2019-07-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är bara dina fantasier så du ger förstås inga trovärdiga källor på det.

Ja att kvinnor t.ex. inte engagerar sig lika mycket som män, ska man lyckas måste man gå in för sin sak, det är lite för jobbigt för kvinnor. De föredrar att skippa den delen och bli inkvoterade istället.

Du kan själv leta upp dessa rapporter, de brukar sammanställas hos wikipedia ex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor
nåå? var är då DINA källor för dina påståenden, eller försöker du säga att du ska inte behöva visa källor bara dina debattmotståndare?

är det för att män "engagerar sig så mycket mer än kivnnor att de dominerar så inom konkurser?

men visst, ska man lyckas som egenföretagare, gäller nog hela världen, så måste man:

1) ha grundkapital ( vilket män har betydligt oftare än kvinnor)
2) ha någon annan som sköter barn, familj och hem ( vilket nästan bara män har, när kivnnor ska skaffa sig samma utrymme måste de avstå barn, familj alt. köpa barnpassning/ hemhjälp)
3) vara likställd juridiskt/ socialt med sina konkurrenter, dvs ha samma juridiska, sociala möjligheter och back-up.

Allt ovan existerar hos män i betydligt högre grad än de finns för kvinnor världen över.
dvs kvinnor diskrimineras.
Citera
2019-07-16, 11:48
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Dom är bättre på att handla meningslösa saker ?

Rättelse: kvinnor är betydligt bättre på livskvalitet och att njuta av de små sakerna i tillvaron. Vem som är bäst på schack har ingen som helst betydelse för någon annan än den person som är bäst. Kvinnor har ett rikare inre liv och är bättre på att vara nöjda med tillvaron, skulle jag säga.

Det som du då refererar till som onödiga saker att handla, vad är det? En fin kruka? En blomma? En tekanna? Tekoppar?
Allt sånt här gör att tillvaron blir trevligare. När man har saker man tycker om och har ett ombonat hem trivs man. Och trivs man är man gladare o.s.v.
Citera
2019-07-16, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Rättelse: kvinnor är betydligt bättre på livskvalitet och att njuta av de små sakerna i tillvaron. Vem som är bäst på schack har ingen som helst betydelse för någon annan än den person som är bäst. Kvinnor har ett rikare inre liv och är bättre på att vara nöjda med tillvaron, skulle jag säga.

Det som du då refererar till som onödiga saker att handla, vad är det? En fin kruka? En blomma? En tekanna? Tekoppar?
Allt sånt här gör att tillvaron blir trevligare. När man har saker man tycker om och har ett ombonat hem trivs man. Och trivs man är man gladare o.s.v.
Jo det har sina fördelar. Jo det var blommer å krukor å prydnader jag tänkte
Citera
2019-07-16, 11:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Sen "framgångsrika"? tja du...mäns företag går betydligt oftare i konkurs än kvinnors.

https://www.sydsvenskan.se/2012-03-21/kvinnor-gar-mer-sallan-i-konkurs

Det rimmar också ganska väl med faktumet att män är mer riskbenägna än kvinnor.
Citera
2019-07-16, 11:53
Medlem
GastonLeMans avatar
En sak har jag märkt, kvinnor ljuger bättre än män!
Det har jag egen erfarenhet av.
Citera
2019-07-16, 11:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vad har du fått det ifrån att killar inte presterar något i skolan?

Det är bevisligen så att skolorna/lärarna inte klarar av att korrekt mäta killars förmågor eftersom deras betyg är lägre än deras förmågor. Då är det ett problem för skolorna/lärarna att fundera över. Beror det på strukturell könsdiskriminering eller på felaktigt utformade mätmetoder?

Jaa det är alltid någon annans fel! Givetvis!

Var jag fått det ifrån? Verkligheten. Det är såhär nämligen, att de flesta tjejer sköter skolarbetet, gör läxor, lyssnar på lektionerna, frågar läraren om olika saker. Killar generellt har en mer avslappnad inställning till skolarbete, de stökar mer och lär sig mindre.
Givetvis har inte detta något med intelligens eller förmåga att göra, utan de mognar senare samt verkar ha svårare att rätta sig i ledet utan diktatoriska metoder. Så är det nånstans vi kan prata om att killar missgynnas så är det gällande disciplinära åtgärder. Det verkar som att pojkar behöver väldigt strikta regler med efterföljande kännbara straff för att rätta sig efter sammanhanget. Förr funkade det bättre och disciplin var ledordet.
Någon annan så kallad diskriminering eller missgynsam verksamhet för killars del är ingenting som sker på samhällsnivå.
Detta är vänstern och sossarnas fel, alltså såna som dig. Du verkar vara precis av den åsikten att det är någon annans fel. Så då ska någon annan ta ansvar, eller kanske helst ingen alls.
Det är så man har sabbat skolan och där är pojkarna de största förlorarna. Flickor klarar sig bättre utan disciplin eftersom de inte utmanar på samma sätt.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-07-16 kl. 12:04.
Citera
2019-07-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det rimmar också ganska väl med faktumet att män är mer riskbenägna än kvinnor.

Absolut.
och riskbenägen kan man vara både av biologiska skäl men även praktiska.

Frågan här var, är män mer framgångsrika med sina företag än kvinnor och...OM så skulle vara fallet beror detta på att män på nått sätt skulle vara så överlägsna kvinnor i "företagande".

Mitt svar är nej.

Båda könen är säkerligen ungefär lika dugliga på att driva företag. men endast ett kön har av sina samhällen diskriminerats rejält på detta område.

Vad gäller riskbenägenhet skulle jag hävda att både riskbenägenhet OCH riskaversion, eller vad man ska kalla det, försiktighet, är bra egenskaper för att driva företag.
Citera
2019-07-16, 12:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jaa det är alltid någon annans fel! Givetvis! Offertönt.

Nej det är inte någon annans fel om lärarna mäter pojkars förmågor fel, det är förstås lärarnas fel då det är de som mäter.
Citera
2019-07-16, 12:10
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Absolut.
och riskbenägen kan man vara både av biologiska skäl men även praktiska.

Frågan här var, är män mer framgångsrika med sina företag än kvinnor och...OM så skulle vara fallet beror detta på att män på nått sätt skulle vara så överlägsna kvinnor i "företagande".

Mitt svar är nej.

Båda könen är säkerligen ungefär lika dugliga på att driva företag. men endast ett kön har av sina samhällen diskriminerats rejält på detta område.

Vad gäller riskbenägenhet skulle jag hävda att både riskbenägenhet OCH riskaversion, eller vad man ska kalla det, försiktighet, är bra egenskaper för att driva företag.

Ja, det gäller väl att hitta en rimlig risknivå.

Det här är ytterligare ett exempel på förvirringen i den här tråden. Ibland pratar man om vilket kön den absoluta världseliten inom något tillhör, ibland om genomsnitt av hela populationen. Ska man göra en bedömning av kön mot kön lutar åtminstone jag åt att man måste titta på genomsnitten.

I många fall är det män som dominerar både i toppen och i botten och då blir det lite missvisande att enbart titta på exempelvis vilka världens tre bästa florister är. Det finns ju ingen motsvarande tävling för att utse vilka de tre sämsta floristerna är, men skulle det finnas skulle jag sätta mina pengar på att fler karlar ligger pyrt till.
Citera
2019-07-16, 12:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det här är ytterligare ett exempel på förvirringen i den här tråden. Ibland pratar man om vilket kön den absoluta världseliten inom något tillhör, ibland om genomsnitt av hela populationen. Ska man göra en bedömning av kön mot kön lutar åtminstone jag åt att man måste titta på genomsnitten.

I många fall är det män som dominerar både i toppen och i botten och då blir det lite missvisande att enbart titta på exempelvis vilka världens tre bästa florister är. Det finns ju ingen motsvarande tävling för att utse vilka de tre sämsta floristerna är, men skulle det finnas skulle jag sätta mina pengar på att fler karlar ligger pyrt till.

Det är ofta lättare att hitta objektiva mätvärden för de främsta istället för genomsnittet så vill man vara objektiv talar det för detta. De "tre sämsta floristerna" lyckas nog inte så bra heller och kan nog bara ägna sig åt det på hobby-basis.

Men ta vilken sport som helst, både fysiska och mentala sporter, oavsett om du kollar på elitnivå eller amatörnivå så är killarna ständigt mycket bättre.

När det gäller att starta nya företag och bryta ny mark så är det alltid ett risktagande, ska man lyckas måste man våga misslyckas och här är kvinnorna för fega eller för lata.
Citera
2019-07-16, 13:09
Medlem
Citat:
Det är ofta lättare att hitta objektiva mätvärden för de främsta istället för genomsnittet så vill man vara objektiv talar det för detta. De "tre sämsta floristerna" lyckas nog inte så bra heller och kan nog bara ägna sig åt det på hobby-basis.

Men ta vilken sport som helst, både fysiska och mentala sporter, oavsett om du kollar på elitnivå eller amatörnivå så är killarna ständigt mycket bättre.

När det gäller att starta nya företag och bryta ny mark så är det alltid ett risktagande, ska man lyckas måste man våga misslyckas och här är kvinnorna för fega eller för lata.

men din nöt, vill man vara objektiv i att mäta ev. skillnader mellan könen, så måste man ta med HELA gruppen, inkl de sämsta och de i mitten. dvs genomsnittet och inte en cherrypickad elit.

Vad fan är det för fel på dig? Har du ens gått i skola?

Arbete är inte "sport".
Det är inte att kuta fortast i korridorerna, bollsäkerhet eller lyfta mest kg i vikt som utgör en bra bibliotekarie, journalist, statsminister eller domare ex.

Ska man våga misslyckats och ha tiden! och möjligheten misslyckats så måste man ha ekonomi och tid. ( dvs någon annan som tar hand om resten) Blir risken alldeles för stor ( för att man e x. har för dåligt kapital, eller ingen som kan hämta på dagis, så tar varken män eller kivnnor risken.

Seriöst dina resonemang är under all kritik i ren dumhet.
Senast redigerad av Merapi 2019-07-16 kl. 13:12.
Citera
2019-07-16, 13:11
Medlem
Citat:

Helt överens, även om jag misstänker att där finns rätt många extremt duktiga manliga florister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in