Citat:
Ursprungligen postat av
buzzkillington
Ursäkta sent svar, såg inte detta förrän nu.
Alltså, vet du hur en fallskärm fungerar och hur den är packad? Skärmen ligger packad i en så kallad "bag" som är ungefär lika stor som en fotboll. Själva fallskärmen kommer inte ut ur bagen förrän linorna är fullt sträckta och det är först då den i någon märkbar utsträckning kommer att dra hopparen någonstans. Linorna är tillräckligt långa för att bagen ska kunna nå förbi stabben utan att fallskärmen börjar dras ut ur bagen. Om man inser detta bör man också kunna inse att en fallskärm som för tillfället ligger kvar i sin bag kan fastna i stabben (eller kanske snarare att linorna fastnar i stabben) utan att hopparen omedelbart dras ut ur planet. Jag säger inte att det är det som har hänt eller att det är det mest troliga men viftar man bort det som omöjligt gör man det pga okunskap.
Jodå, jag vet hur en skärm fungerar.
Tänkte fel helt enkelt.
Det finns två alternativ som jag ser det.
Alternativ 1)
piloten fastnar i stabben på något vis.
Baggen dras ut ur selen av piloten och ett antal bärlin-loopar lossnar till följd av detta. Det är osannolikt att baggen skulle fastna i stabben. Baggen kommer till en början hänga ungefär vid piloten ± längden på pilotbandet mellan pilot och bag. Frågan är sedan om baggen själv utgör ett så stort luftmotstånd på turbulensen kring stabben så att den förmår att sträcka bärlinorna från baggen.
Turbulensen vid alla vingspetsar är ganska hög varför jag inte håller det för otroligt att baggen skulle kunna öppnas.
Om inte skulle jag gissa på att påverkan på flygplanet förblev minimalt
Om bärlinorna på baggen däremot skulle sträckas fullt ut, genom att luftmotståndet/turbulensen på baggen var kraftigt nog så att bärlinorna skulle kunna dras ur alla gummibanden i baggen, skulle huvudskärmen öppnas direkt varpå hopparen lika snabbt far ur flygplanet utan att hinna cutta.
Notera att huvudskärmen i detta fall kommer luftfyllas
först efter stabben.
Alternativ 2)
piloten fastnar inte i stabben.
Piloten drar ut baggen och sträcker linorna, vilket innebär att huvudskärmen även här kommer luftfyllas
först efter stabben.
Allt hänger således på luftmotståndet på baggen resp hur hårda gummibanden är samt hur stora/långa/tjocka lopparna är på baggen. Personligen utesluter jag varken att luftmotståndet på baggen är stort nog att öppna baggen eller motsatsen. Jag har helt enkelt ingen aning och har ej för avsikt att genom föra praktiska tester.
I alternativ 1 skulle man kanske kunna tänka sig att om piloten skulle kunna(?) fastna i stabben. Hur vet jag inte. Men om så vore fallet och huvudskärmen skulle få luft, kommer sannolikt delar av stabben ryckas loss när huvudskärmen fylls.
Man kan dock konstatera att på mindre plan kommer huvudskärmen aldrig kunna vika sig runt stabben.
Piloten kan möjligtvis fastna på stabben. Jag finner det osannolikt att inte minst några bärlins-loppar på baggen öppnas pga luftmotstånd/turbulens. Frågan är om bärlinorna kan sträckas helt utan hjälp från piloten. Den exponerade ytan på baggen utgör väl ca 1/10 av piloten, vilket antyder att det inte är helt omöjligt
Jag tror inte det är helt uteslutet att huvudskärmen kommer ut oavsett om piloten fastnar i stabben.
Tror inte jag skall försöka jobba och skriva inlägg här samtidigt. Det verkar inte få så bra resultat.

Jag beklagar mitt tidigare inlägg.