2019-07-18, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vi pratar inte om planets hastighet framåt som i nosens riktning. Vi pratar om stig/sjunk-hastighet.

Dvs där den blå höjdkurvan lutar brant utför är den röda sjunkhastigheten hög.

Där den blå höjdkurvan är flack är den röda sjunkhastigheten låg.

Och där den blå höjdkurvan lutar uppåt (i början) och planet alltså stiger så är sjunkhastigheten negativ eftersom planet ju inte sjunker utan stiger.

Tack för tålamodet. Då är jag med. Även om jag förvånas över att hastigheten varierar snabbt och mycket när lägesförändrigen är konstant? (Retorisk fråga)
Citera
2019-07-18, 00:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Farten just innan den tvära svängen är lägre än vad flightradar rapporterar, i runda slängar just över 60 knop indikerat( omräknat från groundspeed inklusive motvind och omräknat till vad fartmätaren visar på den höjden). Det innebär bara lite över stall speed.

Intressant. Men fortfarande över stall speed? Tyckte jag läste att stallfara kom vid 52 knop.

Haverikommissionen kommer nog uppmärksamma detta också och utreda huruvida det är nog låg hastighet för stall.

Tycker du fallet som flygplanet gör är ett förenligt mönster med stall?
Citera
2019-07-18, 00:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Intressant. Men fortfarande över stall speed? Tyckte jag läste att stallfara kom vid 52 knop.

Haverikommissionen kommer nog uppmärksamma detta också och utreda huruvida det är nog låg hastighet för stall.

Tycker du fallet som flygplanet gör är ett förenligt mönster med stall?

52 är med full klaff, det fäller man inte hoppare med, ingen eller 1 steg, säger jag. Så stallfarten är högre än 52knop.

Det skulle kunna vara en vinkning över vänster vinge, det är inte alls otroligt.
Tidigare gick jag på FR24 groundspeed, men den verkar väldigt opålitlig. Nu är farten plottad ur webtrack.
Citera
2019-07-18, 00:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
52 är med full klaff, det fäller man inte hoppare med, ingen eller 1 steg, säger jag. Så stallfarten är högre än 52knop.

Det skulle kunna vara en vinkning över vänster vinge, det är inte alls otroligt.
Tidigare gick jag på FR24 groundspeed, men den verkar väldigt opålitlig. Nu är farten plottad ur webtrack.

Hmm OK. Det skulle väl kunna innebära att vingen knäcktes när piloten försökte motverka överstegringen.
Citera
2019-07-18, 01:04
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Farten just innan den tvära svängen är lägre än vad flightradar rapporterar, i runda slängar just över 60 knop indikerat( omräknat från groundspeed inklusive motvind och omräknat till vad fartmätaren visar på den höjden). Det innebär bara lite över stall speed.

Jag läste lite om "accelerated stall" tidigare, att stallhastigheten höjs exponentiellt vid belastning, till exempel vid skarpa svängar.

Då blir den där kraftiga svängen illavarslande. Speciellt om hastigheten bara var kring 60 knop innan den.
Citera
2019-07-18, 01:06
Medlem
duden83s avatar
är den någon som vet hur långt från planet som motorn påträffades?
en teori som jag hört är att proppellen gick sönder och att detta gjorde att planet tappade motorn och det i sin tur ändrade tyngdpunkten på planet och det störtade och då tappade vingen med de g krafter som uppstod.

att motorn inte satt på planet utläser jag från denna video där de transporterar motorn och flygplanets kropp separat:

https://www.expressen.se/nyheter/har-bargas-planet-efter-kraschen/
Citera
2019-07-18, 01:08
Medlem
Citat:
Jag läste lite om "accelerated stall" tidigare, att stallhastigheten höjs exponentiellt vid belastning, till exempel vid skarpa svängar.

Då blir den där kraftiga svängen illavarslande. Speciellt om hastigheten bara var kring 60 knop innan den.
Vid kraftiga svängar flyger vingarna inte lika fort. Samtidigt som fartvinden inte längre kommer rakt framifrån.
Citera
2019-07-18, 01:10
Medlem
Citat:

Vad händer med hastigheten när man åker in i moln?
Citera
2019-07-18, 01:12
Medlem
StuGs avatar
Utbildad på flygskolan Youtube har jag fattat möjligt förlopp sålunda: stall 1 pga nära hopp och låg hastighet (nära stall-fart), kanske gir för att komma ur moln (extra faktor just denna flygning - lägg till stress /otålighet pga lång flygning + ny vända pga trafikflyget. Jag, vet spekulationer men ibland är mänskliga faktorn /avsteg från rutin det där lilla extra) Därefter - under hävande av situationen - stall 2 , men här pga för kraftig stegring av nosen på väg ner - dvs hög hastighet men "angle of attack" blir tokig. Och där knak - ryker vingen?
(ni som lusläst höjd, hastighet-kurvan?)
Senast redigerad av StuG 2019-07-18 kl. 01:18.
Citera
2019-07-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Vad händer med hastigheten när man åker in i moln?

I grunden ingenting. Men piloten ser inte längre orienteringen på planet samtidigt som turbulens kan knuffa i planet. Så lätt att piloten tar miste på flygläge.
Citera
2019-07-18, 01:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Jag håller med och tror nånting liknande. Det enda jag stör mig på är att försöket att räta upp planet vid 2-2,3km isåfall inte syns alls på höjdmätningarna. Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ned i backen när man kollar datan på graf.
Jag tror att det syns på någon tabell från förra kvällen(i förrgår eftersom vi passerat midnatt) där tid och höjd fanns med från 4200m-360m eller liknande, där gick det att räkna fram att något hände vid 2500-2000m. Tror att någon gjorde en graf av uppgifterna också där det gick att se att hastigheten ökade från 4000 och var extremt hög ner till ca 2500-2000m och att det syntes på grafen att något hände där, och att planet sedan sjöng med en lägre hastighet som var ungefär oförändrad ner till 360m där datan tog slut. Av bl a detta drog OmedelSvensson sina slutsatser, och han antog också att planet haft ca 60 graders vinkel mot marken från 4000m- 2300m ungefär tror jag.
OM dessa antaganden och gissningar är riktiga, så kanske piloten vid 2500m fick koll på läget(kom ur molnen eller annat) och började räta upp planet. Och OM vingarna hade tålt en lite högre belastning kanske förloppet hade blivit ett mycket lyckligare.
Med den hastighet planet hade ner till 2500m och vinkel 60 grader(störtdykning) hade det inte varit många sekunder kvar till det hade träffat marken med avsevärt högre hastighet än vad som nu blev fallet, om det bara fått fortsätta rakt ner.
Jag tror också att någon nämnt en förflyttning ca 300m i sidled på vägen ner. kan det vara när piloten försökte räta upp planet innan vingen brast? Om ovanstående är någorlunda med verkligheten överensstämmande så kanske piloten lyckats gjöra en hjälteinsats om bara vingarna tålt lite mer belastning?
Citera
2019-07-18, 01:28
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Stämmer eller inte - motorn satt fortfarande kvar i planet och låg inte på havsbotten.

vad får du denna information ifrån? motorn transporteras ju separat från flygkroppen. då satt den väl inte kvar på planet(?)

https://www.expressen.se/nyheter/har-bargas-planet-efter-kraschen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in