå bra den här gången också, fast man vet innerst inne att det inte är så smart... hellre än att välja vilken av sina arbetskamrater man ska säga åt, att den måste kliva ur.

Återigen, planet var inte överlastat. Vad i den meningen är oförståeligt för dig? Det finns ingenting som tyder på att planet var överlastat. Bättre så? Jag kanske måste rita åt dig. Kan göra det i paint om det hjälper?

Visa mig gärna din källa på det om du menar att planet var lastat med mer än tillåten vikt.

Du är besatt av att få det till att planet var lastat med övervikt när absolut ingenting tyder på det just nu.
Citera
2019-07-18, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det betyder med buken uppåtvänd.
..alltså en oplanerad looping som blev konsekvensen av att planet överstegrade?
Senast redigerad av torson68 2019-07-18 kl. 17:32.
Citera
2019-07-18, 17:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Han kan mycket väl ha rätt men jag har läst många haverirapporter där vittnen till samma sak har vitt skilda uppfattningar vad som har hänt. T.ex. Kustbevaknigsplanet som tappade vingen och störtade i. falsterbokanalen.

Vittnesuppgifter
Olyckan bevittnades av ett stort antal personer som tittade på flygplanet när det flög i området och över Falsterbokanalen på låg höjd. Många av dessa har hörts som vittnen i samband med utredningen.
De flesta uppfattade att det var en av flygplanets vingar som bröts av uppåt. Däremot rådde det olika uppfattning om det var den vänstra eller den högra vingen som gick av. Några uppfattade det som om det var flygplanets stabilisa-tor eller fena som separerade.

Så är det säkert, men ditt exempel är mindre lyckat tycker jag. Vilken vinge utgör Vänster respektive Höger för en betraktare? Är vänster Vinge att se från ”förarplats” ?

Ser observatören planet anlända eller ser observatören planet bakifrån? Många möjliga felkällor där.

Dessutom så har kvinnor av någon outgrundlig orsak ofta svårt att skilja på vänster och höger.

Öst/Väst skall vi inte ens tala om.

Hur som, unga grabbar har ofta bra koll.
Citera
2019-07-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Ja men du måste tänka vikt istället för antal. lastar du 10 dvärgar på 40kg eller 10 fetton på 150 är viss skillnad.

Precis - finns en anledning att plan, hissar mm anger både max vikt och max antal. Man måste uppfylla båda faktorerna.

Max 10 innebär att det inte är ok att proppa planet fullt med en hel massa förskoleelever även om de är lätta.

Och max-vikten innebär att tar man några flodhästar^H^H^H^H^H^H^H^H^H^Hamerikanska turister så får man ge upp långt innan man når 10 personer.
Citera
2019-07-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Den avslutande spinfasen kan orsakas av vingbrott, den kan väl ha varit hel fram tills dess.

Ja, det var ju det jag resonerade fram....för att komma i spin, krävs en mycket radikal pilotåtgärd, med ett helt plan, eller hur? Väldigt få är oense om den sista fasen, spin med den högra vingen borta. Och ja, spinfasen, med nästan noll meter i horisontalförflyttning, startade efter det att vingen brutits av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in