2019-07-15, 20:32
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har stirrat på det tyget ett tag också. Men omöjligt säga vad det är. Ett tag tänkte jag att det var ett sånt vadderat spännband.
Det är en lyftstropp.
Citera
2019-07-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
En arm helt klart. Men vem har tagit bilden?

Lugna er hörni, ser man till fallna träd runtikring så ser ju objektet ut att ha samma färg och textur. Tror det är en gren bara som olyckligtvis under rådande situation kan misstas för en arm
Citera
2019-07-15, 20:34
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummerpung
Lugna er hörni, ser man till fallna träd runtikring så ser ju objektet ut att ha samma färg och textur. Tror det är en gren bara som olyckligtvis under rådande situation kan misstas för en arm
Vem har tagit bilden och när?
Citera
2019-07-15, 20:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyereeFeeWijImaak
Piloten Mats Johansson

Kan ju stämma eftersom det borde vara någon av dessa
http://skydiveumea.se/piloter/
Citera
2019-07-15, 20:35
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Under tusen fot säger piloten stanna, över 2000 är normal hopphöjd( min) då säger piloten nödhopp, däremellan avgör hopparna själva.
Jag bet mpnga ruttishoppare som sagt att de skulle hoppa väl under 1000 fot om det är på väg att gå riktigt illa.
Men man måste ta sig ut, det har i te skett här

Om du drar reserven på 450 fot (150 meter) så har du mycket goda chanser att klara dig. Reserven är designad för att öppna snabbare än huvudskärmen. Dock lite obekvämt kanske men det får man stå ut med när livet står på spel.

Ett nödhopp under 450 fot är förmodligen rena självmordet.

Citat:
Ursprungligen postat av PartyTintin
Vilka lallare till experter tv och tidningar tar in. Experter på flygplan ja men noll kunskap om fallskärmshoppning.

Piloten hade rapporterar att de skulle hoppa vilket sker mindre än minuten från att de hoppar oftast, alltså är det här med största sannolikhet hopprelaterat och inte orsakat av motor eller liknade.

Någon kan fått en vådalösning av fallskärmen som sen fastnat i stabben i bak och gjort att planet tappat sin stabilitet och gått i dyk. Tycker stabben ser konstig ut på det lilla man ser. Vingen gick av längst ut. Den går inte bara av utan har med största sannolikhet brutit sönder av krafterna på väg ner. Förmodligen det folk hörde som en smäll, alltså en följdskada av händelsen och inte orsaken till kraschen.

Alla 9 var hoppare, erfarenhet vet jag inte men inga nybörjare. Vilket kan innebära att de skulle göra en storformation och på så vis tappa planet sin viktbalans när alla står tätt nära dörren. Piloten slår alltid ner på farten när alla ska hoppa vilket gör planet extra känsligt för just viktförändringar precis då. Piloten kan ha slagit av på farten för mycket för vad hopparna skulle göra för sorts hopp ur ett sådant flyg. Kombinationen.

Tror definitivt att detta är mänskliga faktorn bakom. Hoppare slår också igång sina kameror när det är dags och sådana där kameror klarar sådana här fall utan problem.

Tydligen fick dom cirkulera en stund innan hoppning också vilket faktiskt kan påverka omdömet i den tunna luften. Man blir fort tjock i pallet och kan glömma bort något så simpelt som vikt balans eftersom man både är ivrig på att hoppa och vill ut och lätta på trycket i huvudet. Naturligtvis kan piloten också påverkas och lättat på gasen för mycket..

Det sätt en vådautlösning kan ha skett på är om piloten (lilla skärmen som dar ut den stora) varit dåligt instoppad i den ficka som finns under fallskärmen. Fartvinden kan då ha tagit tag om denne när hopparen ställer sig utanför planet hållandes i handtag för invänta de andra om de ska hoppa tillsammans.
Citera
2019-07-15, 20:36
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
En arm helt klart. Men vem har tagit bilden?

Granen (?) till höger i bilden har knäckts rakt av på stammen så möjligt att det var orsaken till att bakre delen av planet slogs av. Det bör rimligen påverkat passagerarna också. Här och var syns mer rödaktiga ytor i jorden. Man kan bara hoppas allt gick snabbt.
Citera
2019-07-15, 20:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Att ett plan viker sig som jag läste att en expert sade vad innebär det? Har alla hoppare varit på ett och samma ställe i planet jag menar så det blivit felbelastat?

Utifrån videosekvensen drar flygexperten slutsatsen att planet sannolikt har vikt sig i luften.

Så här sade Jan Ohlsson: Olyckan kan bero på en snabb balansrubbning som fått planet att vika sig i luften.

Stall= när vingen nått sådan anfallsvinkel att den börjar ge minskad lyftkraft.
Vikning= stall till den grad att någon vinge tappar luftkraften mer eller mindre helt och planet dippar den vingen och ”viker sig” över den. Vikning är första steget mot spinn, kan vi förenklat säga.

Man har haft relativt god fart på slutet av den planflykten mot flygplatsen, omräknat i storleksordningen 80 knop ser det ut som på webtrack( har jag för mig, finns i tråden). Risken för stall/vikning är inte stort i det läget, sedan kommer en tvär vänstersväng där maskinen börjar dyka. Det skulle kunna vara en vikning men det ser inte ut så på tracken.
Efter detta ökar farten mycket fort och flygriktningen är ganska rak( inte korkskruv) samtidigt som maskinen rör sig i 60 grader vinkel, nästan rakt ned.
En svag sväng sker samtidigt, vittnesuppgifterna är att motorn övervarvar.

Vid drygt 2000m höjd stannar all horisontell rörelse upp, den rör sig rakt ned och kursen ändras som i spinn.

Jag tror maskinen satt ihop helt till det ögonblicket, där den bröts itu och började spinna( nose med, eller vinge upp, vilket som).
Jag tror maskinen flög långt över tillåten fart fortfarande med gaspådrag och sedan gock maskinen i delar, av överfart och/eller G-belastning. Piloten har naturligtvis försökt rädda situationen och det kostar G-kraft.
Citera
2019-07-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Kan ju stämma eftersom det borde vara någon av dessa
http://skydiveumea.se/piloter/
Nej! Han är på första sidan på dn.se. Han är vid liv. Piloten är A.K
Citera
2019-07-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Bilden är väl på huvudvingen som gått av, brutits uppåt(+G), hur skulle man få fram fallkärmen dit, framför dörren.
Det går inte ihop, sannolikt kablage till tankmätare posljus mm.
oki, kollade bara på kablarna, tänkte att det var höger/vänster höjdroder, så du har säkert helt rätt, däremot så tror jag nog på teorin om att det är en fallskärm som av misstag utlöst.

Men orsaken om det är en fallskärm eller materialbrott är väl lite oviktig mer om man är nördig på detaljerna, det jag dock funderar på är om ena vingen gått av från materialbrott/utmattning så tycker jag det är låg sannolikhet på att det orsakar att stabben slits av helt eller delvis, men om delar av stabben slits av är det väl högst sannolikt att någon av vingarna viker sig av g-belastningen som följer av pitch up eller down i den farten.
Citera
2019-07-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Denna: https://cached-images.bonnier.news/cms30/UploadedImages/2019/7/15/95d64d72-6225-4a4f-8a07-3dd85d5bb86a/bigOriginal.jpg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1540:866&crop=1540:h;center,top& output-quality=60&output-format=auto

Mvh

Luke

Sådana där automatiska utlösare har man bara som nybörjare innan man blir certat, sen sköter man reserven själv, manuellt.
Så var det iaf när jag hoppade på 90-talet.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Är det bara jag som tycker att det ser ut som ett ansikte längst ner något till höger om mitten vid dom två träden som gått av Man måste vända på bilden för att se det... Tycker att man kan se formen av en näsa och ögon... Men jag hoppas att jag har fel! Dom borde ha granskat bilden innan dom lägger upp den tycker jag, men det är iaf jävligt likt ett ansikte om du frågar mig....

Jag ser inte detta. Är det stubben du menar? Du kan ju ringa in området kanske?
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Är det inte en trädgren eller liknande?

Det vet jag inte, kan vara. Jag har inte påstått att det är något specifikt jag tyckte bara det såg obehagligt ut. Då underdelen är formad precis som en hand på en arm. Men kan vara slumpen att en gren har format sig så också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in