Citat:
Ursprungligen postat av
Kefalonia
Har du provat alla rätterna med dryck? Eller är du allmänt duktig på att kombinera mat och dryck?
Koriander, chili och mango kan säkert passa kvällsgästerna.
Jag har lagat ganska mycket mat i mitt liv. Började runt 2000. Har runt 5 vänner som är kockar och en far som känner flera stockholmskrögare.
Lär man sig grunderna i matlagning om hur man kominerar smaker och förstår syra, sälta, sött, beskt och umami, så lär man sig fort vad som går ihop. Jag fick en heldag med en thailändsk privatkock i present för en rad år sedan och lärde mig ganska mycket därifrån.
Lax fungerar alltid med vitt vin. De tidigare gästerna är nog inte lika kräsna (antar jag) så där kan du nog köra på en vanlig lite sötare Reisling med inslag av citrus eller päron för att ge mer sötma till den annars salta laxen. Där tänker jag mig kalla röror som gräddfil med dill och en nypa salt eller en kaviarremoulad. Då kan det vara friskt med lite mer sötma.
Till den andra måltiden tänkte jag att du gör en uppfriskande mangosalsa med fisksås, lime, honung, koriander samt chili. Välj spank peppar om de inte tål stark mat. Det blir en smakexplosion som passar med tortillabröd. Tänk fishtacos.
https://www.ica.se/recept/mangosalsa-303005/
Då bör du köra ett torrare vin för att balansera upp sötman i mangon. Fråga på systembolaget och förklara vad du ska laga. Vill du imponera så gör du laxen i en japansk marinad och serverar med sake, men det är lite överkurs och sake är inte direkt en så bra måltidsdryck som vin är. Men en lien stänkare kan man bjuda på.