2019-07-14, 18:42
Medlem
0.999...s avatar
Alltid fått känslan att sådana där klubbflygplan för fallskärmshoppare oftast är runt 200 år gamla. Är det så att själva planet mattats ut så det bara gått sönder helt enkelt?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
En stabbe kan visst stalla...

Nej.
När planet har vikt sig dvs tippat över med nosen neråt kan du häva allt genom att försiktigt höja nosen med höjdrodret. Gör du det för hårt blir krafterna för stora.
Har du då inget höjdroder kan du inte sänka farten.
En stabilisator är en del av ett flygplan och kan inte stalla ensam.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
SE-MES w Stab: https://minfil.com/D69e59zcn2/SE-MES_W_STAB_jpg

SE-MES w/o Stab: https://minfil.com/Ga9c53z4n4/SE-MES_WO_STAB_jpg
Tack!

Den senare ser ut som en hammare.
Citera
2019-07-14, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Alltid fått känslan att sådana där klubbflygplan för fallskärmshoppare oftast är runt 200 år gamla. Är det så att själva planet mattats ut så det bara gått sönder helt enkelt?

Det va byggt 2012
Citera
2019-07-14, 18:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooBagWithShit
Att klubben flög med ett plan vars luftvärdighetsintyg gick ut för två dagar sen (2019-07-12) kan komma stå dyrt för klubben. Försäkringsbolaget tar nog inte över ansvar för alla tänkbara ersättningar anhöriga m.m. ska ha.
Vilka ersättningar då? Om alla hade jobb så faller TGL 6 PBB + ersättning till minderåriga barn 2 PBB ut. Ev privata livförsäkringar till efterlevande. Jag vet inte om flygklubbar har speciella olycksfallsförsäkringar där ex ett PBB faller ut i begravningshjälp.

Vad skall klubben ersätta menar du? I svensk rätt har vi inte höga skadestånd som skall begränsa företag/organisationer/privatpersoner från att i onödan begå riskfyllda handlingar( för andra).
I svensk rätt faller normalt ett rätt litet ideellt skadestånd ut även vid uppsåtligt dödande.
Här är det fråga om en olycka.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej men om en fallskärm utlöses för tidigt och trasslar in sig i stabilisatorn sedan vecklas skärmen ut och det tar stopp med ett kraftigt ryck som säkert kan slita av stabilisatorn. Det verkar till och med som att ena vingen har slitits loss av samma ryck.

Jag tyckte det såg ut på filmen som om båda vingarna var kvar?
Men det går ju så fort iofs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur kan en vinge lossna som i det här fallet? Vad beror det på?

Jag kan väldigt lite om hållfasthet, och ännu mindre om specifikt flygplans hållfasthet, men jag tror att det bara finns två förklaringar till att en vinge lossnar:
- antingen någon typ av skada eller defekt sedan tidigare, som har försvagat konstruktionen så mycket att vingen lossnat även under normala förhållanden
- eller så har piloten gjort någon manöver (tex snäv sväng) som belastat vingen mer än den klarar av, och då viker den sig, eller lossnar.

Det finns iofs inget som utesluter en kombination av dessa två saker: vingen kan vara skadad sedan tidigare, och piloten har gjort någon manöver som belastar vingen mer än den håller för i skadat skick men ändå inom det som en oskadad vinge borde klara av.

Observera nu att ovanstående bara är mina spekulationer, till viss del grundat i den hållfasthetslära jag fick lära mig på gymnasiet för 25+ år sedan.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Släpp drönarfrågan tills vidare. Inte troligt alls, dock inte 100% omöjligt. Tills vidare då är det dock onödigt att ens fundera på.

Såg tracken på FR24 och det såg ut som maskinen vände lite omotiverat. Mht höjden så har man inte vänt pga landande/startamde utan ngt annat.
Kollade vädret för tidpunkten:

Citat:
METAR ESNU 141220Z AUTO 16005KT 130V190 9999 FEW053/// BKN082///OVC098/// 15/08 Q1014=
SA 14/07/2019 11:50->

METAR ESNU 141150Z 16006KT CAVOK 15/08 Q1014=

Vid 8200fot ganska mycket moln och vid 9800 helt tätt med moln. Vet ej ovansidan men sannolikt har man vart IMC u der delar av haveriförloppet.

Det finns väl en möjlighet att man vart IMC eller halvt IMC, stallat och sedan inte rett ut det IMC och att maskinen ramlat isär på vägen ned.

Vid det här laget är vi tämligen säkra på att maskinen tappat stabilisatorn, men vi vet inte varför. Fallskärm som kom ut eller stall-vikning-spinn och ramlat isär under spinn i moln. Många maskiner tål att spinna nåt varv men kanske inte hela vägen från 13000fot. Tolkar media som att de två halvorna av bakvingen som hittats, hittats relativt nära haveriplatsen. Om det stämmer är det möjligt att den lossnade stabben inte var direkt orsak till haveriet utan en följd av en spinn, tex IMC där det är mycket svårare att klara sig ur, utan visuella referenser.
Citera
2019-07-14, 18:45
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej men om en fallskärm utlöses för tidigt och trasslar in sig i stabilisatorn sedan vecklas skärmen ut och det tar stopp med ett kraftigt ryck som säkert kan slita av stabilisatorn. Det verkar till och med som att ena vingen har slitits loss av samma ryck.

Herregud.
Jag undrar hur den händelsekedjan såg ut.
Citera
2019-07-14, 18:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag visste att han skulle hoppa men vet inte mer än så. Vet tyvärr lika lite som alla andra gällande vilka som befann sig på planet men lär få reda på det. Vilken mardröm.

Ja, mardröm är rätta ordet...

Fick du reda på det genom kompisar att planet kraschat eller såg du en nyhetsflash?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Är det möjligt för en drönare att slå loss den vid en kollision?

Ingen i Umeå flyger drönare på 4km höjd så det kan du glömma direkt.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur kan en vinge lossna som i det här fallet? Vad beror det på?

Inte den blekaste. Det verkar helt osannolikt. Jag fattar det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in