Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Bygger inte denna hypotes på att piloten ifråga inte hade IFR
Har du själv mött någon hopp-pilot som inte haft IFR-behörighet?
Man är inte immun bara för att man har I-papper.
Jag har stött på
många som velat hoppflyga som vart utan I-papper och det är inget krav på det. Det är ett jäkligt bra sätt att bygga tid om man vill det.
Har ingen aning om piloten i detta fall, har bara gått på det som är minst osannolikt i ”analysen” av data. Slutrapporten kan se helt annorlunda ut, men de kommer ha mycket mer data och ett år(minst) på sig.
Jag har gjort ett inlägg tidigare där jag beskriver hur glasscockpitskärmen slocknar och piloten gör över på reservgyrot som inte var upprätat. Det skulle kunna ge exakt samma förlopp. ( jämför två yrkespiloter i postflyget häromåret, kommersiella IFR-piloter:två av dem, tre gyron varav två visade rätt).
Jag vill vara noga med att jag inte har sagt exakt hur/ varför piloten skulle kunnat bli desiorienterad spatialt, om det var så vet vi inte, inte heller varför. Men vi vet att det är lätt hänt i moln och öven nära moln som lutar och lurar hjärnan.
Vi vet att det var en hel del moln i området och jag vet att som hoppilot får man ofta jobba mot/med molnen för att lösa sin uppgift.
Kan vi komma på ett annat förlopp som passar i pusslet? Jag har inte lyckats med det.