2019-07-18, 12:25
Medlem
Jag har medvetet låtit bli att ifrågasätta molnbasen, men från det håll jag såg fältet den dagen såg det ut att vara klart väder ovanför, på filmerna jag har sett ser planet ut att komma genom moln.

Kan det vara så att det var (relativt) klart ovanför fältet men molnigt ovanför vattnet?
Jag vet att man startar/landar mot staden ibland för att det ligger dimma över älven oavsett vindriktning.
Nu är ju dimma marknära och moln högre upp, men kan moln ansamlas över vattnet?
Citera
2019-07-18, 12:26
Medlem
Dumdrygs avatar
I repeat: Här finns ett vittne som ser att planet har gått in i spinn och strax efteråt bryts ena vingen av:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/
Citera
2019-07-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det kan nog finnas någon ingenjör i faggorna.

Toppen, här är något för en ingenjör att analysera.

Jag har nu även lagt in värden för den horisontala hastigheten* i grafen (gul linje) samt ritat in den resulterande fartvektorn i grafen (grön linje).

Det ser onekligen lite intressant ut när kärran tappar fart (markerat med A) i grafen nedan:

https://postimg.cc/4YxrH9By

*Manuellt extraherat sträckor ur google maps och tider via WEBTRAK så noggrannheten är antagligen inte den bästa. Finns säkert bättre sätt att göra det på.

Med reservation för eventuella fel, det är trots allt semester...
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-18 kl. 12:33.
Citera
2019-07-18, 12:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torson68
Intressant Australiensisk test av planet "GippsAero AV 8 Airvan Flight".. efter 4:30 så gör piloten en kraftig vänstersväng och då börjar alarm för "stall" ljuda.
https://www.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU
Fy farao vilka jobbiga ljud. Måste vara svårt att höra något i den kärran. Varför tjuter larmet när de landar?
Citera
2019-07-18, 12:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarklyft
Ja men du måste tänka vikt istället för antal. lastar du 10 dvärgar på 40kg eller 10 fetton på 150 är viss skillnad.
Det var därför jag skrev 2 kvinns. Som inte var "stora".

Finns en video på BW:s fb som är från Kreta 2016 som är så magisk men är så sorglig att se nu. Tror tjejen i den också var med på planet?
Vet inte om man ska tipsa om videon egentigen för anhörigas skull men den ger ännu mer empati med alla inblandade tycker jag.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-07-18 kl. 12:41.
Citera
2019-07-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Fy farao vilka jobbiga ljud. Måste vara svårt att höra något i den kärran. Varför tjuter larmet när de landar?

För att du stallar innan sättning
Citera
2019-07-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
I repeat: Här finns ett vittne som ser att planet har gått in i spinn och strax efteråt bryts ena vingen av:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/vittnen-till-kraschen-ramlade-ner-bitar-fran-planet/

Man får nog ta vittnesuppgifter med en liten nypa salt. Var på plats mitt emot ön strax efter kraschen och det kom massa folk dit som sett planet falla. En av dem påstod sig ha sett något ”hänga” efter planet, liknande en skärm. Inget av detta har kommit fram i media och jag tror att vittnen säkert sett saker, men tolkningen i hastigheten är kanske inte hundra...
Citera
2019-07-18, 12:37
Medlem
SteveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Finns väl stor risk att man manuellt stänger av det där larmet för att slippa höra eländet hela tiden?
Citera
2019-07-18, 12:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveB
Finns väl stor risk att man manuellt stänger av det där larmet för att slippa höra eländet hela tiden?
Fast det var oväsen ändå.
Citera
2019-07-18, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveB

Fast det gör man ju inte eftersom man sällan flyger i stall hela tiden. De enda ggr den låter under normal flygning är vid mjuk landning eller kanske om du försöker lätta för tidigt.
Citera
2019-07-18, 12:45
Medlem
Välskött plan enligt...

https://mobil.kuriren.nu/nyheter/olycksplanet-val-skott-fore-kraschen-nm5169012.aspx
Senast redigerad av sickfish 2019-07-18 kl. 12:46. Anledning: Text...
Citera
2019-07-18, 12:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Man får nog ta vittnesuppgifter med en liten nypa salt. Var på plats mitt emot ön strax efter kraschen och det kom massa folk dit som sett planet falla. En av dem påstod sig ha sett något ”hänga” efter planet, liknande en skärm. Inget av detta har kommit fram i media och jag tror att vittnen säkert sett saker, men tolkningen i hastigheten är kanske inte hundra...

Visst kan det vara så. Men nu dimper planet ned utan ena vingen. Så det är ju inte omöjligt att någon har sett när vingen gick av. Vittnet N*klas L*ndstr*m är skriven på Sand, sydväst om Storsandskär och har en annan vy än t ex vittnet Ax*l P*tt*rsson som filmar kraschen från nordväst. Det är inte omöjligt att han haft en klar sikt ovan molnen som t ex andra inte haft som befunnit sig närmare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in