2019-07-17, 22:47
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Vi får nog ta din makes uppgifter med en nypa salt. 1985 fanns inte armeflygskolan i Nyköping. Be istället den fd. SAS-kaptenen att masa sig hit och delta i diskussionerna.
Jo den fanns men flyttade samma år
Citera
2019-07-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Korrekt!
Vilket resulterade i en stabilatorstall, maskinen ställde sig på näsan och gick ner på en parkeringsplats i ett bostadsområde om jag inte minns fel.

Men stabilatorstall kan ju inte inträffa har vi fått lära oss av en expert i tråden.

Skyways råkade ut för en liknande incident under inflygning till Gällivare med omoddad SAAB340A, men de var snabba på att få upp klaffen och räddade dagen, efter det så spärrades sista klaffläget med en plåtbit bakom klaffreglaget.
Dock gick den att ta bort med en stjärnskruvmejsel om man ville landa kort...

Inte Skyways, men väl Swedair.

Det värsta var att Björn gick om en gång till och fick samma resultat. Han kom dock ihåg Kälvesta som räddade deras dag. Orsaken på Saaben var is på stabben av sandpapperformat. Vilket var det enda Saab inte provat.
Citera
2019-07-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tackar.

Hastigheten blir nog lite extra då du använt kurvanpassning, dvs att programmet gör mjuk kurva genom alla mätvärden.

Tar man medelhastighet över ett längre tidsintervall så sjunker den vertikala hastigheten en hel del och kanske blir lite mer realistisk. Se den lila kurvan i grafen.

https://postimg.cc/YvNM3ptL

Frågan är väl om det går att dra några slutsater ur grafen.
Flygexperterna får väl fundera lite.
Citera
2019-07-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Jo den fanns men flyttade samma år

Den flyttade 1984 till Linköping.
Citera
2019-07-17, 22:49
Medlem
D.E.I.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Hoppas man ändrar rutiner i klubben efter detta och kanske bara ta 4 st med sig upp vid varje fällning framöver så slipper så många dö menar jag om olyckan är framme likt denna i Söndags.

Men nä liksom... Vad blir nästa steg? Endast en hoppare per lift?

Känns som fel approach till detta enl. mig. Det skulle vara som att räkna med att klubbens plan kommer totalhaverera och därför minskar vi förolyckade genom att ta färre per lift. Det känns fullständigt barockt.

När utredningen är gjord kommer sannolikt förlopp och orsaker komma i dager. SHK kommer lämna rekommendationer. Flyget kommer sannolikt försöka tillämpa dessa (inom rimlighetens gränser). Och på detta sätt minskar risken att ett flygplan med hoppare trillar i backen.
Citera
2019-07-17, 22:50
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nää, det skulle innebära nästan fördubblad olycksrisk.

Men gillar omtanken i sig. ;-)

Ok fördubblad olycksrisk säger du jaja då är det ju lika bra att knöka in så många man bara kan strunt samma om 1/3-del av klubbens medlemmar stryker med i ett svep. Huvudsaken är att det blir billigare och att man inte behöver göra fler flygningar,
Citera
2019-07-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om vi räknar med att lika många vill hoppa så måste man göra dubbelt så många flygningar. Tror du att olycksstatistiken blir bättre för att man dubblar antalet flygningar?

Det har skrivits i media om hur erfarna hopparna var, men inget alls om erfarenheten hos den tillsynes väldigt unge piloten. Var han med som co-pilot på förmiddagen för att senare betros en egen flygtur för första gången? Varför följde ordförande i pilotklubben Mats Johansson med upp i luften och följde planet?

Berodde den skarpa vänstersvängen på att han blev överraskad av viktförskjutningen när hopparna gick mot dörren på vänster sida?

Tyvärr är det oftast den mänskliga faktorn som spelar in vid katastrofer av den här typen. Det är iaf vad jag gissar att piloten, hopparna eller båda har begått misstag.

Kam man undvika risker pga mänskliga faktorn genom bättre säkerhetsrutiner?
Citera
2019-07-17, 22:51
Medlem
Skotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Intressantaste var den här berättelsen om en kraftig smäll innan flygplanet föll ner
När jag ska måla min stuga så hör jag det här planet och en kraftig smäll uppe i himlen, men jag ser det inte – jag hör bara smällen. Då tänker jag att det här står inte rätt till.
Han gick ner till bryggan och tittade upp i luften – men såg ingenting.
– Himlen är grå. Sen ser jag det enmotoriga planet komma med nosen neråt och snurra rätt ner på Storsandskär.

https://www.expressen.se/nyheter/vittnet-mina-barn-sag-planet-snurra-med-nosen-nerat/
Vad var det för smäll? Kollision i luften? Motorn exploderat?

Intressantaste i den här vittnesuppgiften tycker jag är att han säger att himlen är grå. Tänker genast på desorienteringen som diskuterats i tråden.
Citera
2019-07-17, 22:52
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Approximativt, notera att den vertikala hastigheten blir negativ när planet stiger i början (värden på högra y-axeln).

Grafen visar ju bara vertikala hastigheten men planet rör sig ju också rätt snabbt i sidled fram till runt 2300-2100 meters höjd. Efter det så håller det sig inom en radie på runt 150 meter uppskattningsvis och verkar alltså ramla rätt rakt ner.

Det går att spela upp planets kurs på länken nedan, ange aktuellt datum och tid till vänster.

https://webtrak.emsbk.com/ume3

Om jag förstår detta rätt blir det ju "uppenbart" att vingen orkade med ner till 2300m före den fallerade på grund av krafterna. Det skulle också förklara "smällen" folk hört.

Man kan så klart tolka datan på hundra andra sätt också.
Citera
2019-07-17, 22:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Vi får nog ta din makes uppgifter med en nypa salt. 1985 fanns inte armeflygskolan i Nyköping. Be istället den fd. SAS-kaptenen att masa sig hit och delta i diskussionerna.
Nu kom väl den förolyckade armepiloten från Nyköping? Inte att armeflygskolan låg där.
AF 2 låg väl i Boden och AF1 i Linköping vill jag minnas, dock flyttade Armeflygskolan 1985 från Skavsta till just Malmen.

Teorin om fallskärm kändes trolig i början när jag och andra tolkade den första filmen som om det satt en fallskärm i flygplanets stjärt.
När sedan nya bilder kom som visade att vi sett fel så kändes den teorin mindre trolig.
Nu när inga rester av någon utlöst fallskärm verkar ha hittats så känns teorin om att piloten blivit förvirrad den mest troliga.

Men vi får väl se.
Citera
2019-07-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ok fördubblad olycksrisk säger du jaja då är det ju lika bra att knöka in så många man bara kan strunt samma om 1/3-del av klubbens medlemmar stryker med i ett svep. Huvudsaken är att det blir billigare och att man inte behöver göra fler flygningar,

Om piloten är oerfaren kanske man ska börja med ett litet antal och en co-pilot som övervakar ett antal flygningar. Jag vet inget om AKs erfarenhet, bara att juli är en månad då de flesta branscher låter oerfarna axla ett större ansvar för att ordinarie ska få semester...
Citera
2019-07-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det kan nog finnas någon ingenjör i faggorna.

Det sätt som yttervingen är bruten på talar tydligt för att vingstöttan satt kvar och var hel. Brottytan på yttervingen visar på att vingen brutits uppåt, av att yttervingen gett mer lyftkraft än den höll för.

Normal category aircraft som denna med all sannolikhet tillhör certifieras för +3.8G, design limit är minst 1.5 ggr det om jag minns rätt. Innebär att maskinen ska klara minst 5.7G innan det ger vika.
När vingen är upphängd på normalt sätt fördelas kraften till upphängningarna, bland annat vingstöttan. Får man en G-belastning som överstiger sträck- och brottgränserna böjer sig vingen uppåt pga den lyftkraft som skapas. Vi ser sprygeln inne i vingens brottyta intryckt i överkant vilket är synonymt med att vingen brutits uppåt.
Om vi plockar bort vingen från sina fästpunkter först kommer vi inte klara av att bryta sönder den utan att kraftigt deformera ytterhöljet, som bara är tunn aluminium och bara skall klara luftkrafter.
Oavsett vad som hänt yttervingen måste den ha suttit kvar som den ska för att kunna brytas utan att kraftigt skada utsidan.

Man ska givetvis akta sig för trådsanningar som inte är korrekta, men i detta fall känner vi oss relativt säkra m.ht de bilder som finns i media.

Den andra, inre vingbiten har jag inte klart för mig om den hittats på haveriplatsen eller annan plats. Man kan tänka sig ett scenario där den yttre vingbiten får sådant luftmotstånd när den bryts av att den drar loss resterande del av vingen och stöttan. Stöttan skall bara ta upp lyftkraft och det bakåtböjande momentet av vingens luftmotstånd skall tas upp inne vid vingroten. Om luftmotståndet i den avbrutna vingen, medan den sitter kvar blir för stort kommer förståss infästningarna i vingroten brista, och sedemera stöttan någonstans.

Det låter väl inte helt orimligt.
Kan du rita in händelseförloppet för planets sönderfall i denna graf tror du?

https://postimg.cc/YvNM3ptL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in