Citat:
Ursprungligen postat av
inam
Var på kartan brukar man ligga i förhållande till flygplatsen mär man gör uthoppen? Min fråga är om de borde/brukar ha hoppat vid platsen för giren?
Flyger man rakt mot flygplatsen vid hoppet?
Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Man planerar uthoppspunkten så att hopparna ska kunna ta sig till landningsplatsen så lätt som möjligt. Det beror på vinden. Ja, det är rimligt att man flyger rakt mot flygplatsen när man fäller.
Ja, i alla fall förr så släppte hopparna en ballong och följde den med en kikare. Tror sedan man plottade ut det i ett protokoll som gav finalriktning och avstånd.
De brukade rent ha ett satellitfoto eller karta att plotta ut kurs och plats på, så hoppmästarn kunde memorera före flygning. Sedan dirigerade de piloten på slutet flr att komma exakt till punkten, ibland blev det ganska mycket kursförändringar innan man var där( beroende på hoppmästarns kartminne och erfarenhet). Efter GPS:ernas inträde kunde piloten hitta själv med mkt god precision.
Grundiden är att om en hoppare drar reserven eller är medvetslös och cypressen/automatutlösaren löser ut ska hopparen hamna ungefär mitt på fältet.
Vindarna är inte samma på höjd som i luften så markvinden styr inte.
I normalfallet brukar man flyger man över droppunkten och förbi på den uträknade kursen tills hoppmästarn upplever att man är rätt.
Den normala/optimala stigprofilen når 4000m/13200 fot just innan man flyger över mitt på flygplatsen, så man inte ödslar onödig tid i luften. I detta fall landade en trafikkärra som fick dem att få vänta lite först, inte alls ovanligt.
Efter fällningen dyker man med hög fart för att sjunka så fort som möjligt för att både komma ned till nästa lift och spara flygtid som är dyr. Med kolvmotor som i detta fall måste man ha en del gas på för att inte motorn ska kylas för fort och skadas av det. Sjunkprofilen är dock inte i närheten av den vi ser i denna olycka, gissar vi skulle sett någonting kring 150-160-ish knop och kanske 3-4000 fot per minut om det vart en normal descend. ( borde s på webtrack, tidigare lift för den som är intresserad.