Citat:
Ursprungligen postat av
Faanvet
När man tittar på flygningen på ett likvärdigt plan så känns kärran väldigt förlåtande. Piloten ger fullt skevroder vänster under en längre tid för att sedan vrida fullt höger-vänster-höger därefter släpper piloten ”ratten”. Piloten framkallar även stall och hur man får planet ur stall genom att öka gaspådraget.
Kolla instrumenten som även en lekman förstår sig på. Finns både traditionella analoga mätare och ny digital teknik med touchskärm
https://m.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU
Vad fick ”mesen” att störtdyka från 4000m?
Ja, poäng där. Men, om det var betydligt högre upp i luften ( jag uppfattade inte höjden här), och kanske någon rejäl luftgrop/turbolens, med osäkrad last, kanske det inte var samma sak. Jag tror att vi också måste räkna in moln, kanske i kombination med ruffa förhållanden, då skulle jag inte tro att planet beter sig lika lugnt, som vid denna demo, lägg också till ev. lastförskjutning vid grop eller liknade.
Ett exempel: om en kraftig grop kom i molnen, och drev planet i lutning till höger, reagerar säkert piloten med att styra vänster, men utan landreferens är det svårt att veta vad plant och rakt fram är....