Citat:
Ursprungligen postat av
Browndawg
Jag håller med och tror nånting liknande. Det enda jag stör mig på är att försöket att räta upp planet vid 2-2,3km isåfall inte syns alls på höjdmätningarna. Den faller med en ganska oavbruten kurva rakt ned i backen när man kollar datan på graf.
Jag tror att det syns på någon tabell från förra kvällen(i förrgår eftersom vi passerat midnatt) där tid och höjd fanns med från 4200m-360m eller liknande, där gick det att räkna fram att något hände vid 2500-2000m. Tror att någon gjorde en graf av uppgifterna också där det gick att se att hastigheten ökade från 4000 och var extremt hög ner till ca 2500-2000m och att det syntes på grafen att något hände där, och att planet sedan sjöng med en lägre hastighet som var ungefär oförändrad ner till 360m där datan tog slut. Av bl a detta drog OmedelSvensson sina slutsatser, och han antog också att planet haft ca 60 graders vinkel mot marken från 4000m- 2300m ungefär tror jag.
OM dessa antaganden och gissningar är riktiga, så kanske piloten vid 2500m fick koll på läget(kom ur molnen eller annat) och började räta upp planet. Och OM vingarna hade tålt en lite högre belastning kanske förloppet hade blivit ett mycket lyckligare.
Med den hastighet planet hade ner till 2500m och vinkel 60 grader(störtdykning) hade det inte varit många sekunder kvar till det hade träffat marken med avsevärt högre hastighet än vad som nu blev fallet, om det bara fått fortsätta rakt ner.
Jag tror också att någon nämnt en förflyttning ca 300m i sidled på vägen ner. kan det vara när piloten försökte räta upp planet innan vingen brast? Om ovanstående är någorlunda med verkligheten överensstämmande så kanske piloten lyckats gjöra en hjälteinsats om bara vingarna tålt lite mer belastning?