2019-07-15, 20:12
Medlem
StuGs avatar
Dörren är förhållandevis stor till det lilla flygplanet och om den stod öppen borde nästan slumpen gjort att åtminstone en av de åtta "trillade" ut. Det är ju ingen B-17 vi talar om precis. Om dörren redan stod öppen när planet började dyka förstås.

https://vimeo.com/281067298
Senast redigerad av StuG 2019-07-15 kl. 20:16.
Citera
2019-07-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Aftonbladet har här en mycket detaljerad bildserie av de bägge avslitna stabilisatorerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7R7yJ/haverikommissionen-kan-finnas-kameror-och-inspelningar

Funderingar:

På bild 1 och 2 (av 4) syns gott om trådar. Är detta linor från fallskärmar?
Roderlinor eller elkablar kan det väl knappast vara?

Det är även detaljerade bilder av brottytorna. Kan detta ge oss några ledtrådar?
JA, det ser ut som linor, dessutom så har du inga trådar från högra sidan, vilket även det stämmer med att uthoppet skedde på vänster sida och inte höger. Finns vittnesuppgifter om fallskärm även. Enda sannolika förklaringen till vad som händer i det exakta skedet då de förberedde uthopp, dvs något sliter av stabben, fallskärm fungerar för den uppgiften.
Citera
2019-07-15, 20:13
Medlem
poffansoffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson941
Är det bara jag som tycker att det ser ut som ett ansikte längst ner något till höger om mitten vid dom två träden som gått av Man måste vända på bilden för att se det... Tycker att man kan se formen av en näsa och ögon... Men jag hoppas att jag har fel! Dom borde ha granskat bilden innan dom lägger upp den tycker jag, men det är iaf jävligt likt ett ansikte om du frågar mig....

Ser vad du menar. Tycker också det... och en arm? Eller fantasin skenar?
Citera
2019-07-15, 20:16
Medlem
MILFMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Herregud vad du yrar. Reservskärmen trycks inte på något sätt ut.

Jo. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Automatic_activation_device
Är dörren öppen så blir det inte roligt...
Citera
2019-07-15, 20:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Är det bara jag som tycker att det ser ut som ett ansikte längst ner något till höger om mitten vid dom två träden som gått av Man måste vända på bilden för att se det... Tycker att man kan se formen av en näsa och ögon... Men jag hoppas att jag har fel! Dom borde ha granskat bilden innan dom lägger upp den tycker jag, men det är iaf jävligt likt ett ansikte om du frågar mig....
Har jag svårt att se, dock en större ansamling av blod som ser blurrad ut
Citera
2019-07-15, 20:17
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Nej, jag kan inte se riktigt vad du menar...men jag kanske kollar på fel ställe.

Kollade själv igenom bilden i förstoring tidigare för att eventuellt få syn på någonting som skulle kunna vara relevant för förklaringen av kraschen men såg ingenting som jag kunde identifiera. Har dock ej vänt på bilden.
Citera
2019-07-15, 20:18
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Ja sling eller stropp det är två vanliga benämningar "Kärt barn har många namn"

Hur kunde den hamna på utsidan av planet?
Blev den utsliten från insidan?
Citera
2019-07-15, 20:20
Medlem
bnks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Hur kunde den hamna på utsidan av planet?
Blev den utsliten från insidan?

Det är ett "verktyg" räddningstjänster/havkom använt. Det hör alltså inte till planet.
Citera
2019-07-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Radiokommunikationen försvann ganska omedelbart vilket indikerar att händelseförloppet gick väldigt snabbt (ingen tid för nödlägesrapportering).
Piloten hade kanske inte möjlighet. Jag jobbar med Crew Resource Management fast i en annan bransch. Priolistan vid nödläge är stenhård:
1. Flyg planet
2. Navigera
3. Kommunicera
Här var piloten ensam så han uppehöll sig nog på punkt 1 och kom inte vidare och ska då inte försöka göra det heller.
Citera
2019-07-15, 20:22
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
JA, det ser ut som linor, dessutom så har du inga trådar från högra sidan, vilket även det stämmer med att uthoppet skedde på vänster sida och inte höger. Finns vittnesuppgifter om fallskärm även. Enda sannolika förklaringen till vad som händer i det exakta skedet då de förberedde uthopp, dvs något sliter av stabben, fallskärm fungerar för den uppgiften.

Bilden är väl på huvudvingen som gått av, brutits uppåt(+G), hur skulle man få fram fallkärmen dit, framför dörren.
Det går inte ihop, sannolikt kablage till tankmätare posljus mm.
Citera
2019-07-15, 20:23
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Nej, jag kan inte se riktigt vad du menar...men jag kanske kollar på fel ställe.

Kollade själv igenom bilden i förstoring tidigare för att eventuellt få syn på någonting som skulle kunna vara relevant för förklaringen av kraschen men såg ingenting som jag kunde identifiera. Har dock ej vänt på bilden.

Vilken bild är det vi pratar om?

Mvh

Snubchurp
Citera
2019-07-15, 20:24
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Ser inget ansikte. Däremot ser detta lite obehagligt ut:

http://forumbilder.se/I60H0/print2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in