2019-07-16, 17:34
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Motorfel, definitivt
14.03 - endast 73 knots/s - 135 km/h
inte konstigt att flygplanet började falla och hamnade i spinn
Sedan lossnade av vingen av abnormala aerodynamiska påfrestningar

Definitivt inte motorfel, enligt mig. Då hade man utan problem bara glidit och låtit folk hoppa eller glida med till flygplatsen. Piloten hade troligen även utfärdat ett mayday pga motorhaveri.

Sedan verkar stallfara vara vid 52 knop på detta plan, som någon redan påpekat.

Med den infon som finns nu verkar detta absolut inte bero på motorproblem.
Citera
2019-07-16, 17:36
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det hade varit intressant att veta vad piloten hade för erfarenhet och behörigheter.

Legalt krävs inte mer än PPL men som du säger är det nog vanligt att mer kvalificerade piloter flyger åt fallskärmsklubbar.

Det är mycket ovanligt att privatflygare har det.
Utbildningen är dyr och omfattande - mer är hela övriga PPL-certet totalt.
Det är sedan dyrt att underhålla och det är långt ifrån alla flygklubbar som har flygplan med lämplig utrustning för IFR.

Ingen av alla de piloter som flugit mig har varit 'privatflygare' utan uteslutande flygnarkomaner som spenderat större delen av sitt liv i luften.
Jag menar vilken normal person skulle ställa upp att flyga upp till 4000 meter, bromsa planet till närmast stallfart, varefter hopparna börja snurra runt i planet och sedan bringa planet nära stall under fällningen, för sedan direkt landa och repetera detta 20-30 gånger under en dag (vanligtvis solig helg) utan någon större ersättning? I synnerhet när personen ifråga har till yrke att flyga andra plan.

Ingen hopp-pilot jag mött har varit 'normal' (i en högst positiv bemärkelse)

Vidare har jag aldrig varit inne i ett flygplan utan gyroskop.
Citera
2019-07-16, 17:37
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Tror hopparna förväntade sig att han gjorde det om de övriga erfarna piloterna brukade göra så. Hur många hoppare vill landa med kärran igen efter att misslyckats hitta lämplig plats att hoppa på? Ni som har erfarenhet av hoppning kan väl berätta hur vanligt det är att man landar med full last vid hoppning i Sverige?

Här skall bli intressant att höra OmedelSvensson svar men det kanske är för känsligt nu när hans digra resonemang och erfarenhet faktiskt har lett oss (troligen) in på en befintlig säkerhetsrisk i branschen. Troligen bör man ha en rejäl och särskild utbildnign och inte bara en vanlig färsk PPL om man skall flyga hoppare. Denna olycka lär för konsekvenser för hur sporten bedrivs tror jag.
Citat:
3.3FLYGFÖRARE
3.3.1Förare av luftfartyg, från vilket fallskärmshopp utförs, skall vara godkänd för uppdraget och utbildad enligt 3.3.4 av flygchef inom flygföretag och/eller av för flygverksamheten ansvarig person inom fallskärmsklubb. Därjämte skall flygtidskraven enligt punkt 3.3.2 vara uppfyllda. CI anmäler godkänd förare till SFF, vilket medför behörighet att genomföra hoppflygning i hela Sverige. Hoppledare skall tillse att förare är informerad om eventuella lokala regler, samt de i pilotinstruktionen sammanförda bestämmelserna.

3.3.2Förare av flygplan från vilket fallskärmshopp utförs skall inneha lägst A-certifikat eller motsvarande, samt ha en total flygtid av minst 200 timmar för enmotoriga flygplan. Förflermotoriga flygplan samt flygplan som kan föra 10 hoppare eller fler, lägst A-certifikat ochen rekommendation på minst 500 timmars total flygtid. Helikopterförare skall ha 500 flygtimmar och minst 50 flygtimmar på aktuell typ . Ballongförare skall ha en total flygtid av minst 100 timmar.
http://www.sff.se/phocadownload/SBF-regler/SBF.pdf

Sen förekommer det säkert en del mygel med småsaker, men detta är vad som krävs i alla fall.
Sedan får utredning visa om detta har följts (vilket det förmodligen har gjorts).

Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Får man fråga vad profilen:OmedelSvensson har för erfarenhet av detta? Verkar vara väldigt insatt och kunnig att svara på det mesta. Låter som en pilot el en före detta pilot el kanske flygpansmekaniker? Skönt att läsa lite teorier från en som faktiskt verkar veta en del om ämnet till skillnad från många sk experter här på tråden.
Ja han flyger, vad och för vilka får han svara på själv om han vill det och ser detta.
Senast redigerad av SilentVictory 2019-07-16 kl. 17:42.
Citera
2019-07-16, 17:39
Medlem
Får man fråga vad profilen:OmedelSvensson har för erfarenhet av detta? Verkar vara väldigt insatt och kunnig att svara på det mesta. Låter som en pilot el en före detta pilot el kanske flygpansmekaniker? Skönt att läsa lite teorier från en som faktiskt verkar veta en del om ämnet till skillnad från många sk experter här på tråden.
Citera
2019-07-16, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
G-kraften är konstant, men luftmotståndet ökar med hastigheten.
Fallhastigheten kommer öka tills dess du nått terminalhastighet, vilket ges av gravitationskraft = luftmotstånd.
I normalfallet accelererar du i ca 500m vilket tar ca 12 sekunder. Efter 121 sekunder har du, i normalfallet, uppnått terminalhastighet.

Om det är en kula som faller.
Får man spekulera lite så borde väl ett flygplan som bryts sönder bete sig lite annorlunda eftersom formen och aerodynamiken ändras. Luftmotståndet är ju högre på lägre höjd också.

Bifogar en plot av höjd och snitthastigheten mellan näraliggande mätpunkter.
Verkar som hastigheten är som störst vid 20-30 sekunder och vid 60 sekunder i grafen.

https://postimg.cc/c6bgnZTM

0-värdena kan tyckas lite märkliga och möjligen är det "fel" i WEBTRAK datat där det är registrerat samma höjd i två på varandra följande mätpunkter. Noggrannheten i höjdmätningarna är jag osäker på. Sen skall man väl ha i åtanke att planet kanske inte singlar precis rakt ner i början.
Citera
2019-07-16, 17:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR
Har du själv mött någon hopp-pilot som inte haft IFR-behörighet?

Man är inte immun bara för att man har I-papper.
Jag har stött på många som velat hoppflyga som vart utan I-papper och det är inget krav på det. Det är ett jäkligt bra sätt att bygga tid om man vill det.

Har ingen aning om piloten i detta fall, har bara gått på det som är minst osannolikt i ”analysen” av data. Slutrapporten kan se helt annorlunda ut, men de kommer ha mycket mer data och ett år(minst) på sig.

Jag har gjort ett inlägg tidigare där jag beskriver hur glasscockpitskärmen slocknar och piloten gör över på reservgyrot som inte var upprätat. Det skulle kunna ge exakt samma förlopp. ( jämför två yrkespiloter i postflyget häromåret, kommersiella IFR-piloter:två av dem, tre gyron varav två visade rätt).
Jag vill vara noga med att jag inte har sagt exakt hur/ varför piloten skulle kunnat bli desiorienterad spatialt, om det var så vet vi inte, inte heller varför. Men vi vet att det är lätt hänt i moln och öven nära moln som lutar och lurar hjärnan.
Vi vet att det var en hel del moln i området och jag vet att som hoppilot får man ofta jobba mot/med molnen för att lösa sin uppgift.

Kan vi komma på ett annat förlopp som passar i pusslet? Jag har inte lyckats med det.
Citera
2019-07-16, 17:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ok, det var mer än jag visste. Jag antog att det var en fast inspänning mellan stötta/vinge resp. stötta/flygkropp. Då är konstruktionen betydligt mer avancerad än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Den leden måste då säkerställa att både Mxx resp, Myy upptas? Vi bortser från Mzz som förmodligen är liten i sammanhanget.

Nej, de är gjorda så de enbart tar dragbelastning eller tryck, via utformningen. Titta på den länkade bulletinen i den a tråd( sök, orkar inte leta-länka).
Citera
2019-07-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Jag känner 2 av de som dog. Ett par som nyligen bestämt sig för att gifta sig. Tragiskt. Men ibland funderar jag på om det vore värre om en av dem dött bara.
Nej klart det inte hade varit värre utan bättre!
Citera
2019-07-16, 17:47
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Ny pilot, ej en av de erfarna. Sannolikhetslära kring haverier säger att detta är vanligt spatial desorientering. Situation med lite erfaren pilot inträffar mycket oftare än dåligt underhåll.
Hur vet vi att piloten var ny?
Just vad menas med ny?
Vilken behörighet hade han?
Hur många timmar hade han totalt och hur många timmar som hopp-pilot?

Tror du verkligen att hoppledaren skulle ha godkänt liften om:
det fanns tillräckligt mycket moln för att kunna tappa orienteringen
samt
en oerfaren pilot utan IFR-behörighet?

Det känns som att det börjar bli lite väl många trådsanningar…
Citera
2019-07-16, 17:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Mja, är det inte klaffen till höger i bild?

Ovansida

Klaff till höger, inga klaffgångjärn syns då de är undertill.
Titta på sprygeln med vingprofilen: det är ovansidan vi ser.
Tanklocket ser ut exakt som ett tanklock.

Oavsett det, har vingen gått av utanför stöttan just för att den höll emot. Luftkrafterna efter att vingen gick av och fick stort luftmotstånd har antagligen dragit sönder resten av vingen, därför ser vi denna del.
Citera
2019-07-16, 17:49
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Definitivt inte motorfel, enligt mig. Då hade man utan problem bara glidit och låtit folk hoppa eller glida med till flygplatsen. Piloten hade troligen även utfärdat ett mayday pga motorhaveri.

Sedan verkar stallfara vara vid 52 knop på detta plan, som någon redan påpekat.

Med den infon som finns nu verkar detta absolut inte bero på motorproblem.

Höjden stiger till 4267 m, samtidigt sjunker hastigheten från 159 km/h till 135. Vadå glida???
Citera
2019-07-16, 17:51
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Om det är en kula som faller.
Får man spekulera lite så borde väl ett flygplan som bryts sönder bete sig lite annorlunda eftersom formen och aerodynamiken ändras. Luftmotståndet är ju högre på lägre höjd också.

Bifogar en plot av höjd och snitthastigheten mellan näraliggande mätpunkter.
Verkar som hastigheten är som störst vid 20-30 sekunder och vid 60 sekunder i grafen.

https://postimg.cc/c6bgnZTM

0-värdena kan tyckas lite märkliga och möjligen är det "fel" i WEBTRAK datat där det är registrerat samma höjd i två på varandra följande mätpunkter. Noggrannheten i höjdmätningarna är jag osäker på. Sen skall man väl ha i åtanke att planet kanske inte singlar precis rakt ner i början.

Givetvis var mina beräkningar endast approximationer. Jag vet dock att de stämmer ganska bra.

Fallhastigheten på ett sönderfallande flygplan är omöjlig att beräkna då det rimligtvis borde betraktas som ett kaotiskt förlopp, varför endast ett intervall kan ges.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in