2019-07-15, 19:56
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
En soppa med buljongtärningar, räkost och torsk på frysblock kan aldrig smaka restaurangmässigt.
Fast du har uppenbarligen inte prövat.

Jag skämtar inte, det är verkligen restaurang-gott. Funkar med Alaska Pollock, men torsk över disk är att rekommendera.
Vill man lyxa till det mer så kan man ha i räkor precis i slutet.

Jag bullshittar INTE, pröva själv.
Citera
2019-07-15, 19:57
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Nja det går inte synka ifall du skulle göra en gratäng med fisk, en med köttfärs, en med kyckling och en med gris och en med oxfile... men när det kommer till rött kött så steker du på (bryner) köttet innan i stekpannan före den åker ner i gratängen... gör allt i god tid... ugnen sköter mesta jobbet sen värmer du på alla formar på låg värme i ugnen när gästerna kommer.. ägna 4 timmar dagen innan .. tänkte på ugnstiderna men att göra förbereda alla gratänger tar inte mer en 2 timmar max om du har 5 st recept redo med alla inköpta varor på bordet. Sen när alla gratänger ä klar så folie på för servering nästa dag...
Det är ju väldigt bra om man kan göra en del med maten dagen före. Det är ju en del att fixa med i övrigt också när man ska ha gäster. Städ, kläder, inköp m.m.
Citera
2019-07-15, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren

Jag skämtar inte, det är verkligen restaurang-gott. Funkar med Alaska Pollock, men torsk över disk är att rekommendera.

Nej, jag tänker faktiskt inte prova.
Restauranger använder för det första inte buljongtärningar.
Citera
2019-07-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Det är käckt, sköter sig i ugnen. Sås eller något kryddsmör till fina biffar?

En rödvinsås till och en jordärtskockspurré vid sidan. Skala och koka lite jordärtskockor. Kör dom i mixern och tillsätter lite mjölk. Smaka av med lite salt. Perfekt sidorder till en köttbit.

Annars kan du prova detta förslaget:

(FB) Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Potatissallad med äggulor i ugnen.

Eller så bara micra det.
Citera
2019-07-15, 20:00
Medlem
Citat:
Det är ju väldigt bra om man kan göra en del med maten dagen före. Det är ju en del att fixa med i övrigt också när man ska ha gäster. Städ, kläder, inköp m.m.

Du kommer landa i att hummer och fisk är lättlagat. Och hummer får man alltid pluspoäng för. Och färsk fisk också. Vinerna och ölen kommer sitta som en smäck på detta.
Citera
2019-07-15, 20:03
Medlem
Citat:

Kan inte vara värre än potatissallad med äggulor. Och i ugnen? Första gången jag hör man gör en sallad i ugn. Och med äggulor. Måste vara nytänkande.

Oh, för inte glömma micron som det bästa köksredskapet.
Citera
2019-07-15, 20:11
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej, jag tänker faktiskt inte prova.
Restauranger använder för det första inte buljongtärningar.
Det behöver du inte heller, sedan kan du smeta omkring med tryffel och annat skit bäst du vill.

Hade du haft någon kunskap alls inom matlagning, då hade du förstått de komplexa smakerna denna rätt innehåller.

Vidhåller att TS åtminstone ska pröva denna utsökta soppa själv.
Citera
2019-07-15, 20:13
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kan inte vara värre än potatissallad med äggulor. Och i ugnen? Första gången jag hör man gör en sallad i ugn. Och med äggulor. Måste vara nytänkande.

Trams.

Gör soppan själv, läs vad som recenseras på nätet, återkom sedan så är du nog inte lika spydig sedan.

Ingredienserna kostar inte mycket, för det har du väl råd med?
Citera
2019-07-15, 20:16
Medlem
Citat:
Trams.

Gör soppan själv, läs vad som recenseras på nätet, återkom sedan så är du nog inte lika spydig sedan.

Ingredienserna kostar inte mycket, för det har du väl råd med?

Jag är inte spydig mot dig. Den kan säkert smaka gott. Man ska inte ha fördomar om ingredienser. Eller för något som är enkelt och gott om man hellre vill umgås med gästerna än stå i köket. Det är inte en tävling. Och kanske inte så lätt att imponera på kockar om man inte själv är det. Men en mätt mage är alltid nöjd.
Citera
2019-07-15, 20:18
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Jag är inte spydig mot dig. Den kan säkert smaka gott. Man ska inte ha fördomar om ingredienser. Eller för något som är enkelt och gott om man hellre vill umgås med gästerna än stå i köket. Det är inte en tävling. Och kanske inte så lätt att imponera på kockar om man inte själv är det. Men en mätt mage är alltid nöjd.
Som jag skrev, pröva receptet själv. Annars kommer vi ingenstans i diskussionen.

Eller så får du fortsätta att käka din oxfilécarpaccio, hjortronälg och smaskiga månstenar.
Citera
2019-07-15, 20:19
Bannlyst
Citat:

Äggula i potatisdalladen var ett tips för att få en färdig variant att ”stanna” i ugnen och få en semigratinerad yta.
Men du läste kanske inte den tråden utan bara mitt inlägg?
För hemmamstlagning är ofta micron ett utmärkt verktyg.
Citera
2019-07-15, 20:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Har du provat alla rätterna med dryck? Eller är du allmänt duktig på att kombinera mat och dryck?
Koriander, chili och mango kan säkert passa kvällsgästerna.

Jag har lagat ganska mycket mat i mitt liv. Började runt 2000. Har runt 5 vänner som är kockar och en far som känner flera stockholmskrögare.

Lär man sig grunderna i matlagning om hur man kominerar smaker och förstår syra, sälta, sött, beskt och umami, så lär man sig fort vad som går ihop. Jag fick en heldag med en thailändsk privatkock i present för en rad år sedan och lärde mig ganska mycket därifrån.

Lax fungerar alltid med vitt vin. De tidigare gästerna är nog inte lika kräsna (antar jag) så där kan du nog köra på en vanlig lite sötare Reisling med inslag av citrus eller päron för att ge mer sötma till den annars salta laxen. Där tänker jag mig kalla röror som gräddfil med dill och en nypa salt eller en kaviarremoulad. Då kan det vara friskt med lite mer sötma.

Till den andra måltiden tänkte jag att du gör en uppfriskande mangosalsa med fisksås, lime, honung, koriander samt chili. Välj spank peppar om de inte tål stark mat. Det blir en smakexplosion som passar med tortillabröd. Tänk fishtacos.

https://www.ica.se/recept/mangosalsa-303005/

Då bör du köra ett torrare vin för att balansera upp sötman i mangon. Fråga på systembolaget och förklara vad du ska laga. Vill du imponera så gör du laxen i en japansk marinad och serverar med sake, men det är lite överkurs och sake är inte direkt en så bra måltidsdryck som vin är. Men en lien stänkare kan man bjuda på.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-07-15 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in