2019-07-17, 10:34
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Så om de var aktiverade borde de ha löst ut sig i den höga farten som planet föll med, är väl följden.
Vi får se om någon kan följa min tanke och berika oss med kunskap?
Ja, räddningsutlösarna har högst troligt varit aktiverade och löst ut. Det innebär inte att själva reservfallskärmarna flyger ut automatiskt, bara att utlösningsförloppet påbörjas. En del av reservfallskärmen kommer ut, och den delen drar ut resten av skärmen om det finns ett kraftigt luftflöde, t.ex. om man befinner sig i frifall. Är man i planet med stängd dörr kommer det inte att hända så mycket.
Citera
2019-07-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Sorry om detta redan har avhandlats. Jag tycker mig ha läst allt i tråden, men kan såklart ha missat något/några inlägg. Jag utgår i min hypotes från den "fakta" som säger att yttre delen av höger vinge har brutits av i luften och att samma sak gäller för en del av (hela?) stabben. Tacksam för svar och synpunkter från aerodynamikkunniga, både för att lära och för att kanska släcka mina tankar...

1. Om den intitiala händelsen är att ytterdelen av h vinge bryts av, oavsett orsak, minskar lyftkraften på h vinge dramatiskt vilket ger ett jämförelsevis kraftigt lyftkraftsövertag på v vinge. Detta borde motsvara en överdrivet rejäl skevning åt höger och initiera en högersväng? Eller? Men på SE-MES skedde det motsatta, det blev en rejäl vänstersväng och samtidigt en kraftigt nedåtgående attityd. Tyder på att vingbrottet var en effekt av någonting annat, exvis en momentant kraftig G-belastning? Men...flygplanet låg ju på rak kurs, klara för fällning?

2. Om den initiala händelsen istället är att någonting sker på v sida av stabben då, t ex att ett misstag av en hoppare vid förberedelse för uthopp (skärm utöser etc) som gör att denna slungas mot stabben i hög fart. Finns ju bilder där man ser hur första hopparen håller i ett handtag inne i planet och kliver ut vid dörrens baksida.
https://www.norran.se/nyheter/pa-3000-meters-hojd/

En hoppare, som med utrustning väl borde väga typ 90-100 kg, träffar stabben när kärran håller fällhastighet. Kraften av detta slår av en del av/hela v stabben och flygplanets aerodynamiska jämvikt är borta på bråkdelen av en sekund. Kraftig övervikt av lyftkraft på h sida uppstår och medför en kraftig nedåtgående vänstersväng, så kraftig att h vinge brister.

Orealistiskt? Tankefel? Okunskap?

Tacksam för respons.

1. Om höger vinge gått av kommer planet skeva/rolla kraftigt åt höger, men spinnens rotationsriktning kan ändå ha förändrats under förloppet när planet lagt sig med vänster vinge rakt upp.

2. Finns väl inget som tyder på att någon hoppare ramlat ur planet?
Horisontella stabilisatorn sitter högt upp i förhållande till kabindörren så en hoppare som ramlar ut skulle inte träffa stabilisatorn.
(Om det var stor risk att träffa stabilisatorn vid uthopp skulle modellen definitivt inte användas för fallskärmshoppning...)
Citera
2019-07-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegin
Då borde kroppen hittats ungefär där delar föll ned i vattnet inte alltför långt från planet. Mellan bergsboda och storsandskär. Intressant att veta om delar söks i planets färdväg den sista biten. Att delar och plan ligger väldigt nära tyder på ett väldigt snabbt förlopp.
Nja, snarare vid den lilla ön N-NV om Storsandskär, i området där den kraftiga vänstergiren skedde. Flygplandelar är ju en annan sak, de kan segla runt i luften på ett annat sätt. Men viss, allt kan hända.
Citera
2019-07-17, 10:36
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför har inte fler och äldre fpl av samma typ redan störtat?
Om huvudvingen smäller av så lär hela flottan vara i fara. Man borde kunna hitta sprickbildningar på fler plan.

Jag tror att OmedelSvenssons teori om att piloten blev desorienterad i moln och dök för kraftigt med påföljd att planet slets sönder är troligast.

Ja det kan vara så men jag har väl en förhoppning att det inte är den mänskliga faktorn.
Citera
2019-07-17, 10:36
Medlem
lindblomsgröns avatar
Piloten var Per Anton Alexander Karlsson bosatt i Umeå. Han var 27 år född 15 september 1991.
Citera
2019-07-17, 10:38
Medlem
Planet flög relativt högt och precis innan fallet så nåddes den högsta höjden på näsan 4200 meter. Vilken effekt kan det ha på en person att vistas på så hög höjd en längre tid? Skulle syrebrist kunna påverka pilotens förmåga negativt? Man skall komma ihåg att de fick ta ett extra väntevarv på grund av trafikflyget.
Citera
2019-07-17, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
Har inte sett något om att kroppar hittats på annan plats. Var har du läst detta? Eftersom man inom bara ett fåtal minuter kunde gå ut med att samtliga var döda torde de hittats inom en liten begränsad area intill eller i planet tänkte jag. Berätta mer, detta var nytt för mig.
Läste i en artikel att första man på plats hitta 5 kroppar i planet. Ingen uppgift om övriga 4. Därför en hypotes. Men jag köper ditt resonemang, de verkar ha hittats väldigt fort, men en kropp i vatten med påkopplad, utlöst fallskärm kan synas tydligt och hämtas upp snabbt.
Citera
2019-07-17, 10:41
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
En annan sak som verkar vara oklar i det här fallet är att man inte vet vad för slags hopp man hade planerat att göra? Det gissas att tyngdpunktensförflyttning har orsakat olyckan. Enligt min erfarenhet så är allt så väl förberedd så att inte sån't kan inträffa. Det borde stå klart vilka slags hopp man gör. Man tränar och går igenom på marken både fällning och formationer.
Enligt min erfarenhet har piloten ofta ingen direkt uppfattning om huruvida alla tänker hoppa tillsammans eller om man kör i mindre grupper eller en och en. Mycket väntas funka på ren rutin och det är inte alls säkert att man gått igenom speciellt mycket på marken. Och olika piloter flyger väldigt olika i samband med uthopp. Vissa ligger obehagligt nära stallpunkten, andra drar på så mycket att man knappt orkar klättra ut ur planet pga fart- och propellervinden.
Citera
2019-07-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
1. Om höger vinge gått av kommer planet skeva/rolla kraftigt åt höger, men spinnens rotationsriktning kan ändå ha förändrats under förloppet när planet lagt sig med vänster vinge rakt upp.

2. Finns väl inget som tyder på att någon hoppare ramlat ur planet?
Horisontella stabilisatorn sitter högt upp i förhållande till kabindörren så en hoppare som ramlar ut skulle inte träffa stabilisatorn.
(Om det var stor risk att träffa stabilisatorn vid uthopp skulle modellen definitivt inte användas för fallskärmshoppning...)

1.

2. Nej, inget bekräftat. Men jag har heller inte sett något som bekräftar det motsatta, men det finns kanske någon som kan bekräfta det?
Håller helt med dig att man i normalfallet inte träffar stabben, men om något går fel när man står utanför planet i väntan på hoppet, ex skärm som utlöses, skulle det kanske kunna ske?

Medveten om att min teori kanske är något fantasifull, men jag tycker hela förloppet känns så olikt andra olyckor...
Citera
2019-07-17, 10:47
Medlem
lindblomsgröns avatar
Finns det records på flygcert som så är med körkortsregister?
Citera
2019-07-17, 10:48
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Håller helt med dig att man i normalfallet inte träffar stabben, men om något går fel när man står utanför planet i väntan på hoppet, ex skärm som utlöses, skulle det kanske kunna ske?
Om man hänger på flygplanskroppen eller står i dörren och ens fallskärm löses ut av misstag (vilket kan hända och har hänt vid många tillfällen) kan man träffa stabben. På vissa mindre plan kan man träffa den om man hoppar lite uppåt i uthoppet även utan att en fallskärm har lösts ut.
Citera
2019-07-17, 10:50
Medlem
Har försökt läsa allt men många inlägg och många tyvärr över min nivå på kunskap. I lekmannatermer...

Var på kartan brukar man ligga i förhållande till flygplatsen mär man gör uthoppen? Min fråga är om de borde/brukar ha hoppat vid platsen för giren?

Flyger man rakt mot flygplatsen vid hoppet? Eller tyder deras raka riktning i nedåtgående på att de var på väg hem pga något fel? Eller försökte glidlanda pga fel och att sedan ytterligare inträffat som gör att planet dyker rakt ner istället?
Senast redigerad av inam 2019-07-17 kl. 10:51. Anledning: Felstavningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in