2019-07-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Av den information som jag läst är jag övertygat om att det var erfaren pilot med bra områdes kunskap.
Och jag tror inte en sekund på nån «spatial desorientering». Så fort händer nån flygplanskrasch - kommer upp gamla knäppisar som babblar om «spatial desorintering» hos piloten.
Och dessa "gamla knäppisar" kanske inte är så knäppa, då det ju faktiskt är rätt många gånger de har rätt.

Och att du är övertydgad om att det var en erfaren pilot är fortfarande inte bas för ditt påstående att den specifika piloten flög rutten nästan varje dag.
Citera
2019-07-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Videoklipp - Ett plan lastat med hoppare stallar och börjar spinna efter en "steep turn" innan hopparna lämnat planet.

De lyckas till slut. Man ser hur svårt det är för dem att ta sig ut. Planet tappar en stabilisator på vägen ner, men lyckas ändå landa.

Hopparen som filmar säger bl a att han knappt kunde röra sin hand pga centrifugalkraften.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Det här var en ruskig historia. Piloten får flera spinliknande rotationer under nerfärden men lyckas landa utan en halv stabilisator. Läs rapporten om denna King Air (ska det vara! edit) här:
https://aviation-safety.net/wikibase/207205

Flera vittnen i Umeå uppger att det första de hörde var en smäll. Kan det ha varit den första separationen av "något" från flygplanet?
Senast redigerad av Powerless1 2019-07-16 kl. 21:16.
Citera
2019-07-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och dessa "gamla knäppisar" kanske inte är så knäppa, då det ju faktiskt är rätt många gånger de har rätt.

Och att du är övertydgad om att det var en erfaren pilot är fortfarande inte bas för ditt påstående att den specifika piloten flög rutten nästan varje dag.

En medlem på fallskärmsklubben skrev att han nyligen lärt känna piloten. Och piloten finns inte med på hemsidan. Jag drar slutsatsen att han är ny i klubben.

Hans övriga erfarenhet har jag ingen aning om.
Citera
2019-07-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Spatial desorientering kan dom ha råkat ut för som någon skrev innan i tråden och det låter logiskt mycket troligt.

Det är ju lätt för oss att säga "Varför hoppade dom inte?" men jag tror nog inte folk vet hur man reagerar i en sådan situation det är omöjligt att säga om man inte är tränad militärt.

En hoppare var militär.
Citera
2019-07-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag vill vara noga med att jag inte har sagt exakt hur/ varför piloten skulle kunnat bli desiorienterad spatialt, om det var så vet vi inte, inte heller varför. Men vi vet att det är lätt hänt i moln och öven nära moln som lutar och lurar hjärnan.
Vi vet att det var en hel del moln i området och jag vet att som hoppilot får man ofta jobba mot/med molnen för att lösa sin uppgift.

Kan vi komma på ett annat förlopp som passar i pusslet? Jag har inte lyckats med det.

Jag förstår inte riktigt hur din teori förklarar den tvära svängen. Menar du att piloten tror att han håller på att räta upp planet när han girar tvärt och börjar dyka?

Ett förlopp som skulle kunna passa (och som någon redan har nämnt i tråden) är medveten handling.

En annan teori är att piloten girar tvärt för att undvika något. I samband med detta pajar stabilisatorn och planet börjar dyka. Till slut går vingen av.

Någon menade att giren kunde förklaras av vikning efter stall.

Vad som är mest sannolikt är svårt att säga. Förhoppningsvis har någon ombord filmat förloppet.
Citera
2019-07-16, 21:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Kan inte stjärtpartiet gått av om planet träffat träd på vägen ner?

Man ser på filmerna att stjärtpartiet saknades när planet föll från molnen och inte var i närheten av träden.
Citera
2019-07-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Aftonbladet har här en mycket detaljerad bildserie av de bägge avslitna stabilisatorerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7R7yJ/haverikommissionen-kan-finnas-kameror-och-inspelningar

Funderingar:

På bild 1 och 2 (av 4) syns gott om trådar. Är detta linor från fallskärmar?
Roderlinor eller elkablar kan det väl knappast vara?

Det är även detaljerade bilder av brottytorna. Kan detta ge oss några ledtrådar?

Det ser faktiskt ut som fallskärmslinor.
Citera
2019-07-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det här var en ruskig historia. Piloten får flera spinliknande rotationer under nerfärden men lyckas landa utan en halv stabilisator. Läs rapporten om denna Quenn Air här:
https://aviation-safety.net/wikibase/207205

Flera vittnen i Umeå uppger att det första de hörde var en smäll. Kan det ha varit den första separationen av "något" från flygplanet?

Ja smällen var nog när vingen gick av. En annan sak man tänker på är att på dessa klipp så har det varit molnfritt. Men i det aktuella fallet så skedde troligtvis det mesta inne i ett moln. Då är det väldigt svårt att bedöma vad som händer och man sitter nog mest och väntar på att komma ut ur molnet. Att hoppa fallskärm i moln är nog något som man helst inte gör. Då man kommer under molnbasen så är det troligen redan för sent att göra något.
Citera
2019-07-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Tammerfors fallskärmsklubb hade ett flygplan som tappade vingen som sen blockerade dörren så ingen kom ut där. 8 dog, april 2014

https://fi.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mij%C3%A4rven_lento-onnettomuus

Tyvärr bara på Finska och Ryska.
Men om jag läser rätt så gick staget/stödet till höger vinge av pga utmattning och blockerade dörren.
8 personer dog och tre hann ut, varav piloten en av dom.

Enligt rapporten var även pilotens ringa erfarenhet, ofta överskriden maxlast, strukturens underhåll och belastning bidragande orsaker.

Planet var ett "hemmabygge"

Med reservation för felöversättning
Citera
2019-07-16, 21:22
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nej, de försvinner ju in i nån slags hål i vingen ser man på bild 3 och 4. Fallskärmslinor är det inte.
Citera
2019-07-16, 21:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Jag gjorde ett överslag på antalet dropfinaler jag har. Ett par,tre tusen, tror jag. Av de gissar jag att 10-20% är sådana som var väldigt nära molnformationer. Här har det krävts någon form av instrumentflygkunskap.
Bara att hitta till droppunkten utan marksikt på en annan kurs än mot vinden på din höjd kan kräva lite. Finalriktningen på finalen är den som hoppledarn räknat ut för att alla ska driva mot fältet, och idealt den som drar reserven ska hamna ungefär på fältet utan för mycket strul.
Då vindarna har olika riktning på olika höjd så gör man ibland denna final med hyffsad sidvind, vilket gör att det blir en del vindupphållning speciellt när man drar ned farten för fällning.

Det var helslutet molntäcke enligt den väderinfo vi har och då flyger man ingen ”rutt” man känner igen.
Rent generellt försökte i alla fall vår klubb sprida på bullret så vi tog lite varierande stigriktningar.
Citera
2019-07-16, 21:26
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer

Jag vet inte hur fallkskärmslinor ser ut men det ser absolut ut som någon sorts linor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in