2019-07-16, 11:20
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag vidhåller att det är tur att du befinner dig i ankdammen på flashback, och inte ute i verkligheten i någon utredning där det hade spelat någon roll vad du säger.
Ja, det är väl min poäng. Det här är ingen utredning, bara en massa folk som sitter och gissar.

"En av bilderna på en av hopparna som dog påminner lite om en person jag såg i närheten av vårdcentralen i Rotebro för åtta år sen. Kan han ha varit på väg för att utreda nån slags mental sjukdom som gjorde att han tappade fattningen och fick planet att störta?"
Senast redigerad av buzzkillington 2019-07-16 kl. 11:45.
Citera
2019-07-16, 11:30
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Desorientering är nog just nu det lättaste sättet att förklara maskinens rörelsemönster.
desorientering? Piloten flög den rutten nästan varje dag och på planet satt fallskärmshoppare som hoppade över samma plats många gånger tidigare

Citat:
Jag tänker mig att maskinen kan ha vart inverterad i dykningen och att piloten drog spaken mot sig så att det upplevdes rättvänt i balanssinnet.
Det skulle förklara varför vittnen beskriver motorljudet som ökande motorvarv tills det lät som ”ett flyganfall”.
Motorn började ta in luft istället bränsle och därför upplevde vittnena oljud med hög frekvens

Citat:
Räknat på den Airspeed jag yxat fram från FR24, motvind och höjd/temp borde man haft cirka 80 knop IAS och cirka/lite drygt 100 TAS, den tvära svängen från webrack ser ut att vara minst 2.5G
Det var helt normal sväng för att komma på fällningsplats. Inga 2.5G. Man blir trött på alla dumheter med ”hårda G”
Senast redigerad av loislois 2019-07-16 kl. 11:35.
Citera
2019-07-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Listan har uppdaterats många gånger efter denna. För närvarande ser den ut såhär. Är fortfarande 2 namn som är ganska oklara:

Al*xan*ers systers partner (?) nämner på sin Facebook-sida att han var co-pilot vilket borde innebära att ett namn ska bytas ut mot en som var huvudpilot? Verkar som att co-piloten kanske var under upplärning eller något eftersom hans namn inte listas på fallskärmsklubbens hemsida som en av deras piloter.
Senast redigerad av 26april 2019-07-16 kl. 11:33.
Citera
2019-07-16, 11:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
desorientering? Piloten flög den rutten nästan varje dag och på planet satt fallskärmshoppare som hoppade över samma plats många gånger tidigare

Räknat på den Airspeed jag yxat fram från FR24, motvind och höjd/temp borde man haft cirka 80 knop IAS och cirka/lite drygt 100 TAS, den tvära svängen från webrack ser ut att vara minst 2.5G
Det var helt normal sväng för att komma på fällningsplats. Inga 2.5G. Man blir trött nu på alla dumheter med ”hårda G”[/quote]

Vet du att piloten flög den rutten varje dag eller antar du det? Är fallskärmsklubben så aktiv?
Citera
2019-07-16, 11:36
Medlem
Tillssons avatar
Youtubeklipp där planet börjar spinna efter en "steep turn" innan hopparna lämnat planet. De lyckas till slut. Man ser hur svårt det är för dem att ta sig ut. Planet tappar en stabilisator på vägen ner, men lyckas ändå landa. Hopparen som filmar säger bla att han knappt kunde röra sin hand pga centrifugalkraften.

https://www.youtube.com/watch?v=Qi83pFqAxOc
Citera
2019-07-16, 11:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vcent
Enligt vad man kan se på WebTrak så stiger dom hastigt upp från 4110m upp till 4170m för att
sedan börja fallet ner mot marken.

Snitthastighet mot marken 217 km/h och markträffen borde ligga vid 350 km/h eftersom luftmotsåndet ökar.

Tittar du på webtrack ser du att maskinen rör sig horisontellt efter tvära svängen med vad som ser ut att vara i storleksordningen samma groundspeed som före svängen(87kt -ish).

Jag räknade vertikala hastigheten till 16.000fpm/ 294 km/h / 159 knop efter svängen mellan de punkterna där maskinen fortfarande rör sig horisontellt.
Summan av vektorerna gav ett snitt på 191kt så högsta fart är högre( mht fartökningen. Allt detta över 2000m höjd.

Från drygt 2000m slutar all horisontell rörelse, och kursen indikerar spinn/rotation. Har inte räknat på det men det bör vara betydligt lägre hastighet efter punkten där horisontella farten upphör( maskinen bryts i delar och slutar flyga).
Den som vill kunde kanske räkna på vertikal fart från mindre än 2000m till 390m.
Marken där ligger på nära noll, så 390 är sista transpondersvaret( pga låg höjd och/eller att transpondern slutade sända.)

Din 350km/h är inte sannolik. Dels tät luft = lägre fart dels att maskinen troligen bröts itu på drygt 2000m.
Citera
2019-07-16, 11:39
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Vet du att piloten flög den rutten varje dag eller antar du det? Är fallskärmsklubben så aktiv?
Kolla själv

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/se-mes
Senast redigerad av loislois 2019-07-16 kl. 11:42.
Citera
2019-07-16, 11:39
Medlem
Tamborinos avatar
Är det inte ovanligt att vraket inte börjat brinna efter en så hård krash?
Undrar en som inte är kunnig på flyg, och inte gillar att flyga.
Citera
2019-07-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag tror det i normalfallet presenteras med 100-fotsteg från Mode C / Mode S, och att webtrack räknar om till meter.
Det bör således vara i 30-m steg.

Tror mode c är 100ft och mode s 25ft. Med betoning på tror.
Citera
2019-07-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26april
Al*xan*ers systers partner (?) nämner på sin Facebook-sida att han var co-pilot vilket borde innebära att ett namn ska bytas ut mot en som var huvudpilot? Verkar som att co-piloten kanske var under upplärning eller något eftersom hans namn inte listas på fallskärmsklubbens hemsida som en av deras piloter.
Det är inte helt klargjort att det verkligen var två piloter. Troligtvis var det två piloter tidigare under dagen men att det nu troligtvis var A:s första flygning ensam. Om anledning till att det var två piloter tidigare var för att skola in ny pilot eller annan anledning vet jag inte.
Citera
2019-07-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Det där är inre delen av höger vinge.
Och det är höger stab.halva som ligger på trailern, om jag har rätt i att höjdtrimen sitter på höger sida.
På vk.se finns bild på vänster stab.halva i skogen.

Ok, ja du har säkert rätt där.
Vad är det mer för del som ligger på trailern? Yttre del av höger vinge?
Vänster vinge syns väl vid vraket på bilderna i alla fall.
Frågan är om alla delarna ramlat av i "störtspiralen" eller någon del i ett tidigare skede.
Motorproblem eller materialfel.
Citera
2019-07-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois

Motorn började ta in luft istället bränsle och därför upplevde vittnena oljud med hög frekvens

Det var helt normal sväng för att komma på fällningsplats. Inga 2.5G. Man blir trött på alla dumheter med ”hårda G”

Jag skulle tro att han/hon menar svängen innan craschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in