2019-07-17, 10:55
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Sorry, förstår inte. Bild på vad?
Menar du artikeln så står det "Jag räknade till fem i planet. Nedslaget hade varit väldigt kraftigt, säger Sten."

https://www.expressen.se/nyheter/sten-var-forst-pa-plats-dar-planet-kraschade/

Du skriver att man ser en person plockas upp ur vattnet, var har du sett den bilden?
Citera
2019-07-17, 10:55
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Har försökt läsa allt men många inlägg och många tyvärr över min nivå på kunskap. I lekmannatermer...

Var på kartan brukar man ligga i förhållande till flygplatsen mär man gör uthoppen? Min fråga är om de borde/brukar ha hoppat vid platsen för giren?

Flyger man rakt mot flygplatsen vid hoppet? Eller tyder deras raka riktning i nedåtgående på att de var på väg hem pga något fel? Eller försökte glidlanda pga fel och att sedan ytterligare inträffat som gör att planet dyker rakt ner istället?
Man planerar uthoppspunkten så att hopparna ska kunna ta sig till landningsplatsen så lätt som möjligt. Det beror på vinden. Ja, det är rimligt att man flyger rakt mot flygplatsen när man fäller.
Citera
2019-07-17, 10:58
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Läste i en artikel att första man på plats hitta 5 kroppar i planet. Ingen uppgift om övriga 4. Därför en hypotes. Men jag köper ditt resonemang, de verkar ha hittats väldigt fort, men en kropp i vatten med påkopplad, utlöst fallskärm kan synas tydligt och hämtas upp snabbt.
Finns ingenting som tyder på att någon tagit sig ur planet. Det finns massor med vittnen som uttalat sig något hade i så fall sett detta.
Citera
2019-07-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Du skriver att man ser en person plockas upp ur vattnet, var har du sett den bilden?
Aha, sorry, då är det missförstånd. Jag har INTE sett någon sådan bild från denna händelse, ej heller läst att så skulle vara fallet. Det är en ren hypotes från mig.
Jag menar att OM en person hamnar i vatten med en utlöst skärm skulle denna kunna hittas snabbt vid en sökinsats, särskilt om det sker landnära eller på grunt vatten.
Citera
2019-07-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Man planerar uthoppspunkten så att hopparna ska kunna ta sig till landningsplatsen så lätt som möjligt. Det beror på vinden. Ja, det är rimligt att man flyger rakt mot flygplatsen när man fäller.

Tack för tydliga svar. När man kommunicerar klart att fälla, är dörren fortfarande stängd vid det ögonblicket?
Citera
2019-07-17, 11:05
Medlem
Citat:
1.

2. Nej, inget bekräftat. Men jag har heller inte sett något som bekräftar det motsatta, men det finns kanske någon som kan bekräfta det?
Håller helt med dig att man i normalfallet inte träffar stabben, men om något går fel när man står utanför planet i väntan på hoppet, ex skärm som utlöses, skulle det kanske kunna ske?

Medveten om att min teori kanske är något fantasifull, men jag tycker hela förloppet känns så olikt andra olyckor...

2. Det finns många vittnen som sett både planet och vingen falla, men ingen som sagt något om fallande kropp eller nedsinglande fallskärm.
Knappast. I alla fall inte vid planflykt och normalt flygläge/luftström. En eventuell skärm skulle följa luftströmmen linjärt och hamna under stabilisatorn.

Plötsligt vingbrott pga strukturellt fel eller stall med påföljande vikning pga tyngdpunktsförändring kan vara troliga orsaker.
Av det som framkommit verkar det som att piloten inte sagt något på radion, vilket tyder på ett mycket våldsamt och dramatiskt förlopp ända från händelsens början.
Senast redigerad av Prudent 2019-07-17 kl. 11:11.
Citera
2019-07-17, 11:07
Medlem
Citat:
Tack för tydliga svar. När man kommunicerar klart att fälla, är dörren fortfarande stängd vid det ögonblicket?
I detta fallet tror jag inte dörren var öppen. Hade den varit det så skulle säkert någon lyckat ta sig ut. Jag tror att man väntade med att öppna på grund av moln. Det var molnen som var orsaken till att de först steg och sedan vände. De ville komma ut ur molnen. Jag tror inte piloten var van vid svåra förhållanden.
Citera
2019-07-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ja, räddningsutlösarna har högst troligt varit aktiverade och löst ut. Det innebär inte att själva reservfallskärmarna flyger ut automatiskt, bara att utlösningsförloppet påbörjas. En del av reservfallskärmen kommer ut, och den delen drar ut resten av skärmen om det finns ett kraftigt luftflöde, t.ex. om man befinner sig i frifall. Är man i planet med stängd dörr kommer det inte att hända så mycket.

Tack för svaret! Så piloten borde ligga utanför packningen? Men om alla var tryckta i en hög så in ens den kommer ut, tolkar jag som.
Hur och när aktiveras dessa? Min tanke är att man skulle kunna utläsa om hoppmastern hade svårt att visualisera flygplatsen och att de inte ens var nära en fällning.
Citera
2019-07-17, 11:08
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Piloten var Per Anton Alexander Karlsson bosatt i Umeå. Han var 27 år född 15 september 1991.

Ja det finns inget tvivel på att det var han. Hans syster bekräftade det på ett tidigt stadie på sin Facebook. Han såg väldigt ung ut på sin egen Facebook vilket gjorde att många trodde han hade väldigt liten erfarenhet men det var en bild från 2010. Bra att du bekräftat att han var nästan 28 år och då kan han ha många års erfarenhet och kanske också varit stidspilot eller jobbat inom det civila som pilot eller på annat sätt ha många flygtimmar. Det skulle nog kännas bra för alla om det inte var han som orsakat olyckan utan att det var ett tekniskt fel på planet. Det har spekulerats att han tappade kontrollen när han kom in i ett moln och det kan tyvärr vara så. Det har också spekulerats att han skulle fått syrebrist men det är inte sannolikt på ca 4000 meter, på den höjden använder man inte syrgas, det är en vanlig och normal hopphöjd.
Senast redigerad av CarlosRex 2019-07-17 kl. 11:19.
Citera
2019-07-17, 11:16
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
För det mesta. Finns ingen direkt anledning att den inte skulle vara stängd i det här fallet.
Citera
2019-07-17, 11:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Var på kartan brukar man ligga i förhållande till flygplatsen mär man gör uthoppen? Min fråga är om de borde/brukar ha hoppat vid platsen för giren?

Flyger man rakt mot flygplatsen vid hoppet?

Citat:

Ja, i alla fall förr så släppte hopparna en ballong och följde den med en kikare. Tror sedan man plottade ut det i ett protokoll som gav finalriktning och avstånd.
De brukade rent ha ett satellitfoto eller karta att plotta ut kurs och plats på, så hoppmästarn kunde memorera före flygning. Sedan dirigerade de piloten på slutet flr att komma exakt till punkten, ibland blev det ganska mycket kursförändringar innan man var där( beroende på hoppmästarns kartminne och erfarenhet). Efter GPS:ernas inträde kunde piloten hitta själv med mkt god precision.

Grundiden är att om en hoppare drar reserven eller är medvetslös och cypressen/automatutlösaren löser ut ska hopparen hamna ungefär mitt på fältet.

Vindarna är inte samma på höjd som i luften så markvinden styr inte.
I normalfallet brukar man flyger man över droppunkten och förbi på den uträknade kursen tills hoppmästarn upplever att man är rätt.

Den normala/optimala stigprofilen når 4000m/13200 fot just innan man flyger över mitt på flygplatsen, så man inte ödslar onödig tid i luften. I detta fall landade en trafikkärra som fick dem att få vänta lite först, inte alls ovanligt.

Efter fällningen dyker man med hög fart för att sjunka så fort som möjligt för att både komma ned till nästa lift och spara flygtid som är dyr. Med kolvmotor som i detta fall måste man ha en del gas på för att inte motorn ska kylas för fort och skadas av det. Sjunkprofilen är dock inte i närheten av den vi ser i denna olycka, gissar vi skulle sett någonting kring 150-160-ish knop och kanske 3-4000 fot per minut om det vart en normal descend. ( borde s på webtrack, tidigare lift för den som är intresserad.
Citera
2019-07-17, 11:19
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Tack för svaret! Så piloten borde ligga utanför packningen? Men om alla var tryckta i en hög så in ens den kommer ut, tolkar jag som.
Hur och när aktiveras dessa? Min tanke är att man skulle kunna utläsa om hoppmastern hade svårt att visualisera flygplatsen och att de inte ens var nära en fällning.
Piloterna till reservfallskärmarna borde ligga utanför själva fallskärmsriggarna, ja. Räddningsutlösarna är normalt alltid på när man hoppar, man sätter igång den på morgonen inför sitt första hopp och sen tänker man inte mer på den. Det är alltså inget som manuellt aktiveras i planet strax inför uthoppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in