2019-07-17, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NXE3007
Men menar du att ett fritt fallande plan inte skulle ge något som helst ljud ifrån sig?

Menar du motorn eller luften? Hade inte motorn varit igång så hade nog ingen hört något speciellt utom själva kraschen??
Citera
2019-07-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Kan du sätta hastighet som en andra y-axel så vi får hastigheten att också använda fulla diagram-höjden?

Bra idé, ny graf här, har även lagt in några fler värden från WEBTRAK:

https://postimg.cc/rDNdBwZk

Rimligheten i en vertikal hastighet på tidvis 400 km/h kan nog diskuteras. Att det bara är sekundupplösning påverkar förstås noggrannheten på beräkningen av hastigheten.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-17 kl. 21:54.
Citera
2019-07-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
När man tittar på flygningen på ett likvärdigt plan så känns kärran väldigt förlåtande. Piloten ger fullt skevroder vänster under en längre tid för att sedan vrida fullt höger-vänster-höger därefter släpper piloten ”ratten”. Piloten framkallar även stall och hur man får planet ur stall genom att öka gaspådraget.
Kolla instrumenten som även en lekman förstår sig på. Finns både traditionella analoga mätare och ny digital teknik med touchskärm
https://m.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU
Vad fick ”mesen” att störtdyka från 4000m?

Ja, poäng där. Men, om det var betydligt högre upp i luften ( jag uppfattade inte höjden här), och kanske någon rejäl luftgrop/turbolens, med osäkrad last, kanske det inte var samma sak. Jag tror att vi också måste räkna in moln, kanske i kombination med ruffa förhållanden, då skulle jag inte tro att planet beter sig lika lugnt, som vid denna demo, lägg också till ev. lastförskjutning vid grop eller liknade.

Ett exempel: om en kraftig grop kom i molnen, och drev planet i lutning till höger, reagerar säkert piloten med att styra vänster, men utan landreferens är det svårt att veta vad plant och rakt fram är....
Senast redigerad av Whyback 2019-07-17 kl. 21:45.
Citera
2019-07-17, 21:44
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreaskillen
Här är ett ganska bra klipp från planet med gopro kamera, vet inte om det delats i tråden innan. Vad jag fattar är alla utom han som filmar de som dog i kraschen. Man ser även att dörren är lite kärv att öppna.

https://www.facebook.com/1059285865/posts/10216659536895046/

Har inte sett denna. De har kommenterat också. Känns så sorgligt att se.

Har svårt att tänka mig också att det satt 4 personer till i det där trånga utrymmet. Betydligt mindre än jag tänkt mig.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-07-17 kl. 21:48.
Citera
2019-07-17, 21:45
Medlem
Citat:
Även om du flyttar vingstöttorna så är det ändå så att dessa representerar en naturlig knäckpunkt. Vingen fram till stöttans infästning får bättre stöd än den del av vingen som ligger utanför. Dvs finns det inte någon extra förstärkning inne i vingen så kommer svagaste delen antingen att vara staget självt eller den del av vingen som ligger just utanför.

Du kan bryta av en linjal. Lägger du linjalen mot en kant så kan du påverka var belastningen blir störst på linjalen och alltså påverka var den kommer att gå av.

Så borde det funnits extra förstärkningar i vingen för att undvika en "brytanvisning" i närheten av staget? Inte nödvändigtvis. Planet skall inte göras alltför tungt och klarar bara vingen av den specificerade lasten så är den stark nog.

Jag är med på det. Men om det skulle vara som man påpekar i service bulletinen att det är stöttans infästning (kring bultarna) man har korrosion / utmattning och stöttan släppt så skulle ju hela vingen slitits loss, men nu kom ju yttervingen nersinglades självt o hamnade i älven. Kan det inte vara så att när planet ligger runt max startvikt att hävarmseffekten blir för stor från vingspets in till infästning av stötta på vingen och man över tid får ett utmattnings brott där. Knäcken på vingen när planet ligger ner på marken är var jag kan se inte vid stöttans infästning på vingen. Där knäcken finns är det för klent byggt helt enkelt.
Citera
2019-07-17, 21:48
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
När man tittar på flygningen på ett likvärdigt plan så känns kärran väldigt förlåtande. Piloten ger fullt skevroder vänster under en längre tid för att sedan vrida fullt höger-vänster-höger därefter släpper piloten ”ratten”. Piloten framkallar även stall och hur man får planet ur stall genom att öka gaspådraget.
Kolla instrumenten som även en lekman förstår sig på. Finns både traditionella analoga mätare och ny digital teknik med touchskärm
https://m.youtube.com/watch?v=DHnmqllPBTU
Vad fick ”mesen” att störtdyka från 4000m?
Den gick i sönder!
Citera
2019-07-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra idé, ny graf här, har även lagt in några fler värden från WEBTRAK:

https://postimg.cc/rDNdBwZk

Rimligheten i en vertikal hastighet på tidvis 400 km/h kan nog diskuteras. Att det bara är sekundupplösning påverkar förstås värdenas noggrannhet.
Tackar.

Hastigheten blir nog lite extra då du använt kurvanpassning, dvs att programmet gör mjuk kurva genom alla mätvärden.
Citera
2019-07-17, 21:55
Medlem
Om nu h-vingspets bryts av / börjar vika upp sig innan den slits av, då kommer väl planet att tippa åt höger, när spetsen sedan slits bort så träffar den fena och stabilisator och smällen som blir då är den man hör på marken.

Kan det vara så tro?

Havkom borde kunna se en sådan brottyta på vingspetsen som kom ner separat.
Citera
2019-07-17, 21:56
Medlem
Citat:
Tackar.

Hastigheten blir nog lite extra då du använt kurvanpassning, dvs att programmet gör mjuk kurva genom alla mätvärden.

Ja lite i extrempunkterna påverkar det förstås. Sen att det bara är sekundupplösning i höjdvärdena gör att noggrannheten sjunker när man använder näraliggande värden.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-07-17 kl. 21:59.
Citera
2019-07-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nattavara
Jag är med på det. Men om det skulle vara som man påpekar i service bulletinen att det är stöttans infästning (kring bultarna) man har korrosion / utmattning och stöttan släppt så skulle ju hela vingen slitits loss, men nu kom ju yttervingen nersinglades självt o hamnade i älven. Kan det inte vara så att när planet ligger runt max startvikt att hävarmseffekten blir för stor från vingspets in till infästning av stötta på vingen och man över tid får ett utmattnings brott där. Knäcken på vingen när planet ligger ner på marken är var jag kan se inte vid stöttans infästning på vingen. Där knäcken finns är det för klent byggt helt enkelt.

Hävarmseffekt finns. Men vingen skall vara dimensionerad så det inte blir något materialbrott för planerad livslängd. Dvs att vingen inte bryts av för att den är för klen eller dåligt underhållen utan för att den utsatts för alltför stor överlast. Och vid överlast är det inte något som byggts för klent utan lasten som gått alltför långt utanför tillverkarens löften.
Citera
2019-07-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreaskillen
Här är ett ganska bra klipp från planet med gopro kamera, vet inte om det delats i tråden innan. Vad jag fattar är alla utom han som filmar de som dog i kraschen. Man ser även att dörren är lite kärv att öppna.

https://www.facebook.com/1059285865/posts/10216659536895046/

Är detta från en tidigare fällning samma dag? Isf. kan man konstatera, att det bara var en pilot, vad jag såg, co-pilot-stolen var tom.

Utöver det, var det helt klar sikt, inga moln nedåt, var detta också 4000 m, eller annan höjd?
Senast redigerad av Whyback 2019-07-17 kl. 22:11.
Citera
2019-07-17, 22:06
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja fy fan och nu får man ett annat perspektiv också dom lär ju ha slagit ihjäl sig vid fallet ner och kastats runt i planet inte konstigt att dom inte kunde hoppa ut

Precis. Jag antar man nästan sitter i knä på varandra när man är 8 st i det där utrymmet. Det såg trångt ut bara med 4 personer. Kan föreställa mig hur svårt det måste vara att göra något om planet svänger kraftigt, särskilt när en vinge går av. Det tumlas om ganska snabbt. På det en ganska trög dörr. Man får en bättre förståelse för varför de inte kunde ta sig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in